Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbrukt Arado Ar. 196A i skala 1:72


Anbefalte innlegg

Takk for bilder, Mats! Disse radioene ser ganske RLM-grå ut.

 

Flyradioene jeg skrev om, har jeg holdt i med hendene og sett med egne øyne i garasjen til faren min. De er solgt nå, og jeg tok dessverre ikke bilder, men jeg husker de var gråblå, uten grønnskjær. Det er sannsynlig at de nevnte flyradioene var produsert seint under krigen, for det var radioer som faren min fant på skrapdungen ved ubåtbunkrene på Nyhamna i Trondheim på 1950-tallet. Det er mulig flyradioer skifta farge i løpet av krigen, i likhet med cockpitinteriøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svensk ekspertise tydelig har sannsynliggjort at tyske flyradioer fra et tidlig stadium i krigen var RLM-grå, har undertegnede justert fargen på sine tyske flyradioer ved å blande RLM-grå med RAF-blå. Jeg vil beholde litt variasjon i fargene i cockpiten. 

 

Svart-hvitt-bildene tidligere i byggetråden indikerer imidlertid at cockpitrammene og bøylen bak radioene var betydelig lysere enn radioene. Det virker rart, siden de skulle være i samme farge som radioene. Kan disse rammene ha vært umalte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet du kan mye om fly, og jeg er glad for alle innspill som kan gjøre modellene mine mest mulig korrekte, særlig når det skjer i form av bilder. Jeg synes en blanding av Humbrols RLM-grå fra den gamle Authentic-serien deres og RAF-blå H-96 gå en farge som ligner mye på de blåligste fargetonene i bildene dine, der jeg ser det er litt fargevariasjon..

 

Faren min hadde en samling av tyske radioer med originalmaling, som varierte i farge fra svært lys grå til nesten svartgrå eller grønngrå, men det var radioer for marine eller hær. Flyradioene hans var, som sagt gråblå, egentlig kraftigere blå enn jeg har malt, men det kan, som nevnt ha vært seine radioer. Dersom jeg bygger modell av et tysk fly fra 1945, så vil jeg nok la radioen være ganske blå. Ved høve får jeg ta en tur til en som kjøpte flyradio og ta bilder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette prosjektet konkurrerer med andre prosjekter for tida, så framdrifta er ikke så rask. Radioene er malt igjen, etter innspill fra Mats, og interiøret har fått vask og høylysbehandling, så jeg anser meg som ferdig med det. Litt uklart bilde, dessverre.

 

P1000293 (2).JPG

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers jobba litt med motoren. Propellen skal ikke ha spinner på dette flyet. Dette bildet er det beste jeg har funnet av festet til propellen. Det er ikke helt enkelt å reprodusere dette i skala 1:72, men jeg har i alle fall satt på en sekskanta festeanordning på propellen. Det lille jeg har prøvd å lage av detaljer, vises ikke på fotoet.

arado196 a-2 (2) propell.jpg

IMG_1109 (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propellbosset er bearbeidet og propellen malt. Det viste seg at motoren ville bli veldig langt inne cowlingen i forhold til propellen, slik at jeg fant ut at jeg måtte lage en ekstra ring til å ha mellom propellen og framenden av motoren for å hindre at propellen ble liggende direkte mot cowlingen.

 

Makroobjektivet avslører, som vanlig, at det trengs litt mer puss. Det ser jo ikke ut i måneskinn.

IMG_1147 (2) red.jpg

IMG_1150 (2) red.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd to filter og plassert dem mellom stemplene i overkant av motoren. De mangler i byggesettet, men vises tydelig på bilder.

