Kyrre Ingebrethsen Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Xtracrylic har også en RLM01, sølvfarge som ser "malt" ut, uten for mye pigment. Ellers funker sprayboks fra Tamiya, TS-30 Silver Leaf, ganske bra, fortrinnsvis etter dekantering og rett i egen sprøyte. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Brekken Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Hei! Hvordan dekanterer du en sprayboks rent praktisk? mvh Andreas B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Hei! Hvordan dekanterer du en sprayboks rent praktisk? mvh Andreas B Det enkleste er vel å spraye i et glass via et sugerør. Finnes sikkert en youtubevideo på denslags. Edit: Brett Green to the rescue. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 15, 2011 Author Share Posted September 15, 2011 Har gått over modellen med fint slipepapir og Micromesh, og finishen ble grei nok mange steder. Der den ikke ble bra har jeg i dag lagt på et nytt lag med miksen av Alclad og Xtracolor, og i dag funket miksen utmerket! Konklusjonen min er at det må ha vært rester av akrylmaling i sprøyta som har blitt løst opp av tynneren i Alclad. Moralen må vel være at man må være ekstra påpasselig med rengjøring når man skal lakkere med lakkbasert maling etter å ha brukt akryl. Flasken med Alclad er altså fortsatt OK. Jeg har dog en annen flaske med Alclad standard Aluminium som har blitt slik Jens Håkon snakker om, der pigmentene har "kornet" seg. Den er blitt ubrukelig. Ellers takk for alle tips! Mithril Silver fra Games Workshop høres ut som et bra alternativ. Hvor selger man dette? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 I Games Workshop i Grubbegata i oslo. Kan også bestilles på nett fra hjemmesiden: http://www.games-workshop.com/gws/ For øvrig kan jeg informere om at dersom du legger et lag johnson/pledge oppå mithril silver, blir den litt "døllet" ned og kanskje riktigere i dine øyne. Jeg synes det er en fantastisk farge. Selvfølgelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Har omsider klart å bestemme meg for hvilket fly jeg skal male modellen som. Hadde 7 alternativer på dekalarket, og endte til slutt opp med BW-387, sort 8 fra 4/LeLv. 24. På dekalarket er denne vist i ensfarget aluminium, men jeg skal ha full kamuflasje. Det finnes en del bilder av dette flyet i Brewster-boka (Suomen Ilmavoimien Historia 1), og i går snubla jeg jammen meg over ett til på nettet: http://picasaweb.google.com/lh/photo/30xvXWCIZhpeavCweRcjUA Kommer til å male flyet slik det framstår på et par bilder i boka, der man tydelig kan se at det gule halebåndet samt det hvite på sideroret har blitt fikset opp. Bildene viser også serienummer på undersiden av vingene, et ganske sikkert tegn på at undersiden fortsatt var malt aluminium. Hakekorsene på undersiden av vingene mangler trolig også hvit bakgrunn. Skal bli interessant å se om jeg klarer å få til passe shabby finish på den sorte og grønne kamuflasjen... Har startet lakkering med det som skal være gult og hvitt. Først maskering: Så la jeg på et tynt lag Tamiya matt hvit der det skulle være gult, samt et ekstra lag Tamiya blank hvit på haleroret. Var litt i stuss på korrekt gulfarge, men tok til slutt sjansen på RLM 04 fra Polly Scale. Gammel maling meg litt rusk og snusk i, så sprøyten tettet seg noen ganger, men det ble greit til slutt likevel. Her er maskering fjernet. Litt oversprøyting ser vi, men det skal gå greit å få bort med Micromesh. Neste på planen er å få maskert og malt rammene på canopy. Det blir noe pirk, spesielt fordi hjørnene på rammene er avrundet. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Stilig! Du kan vel egentlig bare stoppe nå. Men nå skal du altså maskere pinlig nøyaktig langs kanten på gulstripa? Det letteste hadde jo vært å bare male masse gult både der det skal være gult og der det ikke skal være gult, for så å reive på et halebånd av maskering. Men du skal vel ha chipping ned til sølvfargen rett ved siden av, så da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Jeg er litt bekymret for at det blir en malingskant mellom kamo og gulfarge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Det er litt ukonvensjonelt å maskere to ganger ja. Men undersiden skal som sagt ikke males på nytt, den var aluminiumsdopet på orginalen. Dessuten måtte jeg ha på ganske tykt med maling for å få det gule til å dekke, og vurderer at jeg bedre bevarer overflatedetaljer ved å redusere antall lag. Med maskering må gjøres meget forsiktig for ikke å dra av det gule. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 Vakumhetta har dårlig definerte rammer. Jeg har derfor startet maskeringen med å lime teipstrimler der det skal være rammer. Neste trinn er å fylle igjen "mellomrommene", før "rammene" dras av igjen. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Dette går jo ikke spesielt fort, men bevares for et fokus på håndverket! