Jump to content

Nok en fransk vanskapning i Ilmavoima-farger.


Kosti Eriksen

Recommended Posts

Fant denne her i hobbybutikken da jeg skulle kjøpe piperensere til å rense air-brushen min. Tok en titt oppi esken og hadde overhodet INGEN planer om å kjøpe settet helt til jeg tilfeldigvis fikk se en flik av decalarket. Hva fikk jeg se? Joda, riktig gjettet; haakaristiit på hvit bakgrunn. Flyet er så sinsykt stygt som bare fransk- og engelskmenn kan få et fly til å se ut, og dermed er torgeir/andré-faktoren skyyyyyhøy! Det eneste som kunne få torgeir/andré-faktoren til å bli høyere, hadde vært om man hadde funnet dokumentasjon på at det hadde blitt avdekket at et ex av flyet hadde blitt funnet i en forlatt låve på gården til en fransk plantasje-eier i Vietnam, og det viser seg at flyet hadde tjenestegjort i Viet Congs flyvåpen.

Dette blir mitt første Azur-sett så ønsk meg lykke til. Dersom noen av dere skulle ha noen formening om hva slags farger finnene brukte i cockpit, må dere ikke nøle med å si ifra. Denne blir helt OOB. Garantert! Fy farao, som den ser ut!!!  ;D MÅ få denne ferdig til SKALA!

 

IMG_0184.jpg

 

PS: Jeg hadde heller INGEN kunnskap om at flytypen noensinne hadde blitt brukt av finnene. Måtte bare innrømme det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stygg og fæl over det hele, Torolf!  ;)

 

Kyrre: Tja, jeg vet ikke helt om kvaliteten på Azur-decalene er noe bra, men det vet kanskje du bedre enn meg? Hvordan er kamo-alternativene på decalarket ditt, eller er det bare haakaristi og forskjellige tall du har? Hadde jo vært litt interessant å bygge en annen maskin. Får se om jeg finner bilder av flere finske maskiner. :) Sier takk, og stand by mtp forsendelse.

 

Einar: Står ingenting i instruksjonene of cockpitfarger. Leste på et fransk forum at fabrikkfargen var mellomgrå oppå blå primer. Håper ikke han fyren var helt på bærtur.

Link to comment
Share on other sites

Limited run kit? Joda, med enorme utstøtningspinnemerker som må fjernes fra cockpit. Det finnes også en stor fordypning på innsiden av vingerota som må fylles igjen. Øverst er "før"-bildet og nederst er "etter"-bildet. Tar sin tid, men det er ganske store vinduer og en del av cockpit vil synes, dersom jeg ikke driter meg ut med vac-form canopien. Har ikke kjempeerfaring med den slags. Kryss fingrene.

Brukte plastikk-strips til å fylle igjen vingerota på innsiden, samt tettet med superlim rundt og pusset ned.  :)

 

IMG_0188.jpg

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke at Hanriot'en er et stygt fly. Det er en hel del av de andre franske

fly-typene som passer inn i kategorien "stygge fly" synes jeg.

Når det gjelder interiør-fargen på franske fly fra den perioden så mener jeg å ha lest

at det er en mørk blå farge. WEM har den i Colourcoates-serien som ACF12 Bleu Foncé (Cockpit Interiors)

 

Alf 

Link to comment
Share on other sites

Det å male om interiøret i et fly i en hardt presset krigsituasjon finner jeg usnansynlig...Denne saken ble gravd frem og fraktet på en pram til, Turku, for å ikke sees igjen ... den figurerer ikke mye i listene over finske fly under WWII, men det samme kan sies om Renault Caudron 710.....

 

Stort sett hadde franske fly tidlig i krigen en mørk grå/blå farge.

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det. Fant noen bilder her: http://histaviation.com/Hanriot_H_232.html

 

Det øverste bildet til venstre viser oss litt av cockpiten og det vi ser av veggen, ser ganske lyst ut (samt at instrumentpanelet er svart). Dette bildet her får meg til å tro at de var malt med RLM 02, men bevares, det er jo fullt mulig at det ikke stemmer. Jaja, jeg har nok tid til å bestemme meg på. :)

 

Fant også den her for de som vil se en profil.

