Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbrukt Arado Ar. 196A i skala 1:72


Anbefalte innlegg

Modellen er grunna med Tamiya hvit grunning på sprayboks, for å gi et godt grunnlag for det hvite i flaggstripene. Noen panellinjer måtte friskes opp. Halefinna med ror må få en omgang til med grunning.

 

Spor etter glasset på akterskroget forsvant ikke helt, men det ser ut til å kunne anes noen ribber der på forbildet også.

 

Cockpitglassene tenkte jeg opprinnelig å bytte ut med ettermarkedsglass fra Falcon, men det viste seg at de var for vide til å passe helt, så jeg beholdt byggesettglassene, sjøl om det blir en litt vel tjukk kant til å være helt skalarett i aktercockpiten. 

IMG_1251 (2)red.jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersidefargen er malt. Jeg prøvde å lage firkanter med overmalt maling i ganske lik farge, ved å blande litt RLM 78 med RLM 65. Malinga ble sprøyta gjennom et firkanta hull i ei papplate. Det hadde nok vært lurt å lage hullet i ei gjennomsiktig plastplate, for jeg slet litt med å plassere hullet på rett sted. 

IMG_1302 red.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på AK-fargene på flaske og på glass. Det er AK-maling på flasker jeg har brukt. Tynneren på bildet er fin til emaljemalinga på glass, men får akrylmalinga til AK på flasker til å bli en graut.

 

Man må jo prøve litt forskjellig maling for å gjøre seg erfaringer. Eske nummer 2 av de jeg viste ovenfor, inneholder RLM 72 og 73, slik at jeg slipper å blande til fargene.

IMG_1303 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt den første grønnfargen på oversida, og starta med den lyseste. RLM 73. I dag tenkte jeg å starte med å maskere, for å legge på RLM 72. Men, nå ble jeg i tvil. Kamuflasjemønsteret på tegningene til ettermarkeds-dekalarket, i Flyhistorie og i på instruksarket til Sword-byggesettet stemmer overhode ikke overens. Ved nærmere granskning viste det seg at mønsteret er ganske likt på tegningene i Flyhistorie og på veiledningsarket til byggesettet, men RLM 72 og 73 er bytta om.

 

Jeg vet at britene kunne bytte om på fargene i foreskrevne kamuflasjemønster, men har ikke lest om at tyskerne kunne gjøre det. Er det noen i forumet som vet noe om dette? 

IMG_1322 (2) red.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde jeg tok av motoren til den Arado Ar 196 som står utstilt i Plovdiv (Bulgaria).

Jeg har en førstegangs avfotografering av det bildet som ble tatt av Aradoen etter landing i Shetland, det er ikke så veldig mye mer av detaljer som sees der.  Har for lang tid siden snakket med en av de som malte om Aradoen til norsk, de brukte de lokale fargene som var tilgjengelig der - så ingen FS.595 referanser.

 

KEH_5516.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og fotografier! Fint bilde av motoren til den bulgarske Arado 196-eren.

 

Det blir nok en del kvalifisert gjetting med hensyn til fargeskjemaet, ja. Dumt at de som malte om norske fly under kampene i 1940 ikke var mer opptatt av hvilken maling de brukte, men veldig forståelig.

 

Foreløpig heller jeg mest i retning av å male flyet i tråd med maleinstruksen i Sword-byggesettet, og male over områdene der merkinga på skrogsidene var med en mørk grønn eller svart farge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversidekamuflasjen ble malt med AK-farger i går kveld, i RLM 72 over 73 i samsvar med mønsteret i byggesettveiledninga. Det må nok gås en runde til med puss av ribbestrukturen i området ved det fjerna vinduet.

 

Nå står skrogsidene for tur til å overmales i områdene der kodene og jernkorset var plassert. Jeg vet ikke om de som malte, prøvde å matche kamo-mønsteret eller om de malte over i en eller annen mørk grønnlig farge. Dette blir ren gjetting.

IMG_1347 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt en del med ribbestrukturen oppå akterskroget, med nå er sluttpussen på ribbene gjort. Med teip går det an å få ribbene beine. Nå er vanskelig å se at det har vært et glass der.

 

Nå står "overmaling" av tyske koder og jernkors på skrogsidene for tur.

IMG_1350 red.jpg

IMG_1351 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrogsidene ble malt med en blanding av grønn og grønnsvart, nærmere bestemt RLM82 og 72. Den ble litt brunere og mørkere enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men egentlig har jeg ikke peiling på hvordan fargen som ble brukt på forbildet, så ut, så det får være slik. Jeg vurderer å legge på litt blankere lakk over de "nymalte" partiene, for å fremheve forskjellen.

 

Det røde i nasjonalitetsmerkene ble malt i går kveld, med maling fra ei AK-eske med ulike rødfarger. Jeg begynte med rød emblemfarge, som er litt mer dempa enn skarlagensrød, kalt intense red av AK, men den ble såpass mørk at jeg lysna den med litt skarlagensrød.

 

Jeg synes rødfargene til AK var mindre medgjørlig å arbeide med enn de andre fargene.

 

IMG_1357 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekalarket jeg har, med norske dekaler for dette flyet, ble brukt som utgangspunkt for dimensjonene på merkinga. Det skinner litt hvitt gjennom det røde i dekalene noen steder, så jeg måtte vel uansett malt over det røde i dekalene. Resultatet av sprøytemalt handmaling ble kanskje i overkant røft? 

 

Det ble litt overspray som må rettes opp et par steder, ser jeg. Litt maling løsna ett sted da jeg tok av merkinga. For øvrig synes jeg AK-malinga sitter bra. Jeg har brukt rådet til Reidar om å bruke rødsprit til reingjøring av flatene før maling, men rødspriten må brukes med varsomhet, har jeg erfart, for ellers kan AK-malinga løsne.

 

Nå gjenstår å male de mørkeblå stripene …. eller skal jeg bruke mørkeblå dekal-striper?

IMG_1358 red.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er når en skal rengjøre malte flater før påføring av neste farge at en bør være særlig forsiktig. Jeg opplevde også at rødspriten kunne tære på Tamiya-grunninga på sprayboks, som i utgangspunktet sitter veldig godt. Men, rødsprit er mye behageligere å holde på med enn white spirit. Ikke minst lukter rødsprit myyyye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen, Ragnar og Reidar!

 

Ja, jeg skjønte fort at dette var risikabelt. Da jeg oppdaga at rødspriten kunne ta maling, og jeg oppdaga at jeg hadde feilplassert det ene nasjonalitetsmerket litt, var det en enkel sak å fjerne malinga med rødsprit, slik at den hvite grunninga under ble avdekt igjen. :)

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville brukt dekalstripe dersom dette hadde vært et ordinært malt fly, men i dette tilfellet var det jo en ganske hastig og røft påført merking jeg skulle gjengi, så jeg tenkte jeg skulle prøve å gjengi det med stripemalinga også, men stripa ble hakket for skeivt plassert et par steder til at det kunne la det passere, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.