Jump to content

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Torgeir Eikeland
 Share

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Inte använd fotogen T, det blir katastrof!

 

/ Morten

Hæ?

 

fly115.jpg

 

Og nå har pipestilken fått montert de ikke spesielt pipestilkete beina sine. Det var ikke så vanskelig, men man må være obs på at de skal være litt kalvbeinte. Det sier i hvert fall en skalategning jeg fant, og slik er de også konstruert fra Italeris side. Men nøyaktig HVOR kalvbeint avgjøres av hvor langt inn/ut på vingen du plasserer de to indre støttene for understellet. Disse har nemlig ikke noe angitt festepunkt, men limes bare fast der du synes det ser OK ut.

Som dere ser er flapsen åpna også. Det måtte bare bli sånn, ganske enkelt fordi flaps-"aktuatorene" som fulgte med var så korte at de ikke hadde nådd festepunktet i flapsen om jeg hadde flappa den sammen.

 

 

fly114.jpg

 

Stilig!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kraftig understell på den kjerra må jeg si. Kom til å tenke på om kalvbentheten er en slags støtdempereffekt, slik at Pipstilken er mer kalvbent i lufta enn på bakken? Da blir det som du sier å finne ut graden av kalvbenthet, men det ser jo bra ut da.

 

Har du forresten limt på bombelukene før du skal male. Du er gæern wOOt

 

R

 

Link to comment
Share on other sites

Kraftig understell på den kjerra må jeg si. Kom til å tenke på om kalvbentheten er en slags støtdempereffekt, slik at Pipstilken er mer kalvbent i lufta enn på bakken? Da blir det som du sier å finne ut graden av kalvbenthet, men det ser jo bra ut da.

 

Har du forresten limt på bombelukene før du skal male. Du er gæern wOOt

Klin kokos er jeg. Jeg har jo til og med limt på de pinnene på flapsen.  :o

Men støtdempereffekt?? Det er jo jernbanetjukke stag dette her. Jeg tror heller kalvbentheten er lagt inn fordi staget ned til hjulkåpa ligger på siden av denne. Da vris ikke hjulet så lett av ved hard landing. Lettere å forklare hvis jeg tar et bilde rett forfra.

 

Du rykker fra i start, og jeg sitter i fengsel .. ser det ut til .. Sånn føles det om dette hadde vært et brikkespill ala Monopolet, jeg har retro utgaven og kvesser skiløperen i tinn og kjøper opp Rådhusplassen, måtte "alle dine hoteller og hus brenne" ;D

Jauda. Men du driver jo og overgår meg med dill og dall i cockpit etter at jeg har vist korta.  ::)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fly116.jpg

Fire strøk Humbrol 41 og en hel MASSE micromeshing senere....

Det var mer jobb enn jeg trodde å maskere solskinnskamoen på vingene, men her har jeg da endelig fått bomba dem lett med Hu 60. Spenningen stiger....

 

fly117.jpg

 

Yeah, baby. Jeg mener å ha lest at de brukte denne kamoen i kampene i Etiopia, og at hensikten var at de skulle være lette å få øye på når de hadde havarert over fiendeland. At de skulle bli "skutt ned" med spyd eller pil og bue var jo mindre sannsynlig.  ::)

Jeg slipper ikke unna touch up, men dette ble ganske OK mener jeg da.

Jeg holder også på å male flaggstriper på halen også, så det begynner å nærme seg noe.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Erik Johansen

Litt usikker på om dette faller inn under det jeg kaller pent, men annerledes blir det definitivt og lakkjobben ser jo alle tiders ut. Dette blir morosamt å se ferdig!

 

:) Janse

Link to comment
Share on other sites

fly118.jpg

 

Dette bygget har gitt meg større respekt for utfordringene sivilflybyggere sliter med. Du skal ikke gjøre mye polering og håndtering før den lyse lakken ser ut som et dass. Vingene ble jo rødskjoldete bare jeg dro over solkamoen lett med micromeshen, og det har blitt en DEL touch up underveis. Men her er det nå kommet på dekaler, og italienersalaten på halen er malt på med de viderverdigheter som hører til slikt i form av maling som renner under teipen osv.

Siden finishen ikke ble helt som ønsket, er jeg redd Bottolf stikker av med kaka i SIG Pipestilk. Det deles nemlig bare ut EN medalje her.  8)

 

fly120.jpg

 

Tivoliet er vel snart klart for take off ser det ut til. Tror jeg skal være ekstremt forsiktig med videre bruk av vask i sluttfasen. Dere så kanskje at det lå litt rett bak motorene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.