Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbrukt Arado Ar. 196A i skala 1:72


Anbefalte innlegg

Hva skal man finne på å bygge i gruppetemaet gjenbruk?  For min del må det sjølsagt være noe norskrelatert. I tillegg skal det helst vises at det er gjenbruk, har jeg skjønt. Et tysk fly med norsk merking oppfyller begge krava, så jeg har valgt å forsøke meg på en et Arado Ar. 196A-2 speiderfly som ble erobra 9. april 1940 av nordmennene og tatt i bruk i norsk tjeneste i aprildagene 1940 med ny norsk merking. Historia er blant annet omtalt i Flyhistorie nr. 12, juni 2009, med tegninger av Bjørnar Norås. Kora dekals har utgitt et dekalark i skala 1:72 for flyet med norsk merking. Fargene ser greie ut, men som vanlig med slike utenlandskproduserte dekaler, ser den blå stripa litt smal ut i forhold til de hvite.

 

IMG_3135 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggesett? Jeg har Airfix sitt liggende, med nye dekaler og fin nye byggebeskrivelse, men settet er gammelt.

 

Bortsett fra et mildt sagt spartansk interiør, så er det største aberet med Airfix-byggesettet de bevegelige rora, som var en kul detalj for over en mannsalder siden, men ikke nå.  Det gir urealistisk store glipper, som eventuelt må fylles med plaststrips.

IMG_3136.JPG

IMG_3140 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sword skal være det beste byggesettet, har jeg lest, men det er et short run-byggesett fra 2014, som er vanskelig å få tak i nå. Alternativet er det gamle Heller/Revell-byggesettet, som i det minste har ordentlige rordetaljer. Det er på vei i posten.

 

Spartansk interiør skal jeg alltids få gjort noe med.

 

IMG_3138 (2).JPG

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en litt kuriøs del av norsk flyhistorie. Med hensyn til bemaling og merking, så tror jeg at jeg bare har sett ett eneste bilde av forbildet, og det er et bilde som ble tatt i Storbritannia etter at flyet ble fløyet over dit. Det må bli litt kvalifisert gjetting. Jeg kommer til å holde meg til profilene som Bjørnar Norås, som jeg nevnte ovafor. For øvrig samsvarer profilene hans ganske bra med dekalinstruksene til Kora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mats Averkvist skrev:

Kult!

Rorene går jo å justere og den kraftige ribbestrukturen på bakkroppen er jo bare å slipe ned.

Dette settet ligger ikke veldig langt etter Heller egentlig, selv om det senere er å fordra.

Du har rett i det, Mats. Airfix-byggesettet "har muligheter", som meglere pleier å skrive når hus som er til salgs trenger mye oppussing . Man slipper i det minste å kutte av rora dersom man vil ha dem i andre posisjoner enn rett bakover i plan med vingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! De eneste bildene jeg har sett er på denne siden https://polarcoordinate.wordpress.com/2018/03/16/rnoaf-i-miniatyr-italeri-byr-pa-en-norsk-arado/ i forbindelse Italeri's nyutgivelse med nye dekaler. 

Mitt inntrykk er at den norske versjonen  ikke har bevæpning, men alle illustrasjoner viser sekundær gunner. Hvilken løsning går du for.  Forøvrig den samme problemstillingen jeg har for de norske Storchene, var de stort sett uten sekundær bevæpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bygge "norsk" gjenbrukt Arado Ar. 196 både fra kamphandlingene i 1940 og fra etterkrigstida. Jeg har tenkt å bygge fra 1940, med norsk flaggstripemerking, i denne omgangen. Det ene kjente bildet av flyet som ble overtatt av norske styrker 9. april 1940, viser også manglende bevæpning i akterposisjonen, akkurat som de norske etterkrigs-aradoene. (Jeg tar sjansen på å vise bildet her, siden det er gjengitt mange steder.) Imidlertid er bildet som er tatt av flyet som ble erobra i 1940, tatt i Storbritannia, og eventuell bevæpning kan ha blitt fjerna på det tidspunktet da bildet ble tatt. Det er også  en mulighet for at det tyske mannskapet på flyet kan ha fjerna skytset før de overga seg.

 

Det er ellers verd å merke seg at flyet ikke har spinner.

 

IMG_3141 (2).JPG

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tommy Myrland skrev:

Forøvrig den samme problemstillingen jeg har for de norske Storchene, var de stort sett uten sekundær bevæpning?

De norske Storchene etter krigen var andrelinjefly - derfor bemalingen i blått og gult - og hadde ingen fast bevæpning. De ble riktignok brukt til ulvejakt med rifler fra cockpit...

