Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbrukt Arado Ar. 196A i skala 1:72


Anbefalte innlegg

Takk for positive tilbakemeldinger! Jeg har fått inntrykk av at det finnes bedre byggesett av Arado 196 i skala 1:48 enn i 1:72, men jeg har nå engang som prosjekt å prøve å bygge forsvarets fly gjennom tidene i skala 1:72, og dessuten har det noe med lagringsplass å gjøre.

 

Interiøret skal jeg nok få til å passe på et vis. Jeg vurderer for øvrig å legge inn et par loddinger i seteopphenget, for der er mye som skal henge sammen. Vi får se.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rapport fra fotoetsorgien: Det meste er på plass i cockpiten nå, og veggene er bretta opp. Jeg gjorde et forsøk på å lodde et par deler, men det endte i katastrofe. så det må lages nye deler, men det skader kanskje ikke å ha litt mer tredimensjonale deler i det mest synlige området like bak førersetet. Det kan forventes noe laber virksomhet i denne byggetråden i nærmeste framtid i påvente av at postverket skal gjøre jobben sin med frakt av nytt byggesett.

 

IMG_3151 (2).JPG

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Første etappe ser det ut til at du har full kontroll over, men så skal penselen frem...Ser ut som om det blir endel fettling videre fremover, men jeg regner med at du har kontroll.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfargen i interiøret, skal i følge instruksen i Airfix-byggesettet være Humbrol 32, matt Dark Grey, Radioene bør nok ha en mer gråblå farge, etter det jeg har sett med egne øyne av tyske flyradioer.

 

Det hadde muligens vært lurt å vente med å brette opp sidene, for å komme bedre til med sprøyta og penselen på detaljene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Hovedfargen i interiøret, skal i følge instruksen i Airfix-byggesettet være Humbrol 32, matt Dark Grey, Radioene bør nok ha en mer gråblå farge, etter det jeg har sett med egne øyne av tyske flyradioer.

 

Det hadde muligens vært lurt å vente med å brette opp sidene, for å komme bedre til med sprøyta og penselen på detaljene?

En så pass tidlig burde kanskje ha RLM02 innvendigt... ?  ...hvilket muligens kan stemme med Hu 31, dog ikke 32...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først gitt opp å få tak i Sword, så jeg bestilte et Revell-sett, som jeg leste på nettet skulle være bedre enn Airfix-byggesettet jeg har liggende. Senere oppdaga jeg at Italian Kits faktisk hadde Sword-settet, sikkert fordi de har et mer tungvint bestillingssystem enn andre forhandlere, så da bestilte jeg Sword-settet også. Dermed har jeg to sett på tur i posten. Litt råflott, kanskje, men det ble nå sånn.

 

Hva skal jeg med tre Arado 196-byggesett?

Tja.....Airfix-byggesettet vurderer jeg å donere til et flyinteressert barnebarn i rekrutteringsøymed.

Byggesett nummer to skal bli erobra norsk Arado fra 1940 og nummer tre kan enten bli norsk etterkrigs-Arado, som Tommy skrev om, eller en Arado fra Tirpitz fra den tida det lå i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag......tenker jeg.

Vi får se. 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom Revell-byggesettet i hus. Det har bedre interiør og ror enn i Airfix-byggesettet, men flottørene er minst like gode i Airfix-byggesettet. Begge byggesetta er klart dårligere enn Sword-byggesettet når det gjelder detaljer.

 

Einar S

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar Sandvik skrev:

I dag kom Revell-byggesettet i hus. Det har bedre interiør og ror enn i Airfix-byggesettet, men flottørene er minst like gode i Airfix-byggesettet. Begge byggesetta er klart dårligere enn Sword-byggesettet når det gjelder detaljer.

 

Einar S

Dette er vel egentelig Heller-settet i annen utgave. Veldig allright sett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er opprinnelig Hellerbyggesettet. Jeg har så vidt begynt å sammenligne byggesetta. Rent umiddelbart slår det meg at Heller/Revell-byggesettet har heva panellinjer mange steder der Airfix-byggesettet har naglerekker, og de naglerekkene er faktisk ganske diskrete til å være på et gammelt Airfix-byggesett. Sword-byggesettet har senka panellinjer på de samme stedene. Hm.

