Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Anbefalte innlegg

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jau takk godtfolk. :)

Jo, det kan godt hende det er et postfly hvis du gjerne vil det Kosti? Og jeg HAR tørrbørsta motorene altså. De er lakkert med humbrol gunmetal som tørker helt matt svart. Når det er tørt rubber man over med tørr børste og dermed poleres overflata til en matt glans på de høyeste punktene. Men det ser du ikke på bildet.

Halefargeoppskrift? Rødfargen er Humbrol 60. Grønnfargen kommer av to dråper Hu 15 og en med Hu 24 sluppet rett i koppen på øyemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du ser uryddigheten på stripen mot venstre motor Jens Håkon......dette ser utrolig bra ut på min skjerm. :thumb:

 

En ting er sikkert......den kommer til å synes på utstillingsbordet.....bra Torgeir. :thumb:

Takk for det Tormod. Men Jens har rett: det ER en liten uklarhet der rødstripa ender inn mot motoren. Det så verre ut før jeg toucha opp akkurat der, men feil i rødt malt på hvitt er VELDIG synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her MÅ ha vært et postfly. ;)

 

Den frakta nok ikke bare post, dette skjemaet ble brukt på transportfly under Italias lite vellykkede koloni-eventyr i Etiopia/Eritrea (Abyssinia) i 1935-36. S.M.81 ble bl.a. brukt til å frakte demonterte Fiat CR.42-jagere til Afrika. "Hi-viz" -skjemaet fungerte etter samme prinsipp som oransje "day-glo"-paneler i uveisomme strøk mange år seinere. Et nødlanda fly på savannene i f.eks. grenseområdene mellom Etiopia og den sudanske Øst-Ekvatoriaprovinsen hadde ikke store sjanser for å bli unnsatt fra lufta hvis det hadde noe i nærheten av kamuflasje-farger!

Her er det vanskelig å finne noe som helst fra lufta. Det har jeg opplevd sjøl.  :pinch:

 

Dette skjemaet er oppsiktsvekkende, og du har takla det overbevisende så langt, Torgeir!  :thumb:

 

Anders  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette ser meget representativt ut, og du er jo kommet milevis lenger enn meg. Min ligger å venter på dårligere vær, i påsken har tiden blitt brukt på "hisse opp høytudannede med motorsag", og eller i skog kanten og rundt verandaen. Du har valgt et skjema som avslører alt av de minste ulumskheter, men det er sterkt og bra :thumb: Masse tid til å fikse opp saker også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fly121.jpg

 

Takk for det, ærede medpipestilkist. Siden deler av kollegiet (du inkludert) har uttrykt mild skepsis til hvordan jeg fikser de runde vinduene, følger her en liten oppdatering. Her har jeg revet av "maskeringen" av kristal klear, og det viste seg jo at deler av vindusrammemalingen fulgte med. Jeg benyttet anledningen til å gnukke godt over med micromesh 3600 for å få "jevn slitasje" på rammene.

 

fly123.jpg

 

Og så toucher man opp med pensel. To be continued.

 

fly122.jpg

 

Og så kom jeg fram til at motorene trengte litt farge. Ser bedre ut nå synes jeg.

 

Det her MÅ ha vært et postfly. ;)

 

Den frakta nok ikke bare post, dette skjemaet ble brukt på transportfly under Italias lite vellykkede koloni-eventyr i Etiopia/Eritrea (Abyssinia) i 1935-36.

 

Takk for det Anders. Men jeg tror Kosti har bestemt seg for at dette er et postfly.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fly124.jpg

 

I dag skal vi inn gjennom det runde vinduet. Så banker vi på. Hva kommer nå ??? Lekestue!!

Eller altså: sånn ser vinduene ut med Kristal Klear.

 

Sånn ellers vil jeg fortelle om en nær døden-opplevelse jeg nettopp hadde. Jeg skulle til å rigge noe tråd på halen, og så datt superlimflaska ned fra hylla da jeg skulle hente den ned. Den landa langt unna modellen, så ingen fare. Men hvorfor er det vanndammer på kuttematta tro? Det er ikke vann, det er superlim, og en del av det har jaggu skvetta på flyet også!!  :o :o :o

(Jeg er jo så lur at jeg ikke har kork på superlimet mitt, for da tørker ikke tuten så lett igjen....)

Tørkepapir fortere enn f, og takk Styrenus! Det hadde ikke rukket å tørke.  ;D

Men DER var det jaggu en flekk til på sida av skroget--for seeent. Den rakk akkurat å tørke nok til at det ble en stygg flekk.

Strafferunde! Fram med micromesh og gnukke i vei gjennom mattlakk og lakk. Touch up med enda mer Humbrol.

Godt ikke noe av limet havna der kodenummerdekalen var.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, close call, men du redda deg i land. Jeg hadde en lignende hendelse som involverte velting av tynner over en modell, med påfølgende malingskok. Lærdom er at modell må stå høyere enn potensielle veltbare objekter. Løsningen er at jeg alltid jobber på et eskelokk etter at maling har funnet sted. Har reddet meg opptil flere ganger :) Ellers ble jo KK-vinduene knall :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, huff og atter huff - godt det ikke gikk verre - selv om sjokket, fortvilelsen og bitterheten nok er ille nok i seg selv.

 

Vinduene ble svært fine de, nå gleder man seg storlig til å se fortsettelsen på praktbygget!

 

:)

 

PS! Holder superlimet lagret i fryseren, med korken på - funker fjell (da unngår man igjenlimte korker) - og så slipper jeg å ånde inn evt. avgasser fra superlimet med mindre det er aktivt i bruk. Vet ikke sikkert, men tror liksom det er sunnere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fly129.jpg

 

I kveld har jeg lagt siste hånd på den første ferdige modellen i pastabygget.  ;D

 

fly127.jpg

 

Drusteleg maskin.

 

fly130.jpg

 

Undersiden må også med. Det er akkurat HER jeg kjenner og hører et lite knepp i skroget.

 

fly131.jpg

 

Det var bare såvidt jeg klarte å tro mine egne øyne, men det hadde faktisk kommet en liiiten sprekk langs ryggsømmen. Den skyldige er den lille pinnen under ringantenna som jeg boret et LITT lite hull til. Det var bare antydning til motstand da jeg dyttet den inn.

 

fly132.jpg

 

Utrolig vittig!! jeg tror det kommer til å bli litt hyggesparkling også før det er klart for mer Humbrol. Den kommer jeg selvsagt til å legge på heeelt uten å overspraye på hverken de ferdig væra vingene eller de demaskerte vinduene. Nå går jeg og legger meg uten å tenke noe mer på dette i det hele tatt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FAEN!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.