 

Stemplene i motoren ble limt fast mot fronten og cowlingen satt på utenpå, slik at cowlingen kan males sammen med skroget. Planen er å lirke inn og lime fast propell og fremre del av motoren etterpå, jeg har sjekka at det går an, slik at jeg slipper unna litt maskering.

uten navn (2) utsnitt.png

P1000296 (2) red.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobb med detaljene, Einar! Du er observant og får med deg mye. Er ikke sikker på om Reidar har rett i at de to luftinntakene mellom sylinderne skal være åpne. Lurer på om ikke åpningene skal være dekket av et gitter (eller filter som Einar kaller det). Uten at jeg er noen ekspert på Ar 196. Har bare googla litt...

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

 Lurer på om ikke åpningene skal være dekket av et gitter (eller filter som Einar kaller det). Uten at jeg er noen ekspert på Ar 196. Har bare googla litt...

 

Ragnar

Det skal være et gitter foran luftinntakene, ja.

 

Jeg prøvde å gi inntrykk av det på modellen ved å prikke inntakene med ei nål, men det vises ikke på bildet av modellen. Egentlig er det ganske håpløst å få fram i skala 1:72.

 

 

422427050c194a05ca4bb7babeed696e--planes (2).jpg

Gitter.png

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Reidar, Ragnar og Arild! :)

13 timer siden, Arild Moland skrev:

Fant dette restaureringsobjektet med litt googling. Ser ut som noen klaffer inni der.

 

image.png.dcd5e728004c3282edce4c755da251dc.png

Fint bilde! Det var oppklarende med hensyn til noen detaljer. Det ser ut som at motoren stikker litt lengre fram i cowlingen i virkeligheten enn det er lagt opp til i Sword-byggesettet. Støtten under motoren, foran stemplene, må jeg kanskje prøve å få lagd. Den mangler i byggesettet.

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lurt å lakke fly og flottører hver for seg, ellers får du en aldri så liten utfordring i forhold til maskering. Mulig det også hadde vært lurt å vente med å feste cowling til etter at deler var lakkert/malt (?) - jeg limer stort sett alltid fast ett eller annet i front av skrog for å ha noe å holde fly i ved lakkering.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ettersom det skal være ulik farge på oversiden og undersiden av flottørene, og stagene i tillegg skal ha ulike farger, så tror jeg det sparer meg for en del maskeringsproblemer å male delene separat. 

 

En annen sak jeg har begynt å lure på nå, er om glasset som jeg har maskert på akterskroget, i det hele tatt skal være der på den utgaven jeg bygger. Jeg har sett flere bilder av Arado 196 uten dette glasset, særlig på tidlig utgave uten propellspinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegningene til Bjørnar Norås i Flyhistorie og til dekalsettet for flyet jeg bygger har ikke med noe glass i akterskroget, i likhet med det en ser på bilder av tidlige Aradoer, så jeg har filt dukstruktur i glasset. Litt synd at jeg ikke oppdaga dette med glasset tidligere.

 

Jeg har også latt være å la halerora henge, for jeg har sett på bilder av parkerte Arado 196 at halerora faktisk står i plan med haleflatene.

ar-196-norway-1940 II Kü.Fl.Gr. 906 (2).jpg

IMG_1247red.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fremste staga til flottørene har noen stenger stikkende ut forover. Antenner?

 

De er med i byggesettet, men jeg valgte å bytte ut de gebrekkelige plaststengene ved å bore opp hull og sette inn biter av koppertråd. Det ser ut til at skal være noen vaiere mellom staga også. Akk, ja.

 

422427050c194a05ca4bb7babeed696e--planes (3).jpg

IMG_1249 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Tegningene til Bjørnar Norås i Flyhistorie og til dekalsettet for flyet jeg bygger har ikke med noe glass i akterskroget, i likhet med det en ser på bilder av tidlige Aradoer, så jeg har filt dukstruktur i glasset.

 

 

Er du sikker på at dette stemmer ?  Glass i bakre cockpit ble skjøvet fremover når man åpnet opp, dette var vel gjerne 3 delt der de to bakre seksjonene forsvant inni det fremste glasset.

 

Arado Ar196 -1.jpg

Arado Ar196 -2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.