Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Anbefalte innlegg

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hm har noe liknende fra Humbrol.. Har vært redd for å bruke det, da det kan gi en litt snål optisk effekt. Tenk hvor store/ eller små  Hurricanene vil se ut for skytterene ;D  Vel smart løsning som er solid og uten fogging.

Stemmer jo at det blir litt sånn flaskebunnoptikk, så dette passer best på nokså små vinduer. Fint å være garantert sømløs skjøt mot vinduskarmen også.

Og forresten mener jeg å ha lest at italienske WW2-vindusglass var temmelig så som så. Det var visst gutta som fløy Caproni fra Sola som klagde på at de knapt så forskjell på fly og måke gjennom vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig løsning med vinduene. Har ikke testet denne metoden på lenge, og første gang føkka jeg opp. Likte tanken på å maskere med samme stoffet først - det var lurt. Ang vingerøttene - antar du har gjort noe med skjøten vist i dette bildet? I tillegg er det ganske dype forsenkninger skapt av støpeprosessen ca 2 cm inn på vingen som bør sparkles.

 

fly107.jpg

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn føler jeg at jeg er skeptisk til vindusprossessen din + maskering av disse. Sikkert fordi den for meg ikke føles solid nok. Jeg får avvente resultatet før jeg blir overbevist.

 

Han trenger ikke maskere - det er hele greia. Han fyller hullet med gugga før maling, så den beskytter interiøret. Så fjerner han gugga med maling på og legger ny, fiiin gugge til slutt som blir det endelige vinduet. Ganske smart. Da slipper man å maskere selve vinduet i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristal Kleer er kjekk aa ha, og for saa smaa vinduer blir det solid nok - man skal tross alt ikke trykke vinduene inn i skroget med blyant.  Ulempen med Kristal Kleer er at "rutene" blir ujevne som vist paa bildet av Maryland'en til Torgeir.  Skal man ha klare ruter, maa man lage disse av plastark som saa limes og maskeres.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristal Klear blir overraskende hardt når det tørker, men jeg hadde ikke gitt meg ut på å maskere det med tamiya-tape nei.  ::)

 

Ang vingerøttene - antar du har gjort noe med skjøten vist i dette bildet? I tillegg er det ganske dype forsenkninger skapt av støpeprosessen ca 2 cm inn på vingen som bør sparkles.

Vingerøttene? Jo, jeg skal pusse litt for å ta ned en liten høydeforskjell mot bakkant.

Eksistensen av synkemerkene på vingen er erkjent av undertegnede i nederste avsnitt på post lagt ut klokka 2202 i går. Jeg hadde først tenkt jeg kunne slippe unna med å overse dem, men har kommet på bedre tanker. De er nå fylt med sparkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksistensen av synkemerkene på vingen er erkjent av undertegnede i nederste avsnitt på post lagt ut klokka 2202 i går. Jeg hadde først tenkt jeg kunne slippe unna med å overse dem, men har kommet på bedre tanker. De er nå fylt med sparkel.

 

Jepp, så det nå :) Resultatet blir nok bedre når de er fyllt med sparkel :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fly112.jpg

 

I dag har jeg vært i glassmesterbransjen, og selv om dere neppe ser det har jeg maskert vinduene med blank tape. Men på sideruta ser dere hva som skjer når støperamma går inn i glassruta. Meget stygg sak.

 

fly113.jpg

 

Her har jeg etter beste evne eliminert elendigheten med sandpapir og micromesh. 80% ok

 

Hva dette Libya-skjemaet angår, er det litt for sent nå. Motorfestene til den versjonen (med lange cowlinger) er nemlig lengre enn dem jeg har limt på. Jeg KAN jo rive dem av, men det blir neppe pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn grop kan faktisk utmerket fylles med superlim, men hvis du får luftbobler under tørkinga er du like langt. Derfor er det viktig ikke å bruke akselerator. Du kan altså carve et pent hakk, fylle med superlim og pusse ned. Fogging er ikke noe å bry seg med, det pusser du vekk likevel, men tape til de andre rutene.

Jeg ville øvd meg på spruen først.

 

Mulig premie til den første som klarer å telle antall fornorskede engelskord i avsnittet over.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. lei plassering av støperamme på glassdelen. Ville nok prøvd å kvitte meg med den før jeg monterte delen, men litt vanskelig å si ut fra bildet hvor utfordrende den var. 80% får være bra. Når du får malinga på, så er det nok ikke så synlig vil jeg tru :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville proevd superlim paa skrammen uten aa "bore" annet enn aa fjerne hvitt belegg fra pussing slik at du er inne paa ren plast.  Proev med lettflytende superlim og saa gaa over med litt tykkere.  Du maa ha noe som trenger ned i alle smaa groper og porer uten aa skape "silvering".  DEt blir nok ikke perfekt, men noe som man ikke saa lett vil legge merke til.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokkers dårlig gjort å plassere støpepinne på et slikt uegnet sted, men slikt forekommer jo dessverre. Håper det blir orden på det, selv om "såret" neppe blir svært synlig som det er (skjønt en teknikk for å fikse slikt alltid vil være interessant).

 

Du maskerer med klar tape!? Er det vanlig scotch? Har lest at folk benytter seg av dette, og antar at det blir mindre malingsoppbygging enn ved f.eks. Tamiyatape? Andre fordeler?

Har selv en periode sverget til BMF for maskering av vinduer men ble lei av alt limet som ble sittende igjen, og som var et svare strev å få bort. På Mustangen gikk jeg tilbake til gode gamle Tamiyatape'n - og merker at det ble noe mer oppbygging av maling da, men himla mye greiere uten alt limsølet.

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp BMF da jeg ble stadig mer plaget med at den krakelerte slik at maling trengte gjennom. Ikke engang innkjøp av nytt ark hjalp. Er det muligens maling du mener er lim? Jeg har aldri hatt noe problem med at BMF-lim henger igjen nemlig.

Uansett: scotch tape (av det ekstremt klebende slaget, og ikke den melkehvite med slapp heft) har den fordelen framfor tamiya-tape at det er mye lettere å se hvor du skal skjære dersom rutene er dårlig markert i den klare delen. I tillegg er det lettere å kutte enn tamiya-tape som jo er litt "seig". Det med malingsoppbygging er nokså likt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.