Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en fransk vanskapning i Ilmavoima-farger.


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

Når det er sagt så må jeg bare berømme håndverket ditt, og ikke minst den dødsforakten du viser for dårlig passform og limited runs....

 

Tjaaaa, det er litt sånn at når du ikke vet at noe du holder på med er farlig, så er det ikke farlig.  :P Har ikke noen erfaring med limited runs vet du. Har så vidt begynt med cockpit, og der er passformen vesentlig bedre. Bilde kommer i morgen.

 

Til andre som har planer om å bygge settet, vil jeg bare minne på at det er viktig å dobbeltsjekke slik at cowlingen til hver motorgondol ender på rett side. De skal nemlig ha et luftinntak i fremkant (under propellen) som skal vende inn mot flykroppen. Jeg gjorde feil, og måtte sage de av igjen og lime de på rett side. Heldigvis klarte jeg å sage så rett at det ikke trengtes filler en gang for at det skulle bli pent. Griseflax!

 

Ok ok ok! Jeg gir meg! De flyene ligner hverandre ikke likevel!  :doh: Kunne vi fått noen nærbilder av Bloch´en, Einar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jovisst ligner de. Propell, vinger og radioantenne sitter på omtrent samme plassen på begge to.  ;D

 

Greia med Limited run er nok den at du ikke forventer Tamiya-passform, og blir følgelig ikke sur når ting passer dårlig sammen. Snarere gledelig overrasket, om man ikke må bruke mye tid og plunder på å få ting sammen. Etter å ha bygd både Classic Airframes og Special Hobby, skal jeg dog innrømme for min egen del, at forbildet skal være særs spennende for at jeg skal gidde å bruke tida mi på slikt igjen. Men det er vel det det handler om, man finner et forbilde man vil bygge, og så må man tåle de settene som tilbys.

 

Ellers må jeg kunne si meg enige med de her som har antydet at denne fuglen ikke er det verste franskmennene har prestert. Ingen nytelse for øyet, men ikke direkte vondt heller.

 

Og plastsløyden står vel til Meget, som vanlig.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst ligner de. Propell, vinger og radioantenne sitter på omtrent samme plassen på begge to.  ;D

 

Endelig noen som ser det slik jeg gjør.  :D

 

Plastsløyden fortsetter. Arild sa noe som fikk meg til å tenkte, nemlig at de mere obskure maskinene som blir gjengitt i plastmediet fordrer at man aksepterer plastsløyd og spikking. Følgelig skal vi være glade for at noen tar seg bryet med å plastifisere franske vanskapninger.  ;D Jeg finner i hvertfall dette bygget underholdende, og på nivå med hva jeg kan klare.

 

Har jobbet med cockpit i går kveld og litt i dag. Her måtte det mye tørrprøving og filing før man satte lim til plast. Det som går for å være pedaler foran, knakk da jeg saget delen løs fra resin-treet sitt, men det kunne selvfølgelig fixes med litt strips, og ser helt likt ut som den overlevende delen. No probs! De langt tynnere styrespakene var det selvfølgelig ingen problemer med. Setene var det bare å lime rett inn, men jeg har funnet ut at i virkeligheten ser de helt annerledes ut, litt som tyske trugeseter, men med en stk truge i ryggen i tillegg. Instrumentpanelene trengte litt tenking og planlegging. Som dere ser har jeg limt alt inn i en cockpithalvdel, selvfølgelig etter at jeg har tørrtrent med den andre halvdelen av skroget så det ikke skulle bli noen glipper. mangelen på ....hva heter det....."location tabs" gjorde at jeg valgte denne fremgangsmåten for å gjøre det enklere for meg selv. Det bakre instrumentpanelet festet jeg til skrogveggen ved å borre et hull i siden på panelet, samt et hull i skroget og brukte en bit tjukk ståltråd og superlim for å feste delen til modellen. Dette fungerte kjempebra. Jeg gjentok suksessen med panelet i front, men med den forskjell at jeg borret et hull på undersiden av panelet og et tilsvarende i cockpitgulvet. Før jeg gjorde dette måtte jeg trimme delen en god del for at den skulle få plass i cockpit. Til de av dere som selv planlegger å bygge modellen: Det virker som om Azur/MPM har tatt hensyn til dette, for ingen detaljer vil gå tapt i tilpasning av instrumentpanelet. Og slik ser det ut nå:

 

IMG_0198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så gjort. Litt mere væring i cockpit før jeg smekker på canopien. Angående å airbrushe med pokémon-farger: Det lar seg gjøre veldig bra, bare bland godt ut med tamiyatynner først, og ikke la sprøyta stå ubrukt. Da blir det tett fort. :)

Skroghalvdelene er limt sammen, og passformen var slettes ikke verst.

