Nils Mathisrud Posted February 22, 2019 Share Posted February 22, 2019 Du kunne jo skåret ut stripa med ustø hånd fremfor å bruke linjal. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 Ja, det hadde vært en mulighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 (edited) Å bruke dekalene jeg hadde liggende for denne norskmalte aradoen, var plan B, men da jeg så nærmere på dekalstripene for haleroret, fant jeg ut at de faktisk var for korte og at blåfargen var vel mye i retning av fiolett. Etter mye knot, er omsider nasjonalitetsstripene ferdigmalte, litt smårufsete, som planlagt. Mest rufsete ble dekoren på haleroret. Edited February 23, 2019 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Vi vet jo ikke hvordan merkingen ble påført flyet. Men ihht. flagget skal den blå stripen være dobbelt så bred som de hvite. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Takk for innspill, Nils! Ja, jeg vet den blå stripa skal være dobbelt så brei som de hvite. Jeg prøvde å la den blå stripa være breiere enn de hvite, og litt breiere er den, men det ble litt vanskelig å få det til nøyaktig med den metoden jeg valgte. Det er små marginer i skala 1:72. Dersom det gikk veldig fort med påføringa av merkinga på forbildet, så er jeg ikke så sikker på at dimensjonene ble så nøyaktige på forbildet heller. Det viktigste var vel å få dekt over den tyske merkinga. På mange fotografier av norske fly fra samtida virker den blå stripa like brei som de to hvite, og det kan skyldes refleks fra de hvite stripene på bilder tatt i skarpt sollys. På bildet av forbildet, som må være tatt i skarpt sollys, vises nesten ikke stripa på haleroret. Det tolker jeg slik at det enten er brukt blank maling i det blå, eller så er kanskje stripa ikke så brei som den skulle være. Jeg vurderte å gjøre jobben om igjen ved å starte med den blå stripa og legge ei halvparten så brei teipstripe på hver side, og så maskere ut og male rødt til slutt, men fant ut at jeg ikke gidda, ettersom jeg faktisk ikke vet hvordan merkinga var utført på forbildet. Det kan hende det er mest korrekt slik det blei. Jeg vet heller ikke om fargen jeg har brukt til "overmaling" av merking på skrogsidene er noenlunde korrekt, og er også i tvil om deler av kamomønsteret, så det er mye kvalifisert gjetting på denne modellen. Det er ennå ikke for seint å legge på breiere blå dekalstriper over de malte stripene, men jeg vet faktisk ikke om modellen blir mer korrekt i forhold til forbildet om jeg gjør det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Originalen vet vi lite om. Min tolkning av bildet er at det var brede blå striper på undersiden, men dette kan selvsagt diskuteres i det uendelige. Grunnen til at jeg bruker dekalstripe til det blå er at jeg har mye bedre kontroll på både proporsjoner og plassering enn ved maskering. Som du sier så virker de hvite stripene bredere på bilder. Dette skyldes i stor grad refleksjon av lyset, slik du beskriver. Jeg har selv målt de faktiske stripebredder på fly som jeg har bilder av, og kan bekrefte at øyet, og kameraer, mer hvitt enn hva som faktisk er. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 10, 2019 Author Share Posted March 10, 2019 (edited) Tid for en oppdatering. Det har ikke vært all verden til progresjon her. Feste av flottørunderstell virker litt svakt i dette byggesettet, synes jeg, så jeg valgte å forsterke festene ved å bore opp og sette inn koppertråd. Festene til rora på flottørene fant jeg også lurest å forsterke med tynn koppertråd. Skrøpelige greier. Det er blitt en runde med å fjerne synkemerker etter at bildet ble tatt. Edited March 10, 2019 by Einar Sandvik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 10, 2019 Author Share Posted March 10, 2019 På dette bildet, som viser mange detaljer som ellers ikke vises på bilder av flytypen, ser det ut til tyskerne brukte samme festemetode som meg for å feste de sammenleggbare vingestaga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 11, 2019 Author Share Posted March 11, 2019 Rigging av understell med EZ line. Det er nok best å gjøre det før flottørene settes på, av hensyn til tilgjengelighet med pølsefingre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 Flottørene kom på plass i går. Den høyre flottøren ble først en smule venstrevridd, så det måtte litt press til før den høyre flottøren ble noenlunde bein. Frontene på flottørene må få litt rødmaling på seg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 8 timer siden, Einar Sandvik skrev: Den høyre flottøren ble først en smule venstrevridd... Jeg trodde at IPMS Forum skulle være upolitisk... Det begynner å ligne på noe nå. Når denne er ferdig må du jo bare bygge bare resten av Romsdalsfjord flygruppe - He 115, MF.11 og en Walrus. Nils 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Synes dette ser bra ut. Antagelig ikke noen spøk å få de flottørene til å føre sentrumspolitikk. Walrusen Nils snakker om har man sikkert merkingene til? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 1 time siden, Torgeir Eikeland skrev: Walrusen Nils snakker om har man sikkert merkingene til? Jeg mener serienummer og kode skulle være kjent. Så får man ta sjansen på "standard" skvadronsbemaling. