Knut Børgesen Posted November 7, 2007 Share Posted November 7, 2007 (edited) Nå tar jeg meg sikkert vann over hodet, men jeg skal forsøke å få disse 2 ferdig til LU De kommer til å bli bygget rett ut av esken, kanskje litt pluggledninger og setebelter, men det er uansett mye detaljer i disse settene. 356en har til og med veiv med stempler til å sette inni motoren! Dette er da Porsche 356A Speedster og Porsche 911 Carrera RS 1973 Safari Rally. Begge Fujimi Enthusiast modeller. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted November 7, 2007 Share Posted November 7, 2007 Dette blir gøy å følge Så ut som to nydelige sett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 356-setta til Fujimi har fortsatt status som noe av det ypperste av bilmodeller i "standardskala" 1/24-5 her hos meg. Utrolig å tenke på at de faktisk er over tyve år gamle allerede! Har bygd en av disse, og har flere på lager. Enhver bilbygger bør bygge en av disse en eller annen gang....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Tøff satsing Har sikla litt i et par 356 esker på Hobbyland :'( Leif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 356 i alle varianter, kan aldri bli feil.Nydelig bil, som jeg har i et par varianter.911 69-72 ligger like bak på nydelig skalaen min.Har den også, og de skal etterhvert få sine egne hedersplasser i vitrineskapet ja. Per Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Du skal bygge TO Fujimi Enthusiast Models...lykke til da:) De er bra sett (har 1985 911 Turbo), men ser ut til aa kreve endel. Blant annet AMS. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 8, 2007 Author Share Posted November 8, 2007 Joda, det kan bli litt drøyt med 2 enthusiaster, jeg bygger dessuten sakte. Ghian holdt jeg jo på med fra desember til september, og med den farten blir det lite å vise frem på LU. Er redd alle andre prosjekter må pakkes ned sporenstreks skal jeg ha noen som helst mulighet til å komme i mål. Spesielt Miuraen som er blitt en endeløs serie med tabber og uhell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Det er kanskje like greit aa legge Miuraen til siden for en tid saa tabbene kommer litt paa avstand. Naa som du har en deadline som kan vaere stram men realistisk med disiplin kan det vaere ganske saa motiverende for byggetakten. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 8, 2007 Author Share Posted November 8, 2007 Det er kanskje like greit aa legge Miuraen til siden for en tid saa tabbene kommer litt paa avstand. Naa som du har en deadline som kan vaere stram men realistisk med disiplin kan det vaere ganske saa motiverende for byggetakten. Jens Helt enig. Denne gruppebyggingen kom som kallet , for nå begynte motivasjonen og fremdriften å svinne hen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Jeg kjente det på meg skjønner du Knut, at du begynte å slite med motivasjonen for å sniffe lim og lakk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 10, 2007 Author Share Posted November 10, 2007 (edited) Da er hyllene vasket, benken ryddet, gamle modeller støvkostet og gamle prosjekter pakket ned til en annen gang. Godt å legge vekk fastkjørte prosjekter og begynne med et helt nytt sett. Har så vidt fått sett på settene, lest byggebeskrivelsen og sparklet og pusset litt på karosseriene. Det er to helt fantastiske sett. Litt støpekanter og flash, men flotte deler med utrolig mye små detaljer. Panseret på 356en er den tynneste så store plastbiten i et byggesett som jeg noen gang har sett. Og et vanvittig høyt antall deler for en så liten bil. For de som ikke ser sett disse settene, så er her et bilde av alle delene i 356en Tror det skal bygges fort til å være meg for å få ferdig alt dette. Bare i motoren på denne er det 30 deler og forstillingen 15 deler. Det står ikke hvor mange deler det er i settet, men en Ferrari Dino i samme serien jeg har står det 237 deler. Tror kanskje det er enda fler i dette. Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 11, 2007 Author Share Posted November 11, 2007 (edited) 911en er også så vidt startet. Jeg har skjært løs panseret. Det er mye detaljer til hjulbrønnen fremme med i settet så de må vises til slutt. Får se om det blir hengsler eller om jeg bare lar det være løst og fester en tynn list rundt åpningen i bilen, slik at det ikke dette nedi Skjønner hvorfor panseret var støpt fast i karosseriet, for bilen hadde nok vært både skjeiv og skakk i fronten etter transport uten. Kantene er pusset med pussestenger og ser OK ut. Har en Olfa-P kutter eller hva det heter igjen. Det gikk i allefall brillefint å få det løs. Myk plastikk hjelper jo også. Dette settet har noe mindre antall deler enn 356en, litt mer flash og er kanskje litt dårligere i finishen en den. Men et strålende flott sett alikevel. 356en er det ypperste jeg har sett. Tror delene passer noenlunde godt sammen også. Har ikke hatt slike problemer med noen av de tidligere Enthusiast settene jeg har bygget. Dette blir en flott byggevinter Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Se her ja, et bra valg selv blir det to "sivile" på meg, en 928 GT og en 356 speedster. Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Faller Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Finnes det modell av 1955 modell Porche 550 Spyder? Håvard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Finnes det modell av 1955 modell Porche 550 Spyder? Håvard Hehe, du er ikke den eneste som ønsker seg en sånn men jeg er faktisk litt usikker på det nå har jeg ikke leita så mye etter en 550, men jeg har ikke sett noen tidligere Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Jepp, er på ønskelista mi også. Med "130" på panseret, og "Little Rascal" på bakluka.... Har ikke sett noe sett jeg heller, i allefall ikke i 1/24-5. 1/43 finnes nok, mener å ha sett sånt avertert. For de som foretrekker litt større utgaver av 356'ern, kan dette være noe å bygge på. 1/8 motorer, med alle innvendige bevegelige deler. Koster bare $5K, og jeg har sett 1/8 glassfiberkarosseri avertert. Bare å scratche resten da..... http://www.scaleautoworks.com/356fourcam.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn B. Svendsen Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Et lite, men velment råd til alle som gir seg i kast med FUJIMI sine EM-modeller: kontroller minst to ganger at delene virkelig passer sammen, det vil også lønne seg å "tørrbygge" modellen først. Har bygget noen 911'er, og de trengte både overtalelse og mild vold for å bli som jeg ville ha dem. Høyden over bakken har lett for å bli en off-roader verdig, ligner mer på en Cayenne enn en 911. Jeg skal prøve å bli med på denne gruppebyggingen, bare byggebordet er på plass i mitt nye hobbyrom. ( og så må jeg finne et egnet objekt på lageret). Jørn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Et lite, men velment råd til alle som gir seg i kast med FUJIMI sine EM-modeller: kontroller minst to ganger at delene virkelig passer sammen, det vil også lønne seg å "tørrbygge" modellen først. Har bygget noen 911'er, og de trengte både overtalelse og mild vold for å bli som jeg ville ha dem. Høyden over bakken har lett for å bli en off-roader verdig, ligner mer på en Cayenne enn en 911. Jeg skal prøve å bli med på denne gruppebyggingen, bare byggebordet er på plass i mitt nye hobbyrom. ( og så må jeg finne et egnet objekt på lageret). Jørn Ja det er vel det vanskligste, det er vel ikke reint få du har Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 14, 2007 Author Share Posted November 14, 2007 Takk for advarsel om høyden. Motoren på 356en begynner å ta form. Det er mye gliper og dårlige festepunkt. Tenker spesielt ramma må tørrmonteres mange ganger. Det er kun gulvet under førehuset som er i en del. Resten av ramma skal monteres på den. Mye rom for feil her ser jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 356en er ferdig pusset og grunnet. Det var en del ujevnheter og støpekanter, så det ble 3 runder før jeg var fornøyd. Den er lakket innvendig med VallejoAir Svart innvendig. Første gang jeg har prøvd malingen deres, ganske behagelig å slippe å tenke på tynningsforhold. Bortsett fra at nålespissen måtte rengjøres mange ganger under sprøytingen ble resultatet godt. Fin halvblank glans. Lurer på å bruke den på utsiden også, og da legge klarlakk oppå naturligvis. Tamiya sin TS.¨ Noen som har prøvd dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Tamiya ts er veldig agressiv,men jeg tror jeg har lagt den på Vallejo Air uten prob.Tror Leif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 24, 2007 Author Share Posted November 24, 2007 (edited) Det er mye småarbeid på disse to rakkerene, men karosseriet er samtidig blitt behørlig polert og grunnet. Har vel funnet frem og gjort klar en så ca. 50 deler som skal lakkes i en eller annen metalfarge. Det er et litt merkelig sett, for mange deler er knøttsmå og perfekt støpt med unntak av ørlite flash overalt, mens andre større deler er heller dårlig støpt. Rart, men alle små ting som haddde vært vanskelig å rette ser ut til å være i orden. Har akkurat gjort klar bremsene med nav. Hvert av de er i fire deler og skal limes slik at navet går rundt. Hjulet skal limes fast på. Jeg liker at hjulene går rundt på bilene mine så de er forsiktig tilpasset hverandre og fungerer flott. Samtidig virket det faktisk å bli ganske solid. Mye putlearbeid, men det går fremover samtidig som byggelysten har fått et godt oppsving Edited February 4, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 Er det vinter dekk du har på de felgene Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 24, 2007 Author Share Posted November 24, 2007 70 talls grusrally dekk. Denne er fra Safari Rally i 73. Det ser ut til at 911en får litt høy hjulstilling. Jeg bare lurer på om den ikke må ha hatt det i løpet. Safari rally med safalt høyde høres ikke bra ut. Har ikke funnet noen bilder fra løpet enda, men holder et lite utkikk om jeg skulle finne noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 911'n har nok ganske riktig høyde (i settet). men 356 bør nok senkes litt, hvilken farge skal du ha på 356'n ? Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts