Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 Tamiya + Aeromaster Brewster 239


Ragnar Eckhoff

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har gått over modellen med fint slipepapir og Micromesh, og finishen ble grei nok mange steder. Der den ikke ble bra har jeg i dag lagt på et nytt lag med miksen av Alclad og Xtracolor, og i dag funket miksen utmerket! Konklusjonen min er at det må ha vært rester av akrylmaling i sprøyta som har blitt løst opp av tynneren i Alclad. Moralen må vel være at man må være ekstra påpasselig med rengjøring når man skal lakkere med lakkbasert maling etter å ha brukt akryl.

 

Flasken med Alclad er altså fortsatt OK. Jeg har dog en annen flaske med Alclad standard Aluminium som har blitt slik Jens Håkon snakker om, der pigmentene har "kornet" seg. Den er blitt ubrukelig.

 

Ellers takk for alle tips! Mithril Silver fra Games Workshop høres ut som et bra alternativ. Hvor selger man dette?

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Games Workshop i Grubbegata i oslo. Kan også bestilles på nett fra hjemmesiden:

 

http://www.games-workshop.com/gws/

 

For øvrig kan jeg informere om at dersom du legger et lag johnson/pledge oppå mithril silver, blir den litt "døllet" ned og kanskje riktigere i dine øyne. Jeg synes det er en fantastisk farge. Selvfølgelig!  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider klart å bestemme meg for hvilket fly jeg skal male modellen som. Hadde 7 alternativer på dekalarket, og endte til slutt opp med BW-387, sort 8 fra 4/LeLv. 24. På dekalarket er denne vist i ensfarget aluminium, men jeg skal ha full kamuflasje. Det finnes en del bilder av dette flyet i Brewster-boka (Suomen Ilmavoimien Historia 1), og i går snubla jeg jammen meg over ett til på nettet:

 

http://picasaweb.google.com/lh/photo/30xvXWCIZhpeavCweRcjUA

 

Kommer til å male flyet slik det framstår på et par bilder i boka, der man tydelig kan se at det gule halebåndet samt det hvite på sideroret har blitt fikset opp. Bildene viser også serienummer på undersiden av vingene, et ganske sikkert tegn på at undersiden fortsatt var malt aluminium. Hakekorsene på undersiden av vingene mangler trolig også hvit bakgrunn. Skal bli interessant å se om jeg klarer å få til passe shabby finish på den sorte og grønne kamuflasjen...

 

Har startet lakkering med det som skal være gult og hvitt. Først maskering:

 

brewster_045.jpg

 

Så la jeg på et tynt lag Tamiya matt hvit der det skulle være gult, samt et ekstra lag Tamiya blank hvit på haleroret.

 

brewster_046-2.jpg

 

Var litt i stuss på korrekt gulfarge, men tok til slutt sjansen på RLM 04 fra Polly Scale. Gammel maling meg litt rusk og snusk i, så sprøyten tettet seg noen ganger, men det ble greit til slutt likevel. Her er maskering fjernet.

 

brewster_047.jpg

 

Litt oversprøyting ser vi, men det skal gå greit å få bort med Micromesh. Neste på planen er å få maskert og malt rammene på canopy. Det blir noe pirk, spesielt fordi hjørnene på rammene er avrundet.

 

Ragnar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Du kan vel egentlig bare stoppe nå. :thumb:

Men nå skal du altså maskere pinlig nøyaktig langs kanten på gulstripa? Det letteste hadde jo vært å bare male masse gult både der det skal være gult og der det ikke skal være gult, for så å reive på et halebånd av maskering. Men du skal vel ha chipping ned til sølvfargen rett ved siden av, så da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ukonvensjonelt å maskere to ganger ja. Men undersiden skal som sagt ikke males på nytt, den var  aluminiumsdopet på orginalen. Dessuten måtte jeg ha på ganske tykt med maling for å få det gule til å dekke, og vurderer at jeg bedre bevarer overflatedetaljer ved å redusere antall lag.

