Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 Tamiya + Aeromaster Brewster 239


Ragnar Eckhoff

Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen spesiell grunn til at du bare la Johnson over der dekalene skulle i stedet for over hele modellen?

 

Kun latskap. Jeg kommer til å legge på et nytt lag med Johnson over hele modellen når jeg er ferdig med dekalene. Må ha en liten runde til meg Microsol, Solvaset eller evt enda sterkere saker for å få de mest gjenstridige til å legge seg ned i panellinjene. Etter Johnson kommer en runde med forsiktig panelvask, og så noe mer tilsmussing med oljefarger.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprossene til cockpitglasset har etterhvert blitt så ødelagt at jeg ikke så andre utveier enn å maskere og male på nytt  :(. Denne gangen skal jeg bruke Alclad, slik at sprossene blir mer robust. Maskeringsjobben er noe fryktelig tidkrevende herk - her er så langt jeg har kommet.

 

brewster_057.jpg

 

Frontruten pluss hetten gjenstår. På bildet kan en også se at jeg har mekket til noen skinner til cockpithetten av Evergreen-strips - dette var noe jeg hadde "glemt". Man oppdager stadig ting som skulle vært gjort. Skinnene vil bli lakkert aluminium sammen med sprossene.

 

Når det gjelder væring har jeg lagt på en meget forsiktig vask etter å ha penslet modellen med et lag Johnson. Vasken er knapt synlig, men det kan jo fort bli for mye. Har lurt på hvordan jeg skal få til et slitt utseende på aluminiumslakken under. Prøvde å børste på noe pastellpulver i dag, og det funket faktisk ikke så verst. Spørs hvordan det blir etter at mattlakk er lagt på.  Har også tettet til kamuflasjen rundt serienummeret med forsiktig penselbruk - synes det ligner mer på referansebildene nå.

 

Ragnar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uendelig med timer til maskering var det endelig tid for lakkering. Det var fort gjort. Mix av Alclad og Xtracolor Medium Sea Grey - lukter pyton så gassmaske var påkrevet under lakkering.

 

brewster_058.jpg

 

Slik ser canopy ut etter at jeg har lagt på litt kamo i nedkant og chippet denne sånn passe. Det ble OK synes jeg. De avrundede kantene på sprossene ble maskert ved å punche ut små sirkler av Tamiya-teip, dele disse i fire og klistre på en skalk i hvert hjørne. Måtte også skjøte på canopy i den ene enden med litt Evergreen strip limt på med superlim. Etter pussing og polering så dette ikke spesielt bra ut, men etter lakkering er det til å leve med. Dersom man ikke ser for nøye etter da.

 

brewster_059.jpg

 

Begynner å få troen på at jeg faktisk skal få ferdig denne modellen ;).

 

Ragnar  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lag maling la du på?

 

Vanskelig å si - jeg bare la på Alclad-mixen i tynne dusjer om at og om at til det dekket bra. Pluss litt til for sikkerhets skyld. Alclad blir tynt når det tørker.

 

På canopyen la jeg litt camo i nedkant av rammen etterpå, grønt på ene siden og sort på andre slik at det passer med resten av flyet. Brukte her Vallejo Air. Etter at det hadde tørket i noen minutter penslet jeg over med Johnson klar golvpolish (som på resten av flyet), lot det tørke et par minutter før det hele ble toppet med en dusj med Vallejo Air halvblank klarlakk.

 

R :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde i går et forsøk på å spraye eksosstriper under buken på flyet. Det ble ikke spesielt vellykket, så jeg vasket det hele av. Dette er noe jeg i grunnen aldri har fått til. Noen som har tips? Hvilken type maling er lurt å bruke? (Prøvde Tamiya i går.) Hvor mye bør jeg tynne? Lavt eller høyt trykk fra kompressoren? Farge: sort, grå eller noe annet?

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

 

Jeg synes jeg har veldig lite kontroll på malinga når jeg bruker for mye tynner, så jeg foretrekker mattlakk blandet med noe mørkt, det være seg brunt, grått eller svart. På den måten kan man bygge opp fargen veldig gradvis. I tillegg blir det ofte en fin effekt av selve mattlakken, når den blir bygget opp i flere lag, spesielt hvis flyet ellers er halvblankt.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nesten én måned siden sist oppdatering, men det har heldigvis gått framover med modellen. Utrolig mange småting som måtte fikses, og det har tatt tid. Et eksempel er vist nedenfor. Halehjulet i resin var ikke spesielt overbevisende.

 

brewster_061.jpg

 

Etter å ha lett igjennom stæsjet fant jeg endelig et noenlunde passelig donorhjul. Ved help av noe kobbertråd, loddebolt og filer fikk mekket til en gaffel og resultatet ble slik:

 

brewster_063.jpg

 

Bilder av det ferdige produktet finnes her:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=12987.0

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.