Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en fransk vanskapning i Ilmavoima-farger.


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Problemet med canopyen ser og ut til at den runder av for mye mot bakkant, og den loeser du bare ved aa bygge opp med sparkel eller kappe avrunden og legge paa med plast.  Ulempen da er at du ser modifikasjonene paa innsiden.  Om canopyen er for lav i bakkant (du sammenlikner profilen paa canopy med skroget), saa er det best aa bygge opp canopy eller karmen saa den kommer hoyere.  Om problemet er avrundingen, saa ville jeg malt canopyen med cockpitfarge paa innsiden, limt, og saa lagt paa sparkel.  Bare husk aa maskere canopyen foer du begynner aa slipe:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så gjort, Jens Håkon. Bygde opp med plast i "vinduskarmen", filte så det passet (var flink til å huske på å file lite om gangen og sjekke om det passet med canopy ofte), malte ny plast i cockpitfarge og limte deretter på canopy. Nå er jeg halvveis ferdig i tetningsarbeidet. Kanten rundt canopy må jobbes litt med for at den skal bli fin og jevn. Jeg beskytter det som skal være glass på glassdelen ved å maskere med to lag tape der det ikke skal pusses. På bildet har jeg bare tatt av tapen for å vise progresjon. :)

 

IMG_0224.jpg

 

På box art´en (som jeg synes er detaljrik og velmalt) ser man klart et landings-/taxelys i nesa. Fant også noen bilder på internet som viser dette. På modellen er det kun gjengitt som en panellinjefordypning. Sånn kan vi jo ikke ha det, så jeg borret opp et hull i samme diameter som den "rundingen" som allerede var der og tok litt klar sprue som jeg pussa litt mindre. Deretter pusset jeg den helt blank med micromesh og malte den med humbrol nr 11 (sølv). Da det hadde tørket dyppet jeg spruen nedi litt pledge, ventet et kvarter og klinte litt tjukt superlim på før jeg satte den ned i hullet. Jeg lot det hele tørke i ca 10 min før jeg klippet av klarplasten ganske langt ned mot skroget. Litt rask pussing med sanding sticks i stadig finere grader gav et landingslys i flukt med skroget med en glassklar finish.

 

IMG_0226.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé ang landingslys, Jens Håkon!  :thumb:

 

Ulykken har imidlertid vært ute. Klarte å miste modellen i gulvet og det ble en sprekk i bakkant at canopy som går inn i det som skal være det bakerste vinduet på høyre side av flyet. Noen som har forslag til hvordan man kan fjerne/skjule sprekken? Sprekken i seg selv er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg er litt over middels klønete

 

Ulykken har imidlertid vært ute. Klarte å miste modellen i gulvet og

 

Tar jeg feil, eller har jeg lest før at du mister modeller i gulvet?

Og byggingen din ellers tyder jo ikke akkurat på at du er særlig klønete.

Jeg har dessverre ikke mye konstruktivt å bidra med ang. sprekktetting. Det skal mye til at lysbrytinga i en sånn sprekk lar seg kamuflere. Forsiktig bruk av Johnson som kapillerer inn i sprekken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen gode tips utenom presenning-tipset. Det har jeg erfaring med - ref japaneren min. Kleenex dyppet i vann blandet med trelim. Mal og tørrbørst. Vips har man presenning. PS: For å tekkes Ottaværingen i eksil sørpå, kan det være et tips å lage bardunering på presenningen også ;D

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp Kosti !

Lag en ny canopy - det er enklere enn du tror ! Jeg har laget flere nå i det siste hvor jeg har hatt originalen som mal. Jeg kjøpte føst noe plast som var "laget" for denne slags bruk, men det var bare dritten. Så gikk jeg til en butikk som selger kontorutstyr å kjøpte slik klar plast som benytter som for, eller bakside når man lager "ringpermer" o.l. (håper du forstår hva jeg mener - plast fra "blister pack" kan også benyttes)). Så tar jeg original cockpitten å fyller med ett eller annet (sparkel e.l.) slik at den blir kompakt. Varm opp plasten med et stearinlys så mye at du ser den begynner å forandre konsistens. Så "drar" du plasten over conopyen å lar den bli sittende. Jeg har så maskert og malt canopyen før jeg har skjært den ut. Jeg klundret litt første gangen, men etter å ha forsøkt noen ganger går dette som "hakka møkk" - lett som bare det og resultatet blir meget bra.

Bertil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU MÅ FAAAAAEEEN IKKE BRUKE WHITE SPIRIT PÅ CANOPYEN!!!! NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!  :o :o

Da blir den nemlig hvit!

Og vannbasert (pledge) + oljebasert (white spirit) = føkkøpp uansett.

 

Angående Nils Bertils heat and smash-tips: dette har jeg også gjort en del ganger med et visst hell. MEN: da har jeg hatt en injeksjonsstøpt og relativt solid canopy som mal å trekke den varme plasten over. Jeg har ikke fylt inn noe "avstivningsmateriale", og bare unntaksvis har originalen "warpa" p.g.a. varmen.

Jeg tviler meget sterkt på at det er mulig å lage en ny canopy ved å trekke varm plast på en tynn og pinglete vacformcanopy slik som den du har uten at ting smelter (sammen). Samme type plast = samme smeltepunkt. Men tar du en gipsavstøpning av innsiden så kanskje....

Men du har bare en sjanse.

Jeg ville gitt f og prøvd å leve med skaden, men nå har jeg ikke sett den.

Evt kjør Kyrretipset UTEN white spirit først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den vakuumformede canopyen er saa tynn, saa kan du ikke bruke den som master for aa forme en ny.  Det du kan gjoere er aa fylle den med Milliput eller liknende og naar den er herdet kan du bende canopyen loes.  Milliput sitter etter min erfaring daarlig paa glatte overflater, og slipper om delene "flekser" for mye.  Murphy's love skulle tilsi at denne ikke vil slippe lett i dette tilfelle, saa det kan fort bli en enveisbillett dette.  Et stroek flytende vaselin paa innsiden av canopyen foer du gaar paa med Milliput er en god forsikring, og saa maa du sjekke at canopyen passer mot skroget foer den herder.  Det enkleste er aa proeve aa reparere med Future/Klear.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okokokok, Torgeir. Da lærte jeg det også. :)

 

Hm, mye som er nytt for meg her ja. Kan egentlig tenke meg å prøve å lage en master av milliput siden den blir rimelig hard og kan brukes gjentatte ganger til man blir fornøyd. Æsj, det her var irriterende pga massevis av ekstraarbeid. hehe. Men det er vel sånn man lærer, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.