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 Dette går jo ikke spesielt fort, ... Nei, du har vel rett i det Etter ørten timer med maskering (iallefall føltes det slik), ble det sånn: Sprayet så på Vallejo Air Aluminium med en dråpe grått i. Denne gangen gikk malingen til en forandring greit gjennom Badgeren uten å tette til dysen. Fordelen med Vallejo framfor Alclad er mye mindre lukt + at rengjøring av sprøyte kan gjøres med vann. Ulempen er at finishen tåler mye mindre håndtering etterpå. Etter et par minutter med lakkering og fjerning av maskering ble det slik: Ikke helt topp. Men jeg har oppdaget at det faktisk går utmerket an å penselmale Vallejo Air Aluminium, så jeg skal prøve å retusjere litt. Det hjelper også at modellen er mindre i virkeligheten enn på bildet, og at rufsete kanter da blir mindre påpallende. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Jeg synes "hetta" ble svært bra (forøvrig kan det samme sies om resten av flyet). Interessant å se at du definerer rammene med tape først, er jo ikke alle modeller det er like lett å følge rammeverket på, så tipset er notert! Det er ikke så ofte man leser at noen har brukt Vallejo til aluminiumfinish her på forumet, så det er fint å se at det går fint å bruke. Om den er litt lett å få riper i i etterkant så har man jo heldigvis Johnson. Dette blir fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Enig med Stein Atle. Genial teknikk for å lage rammeverk på canopy. Noteres i tipsboka sporenstreks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Det ser jo særs bra ut. Jeg har ellers en mistanke om at du ville unngått noe av chippinga hvis du hadde dyppet canopy i golvpolish før du satte den på. Polishen virker som en primer. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 Har omsider kommet i gang med lakkering av kamo. På orginalen var kamoen påført ganske unøyaktig rundt serienummeret. For å få til dette la jeg på serienummerdekalene før videre maskering. En del av tallene og bokstavene var på forhånd overmalt med grønt (på frihånd med pensel). Her har jeg lagt på maskering av canopy (Silly Putty + rand av Tack-It), serienummer (Tack-It), halebånd ++. Har også maskert der rundelldekalene skal være. La deretter på grønnfargen. Hadde kjøpt inn Vallejo Air 71013 til dette formålet, men synes denne virket alt for mørk, så den ble lysnet med gult til jeg synes fargen ble passe. Dette sier vel litt om mitt temmelig pragmatiske forhold til farger... Det grønne ble deretter maskert med papirmasker klippet ut av en kopi av dekalinstruksjonene. Disse ble festet med kuler av Tack-It. Her er resultatet etter demaskering. Har brukt litt ulike grånyanser over det svarte for å det hele til å se passe shabby ut. Man kan saktens diskutere hvor realistisk det har blitt. Vi ser også at det har blitt litt overspray her og der, så jeg må ha en runde til med grønnfargen for å rette opp det verste. Rundt serienummeret ser man i varierende grad den underliggende aluminiumsdopen - det ble vel omtrent så sjuskete som jeg hadde tenk det skulle bli. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Husk at når det gjelder overspray så kan utrolig mye rettes med litt micromesh. Ser bra ut så langt. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Dette har du taket på. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Smart det med serienummermaskeringen. Og tulleputty og lærertyggis i kombinasjon har jeg ikke sett før. Mulig du var litt i overkant generøs med gråfargen på det svarte? Jeg prøver å trekke lærdom til min forestående nedbleking av svartfargen på russerbomberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Tror blitzen på kameraet har overdrevet effekten av blekinga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Høyst interessante metoder i bruk her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Kosti har rett i at blitsen overdriver gråtonene i det sorte en smule. Men helt realistisk har det kanskje ikke blitt likevel. Vi får skrive det på kontoen for kunstnerisk frihet... Er i gang med dekalering. Dekalene er av eldre årgang og holder nok ikke helt Cartograf-kvalitet. Var litt spent på hvordan de ville fungere, men de har oppført seg rimelig greit. Har lagt Johnson på kun i området der dekalene skulle på - skal legge et nytt lag over alt når dekalene har fått tørket skikkelig. Har også prøvd med på litt paint-chipping ved å pirke vekk maling slik at underliggende Alclad kommer frem. Det har funket ganske bra, selv om jeg synes det er vanskelig å få chippingen troverdig. Væring er vanskelige greier... Dagens bilde er tatt uten blits. Fargetonene blir dermed noe anderledes. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 I mine øyne ser det overbevisende ut. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Dette ser jo meget bra ut. Litt dekalvæske rundt dekalene du kunne fjernet. Er enig i at væring er vanskelig - særlig chipping. Der kan det fort bli over the top, men du har holdt deg i skinnet ser jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Dette ble svært bra, chippingen ser overbevisende ut for meg - og synes du har behersket deg bra! Blir en artig liten fugl dette, passe tett befolket med dekaler også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts