Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Anbefalte innlegg

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

og nå gjelder det å få smekka ting sammen før jeg oppdager at det finnes etsasett og tvangstankene melder seg.

 

For sent for min del når det gjelder Sparviero og Cicogna. Ble akkurat en neve dollar fattigere.  :(

Ja, dinosaursettet av Cicognaen trenger definitivt etsahjelp. Jeg brukte masse Eduard på min.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fly103.jpg

 

Dette går så det hyler, og det kjennes ekstremt uvant å bygge rett ut av eska uten tvangstanker om diverse bruk av ets, plastrod og resin.

 

fly105.jpg

 

Macrolinsa avslører at jeg ikke akkurat har overanstrengt meg med interiøret...

 

fly106.jpg

 

Smokk-smokk. Skroget sammenklint, nedpussa og sparklet (neppe nødvendig, men der var noen synkemerker på ryggen). Vinger limt på. Jeg sliter fremdeles veldig med å bestemme meg for kamoskjema. Har ikke lyst til å slite meg i hjel med kamoen så ille at jeg er lei før neste spaghettiprosjekt. Som blir i 1/48....

Akkurat her og nå er det skjema A som frister mest. Til kvelden vil dette ha endret seg. Tror jeg må trekke lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja - skikkelig Stormo (må være noe likt Sisu på finsk?). Du har jo kommet lenger enn meg din snik ;D Ser ut til at det er god passform mellom vinger og skrog? Hva har du brukt til setebelter? Og de radiogreiene baki må være dekaler eller?

 

Det er litt deilig å ikke tenke full superdetaljering og bygge ut av eska - er det ikke? Føler forresten med deg mht fargeskjemavalg. Der bruker jeg også å bytte mening flere ganger daglig... :'( Du får ha det åpent til du nærmer deg maling og gå ut fra det som føles rett ut der og da.

 

R

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo bra ut det her, sett den innerst på pastabordet så ingen får sett'n inni.

Tror ikke det trengs. Jeg har så smått begynt å lære meg hvor lett det er å kaste bort arbeid på interiør i 1/72. Det tok sin tid.  ::)

 

 

Se der ja - skikkelig Stormo (må være noe likt Sisu på finsk?). Du har jo kommet lenger enn meg din snik ;D Ser ut til at det er god passform mellom vinger og skrog? Hva har du brukt til setebelter? Og de radiogreiene baki må være dekaler eller?

 

Det er litt deilig å ikke tenke full superdetaljering og bygge ut av eska - er det ikke? Føler forresten med deg mht fargeskjemavalg. Der bruker jeg også å bytte mening flere ganger daglig... :'( Du får ha det åpent til du nærmer deg maling og gå ut fra det som føles rett ut der og da.

 

Jau, jo. Men det er to typer motorer/cowlinger, og bestemmer jeg meg for motor har jeg samtidig utelukket ett av de aktuelle skjemaene. Radiogreiene er ganske riktig dekaler, og setebeltene er blyfolie. Passform vinger/skrog er ganske god men det er litt glipe på undersida av den ene. Passformen på skroget var derimot helt vilt bra, og noe av det beste jeg har sett.

 

32_7.jpg

 

Fant dette skjemaet som jeg synes er kult samtidig som det ikke er hysterisk dødsvanskelig. Og jeg har jo dekalene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det trengs. Jeg har så smått begynt å lære meg hvor lett det er å kaste bort arbeid på interiør i 1/72. Det tok sin tid.

 

Amen to that!

 

Stilig fargeskjema det der med måne på halen og greier. Ser ut til å være et overkommelig skjema også, men du blir nok lei prikker til slutt :D

 

Har italienere sisu i det hele tatt?Smiley

 

Det er nok fint lite wOOt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hikst!.....hvorfor måtte du vise den Torgeir......nå kommer Nils M. til å hive seg på med en macaronibomber...

 

Pytt! Når det gjelder makaroni-bombere er mulighetene legio multi! Dere skal få noen eksempler når jeg får kommet meg på jobb i morra og hiver meg over scanner-san. Kanskje jeg t.o.m. kan tilby noen dekaler.

 

Anders  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter man "ikke å trår luft i pungene" nei :thumb:. Det er lite av interiøret som blir synlig så det er nok rasjonelt å gjøre ikke altfor stor innsats her. Setebelter gjør seg, men hadde den mere enn magebelter?.

Regner med at du også fant det best å slipe ned flensen til kanontårnene for så  å tre disse ned til slutt. Jeg har heldigvis ikke funnet noe etsa sett til maskinen, og slår meg over lanken hver gang jeg tenker på ytterligere detaljering. Det er helt klart at viktigste er camoen og helhets inntrykket på denne italienske JU-52. Det er ikke noe vakkert fly, ei kasse med tre motorer og kantete proposjoner. Fargen på interiøret syntes jeg ser meget plausibel ut. Stå på :thumb: Passformen er bra jeg fikk også glipper under vingene etter prøvemontering, det fikses. Ellers så er det litt nedsynk i bakkant på vinger og toppen av skroget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter man "ikke å trår luft i pungene" nei :thumb:. Det er lite av interiøret som blir synlig så det er nok rasjonelt å gjøre ikke altfor stor innsats her. Setebelter gjør seg, men hadde den mere enn magebelter?.

Aner ikke.

Regner med at du også fant det best å slipe ned flensen til kanontårnene for så  å tre disse ned til slutt.

Er såpass smart jeg au ja.

Det er ikke noe vakkert fly, ei kasse med tre motorer og kantete proposjoner.

PØH! Den er dritstilig!

fly107.jpg

 

Ellers så er det litt nedsynk i bakkant på vinger og toppen av skroget.

 

Stemmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble kuøyne limt inn? og med hva...

 

Jeg har ikke limt dem inn, og kommer ikke til å gjøre det heller.

 

 

fly109.jpg

 

Jeg har nemlig oppdaget dette her.

 

fly108.jpg

 

Tillat meg å demonstrere: før jeg maler legger jeg på en hinne Crystal clear på hvert kuøye. Det overskytende lar seg lett fjerne med våt q-tip, og nå har jeg laget masker som hindrer maling i å fly inn i skroget og tåke til vinduene lenger fram. Når jeg har malt ferdig pirker jeg ut "maskene" med tannpirkere og lager nye vinduer av samme stoff.

 

fly110.jpg

 

For når crystal clear tørker blir det nemlig helt blankt, slik som dette. Som man ser kan det fint brukes i nokså store vinduer i 1/48, her fra Marylanden jeg nylig bygde. Men OK: jeg hadde litt faen og helvete med å få hinnen til å holde når den skulle strekkes over så store åpninger.

For øvrig minner stoffet sterkt om skolelim/pvac-lim, og jeg skulle tro dette kan brukes på samme måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.