Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbrukt Arado Ar. 196A i skala 1:72


Anbefalte innlegg

Var på flystevne på Kjeller i går, og kikka faktisk en del på ribbestruktur på ulike fly. En interessant greie med Tiger Moth er at sprekken mellom rorflater og vinge/haleflater er dekket med duk. Dvs at det ikke er noen sprekk, kun en skrukkete og ujevn fordypning avhengig av rorutslag. Ville ikke tatt seg spesielt bra ut på en modell..  

 

Når det gjelder Ar 196 synes jeg Heller/Revell ser ut til å ha for få ribber og for mye berg- og dalbane. Jeg ville gått for Sword, men pusset ned ribbene slik at de blir mindre markert.

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig det går an å pusse ned ribbene på Sword-byggesettet. Jeg ser ellers for meg at det går an å fylle inn med sparkel eller plastplater i mellomrommene mellom ribbene på det byggesettet, og så pusse det til.

 

På Heller/Revell-settet er den enkleste måten kanskje å bygge opp ribber av plast eller sparkel mellom de ribbene som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Jeg holder med deg i den konklusjonen på ribbeproblematikken Einar. Hva med å prøve med godt tynnet Tamiyasparkel? 

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en DC-3 jeg bygget for et par år siden laget jeg ribber på høyderorene med følgende metode:

 

1. Puss vekk all gammel ribbestruktur.

2. Legg på strimler med Tamiya-teip mellom ribbene.

3. Legg på et tynt lag Tamiya-sparkel der ribbene skal være. La tørke.

4. Puss ned sparkelen slik at ribbene flukter med teipen.

5. Fjern teipstrimlene,

 

Etterpå er det lurt å forsegle det hele med lakk, siden ribbene blir ganske skjøre.

 

Jeg synes selv dette funka bra. Den vanskeligste jobben var å legge på Tamiya-teipen slik at ribbene ble like brede, og fikk lik avstand.

 

Resultatet er svak markering av ribber. Man får imidlertid ingen berg- og daleffekt, så hvis man ønsker det må det brukes andre metoder.

 

Uy8K0J5mnX9bIRkLe8UXhytKJFsh6TYjjDYHy8W8

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bestemt meg for å bruke Sword-byggesettet som gjenbruksfly fra 1940 og bygge en maskin fra Tirpitz i 1942 av Revell-byggesettet og fotoets-interiørsettet jeg har begynt på.

 

Vi kan ta et gløtt på innholdet i Sword-byggesettet. Passformen kan jeg ikke si så mye om foreløpig, men har lest at den kunne vært bedre. Jeg har bare prøvd å sette sammen flottørene, og delene der passer rimelig bra sammen.

 

Det generelle detaljeringsnivået, ikke minst på interiøret, er definitivt bedre enn i Heller/Revell-byggesettet, for ikke å snakke om Airfixbyggesettet.  

IMG_3154 sword arado 196a-3.jpg

IMG_3155 sword 196a-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesepartiet er i resin. Det ser ut til å være identisk med Quickboost-korreksjonssett til Heller/Revell som jeg har anskaffa tidligere.

 

I Sword-byggesettet er det dekaler for enten å bygge et fly som var stasjonert på Kreta i 1942, eller et som var stasjonert på Tirpitz sommeren 1943. Jeg hadde tenkt å bygge Revellsettet som et Tirpitz-fly fra 1942, mens Tirpitz var stasjonert i Trøndelag. Dersom Arado 196 Ar A-3, med  kodene T3-LH var stasjonert på Tirpitz også året før, er det kanskje bare å utelate jubileumsmerket som markerte tokt nummer 100 for flyet, og som ble satt på flyet mens det var stasjonert i Troms i 1943. Eller hva sier ekspertisen?

IMG_3158 Sword 196a-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må prøve å drive rekruttering. Jeg greide ikke å få til noen varig interesse for modellbygging hos barna mine, sjøl om de bygde litt da de var unge, men nå har jeg fått en ny sjanse med barnebarn, så vi får se om det varer denne gangen.

 

Byggesettet vi lagde norsk etterkrigsfly av, var Airfix-settet. Det er egentlig ikke så mye som blir synlig av cockpitdetaljene, ser jeg. Under- og oversida ble malt med Tamiya-maling på sprayboks, og detaljer ble penselmalt med Humbrol-maling. For barnebarnet var de bevegelige rora på Airfix-byggesettet en svært så interessant detalj, som jeg fikk en del spørsmål om. :)Denne modellen blir definitivt ikke med til Skala.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Antenna ser ut til å stikke ut på skrå forover fra frontglasset. Det var vel ikke helt standard?

Joda, slik skal det väre. Se bilder i FH 10.

Jeg noterer også at du har brukt like store rondeller på kroppssiden som på vingene. Det  var större rondell på kroppssidene. Ref FH 10... 

Noterer også at det mangler dekaler på modellen, men den er kanskje ikke helt ferdig?

Endret av Mats Averkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Mats! 

 

Jo da, modellen er ferdig, sjøl om det mangler noen dekaler, blant annet serienummeret på halefinna. Malingsfargen er nok heller ikke rett.  Jeg tok lett på detaljeringa, ettersom barnebarnet skulle ha med seg modellen heim som leike. Bygging av modellen som norsk gjenbruks-Arado ble tatt på sparket underveis i byggeprosessen, ettersom jeg så at det ble det enkleste malingsskjemaet. :)

 

Skrogrundellen er faktisk mindre enn vingerundellene på denne modellen. Jeg tok en titt tilbake på lenka som Tommy la til tidligere i tråden, og der er det tydelig at du har rett med hensyn til størrelsen på rundellene på forbildet. 

 

Edit: På bilder ser jeg at antenna er plassert på sida av frontskjermen og skrår utover, og det gir ulikt inntrykk av hellinga alt etter hvilken vinkel en ser flyet fra.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Sword-byggesettet: Interiøret ser detaljrikt og fint ut, men oppheng til setet mangler av en eller annen grunn. Dermed ble det litt forsinkelse, mens jeg skrætsjbygde et litt forenkla, nytt seteoppheng. Jeg tok utgangspunkt i et bombeoppheng eller noe slikt fra skrapboksen, som jeg konverterte til sideoppheng til hver side av setet. Deretter borra jeg hull gjennom sideopphenga og tredde varmstrukket plast gjennom og tilpassa avstanden ved hjelp av setet i byggesettet. Plaststanga ble limt fast og kutta på hver side. Deretter ble setet limt fast i opphenget. Jeg brukte tynt flytende lim slik at jeg hadde god tid til å justere det ganske lealøse seteopphenget. Setet i opphenget ble så limt på plass.

IMG_3180 (2).jpg

IMG_3182 (2).jpg

IMG_3187 (2).jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har vært ganske komplett byggetørke her på berget i sommer, grunnet bygge- og malevirksomhet i skala 1:1, men i går begynte jeg med maling av interiør. Etter konstruktivt råd fra Mats, malte jeg interiøret i RLM 02, det vil si Humbrol 31, ettersom dette skal bli en tidlig Arado fra 1940.

P1000239 (1).jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få ferdig cockpiten på grunn av mangelfull dokumentasjon. Det øvre partiet av seksjonen mellom pilot og skytter i Sword- og Revell-byggesettet ligner ikke i det hele tatt på det jeg ser på bilder på nettet av Arado 196. Det er tydelig at utstyret ble endra over tid, men jeg har problemer med å finne ut eksakt forskjellen på utrustninga i Arado 196 i ulike faser av krigen. På gamle fotografier ser jeg stort sett en mørk radioseksjon der, men på en del modellbilder ser jeg lyse skap. Jeg antar det ikke er tatt ingensteds fra. Er det noen som sitter med mer eksakt info om dette?

 

Arado 196 cockpitområde.jpg

Arado196A-3HydraLuftPage245-1.jpg

cockpit i modell, Bill helps.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takket være at Bernt Uttakleiv inviterte trønderbataljonen til byggehelg på hytta si i Inderøy, ble litt framgang i modellbygginga i helga. Detaljeringsnivået er bra på Sword-byggesett, men passformen kunne vært bedre, erfarte jeg. Det gikk med en del tid til å få skroget til å gå i hop med vingene.

 

Einar S

 

IMG_3236 red.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.