Einar Sandvik Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 (edited) 7 timer siden, Rune Haugen skrev: Antar det kan være stigtrinn for å klatre opp på vingen? Ja, sjølsagt. Det kan det være. Bra at jeg har bytta ut de gebrekkelige plaststengene med metallstenger, da. Her kunne det skjedd fallulykker. He, he. Edited February 5, 2019 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 Modellen er grunna med Tamiya hvit grunning på sprayboks, for å gi et godt grunnlag for det hvite i flaggstripene. Noen panellinjer måtte friskes opp. Halefinna med ror må få en omgang til med grunning. Spor etter glasset på akterskroget forsvant ikke helt, men det ser ut til å kunne anes noen ribber der på forbildet også. Cockpitglassene tenkte jeg opprinnelig å bytte ut med ettermarkedsglass fra Falcon, men det viste seg at de var for vide til å passe helt, så jeg beholdt byggesettglassene, sjøl om det blir en litt vel tjukk kant til å være helt skalarett i aktercockpiten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Undersidefargen er malt. Jeg prøvde å lage firkanter med overmalt maling i ganske lik farge, ved å blande litt RLM 78 med RLM 65. Malinga ble sprøyta gjennom et firkanta hull i ei papplate. Det hadde nok vært lurt å lage hullet i ei gjennomsiktig plastplate, for jeg slet litt med å plassere hullet på rett sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Malinga jeg bruker på denne modellen, er AK, iblanda noen dråper Vallejos Flow Improver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 For å underdrive, det ser jo ut til å fungere Er AK og Vallejo samme guffa slik at en kan bruke tynnere etc. fra den ene på den andre? Jeg har kun prøvd noen metallfarger fra AK og de fungerer supert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 For meg ser akrylfargene fra Vallejo og AK ut til å være ganske like. Jeg har ikke hatt noen problemer med å blande maling fra de to fabrikantene tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Nå er det vel forskjellig kjemi mellom Vallejo og disse AK-fargene Einar bruker og AKs metallfarger, i alle fall hvis det er AK Xtreme som menes, for de er enamel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 (edited) Ja, det er forskjell på AK-fargene på flaske og på glass. Det er AK-maling på flasker jeg har brukt. Tynneren på bildet er fin til emaljemalinga på glass, men får akrylmalinga til AK på flasker til å bli en graut. Man må jo prøve litt forskjellig maling for å gjøre seg erfaringer. Eske nummer 2 av de jeg viste ovenfor, inneholder RLM 72 og 73, slik at jeg slipper å blande til fargene. Edited February 9, 2019 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Jeg har malt den første grønnfargen på oversida, og starta med den lyseste. RLM 73. I dag tenkte jeg å starte med å maskere, for å legge på RLM 72. Men, nå ble jeg i tvil. Kamuflasjemønsteret på tegningene til ettermarkeds-dekalarket, i Flyhistorie og i på instruksarket til Sword-byggesettet stemmer overhode ikke overens. Ved nærmere granskning viste det seg at mønsteret er ganske likt på tegningene i Flyhistorie og på veiledningsarket til byggesettet, men RLM 72 og 73 er bytta om. Jeg vet at britene kunne bytte om på fargene i foreskrevne kamuflasjemønster, men har ikke lest om at tyskerne kunne gjøre det. Er det noen i forumet som vet noe om dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 I den grad jeg klarer å skjelne kamo-mønsteret på fotografier, stemmer mønsteret på fotografiene av Arado 196 best med mønsteret i byggesett-tegningene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Erik Hagen Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Her er et bilde jeg tok av motoren til den Arado Ar 196 som står utstilt i Plovdiv (Bulgaria). Jeg har en førstegangs avfotografering av det bildet som ble tatt av Aradoen etter landing i Shetland, det er ikke så veldig mye mer av detaljer som sees der. Har for lang tid siden snakket med en av de som malte om Aradoen til norsk, de brukte de lokale fargene som var tilgjengelig der - så ingen FS.595 referanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Erik Hagen Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Hele flyet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Takk for innspill og fotografier! Fint bilde av motoren til den bulgarske Arado 196-eren. Det blir nok en del kvalifisert gjetting med hensyn til fargeskjemaet, ja. Dumt at de som malte om norske fly under kampene i 1940 ikke var mer opptatt av hvilken maling de brukte, men veldig forståelig. Foreløpig heller jeg mest i retning av å male flyet i tråd med maleinstruksen i Sword-byggesettet, og male over områdene der merkinga på skrogsidene var med en mørk grønn eller svart farge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 (edited) Oversidekamuflasjen ble malt med AK-farger i går kveld, i RLM 72 over 73 i samsvar med