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du har rett i den antakelsen. Jeg skulle tru at  omgjøringa av merkinga av flyet skjedde ganske improvisert og  hastig. Jeg lurer litt på hvor godt den norske malinga dekte over den tyske merkinga.

 

Det kunne ellers være et alternativ å bygge flyet slik det var merka da det ble beslaglagt av nordmennene, før det ble malt om.

 

En fordel med å bygge modell av dette forbildet i skala 1:72, er at risikoen med å ta feil med hensyn til merkinga liksom ikke blir så stor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, men kan gjenta det for ordens skyld. Jeg synes det er vanskelig å tolke veldig mye ut fra bildet over. Det eneste som er sikkert er at det er flaggstripe på sideroret. Jeg synes den hvite og blå stripen ser rett og fin ut. Når det gjelder undersiden av vingen ser jeg noen mørke felter og noen lyse striper og prikker. Tipper at det lyse er solen som reflekteres i bølgene. Har vanskelig for å se noen flaggstriper?? Kjennetegn på kroppen må ha vært malt over på en eller annen måte, men hvordan er umulig å lese fra bildet.

 

Flyet som Tommy refererer til er et helt annet. Var det ikke en artikkel om dette i Flyhistorie? Hvis jeg ikke husker feil fløy det med sivil svensk bemaling før det kom til Norge i 1945/46.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har tenkt det samme, Ragnar. Det er ikke lett å se noen detaljer på undersida av vingen på grunn av kraftig egenskygge og lysreflekser fra sjøen. Med godvilje kan en ane rufsete påmalte norske flaggfarger, men det kan like gjerne være lysreflekser en ser. Nå tar jeg forbehold om at en kan se mer på originalfotografiet. Det eneste som er sikkert, er at det ikke er flaggstriper der, for det ville vi eventuelt sett spor av i forkant av vingen. Imidlertid tenker jeg at man mente at det det ville være galskap å fly rundt i et tysk fly uten å ha norsk merking på undersida av vingene, så det taler for at flyet hadde norske farger malt over bjelkekorsa på undersida.

 

Det ser ut til å være skarpt sollys, som gjør at det hvite i flaggstripene på halen reflekterer lyset så kraftig at det blå nesten ikke vises og at eventuell skrift på plakaten som er stilt opp mot skrogsida oppå vingen heller ikke vises. Kanskje indikerer det at hvitmalinga er blank, ikke matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet som er lagt ut i denne tråden er en ganske dårlig kopi. Det finnes langt bedre kopier, og disse støtter godt opp under Bjørnars profiler og plantegninger. Det finnes også et annet bilde der den blå stripa på sideroret synes ganske tydelig.

 

Ingen av disse bildene har jeg på den PC'en jeg skriver fra nå...

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Bildet som er lagt ut i denne tråden er en ganske dårlig kopi. Det finnes langt bedre kopier, og disse støtter godt opp under Bjørnars profiler og plantegninger. Det finnes også et annet bilde der den blå stripa på sideroret synes ganske tydelig.

 

Ingen av disse bildene har jeg på den PC'en jeg skriver fra nå...

 

Nils

Det hadde vært interessant å se, i det minste et utsnitt som viste undersida av vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airfixbyggesettinteriøret er spartansk, slik man husker fra 1970-80-tallet. Enten jeg bygger Airfix eller Heller/Revell, så er interiøret ganske spartansk. Jeg har derfor gått i gang med Eduards detaljeringssett for Revell. Jeg kunne gjort det som ei øvelse i lodding, men ettersom det er ganske tidkrevende og dette er interiør, som er lite utsatt for slag og spark, så har jeg bruk superlim så langt.

 

IMG_3144.JPG

IMG_3146.JPG

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ennå. Det er lettest å lime på plass delene mens golv og vegger ligger flatt, så jeg venter med å brette opp sideveggene til jeg er ferdig med å få på plass alle delene på sideveggene og  de delene som skal stå på golvet. Da først kan jeg sjekke om interiøret passer. Det er fort gjort å brekke i stykker delene dersom en folder dem opp og ned flere ganger.

 

Jeg går ut i fra at interiøret i alle fall passer til Revell-byggesettet som er på tur i posten, ettersom det skal være designa til å passe for det.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over motet ditt Einar. Hadde selv hoppet opp en skala til 1:48 - Italeri's byggesett ser fint ut i eska selv om dette vistnok skal ha noen "formproblemer" knyttet til vinger. Dette hadde nok forenklet prosessen litt for deg (dersom du ikke skulle fikse form-problemene da) :)

 

Reidar

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.