Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 Tamiya + Aeromaster Brewster 239


Ragnar Eckhoff

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen ganger lager jeg mer arbeid til meg selv enn planlagt...  :'(

 

Hadde tenkt å begrense detaljering av motor til å legge til pluggledninger. Når har det seg slik at den varianten av Cyclone finnene brukte bare hadde 1 ledning per sylinder, mens Tamiyas motor har 2 - disse er støpt i etter med sylindre og ventilstag. Jeg prøvde å skrape/file disse av, men det var ikke lett uten å ødelegge kjøleribbene på sylindrene eller ventilstagene. Bestemte meg derfor å fjerne ventilstagene helt, men det var enda vanskeligere fordi disse er støpt sammen med sylindrene, og resultatet ble i grunnen en ødelagt motor :pinch:. Resultatet er vist nedenfor (merk at motor er delvis malt fra før - det blr gjort da settet ble kjøpt inn midt på 90-tallet).

 

brewster_025.jpg

 

Etter å ha grublet litt over saken kom jeg til at jeg kunne ro meg noenlunde i land ved å bruke baksiden av motoren i stedet. Jeg startet med å sage av motorfestet fra baksiden, og "ringen" fra forsiden, snu motoren og lime disse delene tilbake på plass. Sylinderhodet er ikke helt likt på forsiden og baksiden, men det tror jeg at jeg skal kunne skjule med litt "juks". Har hatt god nytte av mitt Waldron Punch&Die sett - har punsjet ut 18 plastdisker som er limt på sylinderhodene der ventilstagene skal festes. Nye ventilstag er laget av kobbetråd av passende dimensjon (kobbertråden har overflate i et annet slags metall - derav sølvfargen).

 

brewster_026.jpg

 

Etter bildet ble tatt har jeg plassert en liten dært Milliput på endene av ventilstagene. Når det er herdet kan jeg punsje ut 18 nye plastdisker og lime disse oppå slik at endene av stagene blir skjult. Deretter venter pluggledninger, og jeg skulle være noenlunde i mål.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Motor og cowling har omsider blitt montert på modellen.

 

brewster_027.jpg

 

Interessant med sånne macrobilder. Da dukker det opp mye rart. Ser ut til at penselen hadde noen sidesprang da jeg malte pluggledningene. Bør vel fikses opp.

 

Ellers endte motoren opp så der. Ikke er den spesielt korrekt heller. Men det får greie seg. Jeg skal liksom bli ferdig med denne modellen en gang hadde jeg tenkt...

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Da er jeg i gang igjen med Brewsteren etter en lang pause. Her er det mye smådeler som må lages. Men slikt tar tid, og da blir progresjonen på prosjektet så som så. Så jeg mistet litt piffen på et tidspunkt.

 

brewster_028.jpg

 

Bildet over viser cockpit med instrumentpanel og sikte. Instrumentpanelet er som sagt fra et gammelt Eduard-sett. Dette er alt for lite - nærmere 1/72 enn 1/48 vil jeg tro - men jeg har nå brukt det likevel. Siktet er en sånt tysk Revi-greie, og det har jeg laga sjøl. Bommet litt på proporsjonene, men det får være greit. Ser av bildet at det har kommet inn en del støv mens modellen har ligget på pulten i noen måneder...

 

Neste bildet viser veltebøylen bak cockpit - her har jeg brukt det som fulgte med settet. Ringantennen er hjemmelaget. Cockpitglasset er fra Squadron (vamuum).

 

brewster_029.jpg

 

Siste bilde er sete + panserplate. Basert på bilder, ispedd en dose kunstnerisk frihet... Det skal egentlig også være panserplate under setet, men det vil ikke synes så det gidder jeg ikke å lage.

 

brewster_030.jpg

 

Det var alt for denne gang. Så får vi håpe det går mindre enn 1/2 år til neste oppdatering...

 

 

Mvh,

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Information overkill"...

 

brewster_032.jpg

 

Snublet over noen bilder på nettet som viser sete og setepanser fra BW-372 med setebelter. Så her er det bare å finne fram Tamiya-teipen og sette i gang... Hadde nesten vært enklere med litt dårligere referanser og rom for mer gjettverk. Nå finnes det liksom ingen unskyldning for "feil"... Har et gammels etsesett fra Reheat med diverse beltespenner. Finner ingen som er helt riktig, så jeg må nok kompromisse.

