Gaute Halsaunet Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Heftige greier det her ja. Fant noen bilder av Safari Rally 911'er på en side om Bjørn Waldegård. http://www.emotorsport.se/special/intervju-bjornwaldegard.php Han kan være navnet å søke på for å finne flere bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Rothmans sponset også et rallyteam på 80 tallet som kjørte engelske mesterskapet og noen av VM rundene med Porshe. Vidar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Ser at Fujimi har lagd den riktige utgaven av Fuchs-hjula til denne også. Har dog ikke sjekka de som er med i 69'ern deres, den skal ha den første utgaven. Ikke så stor forskjell egentlig, men på de tidlige går "eikene" lengre ut mot felgkanten, på de senere er det et bredere svart felt mellom "eikene" og felgkanten. (Slik som på bildet over.) Hjula jeg har liggende til bobla er fra 69, skal se om jeg får tatt bilde av dem senere i dag, skal en tur i garasjen og sette sammen pedalsettet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 25, 2007 Author Share Posted November 25, 2007 911'n har nok ganske riktig høyde (i settet). men 356 bør nok senkes litt, hvilken farge skal du ha på 356'n ? Niclas 356en blir svart med hvite startnummer. Slik som på esken. Nydelig bilde Gaute, det er Waldegård sin bil jeg bygger. Godt søketips, det hadde jeg ikke tenkt på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Blir spennende å følge med på dette Knut. Litt ekstra spennende er det også at du velger å bygge rallyversjonen av 911'n. Etter det jeg så du hadde bygd til utstillinga i Drammen så må jo dette bli bra, og hastverk er lastverk, så bruk den tiden du trenger du Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted December 8, 2007 Author Share Posted December 8, 2007 (edited) Tror det er et snev av AMS ut å går her nå, vinteren er sur og våt her vest om dagen så det er kanskje ikke så rart. Har brukt noen timer på nettet for å finne referanser om bilene. Bildet av Valdergard sin bil var nyttig, det ser ut som høyre franhjul er reservehjulet. de har sikkert hatt pungtering. Tror det var rimelig vanlig i Safarirally på 70 tallet. De pleier vel heller ikke ha med grinder til å komme ut av sanden lenger, men det er festet på takgrinda. Har funnet andre bilder der reserverhjulet er uten de svarte feltene på felgen.Liten detalj men artig å få med seg. 1600GS motoren i 356en har jeg funnet flotte biler av, spesielt en fyr i USA har har restaurert en til helt perfekt stand. Jeg fant da ut at det er to coiler på brannveggen helt ytterst som dere ser på nederste bildet. De er ikke med i settet, men jeg synes det måtte på plass, så de er scratchet i noe plast-stang og tape. Små, ca 2,5 mm lange. Moteren begynner å bli klar. Fordeleren er borret opp, og det er satt inn plugghetter i toppene. Det er 2 plugger pr. sylinder på denne flate 4eren. Blir litt liv med 8 pluggledninger nedi det trange motorrommet. Det blir mye som ikke kommer til å vise, men godt å vite at det er der. Limskjøtene på sylinderhodene kommer ikke til å vise, så jeg har bare pusset og fylt med lim sånn passe. Ellers er det meste av deler på denne ferdig lakket, så på denne kommer det til å gå fremover med god fart regner jeg med. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Flotte og nyttige bilder starter snart på min 356, må bare finne de delene som jeg har rota bort Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Bra jobba Artig å se at de hadde dobbeltenning på disse motorene. Det er vel for å sikre seg mot feiltenninger tenker jeg. Det må være et utrolig strev å få stilt inn tenninga rett på en sliten motor med det systemet der Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Tror ikke de motorene rakk å bli så slitne jeg; Gaute.... Ser at du yter Enthusiast-Porscha rettferdighet, Knut. Og etter å ha sett Ghia'n din live, gleder jeg meg virkelig til å se denne på LU....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Tror ikke de motorene rakk å bli så slitne jeg; Gaute.... Ser at du yter Enthusiast-Porscha rettferdighet, Knut. Og etter å ha sett Ghia'n din live, gleder jeg meg virkelig til å se denne på LU....! En skal aldri si aldri. Noen kunne jo ha kjøpt en billig sportsbil da bilen var kanskje 10 år gammel. De hadde råd til bilen men ikke til å holde den vedlike Uansett tror jeg at å stille tenninga uten tenningslampe kan være en utfordring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 9, 2007 Share Posted December 9, 2007 Ser lovende ut dette... Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted December 10, 2007 Author Share Posted December 10, 2007 (edited) Da er motoren klar til testing med tenningslampe Jeg synes dette ble veldig bra. Ledningene er buntet sammen med ørsmå strips skrært til av svart elektrikkertape. Og da la jeg merke til at jeg har boret gjennom til viften på den gule ledningen. Fikk heldigvis fjernet rusket der. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted December 10, 2007 Share Posted December 10, 2007 Dette så meget bra ut Regner med at den starter på første forsøk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Ser supert ut det der ja Ser jo ut som at tenninga er riktig iallefall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn B. Svendsen Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Håper alle fire overliggende kamakslene er timet riktig også. Disse er drevet av akslinger med vinkeldrev. Her er det mange muligheter for feil. Det ble sagt at en erfaren Porsche-mekaniker kunne sette opp en slik motor riktig på 8 timer. En uerfaren mekaniker kunne ødelegge en motor på et kvarter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted December 13, 2007 Share Posted December 13, 2007 Flott og detaljert motor. Festet meg ved noe så smått som fordeler-lokkene. Her har du virkelig truffet fargen! Perfekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 13, 2007 Share Posted December 13, 2007 Håper alle fire overliggende kamakslene er timet riktig også. Disse er drevet av akslinger med vinkeldrev. Her er det mange muligheter for feil. Det ble sagt at en erfaren Porsche-mekaniker kunne sette opp en slik motor riktig på 8 timer. En uerfaren mekaniker kunne ødelegge en motor på et kvarter. !!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted December 21, 2007 Author Share Posted December 21, 2007 (edited) Det ruller sakte fremover med disse. Må vel snart inrømme at 2 av disse til mars skal holde hardt. Chassiset på 356en er godt i gang, neste er hjulopphengene. 911 mototren er også godt startet. Den har fått drivstoffrør tror jeg. Mener den dingsen som kobberrørene kommer ut fra er en "slidevalve" på engelsk, og er innspøytings-systemet. Her må en bare arrestere meg, for mekanikker er jeg absolutt ikke. Tok også bilde av 356 motoren fra baksiden. Den er designet for å kunne utstilles alene. Det følger med stativ til å montere den på. Litt mer detaljmaling inne i koblingen til girboksen måtte kanskje til da. Min skal inn i bilen. Det kommer til å bli trangt baki der. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 For et heftig sett det der er, må virkelig gå til anskaffelse av en slik ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Fy flate, bygge modeller kan du.Dette blir veldig bra, og fine referanser til mitt eget prosjekt. Godt jobba Per Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Leif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 (edited) Det går nå fremover med disse også 935 er det ikke så mye igjen på. Den får noen lag klarlakk nå, Tynne med pussing mellom skal det bli, så det vil vel ta en stund. Redd for ny lagg og pusseremedier. Men det er jo mye å gjøre mellom lagene da. Nye luftfiltre er laget. Eller ikke helt nye da. De som fulte med var ikke bra. Store synkemerker på toppen og dekaler til selve filternettingen. Det ble sparklet og pusset og sparklet og pusset og grunnet og pusset og lakket og grunnet og pusset og lakket. Det var et slit å få de to små flatene pene og jevne. Så bøyde jeg til litt alulakket messing gitter rundt, festet med superlim. Mye bedre Understell og bunn er nesten ferdig. Tørrbørstet og vasket med både det ene og det andre. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Blir skikkelig bra dette Knut De luftfilterene så ut som om de skulle vært fabrikklaget jo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Ja de luftfiltra så veldig bra ut. likte de veldig godt, kommer nok til å gjøre veldig mye for modelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 (edited) Takk, takk. Det er jo de som kommer til å vises mest baki der, så noe måtte gjøres. Interiøret er også nesten ferdig, kun dashen igjen. Stolene er vasket og gnukket litt, og en stakars bilbygger måtte prøve seg på treeffekt. Stolene er montert på en treramme tydligvis. Legg også merke til at stoljusteringshendelen er med. Den lille svarte knotten til høyre under setet. Fantastisk mange detaljer med i dette settet. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts