Ragnar Eckhoff Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Da er vi i gang! Har hatt ingrediensene liggene i mange år, så prosjektet er overmodent kan man si. I ettertid har Classic Airframes kommet med et nytt sett av B-239, og det er nok et bedre utgangspunkt. Men men ... Etter hvert har det dukket opp mange gode referanser som kommer godt med. Snublet bla over en rekke detaljbilder av vraket av BW-372 her om dagen: http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3090/ http://www.flickr.com/photos/wasq/sets/72157604361588076/ Selv om dette er et vrak, og ikke på noen måte komplett, så gir bildene svar på en hel masse når det gjelder detaljer bla i cockpit og hjulbrønner. Ser ut til at cockpit på denne maskinen er lakkert aluminium, med matt sort på øverste del av sideveggene. Dermed var det å gå løs på settet med Dremel (eller CoTech for å være nøyaktig), kniv, sag etc. Nesen ble saget av - skal ersatttes av resindel fra Aeromaster. Alle detaljer fra sideveggene ble fjernet - skal erstattes av fotoets fra Equard (gammelt sett) + detaljer fra scratch. Sideveggene ble forlenget i nedkant med plastark. Det neste blir å lage nye ribber, deretter følger fotoets. Tamiya har modelert bunn av cockpit sammen med undervingene. På bildet har jeg limt på plass det som ser ut som en drivstofftank - dette er vel en "vingeboks" som egentlig skal fortsette inn i vingene. Har frest vekk en del plast der vingeoversidene møter kroppen slik at de forlengede cockpitveggene får plass. Cockpitgulvet fra Eduard er ikke montert fast ennå, men det skal vel være omtrent der det står på bildet. Neste bilde viser hovedelene i konverteringsettet fra Aeromaster, etsesettet fra Eduard + vakuumhette fra Squadron. I tillegg har jeg dekaler fra Inscale, samt boka "Suomen Ilmavoimien Historia 1 - Brewster Model 239" av Kari Stenman m.fl. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Okay, da er Ragnar i gang med et mindre detaljeringsprosjekt. Dette blir en bra tråd å fløge med på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Enda en deltaker i Perkele-gruppebygget. Jeg går ut i fra at du bygger den finsk. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Nok en Brewster! Det blir morro! The more the merrier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Hehehe. Den sykeste gutten i klassen har meldt seg inn i Club Perkele. Tøft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Den sykeste gutten i klassen har meldt seg inn i Club Perkele. Vet ikke om jeg er enig i det. Der er mange her inne som er vel så syke som jeg . Nuvel - en liten oppdatering. Holder på med cockpit. Dette Eduardsettet er ikke mye å skryte av. Instruksene er dårlige, og delene passer ikke. Noen er for store, noen for små og andre har feil proporsjoner. Eduard har antakelig hatt dårlig med dokumentasjon da de laget settet. Men det er gammelt - over 15 år - så det er nok ute av produksjon for lenge siden. Kombinerer vi Eduars feil med Tamiyas og mine egne, så blir det mye juks for å få alt sammen. Tildels mangefull dokumentasjon gjør også at jeg må gjette meg til en del ting. Men det er moro likevel! Bildene under viser ribbeverk på babord side, ferdig detaljert styrbord side, samt start av detaljering på gulv. Dette er smått, og jeg jobber på grensen av hva syn og fingerferdigheter tillater. Så enkelte ting blir litt skakke. Men jeg håper sluttresultatet skal bli brukbart likevel. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Dette ser flott ut! Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Ooooo, det her likte jeg veldig godt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Jeg skulle ønske du gjorde tingene litt skikkelig, Ragnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Hehehe. Den sykeste gutten i klassen har meldt seg inn i Club Perkele. Tøft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Stangvik Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Looking gooooooooood Bengt Det var da svært til Suomi-sering av forumets flybyggere! Alt på grunn av Kosti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Bengt, jeg tror pärkeleinteressen bar rimelig høy blant forumdeltakerne før min tid også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Dette var bare utrolig rått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Brekken Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 Dammit! Når selv Ragnar har begynt på denne veien må jeg vel jeg og... har tross alt altfor mange timer på Il-2 serveren til Virtual Pilots på samvittigheten til ikke å være fascinert av det gutta der borte hadde av tvilsomt utstyr til å fly med, og ikke minst hva de klart å oppnå. Hadde et øyeblikk en syk tanke om å bygge modell av min 'egen' maskin på russisk side med utgangspunkt i AM sin B-25C/D og de custom skins som vi laget for maskinen..... Men nå blir det Perkele-maskin! Fikk endel bilder i en samling fra en veteran, så jeg får skuffe gjennom og se hvilken som peker seg ut som grunnlag for en modell! mvh Andreas B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 Gleder meg til tråd, Andreas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 Lenge siden sist oppdatering. Det har ikke skjedd mye siden sist, men litt progresjon har det da vært. Det er vel ofte sånn det blir - man starter opp med stor entusiasme og fint driv, og så dabber det av etter hvert. Kanskje derfor flere enn meg har mange påbegynte støvsamlere på hylla? Nuvel - sier meg ferdig med sidevegger og gulv i cockpit, og har limt sammen kroppshalvdelene og vingene. Det gjenstår ennå en del detaljer i cockpit (bla stol, stikke, pedaler og instrumentpanel), men jeg ser i hvert fall en ende på det. Det var vel ikke akkurat planlagt at det skulle bli såpass mye jobb... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Det her kommer til å bli århundrets modellfly!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Knallbra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Jeg går ut i fra at du har tenkt å stille ut denne modellen med åpen cockpit. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 18, 2010 Author Share Posted September 18, 2010 Takk for positive tilbakemeldinger! Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Skal si du har klart å skvise mye detaljer inn i den lille cockpiten, jeg er imponert. Gøy å følge med på denne tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 3, 2010 Author Share Posted October 3, 2010 Fokus er nå flyttet fra cockpit til understellsbrønn. Tamiya har bare et åpent hull her, så her er det rom for litt "krimskrams". På bildet kan dere også se at jeg har limt inn en plastbit der bukvinduet skulle vært. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 7, 2010 Author Share Posted October 7, 2010 Har brukte siste dagene på å sette sammen motorfeset. Det har vært utrolig plundrete å få til, men har til slutt klart å få til et opplegg der jeg kan få montert på motor og cowling sånn noenlunde beint. Bildet viser arbeidet så langt. I virkeligheten skal det være en hel masse slanger og kabler på kryss og tvers her. Her gjelder det å kjenne sine begrensninger ... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 7, 2010 Share Posted October 7, 2010 Vil dette bli synlig på den ferdige modellen? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted October 8, 2010 Share Posted October 8, 2010 Jeg skulle ønske du kunne gjøre tingene litt skikkelig, Ragnar. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.