 

IMG_0202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så gjort. Litt mere væring i cockpit før jeg smekker på canopien. Angående å airbrushe med pokémon-farger: Det lar seg gjøre veldig bra, bare bland godt ut med tamiyatynner først, og ikke la sprøyta stå ubrukt. Da blir det tett fort. :)

Du mener at du får til å sprøyte Vallejo uten at det legger seg som grovkorna helvete før det clogger sprøyta etter ti sekunder, og uten at du  må skru trykket opp til tretti psi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torolf: Prøver det gjerne på neste modell. har vidunderproduktet ditt et navn forresten? :)

 

Vingene er limt på. Det gikk fort, med veldig lite pussing for å få delene til å passe. Er ikke limited run kits verre enn det her sier jeg bare bring ´em on. Hehe. Ok, jeg har nok vært heldig med det her bare og skal være forsiktig med hva jeg sier. ;)

 

IMG_0204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det fri vet du, Jens Håkon. :) Det slo meg at selve kroppen til flyet ser veldig ut som skroget til et glidefly. En Blanik eller noe sånt. Må si at jeg synes flyet er vesentlig finere nå enn da jeg kun så på esken. Man får et nærere forhold til formen på flyet når man setter igang med å bygge. Vingene som peker litt oppover minner meg også litt om et glidefly faktisk. Dere skal få se i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ja det så plutselig langt bedre ut - faktisk tilnærmet noe vakkert over de kurvene der  :)

 

Skal si det går unna, skulle ønske jeg hadde samme driven selv. Har tatt meg noen dager fri og planen er at jeg skal få bygget litt. Noe som det til en viss grad vinterpregede været vi har her på sørlandet for tiden ser ut til å være helt med på.

 

Fortsett å inspirere er du grei...

:thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det slutt på god passform igjen. Spinnerne i settet er AAAAAAAALTFOR store for modellen, og må følgelig pusses til rett form (tilnærmet) og størrelse. Skjønte at dette kom til å ta litt tid, så jeg tok chuck´en som jeg bruker til borring av hull og satte spinnerne fast i den. Deretter fant jeg litt sandpapir, holdt det rundt spinnerene og begynte å snurre på chuck´en (sorry, aner ikke hva det heter på norsk). Etter en stund med rotasjonspussing begynte størrelsen og formen å bli mere korrekt. Formen er nok ikke helt 100% men jeg tør rett og slett ikke å pusse mere.

 

Husk: dersom du bygger modellen, må du passe på at propellbladene limes fast i riktig fartsretning. Leading edge på propellen skal på begge sider vende inn mot flykroppen. Hva som er leading edge på propellen kan være litt vanskelig å avgjøre, men er du forsiktig kan du sikkert pusse deg frem til noe som ligner. :)

 

Propellbladene festet jeg til spinnerne ved å borre bittesmå hull i enden av de, samt borre korresponderende hull i spinnerne. Jeg brukte veldig tynn ståltråd og superlim til å gi bladene et bedre feste. jeg sørget for å være nøyaktig ved borring av hullet i spinnerne slik at jeg bare kunne borre tvers igjennom istedet for å måle og borre et nytt hull på den andre siden. Funka som snus!

 

IMG_0208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var en ti-tolv karer søm skøyv elva oppover med såkalte virre-staaaaaaaahg!!"

;D

Stag er det nok av på denne maskinen også. Eller struts om dere vil.  ;D Passformen på de som sitter mellom kroppen og motorgondolene var kjempetjukke og den ene var altfor kort. Lagde nye med litt strips, som dere ser. De er ennå litt for breie, men er i ferd med å bli trimmet nå. Tykkelsen er nok mere korrekt. Eksosrør er også limt fast. Fulgte intsruksjonene og brukte litt plastic rod etter å ha borret hull til de. De sitter en god del bedre på den måten. De er ikke helt ferdigpusset ennå heller.

 

IMG_0212.jpg

 

Bak er det også stag mellom horisontal stabilizer og flykroppen. Disse blir levert i resin i settet. Lurer litt på hvorfor. Mulig de hadde problemer med å støpe så tynne deler av plast. For jevne ut overgangene mellom flykropp/horisontal stabilizer og stagene har jeg brukt superlim som jeg la på i flere omganger, og deretter pusset og skar til. Turte ikke å pusse på selve stagene før jeg satte de fast siden jeg er litt over middels klønete og sikkert hadde kommet til å brekke de. :)

 

IMG_0210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en av eksosrørene var skjevt i forhold til de andre (på venstre side av bildet i forrige post). Har fixet dette nå samt skåret og filt til canopy. Puh! Satt og kaldsvettet da jeg gjorde det, men det ble ikke så verst. Må nok tette litt på enkelte steder, men det skal bli pent og sømløst. Føler at maling av modellen kom et stort skritt nærmere. :) Siden jeg kommer til å feste canopy med superlim i noen punkter (og langs resten av kanten med testors clear parts cement, tenkte jeg at det er lurt å dyppe canopy i pledge og la det tørke i noen timer. Området mellom windshield og instrumentpanelet skal selvfølgelig males svart. Gjør dette med pensel.

 

IMG_0216.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.