Gå til innhold
  • Bli medlem

Dynamic Duo


Anbefalte innlegg

Nå tar jeg meg sikkert vann over hodet, men jeg skal forsøke å få disse 2 ferdig til LU

De kommer til å bli bygget rett ut av esken, kanskje litt pluggledninger og setebelter, men det er uansett mye detaljer i disse settene.

356en har til og med veiv med stempler til å sette inni motoren!

 

Dette er da Porsche 356A Speedster og Porsche 911 Carrera RS 1973 Safari Rally. Begge Fujimi Enthusiast modeller.

IMG_4303 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Joda, det kan bli litt drøyt med 2 enthusiaster, jeg bygger dessuten sakte. Ghian holdt jeg jo på med fra desember til september, og med den farten blir det lite å vise frem på LU.

 

Er redd alle andre prosjekter må pakkes ned sporenstreks skal jeg ha noen som helst mulighet til å komme i mål. Spesielt Miuraen som er blitt en endeløs serie med tabber og uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje like greit aa legge Miuraen til siden for en tid saa tabbene kommer litt paa avstand.  Naa som du har en deadline som kan vaere stram men realistisk med disiplin kan det vaere ganske saa motiverende for byggetakten.

 

Jens

Helt enig. Denne gruppebyggingen kom som kallet   wOOt , for nå begynte motivasjonen og fremdriften å svinne hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hyllene vasket, benken ryddet, gamle modeller støvkostet og gamle prosjekter pakket ned til en annen gang. Godt å legge vekk fastkjørte prosjekter og begynne med et helt nytt sett.

 

Har så vidt fått sett på settene, lest byggebeskrivelsen og sparklet og pusset litt på karosseriene. Det er to helt fantastiske sett. Litt støpekanter og flash, men flotte deler med utrolig mye små detaljer.

Panseret på 356en er den tynneste så store plastbiten i et byggesett som jeg noen gang har sett. Og et vanvittig høyt antall deler for en så liten bil.

For de som ikke ser sett disse settene, så er her et bilde av alle delene i 356en

 

 

Tror det skal bygges fort til å være meg for å få ferdig alt dette. Bare i motoren på denne er det 30 deler og forstillingen 15 deler. Det står ikke hvor mange deler det er i settet, men en Ferrari Dino i samme serien jeg har står det 237 deler. Tror kanskje det er enda fler i dette.

IMG_4307 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

911en er også så vidt startet. Jeg har skjært løs panseret. Det er mye detaljer til hjulbrønnen fremme med i settet så de må vises til slutt. Får se om det blir hengsler eller om jeg bare lar det være løst og fester en tynn list rundt åpningen i bilen, slik at det ikke dette nedi ???

Skjønner hvorfor panseret var støpt fast i karosseriet, for bilen hadde nok vært både skjeiv og skakk i fronten etter transport uten. Kantene er pusset med pussestenger og ser OK ut. Har en Olfa-P kutter eller hva det heter igjen. Det gikk i allefall brillefint å få det løs. Myk plastikk hjelper jo også.

Dette settet har noe mindre antall deler enn 356en, litt mer flash og er kanskje litt dårligere i finishen en den.

 

 

Men et strålende flott sett alikevel. 356en er det ypperste jeg har sett. Tror delene passer noenlunde godt sammen også. Har ikke hatt slike  problemer med noen av de tidligere Enthusiast settene jeg har bygget.

 

Dette blir en flott byggevinter wOOt

IMG_4309 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er på ønskelista mi også. Med "130" på panseret, og "Little Rascal" på bakluka.... :thumb:

Har ikke sett noe sett jeg heller, i allefall ikke i 1/24-5. 1/43 finnes nok, mener å ha sett sånt avertert.

For de som foretrekker litt større utgaver av 356'ern, kan dette være noe å bygge på. 1/8 motorer, med alle innvendige bevegelige deler. Koster bare $5K, og jeg har sett 1/8 glassfiberkarosseri avertert. Bare å scratche resten da..... :D

http://www.scaleautoworks.com/356fourcam.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite, men velment råd til alle som gir seg i kast med FUJIMI sine EM-modeller: kontroller minst to ganger at delene virkelig passer sammen, det vil også lønne seg å "tørrbygge" modellen først. Har bygget noen 911'er, og de trengte både overtalelse og mild vold for å bli som jeg ville ha dem. Høyden over bakken har lett for å bli en off-roader verdig, ligner mer på en Cayenne enn en 911.

 

Jeg skal prøve å bli med på denne gruppebyggingen, bare byggebordet er på plass i mitt nye hobbyrom. ( og så må jeg finne et egnet objekt på lageret).

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite, men velment råd til alle som gir seg i kast med FUJIMI sine EM-modeller: kontroller minst to ganger at delene virkelig passer sammen, det vil også lønne seg å "tørrbygge" modellen først. Har bygget noen 911'er, og de trengte både overtalelse og mild vold for å bli som jeg ville ha dem. Høyden over bakken har lett for å bli en off-roader verdig, ligner mer på en Cayenne enn en 911.

 

Jeg skal prøve å bli med på denne gruppebyggingen, bare byggebordet er på plass i mitt nye hobbyrom. ( og så må jeg finne et egnet objekt på lageret).

Jørn

 

Ja det er vel det vanskligste, det er vel ikke reint få du har  ;);D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

356en er ferdig pusset og grunnet. Det var en del ujevnheter og støpekanter, så det ble 3 runder før jeg var fornøyd.

Den er lakket innvendig med VallejoAir Svart innvendig. Første gang jeg har prøvd malingen deres, ganske behagelig å slippe å tenke på tynningsforhold. Bortsett fra at nålespissen måtte rengjøres mange ganger under sprøytingen ble resultatet godt. Fin halvblank glans.

 

Lurer på å bruke den på utsiden også, og da legge klarlakk oppå naturligvis. Tamiya sin TS.¨

 

Noen som har prøvd dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye småarbeid på disse to rakkerene, men karosseriet er samtidig blitt behørlig polert og grunnet. Har vel funnet frem og gjort klar en så ca. 50 deler som skal lakkes i en eller annen metalfarge. Det er et litt merkelig sett, for mange deler er knøttsmå og perfekt støpt med unntak av ørlite flash overalt, mens andre større deler er heller dårlig støpt. Rart, men alle små ting som haddde vært vanskelig å rette ser ut til å være i orden.

 

Har akkurat gjort klar bremsene med  nav. Hvert av de er i fire deler og skal limes slik at navet går rundt. Hjulet skal limes fast på. Jeg liker at hjulene går rundt på bilene mine så de er forsiktig tilpasset hverandre og fungerer flott. Samtidig virket det faktisk å bli ganske solid.

 

Mye putlearbeid, men det går fremover samtidig som byggelysten har fått et godt oppsving  wOOt

 

IMG_4321 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 talls grusrally dekk.

 

Denne er fra Safari Rally i 73. Det ser ut til at 911en får litt høy hjulstilling. Jeg bare lurer på om den ikke må ha hatt det i løpet. Safari rally med safalt høyde høres ikke bra ut. Har ikke funnet noen bilder fra løpet enda, men holder et lite utkikk om jeg skulle finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.