Einar Sandvik Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Takk for positive tilbakemeldinger! Jeg har fått inntrykk av at det finnes bedre byggesett av Arado 196 i skala 1:48 enn i 1:72, men jeg har nå engang som prosjekt å prøve å bygge forsvarets fly gjennom tidene i skala 1:72, og dessuten har det noe med lagringsplass å gjøre. Interiøret skal jeg nok få til å passe på et vis. Jeg vurderer for øvrig å legge inn et par loddinger i seteopphenget, for der er mye som skal henge sammen. Vi får se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2018 Author Share Posted May 25, 2018 Ny rapport fra fotoetsorgien: Det meste er på plass i cockpiten nå, og veggene er bretta opp. Jeg gjorde et forsøk på å lodde et par deler, men det endte i katastrofe. så det må lages nye deler, men det skader kanskje ikke å ha litt mer tredimensjonale deler i det mest synlige området like bak førersetet. Det kan forventes noe laber virksomhet i denne byggetråden i nærmeste framtid i påvente av at postverket skal gjøre jobben sin med frakt av nytt byggesett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Første etappe ser det ut til at du har full kontroll over, men så skal penselen frem...Ser ut som om det blir endel fettling videre fremover, men jeg regner med at du har kontroll. EspenA 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 Hovedfargen i interiøret, skal i følge instruksen i Airfix-byggesettet være Humbrol 32, matt Dark Grey, Radioene bør nok ha en mer gråblå farge, etter det jeg har sett med egne øyne av tyske flyradioer. Det hadde muligens vært lurt å vente med å brette opp sidene, for å komme bedre til med sprøyta og penselen på detaljene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Ett brett frem, og to tilbake.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 Er litt redd for materialtrøtthet ved gjentatt bretting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 5 timer siden, Einar Sandvik skrev: Hovedfargen i interiøret, skal i følge instruksen i Airfix-byggesettet være Humbrol 32, matt Dark Grey, Radioene bør nok ha en mer gråblå farge, etter det jeg har sett med egne øyne av tyske flyradioer. Det hadde muligens vært lurt å vente med å brette opp sidene, for å komme bedre til med sprøyta og penselen på detaljene? En så pass tidlig burde kanskje ha RLM02 innvendigt... ...hvilket muligens kan stemme med Hu 31, dog ikke 32... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 26, 2018 Author Share Posted May 26, 2018 Hm! Du kan være inne på noe der, Mats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Ser lovende ut dette her. Blir spennende å se cockpiten ferdig malt. Det nye settet som er på vei, er det Sword? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 27, 2018 Author Share Posted May 27, 2018 Jeg hadde først gitt opp å få tak i Sword, så jeg bestilte et Revell-sett, som jeg leste på nettet skulle være bedre enn Airfix-byggesettet jeg har liggende. Senere oppdaga jeg at Italian Kits faktisk hadde Sword-settet, sikkert fordi de har et mer tungvint bestillingssystem enn andre forhandlere, så da bestilte jeg Sword-settet også. Dermed har jeg to sett på tur i posten. Litt råflott, kanskje, men det ble nå sånn. Hva skal jeg med tre Arado 196-byggesett? Tja.....Airfix-byggesettet vurderer jeg å donere til et flyinteressert barnebarn i rekrutteringsøymed. Byggesett nummer to skal bli erobra norsk Arado fra 1940 og nummer tre kan enten bli norsk etterkrigs-Arado, som Tommy skrev om, eller en Arado fra Tirpitz fra den tida det lå i Fettenfjorden i Nord-Trøndelag......tenker jeg. Vi får se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 Litt stillstand her nå. Ledig tid i det gode maleværet har gått med til eksteriørmaling med denne malingstypen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 Men, i går kom det pakke fra Italia. Mer om innholdet i denne pakken senere: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 (edited) I dag kom Revell-byggesettet i hus. Det har bedre interiør og ror enn i Airfix-byggesettet, men flottørene er minst like gode i Airfix-byggesettet. Begge byggesetta er klart dårligere enn Sword-byggesettet når det gjelder detaljer. Einar S Edited June 1, 2018 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 8 timer siden, Einar Sandvik skrev: I dag kom Revell-byggesettet i hus. Det har bedre interiør og ror enn i Airfix-byggesettet, men flottørene er minst like gode i Airfix-byggesettet. Begge byggesetta er klart dårligere enn Sword-byggesettet når det gjelder detaljer. Einar S Dette er vel egentelig Heller-settet i annen utgave. Veldig allright sett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 2, 2018 Author Share Posted June 2, 2018 (edited) Ja, det er opprinnelig Hellerbyggesettet. Jeg har så vidt begynt å sammenligne byggesetta. Rent umiddelbart slår det meg at Heller/Revell-byggesettet har heva panellinjer mange steder der Airfix-byggesettet har naglerekker, og de naglerekkene er faktisk ganske diskrete til å være på et gammelt Airfix-byggesett. Sword-byggesettet har senka panellinjer på de samme stedene. Hm. Det er egentlig ganske interessant å sammenligne byggesett, for da blir en oppmerksom på en del forskjeller som må undersøkes nærmere, for å se hvilket byggesett som er mest korrekt. Jeg kommer tilbake til det. Fotoetsinteriøret, som skulle være tilpassa Revell-byggesettet, viser seg å passe veldig bra der. Det er bare et rør, påvist med rød pil på bildet, som må fjernes, i tråd med instruksen til fotoetssettet. Edited June 2, 2018 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 2, 2018 Author Share Posted June 2, 2018 Styrbord vinge på rekke. Fra venstre: Sword, Heller/Revell og Airfix. Her er det mye som ikke stemmer overens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Interessant sammenligning. Jeg er spent på hva du finner ut. Har et 1/48 MPM-sett og det skal bli interessant å sjekke dette opp mot dine funn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 3, 2018 Author Share Posted June 3, 2018 (edited) Jeg mangler ei bok om Arado 196, men jeg har surfa litt rundt på nettet etter fotografier og tegninger av Arado 196A. De mest detaljerte tegningene jeg har funnet av Arado 196A-3, går i retning av at byggesetta til Sword og Heller/Revell stemmer mest med virkeligheten. Tegnerne er uenige om dukstruktur på ror og flaps. Fotografiene jeg har funnet, er temmelig uklare. På noen bilder kan en ane dukstruktur, på andre bilder ikke. Opplysninger om tidspunkt og type er dessuten fraværende. Det kan se ut til at en på et eller annet tidspunkt gikk over fra kledning med duk til metall på ror og flaps på Arado 196A. Edited June 3, 2018 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 3, 2018 Share Posted June 3, 2018 I den bok jeg har så står det at rorene var av lettmetall kledde med duk. Også bakre delen av kroppen var dukkledd, fremre delen metallkledd. Flottörer, vinger, stabbe og finne var helt i metall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 3, 2018 Author Share Posted June 3, 2018 (edited) Takk! Flott at noen har bøker. Det står ikke noe om endringer? Hva er forresten "stabbe"? Jeg har som nevnt funnet noen tegninger under ute på nettet. Det ser ut til at tegnerne er uenige om ribbestrukturen på rora. I tegninga under, Av Michal Bradac, er det lite ribbestruktur, mens i den andre er det ganske markert. På fotografiene synes jeg duken ser ganske så stram ut. Edited June 3, 2018 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 3, 2018 Share Posted June 3, 2018 (edited) Stabbe... tja, hva heter det på norsk da? Haleflatene? Det som stabilisrerer flyet der höyderorene sitter. Ikke noe om endringer nei. Det er denne boka jeg har... og det finnes også bilder med tyske fly fra Norge... Edited June 3, 2018 by Mats Averkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 3, 2018 Author Share Posted June 3, 2018 (edited) Takk for info, Mats! Jeg fant nylig dette fotografiet på Internett. Her kan vi ane ribbestruktur på ror og flaps, og det ligner vel mest den som Sword-byggesettet har. Rora på Heller/Revell-byggesettet burde visst hatt bortimot dobbelt så mange ribber. Edited June 3, 2018 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 3, 2018 Author Share Posted June 3, 2018 Det ser ut til at det hovedsakelig ble produsert fire varianter av Arado 196A under krigen, A-2, A-4, A-3 og A-5, i den nevnte rekkefølgen. I dag skal det finnes tre bevarte eksemplar av flytypen, en bulgarsk A-3 og to A-5. Det geografisk nærmeste eksemplaret i Trøndelag er visstnok en som ligger på bunnen av Jonsvannet. Den er ikke blitt forsøkt heva, fordi mannskapet omkom, og følgelig er vraket definert som krigsgrav. Er det noen som kjenner mer til denne ulykken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 Vi har et vrak fra Blücher på Sola, men det er jo stort sett bare rør. Når det gjelder ribbestruktur så må fornuften tale: Dette er duk strukket over metall. I utgangspunktet vil dette aldri være noe annet enn en svak antydning til ribber, så fremt ikke metallet stikker fram slik at det blir en forhøyning enkelte steder. Men hvis metallet "stikker fram" over alt så blir det til slutt ganske stramt. Jeg mener at strukturen i Swordsettet ikke er fysisk mulig. Da er nok Heller nærmere sannheten. Noe annet er om flyet vises in flight - for da vil aerodynamiske effekter påvirke dukstrukturen. Jeg lar en Tiger Moth illustrere. https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_fabric_covering#/media/File:TigerTail.JPG 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 4, 2018 Author Share Posted June 4, 2018 Takk! Ja, ribbestukturen er jevnt over lite synlig på bildene. Jeg er enig i at den er for fremtredende på Sword-byggesettet, men antall ribber ser ganske rett ut på det byggesettet. På Heller/ Revell-byggesettet burde det vært bortimot dobbelt så mange ribber. Det ser ut til at det blir sparkel og pussearbeid på rora på begge byggesetta, dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.