 

Med maskering må gjøres meget forsiktig for ikke å dra av det gule.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo ikke spesielt fort, ...

 

Nei, du har vel rett i det ::)

 

Etter ørten timer med maskering (iallefall føltes det slik), ble det sånn:

 

brewster_050.jpg

 

Sprayet så på Vallejo Air Aluminium med en dråpe grått i. Denne gangen gikk malingen til en forandring greit gjennom Badgeren uten å tette til dysen. Fordelen med Vallejo framfor Alclad er mye mindre lukt + at rengjøring av sprøyte kan gjøres med vann. Ulempen er at finishen tåler mye mindre håndtering etterpå. Etter et par minutter med lakkering og fjerning av maskering ble det slik:

 

brewster_051.jpg

 

Ikke helt topp. Men jeg har oppdaget at det faktisk går utmerket an å penselmale Vallejo Air Aluminium, så jeg skal prøve å retusjere litt. Det hjelper også at modellen er mindre i virkeligheten enn på bildet, og at rufsete kanter da blir mindre påpallende.

 

Ragnar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "hetta" ble svært bra (forøvrig kan det samme sies om resten av flyet). Interessant å se at du definerer rammene med tape først, er jo ikke alle modeller det er like lett å følge rammeverket på, så tipset er notert!

 

Det er ikke så ofte man leser at noen har brukt Vallejo til aluminiumfinish her på forumet, så det er fint å se at det går fint å bruke. Om den er litt lett å få riper i i etterkant så har man jo heldigvis Johnson.

 

Dette blir fint!

 

:thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har omsider kommet i gang med lakkering av kamo.

 

På orginalen var kamoen påført ganske unøyaktig rundt serienummeret. For å få til dette la jeg på serienummerdekalene før videre maskering. En del av tallene og bokstavene var på forhånd overmalt med grønt (på frihånd med pensel). Her har jeg lagt på maskering av canopy (Silly Putty + rand av Tack-It), serienummer (Tack-It), halebånd ++. Har også maskert der rundelldekalene skal være.

 

brewster_052.jpg

 

La deretter på grønnfargen. Hadde kjøpt inn Vallejo Air 71013 til dette formålet, men synes denne virket alt for mørk, så den ble lysnet med gult til jeg synes fargen ble passe. Dette sier vel litt om mitt temmelig pragmatiske forhold til farger... Det grønne ble deretter maskert med papirmasker klippet ut av en kopi av dekalinstruksjonene. Disse ble festet med kuler av Tack-It.

 

brewster_053.jpg

 

Her er resultatet etter demaskering. Har brukt litt ulike grånyanser over det svarte for å det hele til å se passe shabby ut. Man kan saktens diskutere hvor realistisk det har blitt. Vi ser også at det har blitt litt overspray her og der, så jeg må ha en runde til med grønnfargen for å rette opp det verste. Rundt serienummeret ser man i varierende grad den underliggende aluminiumsdopen - det ble vel omtrent så sjuskete som jeg hadde tenk det skulle bli.

 

brewster_054.jpg

 

Ragnar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosti har rett i at blitsen overdriver gråtonene i det sorte en smule. Men helt realistisk har det kanskje ikke blitt likevel. Vi får skrive det på kontoen for kunstnerisk frihet...

 

Er i gang med dekalering. Dekalene er av eldre årgang og holder nok ikke helt Cartograf-kvalitet. Var litt spent på hvordan de ville fungere, men de har oppført seg rimelig greit. Har lagt Johnson på kun i området der dekalene skulle på - skal legge et nytt lag over alt når dekalene har fått tørket skikkelig.

 

Har også prøvd med på litt paint-chipping ved å pirke vekk maling slik at underliggende Alclad kommer frem. Det har funket ganske bra, selv om jeg synes det er vanskelig å få chippingen troverdig. Væring er vanskelige greier...

 

Dagens bilde er tatt uten blits. Fargetonene blir dermed noe anderledes.

 

brewster_056.jpg

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.