Kosti Eriksen Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 Jajajajaja, Kyrre. Jeg har fått med meg det nå. Fikk decalene du sendte i dag faktisk. Takker så mye! Til dere andre: Bilde kommer om en time eller to. Nå må det dessverre mosjoneres. Quote
André Kristoffersen Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Trodde det sto " marineres", ta det med ro og ikke gjør noe overilt. Det er vel fullt mulig at det kunne bli sprekk i ei rute i virkeligheten, snu god siden ut mot publikum, la det stå til. Quote
Kosti Eriksen Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 Det er vel fullt mulig at det kunne bli sprekk i ei rute i virkeligheten, snu god siden ut mot publikum, la det stå til. Ikke helt uvanlig i luftfarten skal jeg si deg. har opplevd flere ganger at fly returnerer pga sprekk i ruter, men gjerne i frontruta. Quote
Kosti Eriksen Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 By popular demand: The Sprekk! Kom igjen! Kjør debatt. Quote
Rune Haugen Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Æsj! Ny canopy etter støpemetoden nevnt? Quote
Tormod Sørvang Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Du har jo også muligheten til å kaste en presenning litt tilfeldig over canopyen....... Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Tynnet golvpolish. Alternativt kutter du ut hele bakre seksjon og legger over et ark med tynn plast (ikke rømmelokk, men annen innpakning? Du har nok leker, så det skal ikke stå på innpakningsplasten). Litt overlapp gjør ingen ting, det ordner du med sparkel. Robert's your father's brother. K Quote
Kosti Eriksen Posted February 24, 2011 Author Posted February 24, 2011 Ok, folkens. Da tror jeg at jeg skal prøve golvpolish (IKKE tynnet ut med white sprit). Det er nok det minst farlige og dersomd et ikke funker, får jeg vurdere et av de "farligere", men mer proffe, alternativene. Stay tuned! Quote
Kosti Eriksen Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 Det blir mekanikerløsning og et lite diorama. Mekanikere er på vei i posten fra USA. Noen RAF- og Luftwaffe-mekanikere får finne seg i å stille i finsk overall og gjøre en innsats mot russen. Flyet er hvert øyeblikk klar for malingssprøyta. Det er bare en detalj til som skal limes fast. Quote
Kosti Eriksen Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 De siste detaljene har kommet på. Det noe merkelige pitorøret og ett stk venturirør på siden av flyet. Venturirøret var så deformert at det rett og slett bare var en klump. Fant kun ett bilde av det, og i tillegg satt det på prototypen til flyet. Prøvde å se så godt jeg kunne ang plassering og form. Plasseringen ser ganske ok ut for meg men formen er jeg ikke helt sikker på. Vet at noen venturirør er trakt/kjegleformede mens andre er rette rør. Jeg kjørte bare på med et rett rør i mangel av referanser. Det er tross alt bedre at det er representert enn at det ikke er der i det hele tatt. Understellsleggene er altfor lange. Dersom man ikke gjør noe med dette vil det se ut som om flyverne var godt over tre meter høye for i det hele tatt å kunne komme seg inn i flyet. Har kortet de ned kraftig, men det synes ikke på bildet dessverre. Dere får sammenligne senere. Quote
Torolf Betten Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 Vakkert,vakkert. Nå nærmer det seg lakkering med stormskritt Torolf. Quote
Stein Atle Stenberg Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Godt jobbet Kosti, ser jo riktig lekkert ut ja - skal bli aritg å se det med litt farger på og det er vel neppe langt unna, håper jeg. Quote
André Kristoffersen Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Må jo si du er stanhaftig da. Tror dette får en lykklig utgang. Quote
Einar Sandvik Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Det er godt å se at du ikke gir opp, sjøl om det dukker opp noen problemer underveis. Blir du ferdig til SKALA? Einar S Quote
Kosti Eriksen Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 Nei, man kan jo ikke gi opp på sitt første short run kit, eller hva? Blir ferdig til SKALA ja. Lover på tro og ære. Har lagt grunning idag og latt tørke. brukte humbrols sølv til dette, siden den avslører hvor det trengs litt mere arbeid før man begynner for alvor med malinga. Var to-tre steder som trenger litt ekstra pussing i morgen før jeg begynner på pre-shading og kamo. Quote
Kosti Eriksen Posted March 2, 2011 Author Posted March 2, 2011 Lot modellen stå over natta, gikk over med sandpapir der det trengtes og satte igang med pre-shading. Har brukt en helt ny double-action air brush til dette fra Biltema. Den funker som en drøm og det er lett å kontrollere både malingsmengde og lufttilførsel. 450 blanke, norske kroner gikk med (hvis jeg ikke husker feil). Quote
Torgeir Eikeland Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Biltema?! Artig hvis den faktisk viser seg å funke like bra som dyrere ting. Jeg antar du har fiksa den lille imperfeksjonen i skjøten canopy/skrog bak den berømte sprekken? Quote
Kosti Eriksen Posted March 2, 2011 Author Posted March 2, 2011 Jepp, Torgeir, det var var en av tingene jeg fixa før pre-shading. Glemte å nevne at sprøyta er veldig lett å rense etter bruk. Quote
Kosti Eriksen Posted March 2, 2011 Author Posted March 2, 2011 Gråfargen har kommet på plass, og maskinen har blitt maskert for å få på seg gult på vingene. Som dere ser har jeg maskert slik at det ikke blir noen overganger som vises gjennom rundellene. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Ah...du tenker flere trekk frem...det kan vaere lurt... Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 3, 2011 Author Posted March 3, 2011 Selv blind høne finner korn. Er det ikke det det heter? Flyet er malt. Mangler bare blått nedi hjulbrønnene samt litt tøtsj-øpp her og der så er det tid for decalering. Sendte en mail til Kari Stenman om hjulbrønner. han mente (men var slettes ikke sikker siden han aldri hadde sett bilder) at finnene sannsynligvis lot de være som de var. Godt nok for meg. De ble levert til Finland med bjelkekors, men med fransk kamo, ifølge han. Quote
Recommended Posts