Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 Tamiya + Aeromaster Brewster 239


Ragnar Eckhoff

Anbefalte innlegg

Da er vi i gang! Har hatt ingrediensene liggene i mange år, så prosjektet er overmodent kan man si. I ettertid har Classic Airframes kommet med et nytt sett av B-239, og det er nok et bedre utgangspunkt. Men men ...

 

Etter hvert har det dukket opp mange gode referanser som kommer godt med. Snublet bla over en rekke detaljbilder av vraket av BW-372 her om dagen:

 

http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3090/

 

http://www.flickr.com/photos/wasq/sets/72157604361588076/

 

Selv om dette er et vrak, og ikke på noen måte komplett, så gir bildene svar på en hel masse når det gjelder detaljer bla i cockpit og hjulbrønner. Ser ut til at cockpit på denne maskinen er lakkert aluminium, med matt sort på øverste del av sideveggene.

 

Dermed var det å gå løs på settet med Dremel (eller CoTech for å være nøyaktig), kniv, sag etc. ;D

 

brewster_001.jpg

 

Nesen ble saget av - skal ersatttes av resindel fra Aeromaster. Alle detaljer fra sideveggene ble fjernet - skal erstattes av fotoets fra Equard (gammelt sett) + detaljer fra scratch. Sideveggene ble forlenget i nedkant med plastark. Det neste blir å lage nye ribber, deretter følger fotoets.

 

Tamiya har modelert bunn av cockpit sammen med undervingene. På bildet har jeg limt på plass det som ser ut som en drivstofftank - dette er vel en "vingeboks" som egentlig skal fortsette inn i vingene. Har frest vekk en del plast der vingeoversidene møter kroppen slik at de forlengede cockpitveggene får plass. Cockpitgulvet fra Eduard er ikke montert fast ennå, men det skal vel være omtrent der det står på bildet.

 

brewster_002.jpg

 

Neste bilde viser hovedelene i konverteringsettet fra Aeromaster, etsesettet fra Eduard + vakuumhette fra Squadron. I tillegg har jeg dekaler fra Inscale, samt boka "Suomen Ilmavoimien Historia 1 - Brewster Model 239" av Kari Stenman m.fl.

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Den sykeste gutten i klassen har meldt seg inn i Club Perkele.

 

Vet ikke om jeg er enig i det. Der er mange her inne som er vel så syke som jeg ;).

 

Nuvel - en liten oppdatering. Holder på med cockpit. Dette Eduardsettet er ikke mye å skryte av. Instruksene er dårlige, og delene passer ikke. Noen er for store, noen for små og andre har feil proporsjoner. Eduard har antakelig hatt dårlig med dokumentasjon da de laget settet. Men det er gammelt - over 15 år - så det er nok ute av produksjon for lenge siden.

 

Kombinerer vi Eduars feil med Tamiyas og mine egne, så blir det mye juks for å få alt sammen. Tildels mangefull dokumentasjon gjør også at jeg må gjette meg til en del ting. Men det er moro likevel! Bildene under viser ribbeverk på babord side, ferdig detaljert styrbord side, samt start av detaljering på gulv.

 

brewster_006.jpg

 

brewster_005.jpg

 

brewster_003.jpg

 

 

Dette er smått, og jeg jobber på grensen av hva syn og fingerferdigheter tillater. Så enkelte ting blir litt skakke. Men jeg håper sluttresultatet skal bli brukbart likevel.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammit!

 

Når selv Ragnar har begynt på denne veien må jeg vel jeg og... har tross alt altfor mange timer på Il-2 serveren til Virtual Pilots på samvittigheten til ikke å være fascinert av det gutta der borte hadde av tvilsomt utstyr til å fly med, og ikke minst hva de klart å oppnå.

 

Hadde et øyeblikk en syk tanke om å bygge modell av min 'egen' maskin på russisk side med utgangspunkt i AM sin B-25C/D og de custom skins som vi laget for maskinen.....

 

Men nå blir det Perkele-maskin! Fikk endel bilder i en samling fra en veteran, så jeg får skuffe gjennom og se hvilken som peker seg ut som grunnlag for en modell!

 

mvh

Andreas B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lenge siden sist oppdatering. Det har ikke skjedd mye siden sist, men litt progresjon har det da vært. Det er vel ofte sånn det blir - man starter opp med stor entusiasme og fint driv, og så dabber det av etter hvert. Kanskje derfor flere enn meg har mange påbegynte støvsamlere på hylla?

 

Nuvel - sier meg ferdig med sidevegger og gulv i cockpit, og har limt sammen kroppshalvdelene og vingene. Det gjenstår ennå en del detaljer i cockpit (bla stol, stikke, pedaler og instrumentpanel), men jeg ser i hvert fall en ende på det. Det var vel ikke akkurat planlagt at det skulle bli såpass mye jobb...  ::)

 

brewster_007.jpg

 

brewster_010.jpg

 

brewster_011.jpg

 

brewster_014.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har brukte siste dagene på å sette sammen motorfeset. Det har vært utrolig plundrete å få til, men har til slutt klart å få til et opplegg der jeg kan få montert på motor og cowling sånn noenlunde beint. Bildet viser arbeidet så langt. I virkeligheten skal det være en hel masse slanger og kabler på kryss og tvers her. Her gjelder det å kjenne sine begrensninger ...

 

brewster_021.jpg

 

Ragnar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.