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 (edited) 17 timer siden, Nils Mathisrud skrev: Jeg trodde at IPMS Forum skulle være upolitisk... Det begynner å ligne på noe nå. Når denne er ferdig må du jo bare bygge bare resten av Romsdalsfjord flygruppe - He 115, MF.11 og en Walrus. Nils Det kunne være en idé, ja. Jeg har bygd modeller av alle de tre flytypene før, men med "feil" merking, tror jeg, men det er kanskje tid for å bygge dem på nytt? Men så var det dette med dekaler, da.... Edited March 13, 2019 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 (edited) Du har dekaler for He 115'ern i dekalarket Forgotten Operations, Einar Muligens for MF.11 også. Edited March 13, 2019 by Rune Haugen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 OK. Ja, det dekalarket har jeg jo. Det hadde vært et stort prosjekt å bygge alle maskinene som er representert på det arket. Fargene som er vist på dekalarket for kamuflasjeskjemaet på He115 og MF11 i Sognefjordgruppen er temmelig usikre, men mønsteret er jo til dels godt dokumentert i svart-hvitt og kunne vært morsomt å prøve seg på. Jeg går ikke rundt med numrene på maskinene i Romsdalsfjordgruppen i hodet, så det kreves nok litt repetisjon i litteratur jeg har lest tidligere for å få klarhet i det.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Det var visst to valrosser: L5649 fra HMS Rodney og L2311 fra HMS Glasgow. Nils 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 (edited) Takk, Nils! Jeg noterer meg hvalrossnumrene. Under maskering for maling av flottørfrontene, løsna den høyre flottøren, så den ble festa på nytt, og denne gangen med metallbiter i hull også i hovedfestepunktene til flottørene, som jeg i utgangspunktet trodde var store nok til å gi skikkelig feste. De løsna kanskje ganske mye under jobben med å få den høyre flottøren bein. Flottørfrontene ble sprøytemalt med AK3126 Red Emblem, som ser ut til å være en høvelig farge, ut i fra det jeg kan se av fargebilder av flytypen. Jeg har observert flottørfronter også i andre farger enn rødt, men både i illustrasjonene i dekalsettet fra Kora Decals og i tegningene i Flyhistorie nr. 12, juni 2009er det røde flottørfronter, så jeg stoler på at det er rett. Er det forresten noen som vet hvordan systemet for maling av flottørfronter var? Edited March 16, 2019 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 22, 2019 Author Share Posted March 22, 2019 Jeg har bygd uten å poste oppdateringer i det siste. Modellen er blitt klarlakkert, blitt pussa over, blitt touch up-malt, fått pålimt eksosrør, fått svartfarge i panellinjer, fått på dekaler, inkludert nye blå flaggstripedekaler, fått antennetråd, fått på bombefester under vingene, fått et lag mattlakk med Mr. Hobby og fått fjerna maskeringsteip og limrester fra hooden. Rutinearbeid med andre ord. Det lille jeg hadde lagt inn av variasjon og skygger i overflata forsvant effektivt. Nå gjenstår en liten smule aluminiumsfarge der det er avskrapt maling. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 22, 2019 Author Share Posted March 22, 2019 (edited) Hm, når jeg tenker meg om, så var vel Arado 196 for en stor del dukkledd, så aluminium blir vel feil for avslitt maling, unntatt flottørene, motordekselet og rundt cockpiten. Edited March 22, 2019 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 På 13.3.2019 den 17.42, Rune Haugen skrev: Du har dekaler for He 115'ern i dekalarket Forgotten Operations, Einar Muligens for MF.11 også. Jeg synes at f.eks. Vingtor skulle vurdere å utgi dette (tilsvarende decalark) i den eneste riktige flyskala’n, dvs. skala 1:48 Jeg lover å kjøpe 3 kopier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 12 timer siden, Reidar Berg skrev: Jeg synes at f.eks. Vingtor skulle vurdere å utgi dette (tilsvarende decalark) i den eneste riktige flyskala’n, dvs. skala 1:48 Jeg lover å kjøpe 3 kopier Det er mye på dette dekalarket som kunne vært interessant å gi ut i "modellskala".... Hvis noen kjøper meg fri fra jobben så kan jeg tegne dekaler dagen lang, jeg. Flott modell, Einar! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 Har hørt om noe de visstnok kaller avspasering... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 23, 2019 Author Share Posted March 23, 2019 Arodoen fikk påmontert frontkanon, superlimbobler på antennetråden og litt "slitasje" på flottørene i dag, så nå anser jeg meg ferdig med denne modellen. Den blir med til Skala 2019 for å delta i Second Hand-gruppebygget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 (edited) 6 timer siden, Reidar Berg skrev: Har hørt om noe de visstnok kaller avspasering... Mulig avspassering fungerer annerledes andre steder, men der jeg jobber må avspassering faktisk jobbes inn. Det er i praksis et synonym for ubekvem arbeidstid. Avspassering bruker jeg til turer i skog og mark, på fjellet og på sjøen. Jobb er jobb - og fritid er fritid.... Edited March 23, 2019 by Nils Mathisrud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.