André Kristoffersen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Hm har noe liknende fra Humbrol.. Har vært redd for å bruke det, da det kan gi en litt snål optisk effekt. Tenk hvor store/ eller små Hurricanene vil se ut for skytterene Vel smart løsning som er solid og uten fogging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Hm har noe liknende fra Humbrol.. Har vært redd for å bruke det, da det kan gi en litt snål optisk effekt. Tenk hvor store/ eller små Hurricanene vil se ut for skytterene Vel smart løsning som er solid og uten fogging. Stemmer jo at det blir litt sånn flaskebunnoptikk, så dette passer best på nokså små vinduer. Fint å være garantert sømløs skjøt mot vinduskarmen også. Og forresten mener jeg å ha lest at italienske WW2-vindusglass var temmelig så som så. Det var visst gutta som fløy Caproni fra Sola som klagde på at de knapt så forskjell på fly og måke gjennom vinduene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Du kan da ikke si at denne fuggern er schtøgg? Har vi ikke sett noe slikt før? DC3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Erik Johansen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Den har karakter om ikke annet. Fiffig løsning på vinduene! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Synes den er grom jeg! Har Supermodel sin liggende - men denne ser triveligere ut! / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Fiffig løsning med vinduene. Har ikke testet denne metoden på lenge, og første gang føkka jeg opp. Likte tanken på å maskere med samme stoffet først - det var lurt. Ang vingerøttene - antar du har gjort noe med skjøten vist i dette bildet? I tillegg er det ganske dype forsenkninger skapt av støpeprosessen ca 2 cm inn på vingen som bør sparkles. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Se på den nesa. Er veldig glad det skal en motor på foran der. Av en eller annen grunn føler jeg at jeg er skeptisk til vindusprossessen din + maskering av disse. Sikkert fordi den for meg ikke føles solid nok. Jeg får avvente resultatet før jeg blir overbevist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Av en eller annen grunn føler jeg at jeg er skeptisk til vindusprossessen din + maskering av disse. Sikkert fordi den for meg ikke føles solid nok. Jeg får avvente resultatet før jeg blir overbevist. Han trenger ikke maskere - det er hele greia. Han fyller hullet med gugga før maling, så den beskytter interiøret. Så fjerner han gugga med maling på og legger ny, fiiin gugge til slutt som blir det endelige vinduet. Ganske smart. Da slipper man å maskere selve vinduet i det hele tatt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Kristal Kleer er kjekk aa ha, og for saa smaa vinduer blir det solid nok - man skal tross alt ikke trykke vinduene inn i skroget med blyant. Ulempen med Kristal Kleer er at "rutene" blir ujevne som vist paa bildet av Maryland'en til Torgeir. Skal man ha klare ruter, maa man lage disse av plastark som saa limes og maskeres. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 1, 2011 Author Share Posted April 1, 2011 Kristal Klear blir overraskende hardt når det tørker, men jeg hadde ikke gitt meg ut på å maskere det med tamiya-tape nei. Ang vingerøttene - antar du har gjort noe med skjøten vist i dette bildet? I tillegg er det ganske dype forsenkninger skapt av støpeprosessen ca 2 cm inn på vingen som bør sparkles. Vingerøttene? Jo, jeg skal pusse litt for å ta ned en liten høydeforskjell mot bakkant. Eksistensen av synkemerkene på vingen er erkjent av undertegnede i nederste avsnitt på post lagt ut klokka 2202 i går. Jeg hadde først tenkt jeg kunne slippe unna med å overse dem, men har kommet på bedre tanker. De er nå fylt med sparkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Eksistensen av synkemerkene på vingen er erkjent av undertegnede i nederste avsnitt på post lagt ut klokka 2202 i går. Jeg hadde først tenkt jeg kunne slippe unna med å overse dem, men har kommet på bedre tanker. De er nå fylt med sparkel. Jepp, så det nå Resultatet blir nok bedre når de er fyllt med sparkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle Haug Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Så dette er farkosten jeg hørte så mye om på søndag! Schtøgg sak, men da er vel alt som det skal være Og jeg stemmer forresten for Libya 1941-skjemaet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Hmmm, har også forsøkt Kristal Klear, uten den store suksess - men mulig den kan fungere på amå kikkehull som dette.. / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Jeg synes også at Libya-skjemaet ser kulest ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Jeg synes også at Libya-skjemaet ser kulest ut Synes jeg også. Noe av det kjedeligste av italienske fargeskjemaer må være Verde Oliva Scuro all over på oversiden. Forza Lybia! (Ikke stavefeil!) Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 I dag har jeg vært i glassmesterbransjen, og selv om dere neppe ser det har jeg maskert vinduene med blank tape. Men på sideruta ser dere hva som skjer når støperamma går inn i glassruta. Meget stygg sak. Her har jeg etter beste evne eliminert elendigheten med sandpapir og micromesh. 80% ok Hva dette Libya-skjemaet angår, er det litt for sent nå. Motorfestene til den versjonen (med lange cowlinger) er nemlig lengre enn dem jeg har limt på. Jeg KAN jo rive dem av, men det blir neppe pent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Det ble meget bra til tross for den uheldige plassering av støypepinnen. 80% ok, skal du gnikke mere, eller har du brukt opp alle tjuvtriksene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Jeg har egentlig gnikka ferdig. Hvis jeg gnur til det vesle hakket der er vekk ender jeg jo i stedet med ei stor grop nederst på ruta. Mulig jeg kunne fylt den med ett eller annet, men har ikke helt troa på at for eksempel superlim blir noe særlig. Noen som har peil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 En sånn grop kan faktisk utmerket fylles med superlim, men hvis du får luftbobler under tørkinga er du like langt. Derfor er det viktig ikke å bruke akselerator. Du kan altså carve et pent hakk, fylle med superlim og pusse ned. Fogging er ikke noe å bry seg med, det pusser du vekk likevel, men tape til de andre rutene. Jeg ville øvd meg på spruen først. Mulig premie til den første som klarer å telle antall fornorskede engelskord i avsnittet over. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Hmm. lei plassering av støperamme på glassdelen. Ville nok prøvd å kvitte meg med den før jeg monterte delen, men litt vanskelig å si ut fra bildet hvor utfordrende den var. 80% får være bra. Når du får malinga på, så er det nok ikke så synlig vil jeg tru Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magne Stenkløv Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Det der er jo dessverre et problem som er aktuelt for meg også. Er det noen typer superlim som er bedre egnet enn andre, dvs et merke som noen har god erfaring med til akkurat denne jobben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Ville proevd superlim paa skrammen uten aa "bore" annet enn aa fjerne hvitt belegg fra pussing slik at du er inne paa ren plast. Proev med lettflytende superlim og saa gaa over med litt tykkere. Du maa ha noe som trenger ned i alle smaa groper og porer uten aa skape "silvering". DEt blir nok ikke perfekt, men noe som man ikke saa lett vil legge merke til. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Pokkers dårlig gjort å plassere støpepinne på et slikt uegnet sted, men slikt forekommer jo dessverre. Håper det blir orden på det, selv om "såret" neppe blir svært synlig som det er (skjønt en teknikk for å fikse slikt alltid vil være interessant). Du maskerer med klar tape!? Er det vanlig scotch? Har lest at folk benytter seg av dette, og antar at det blir mindre malingsoppbygging enn ved f.eks. Tamiyatape? Andre fordeler? Har selv en periode sverget til BMF for maskering av vinduer men ble lei av alt limet som ble sittende igjen, og som var et svare strev å få bort. På Mustangen gikk jeg tilbake til gode gamle Tamiyatape'n - og merker at det ble noe mer oppbygging av maling da, men himla mye greiere uten alt limsølet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Jeg gav opp BMF da jeg ble stadig mer plaget med at den krakelerte slik at maling trengte gjennom. Ikke engang innkjøp av nytt ark hjalp. Er det muligens maling du mener er lim? Jeg har aldri hatt noe problem med at BMF-lim henger igjen nemlig. Uansett: scotch tape (av det ekstremt klebende slaget, og ikke den melkehvite med slapp heft) har den fordelen framfor tamiya-tape at det er mye lettere å se hvor du skal skjære dersom rutene er dårlig markert i den klare delen. I tillegg er det lettere å kutte enn tamiya-tape som jo er litt "seig". Det med malingsoppbygging er nokså likt tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Hver gang jeg maskerer med BMF, saa er det lim som henger igjen, men litt polering med The Final Detail carnauba voks, og saa forsvinner limet og canopyen blir klar og fin. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.