 

brewster_034.jpg

 

brewster_033.jpg

 

Har fått limt på plass panserplater og stikke i cockpit. Det var nødvendig med litt ommøblering for å få plass til alt - en relativt hårete prosess som jeg heldigvis klarte å ro i land sånn omtrent. Nå er det akkurat plass til å få skvist ned setet etter at belter er laget. Ergonomien er det heller så som så med. Har nok bommet med både størrelse og plassering på diverse komponenter, "godt" hjulpet av både Eduard og Tamiya :pinch:.

 

Da er ferie neste, så det blir nok ingen nye bilder på en stund.

 

Fortsatt god sommer!

 

Hilsen

Ragnar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Setet på plass i cockpit. Ser at jeg bør gi de beltene et strøk med mattlakk!

 

brewster_040.jpg

 

Har brukt mye tid på å få pen overgang mellom frontglass og kropp. Det hadde nok vært enklere å bruke Tamiya sitt glass enn vakuumgreia fra Squadron. Valgte også å fjerne den overdrevne ribbingen på rorflatene og erstatte denne med tynne ribber av strukket støperamme. Det har også krevd mye tid å få dette til å se noenlunde skapelig ut. Fikk omsider lagt på Tamiya-grunning på modellen i går, og det er jo en slags milepæl. Tamiya-gunning er utrolige greier, den gir en veldig jevn og fin overflate. Grunningen avslørte ikke uventet at det er diverse greier som må flikkes på. Men det går da framover, sakte men sikkert.

 

brewster_041.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en lengre runde med retting av småfeil, ny påføring av Tamiya-grunning samt pussing av denne er det endelig tid for litt "farger". Etter å ha søkt litt rundt på nettet har jeg blitt overbevist om at de fleste av de finske Brewsterne beholdt aluminiumsmalt underside til den eventuelt ble overmalt med lys blå (omtrent RLM 65) en gang i 42-43. Dette til tross for at mange referanser mener fargen skal være lys grå.

 

Jeg har derfor startet med å gi modellen et lag med aluminiumsmaling over det hele. Jeg har tidligere hatt hell med en blanding av Alclad White Aluminium og litt Xtracolor Medium Sea Grey, men i dag ble det bare rør. Sprøyten hosta og harka ut en hel masse gørr på modellen. Vet ikke helt hva som gikk galt. Mulig Alcladen begynner å bli gammel, eller så kan det være boksen med Xtracolor. Enda en mulighet kan være akrylmalingsrester i sprøyten som har blitt løst opp av den hissige tynneren i Alclad. Uansett, en dårlig dag på "jobb" ... :(. (I dette tilfellet ser det verre ut i virkeligheten enn på bildet.)

 

brewster_044.jpg

 

Skal nå la modellen tørke ordentlig, før jeg går løs på den med slipepapir og Micromesh.

 

Har lenge vært på utkikk etter en bra aluminiumsmaling, dvs for *malt* aluminium, ikke naturlig metall. Har prøvd Vallejo men har ikke vært helt fornøyd. Den blir litt voksaktig når den er tørr. Er heller ikke spesielt begeistret for Humbrol nr 11 heller, den sitter dårlig. Noen bedre forslag?

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar det gjelder Humbrol, saa slutter de aldri aa skuffe, og personlig mener jeg malingen er bare raeva.  Alclad har begrenset levetid, og det virker som det er det som er problemet.  Naar partiklene klumper seg sammen i stedet for aa se ut som "flytende metall", saa er Alclad'en ubrukelig.

 

Games Workshop har en farge som heter Mithril silver som gir en fin og relativt blank soelvfinish.  Kanskje litt for blank for aa illudere soelv maling (men ikke blank nok til polert metall heller), men du kan blande litt graatt i lakken foer du sproeyter den.  Tynnes med Xtracrylics tynner og den gaar som silke gjennom sproeyta.  Det var denne soelvfargen jeg brukte paa siste F-5'n til Sola museet (DP-C).

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.