 

Det er egentlig ganske interessant å sammenligne byggesett, for da blir en oppmerksom på en del forskjeller som må undersøkes nærmere, for å se hvilket byggesett som er mest korrekt. Jeg kommer tilbake til det.

 

Fotoetsinteriøret, som skulle være tilpassa Revell-byggesettet, viser seg å passe veldig bra der. Det er bare et rør, påvist med rød pil på bildet, som må fjernes, i tråd med instruksen til fotoetssettet.

IMG_3160 Revell m fotoets.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler ei bok om Arado 196, men jeg har surfa litt rundt på nettet etter fotografier og tegninger av Arado 196A.

 

De mest detaljerte tegningene jeg har funnet av Arado 196A-3, går i retning av at byggesetta til Sword og Heller/Revell stemmer mest med virkeligheten. Tegnerne er uenige om dukstruktur på ror og flaps. Fotografiene jeg har funnet, er temmelig uklare. På noen bilder kan en ane dukstruktur, på andre bilder ikke. Opplysninger om tidspunkt og type er dessuten fraværende. 

 

Det kan se ut til at en på et eller annet tidspunkt gikk over fra kledning med duk til metall på ror og flaps på Arado 196A.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Flott at noen har bøker.

Det står ikke noe om endringer? Hva er forresten "stabbe"?

 

Jeg har som nevnt funnet noen tegninger under ute på nettet. Det ser ut til at tegnerne er uenige om ribbestrukturen på rora. I tegninga under, Av Michal Bradac, er det lite ribbestruktur, mens i den andre er det ganske markert. På fotografiene synes jeg duken ser ganske så stram ut.

 

Aircraft-technical-drawing-of-Arado-Ar-196A3-in-1.72-scale-by-Michal-Bradac-0B (2).jpg

arado_ar_196 a-3_aircraft_drawings .jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Mats!

 

Jeg fant nylig dette fotografiet på Internett. Her kan vi ane ribbestruktur på ror og flaps, og det ligner vel mest den som Sword-byggesettet har. Rora på Heller/Revell-byggesettet burde visst hatt bortimot dobbelt så mange ribber.

 

 

a-seaplane-of-the-type-arado-ar-196-is-pictured-flying-over-the-baltic-dd1y32.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det hovedsakelig ble produsert fire varianter av Arado 196A under krigen, A-2, A-4, A-3 og A-5, i den nevnte rekkefølgen. I dag skal det finnes tre bevarte eksemplar av flytypen, en bulgarsk A-3 og to A-5.

 

Det geografisk nærmeste eksemplaret i Trøndelag er visstnok en som ligger på bunnen av Jonsvannet. Den er ikke blitt forsøkt heva, fordi mannskapet omkom, og følgelig er vraket definert som krigsgrav. Er det noen som kjenner mer til denne ulykken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et vrak fra Blücher på Sola, men det er jo stort sett bare rør. 

Når det gjelder ribbestruktur så må fornuften tale: Dette er duk strukket over metall. I utgangspunktet vil dette aldri være noe annet enn en svak antydning til ribber, så fremt ikke metallet stikker fram slik at det blir en forhøyning enkelte steder. Men hvis metallet "stikker fram" over alt så blir det til slutt ganske stramt. Jeg mener at strukturen i Swordsettet ikke er fysisk mulig. Da er nok Heller nærmere sannheten.  
Noe annet er om flyet vises in flight - for da vil aerodynamiske effekter påvirke dukstrukturen. 

Jeg lar en Tiger Moth illustrere. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_fabric_covering#/media/File:TigerTail.JPG

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, ribbestukturen er jevnt over lite synlig på bildene. Jeg er enig i at den er for fremtredende på Sword-byggesettet, men antall ribber ser ganske rett ut på det byggesettet. På Heller/ Revell-byggesettet burde det vært bortimot dobbelt så mange ribber. Det ser ut til at det blir sparkel og pussearbeid på rora på begge byggesetta, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.