 

http://wp.scn.ru/en/ww2/o/1412/78/0/1

 

Jammen fant jeg ikke et flyvende eksemplar også. ;)

 

http://il.youtube.com/watch?v=ofi9nturWdU

Link to comment
Share on other sites

Hahaaaaa! You lucky bastard. Hadde jeg kommet over noe sånt hadde jeg kjøpt det på flekken. Driiitkult!

Og du har allerede oppdaget limited run-egenskapene ser jeg. Det er såvidt jeg vet MPM som lager settene som gis ut av Azur.

 

 

PS: Jeg hadde heller INGEN kunnskap om at flytypen noensinne hadde blitt brukt av finnene. Måtte bare innrømme det.

Eller om at den overhodet fantes?  ::)

Link to comment
Share on other sites

Caudron ser ikke så verst ut. :) Det var en fighter fra Bloch, hva var det den het igjen........lignet litt på en Bf.109. Jaja, jeg får finne ut av det.

 

Du verden så morro jeg har det med limited run kittet mitt. Se på denne passformen. Gi den en Dragon-eske og kall den Messerschmitt 262. Fy for fanden!!! Håper likevel at resultatet blir bra!

 

IMG_0189.jpg

 

Samme leksa på oversiden av motoren. Og ja: Den samme situasjonen på den andre vingen.

 

IMG_0192.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig koselig ut!

Tøft bygg uten tvil, håper det kommer en Renault Caudron i 1/48 skala very soon.

Men den kom jo nettopp i grytevottskala. Blir det for svært for deg kanskje?

 

Caudron ser ikke så verst ut. :) Det var en fighter fra Bloch, hva var det den het igjen

 

Bloch 152 ligner aldeles ikke på 109 ettersom den har radialmotor. Det er muligens Dewoitine du tenker på. Og jeg skulle tydeligvis ikke sagt det der om "kjøpt på flekken".  ::)

Link to comment
Share on other sites

Den passformen er jo bare kos hva limited run fra østblokken angår. Her har du myyye fin modellkvalitetstid foran deg :cheers: Bare å glemme en Me 262 med over middels god passform nå. Dette er "the real deal"

 

Mentorene lener seg bakover og følger spent med. Remember, we're here to make a master modeler of you, son... ;DwOOt

 

 

:) Rune

Link to comment
Share on other sites

Du faar se paa sette settet som "it builds character":)  Et par tips dog.

 

Sparkel tette sprekker, men gir ikke styrke, og kan sprekke opp naar du minst trenger det.  Derfor er det en fordel om du kan legge noe "struktur" bak skjoeten.

 

Proev foerst og fremst aa slipe og file til delene saa de passer.  Om ikke det gaar, saa proev aa bygge opp med plast (eller metall hvis du skal ha tynne, skarpe kanter).  Plast er lettere aa risse i enn sparkel, og om du faar en overgang, vaer obs paa de forskjellige egenskapene til materialene.

 

Welcome to the world of limited run kits:)

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Torgeir: Joooooooda, Bloch 152 ligner litt på bf.109.  ;D

 

Delene passer (så langt) fint sammen men det blir store sprekker og glipper, som dere allerede har sett. Jeg sverger til plastikkstrips for å fylle igjen store glipper og zap-a-gap til fine sprekker og riper. Stripsene er fine å resrcibe og går fint i ett med plasten i modellen. Faren for at det blir "ettersynking" er også mindre, men jeg har erfart det også faktisk.

 

Jens Håkon: Skulle jeg ha slipt til motorgondolene så de passet til vingen, hadde jeg fått et stort "step" fra den forre delen av motorgondolen som stikker ut foran vingen. Da hadde nok motorgondolen (etter mitt skjønn) fått feil form. Tipset tas vel imot og brukes garantert på en annen modell hvor det passer bedre. Må ærlig innrømme at jeg ikke har brukt denne metoden før. Har alltid fylt igjen med strips.

 

Nils: SÅ limited run har jeg ikke bygd ennå, at jeg må begynne å skjære i delene for å få de til å passe. Hehe.

 

Her er nå jobben så langt på ett stk vinge. Nå er det bare den andre siden igjen. Litt mere utjevning må også til på denne ser jeg, men det er fort gjort.

 

IMG_0196.jpg

 

IMG_0194.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.