mønsteret i byggesettveiledninga. Det må nok gås en runde til med puss av ribbestrukturen i området ved det fjerna vinduet. Nå står skrogsidene for tur til å overmales i områdene der kodene og jernkorset var plassert. Jeg vet ikke om de som malte, prøvde å matche kamo-mønsteret eller om de malte over i en eller annen mørk grønnlig farge. Dette blir ren gjetting. Edited February 16, 2019 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 19, 2019 Author Share Posted February 19, 2019 (edited) Jeg har slitt en del med ribbestrukturen oppå akterskroget, med nå er sluttpussen på ribbene gjort. Med teip går det an å få ribbene beine. Nå er vanskelig å se at det har vært et glass der. Nå står "overmaling" av tyske koder og jernkors på skrogsidene for tur. Edited February 19, 2019 by Einar Sandvik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 (edited) Skrogsidene ble malt med en blanding av grønn og grønnsvart, nærmere bestemt RLM82 og 72. Den ble litt brunere og mørkere enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men egentlig har jeg ikke peiling på hvordan fargen som ble brukt på forbildet, så ut, så det får være slik. Jeg vurderer å legge på litt blankere lakk over de "nymalte" partiene, for å fremheve forskjellen. Det røde i nasjonalitetsmerkene ble malt i går kveld, med maling fra ei AK-eske med ulike rødfarger. Jeg begynte med rød emblemfarge, som er litt mer dempa enn skarlagensrød, kalt intense red av AK, men den ble såpass mørk at jeg lysna den med litt skarlagensrød. Jeg synes rødfargene til AK var mindre medgjørlig å arbeide med enn de andre fargene. Edited February 21, 2019 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 Dekalarket jeg har, med norske dekaler for dette flyet, ble brukt som utgangspunkt for dimensjonene på merkinga. Det skinner litt hvitt gjennom det røde i dekalene noen steder, så jeg måtte vel uansett malt over det røde i dekalene. Resultatet av sprøytemalt handmaling ble kanskje i overkant røft? Det ble litt overspray som må rettes opp et par steder, ser jeg. Litt maling løsna ett sted da jeg tok av merkinga. For øvrig synes jeg AK-malinga sitter bra. Jeg har brukt rådet til Reidar om å bruke rødsprit til reingjøring av flatene før maling, men rødspriten må brukes med varsomhet, har jeg erfart, for ellers kan AK-malinga løsne. Nå gjenstår å male de mørkeblå stripene …. eller skal jeg bruke mørkeblå dekal-striper? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Hvis du vasker bar plast med rødsprit, er det vel ingen fare, men om du vasker lakkerte flater før du legger neste strøk, er vel det en risikosport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 Ja, det er når en skal rengjøre malte flater før påføring av neste farge at en bør være særlig forsiktig. Jeg opplevde også at rødspriten kunne tære på Tamiya-grunninga på sprayboks, som i utgangspunktet sitter veldig godt. Men, rødsprit er mye behageligere å holde på med enn white spirit. Ikke minst lukter rødsprit myyyye bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Jeg ville være veldig forsiktig med å rengjøre malte flater med løsemidler. Jeg bleier å bruke vann med en liten dråpe Zalo. Jeg har lest tipset om rødsprit fra Reidar, men for min byggestil passer dette dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Rødsprit til vask av plast før maling funker perfekt. Å benytte rødsprit på flater som allerede er malt med acrylmaling er derimot sjansesport. Til dette bruker jeg som Ragnar lunkent Zalo vann i små mengder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 Takk for advarselen, Ragnar og Reidar! Ja, jeg skjønte fort at dette var risikabelt. Da jeg oppdaga at rødspriten kunne ta maling, og jeg oppdaga at jeg hadde feilplassert det ene nasjonalitetsmerket litt, var det en enkel sak å fjerne malinga med rødsprit, slik at den hvite grunninga under ble avdekt igjen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 (edited) Maskering og maling av den blå nasjonalitetsstripa, ble gjort i går kveld. Brukte AK 3125 Dark Blue, som jeg synes passer bra. Traff ikke helt med stripa et par steder, så det blir strafferunder. Det hadde nok vært enklere å bruke dekalstriper, ja. Edited February 22, 2019 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Jeg bruker alltid dekalstripe til det blå, etter først å malt hvit og deretter rød. Dekalstripa kan man skyve på plass til den ligger dønn i midten. Med maskering er man stuck. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 Ja, jeg ville brukt dekalstripe dersom dette hadde vært et ordinært malt fly, men i dette tilfellet var det jo en ganske hastig og røft påført merking jeg skulle gjengi, så jeg tenkte jeg skulle prøve å gjengi det med stripemalinga også, men stripa ble hakket for skeivt plassert et par steder til at det kunne la det passere, synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.