Kosti Eriksen Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Se der ja. Den så jammen ikke dum ut. Virker din bra eller, Nils? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Mens johnson er i ferd med å tørke på cockpitdelene (før vask) kan vi snakke litt spinner. På bildet der dere spinnerne som fulgte med. Hasegawa til venstre og en enslig Revell til høyre. Hva passer til hvilke maskiner (Mk. I og IIb)? Anyone? eller er det best å bare bestile fra Hannants med en gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Mk II til venstre, Rotol i midten og DeHavilland til høyre? (de 2 siste til Mk. I) DeHavilland til finske Mk I hvis jeg har forstått det rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Takk skal du ha, Rune. Har fått litt litteratur av Bengt, så jeg får se om jeg ikke blir litt klokere av det. Får også se om andre bidrar med kompetanse. Har malt, vasket og tørrbørstet cockpit. Slik ser det ut nå, rett før cockpit skal limes sammen. Fant frem gamle pokémonfarger til tørrborsting. Synes de funker veldig godt til det. Citadel, for de som måtte lure på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Mk II til venstre, Rotol i midten og DeHavilland til høyre? (de 2 siste til Mk. I) DeHavilland til finske Mk I hvis jeg har forstått det rett. Enig. Så da har vi det paradokset at Revell har skrevet MkII på eska ,men leverer spinner som bare ble brukt til MkI. Hasegawa har på sin side levert to spinnere hvorav ingen kan brukes til det settet skal forestille, nemlig finsk MKI. Men samma det. Du har jo de spinnerne du trenger hvis du bytter dem om. Er det forresten forskjell på dimensjonene på skrogene på de ulike settene? MkII (Revell) skal være litt lenger i nesa hvis det er riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Flotte cockpiter du har laget, Kosti Pokemon-fargene fungerer bra. Husk at du må bruke tidlig utgave av halehjulet. Vet det står i Hasegawa-instruksjonene. Enig. Så da har vi det paradokset at Revell har skrevet MkII på eska ,men leverer spinner som bare ble brukt til MkI. Hasegawa har på sin side levert to spinnere hvorav ingen kan brukes til det settet skal forestille, nemlig finsk MKI. Men samma det. Du har jo de spinnerne du trenger hvis du bytter dem om. Er det forresten forskjell på dimensjonene på skrogene på de ulike settene? MkII (Revell) skal være litt lenger i nesa hvis det er riktig. Enig i at det er merkelig at de sender med feil spinnere. Det er vel bare å bestille erstatningen fra Quickboost R Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Det aner meg at spinnermysteriet kommer til å forbli uløst i uoverskuelig fremtid, og at det bare er å bite i det sure eplet å bestille fra Hannants. Torgeir har rett: Revell sitt sett er ørlite granne lengre i nesa enn Hasegawas. Det kan også virke som om den er en millimeter lengre ved vingerota. Skal se nøyere på det når vingene begynner å komme på plass. Revell har uten tvil best detaljert hjulbrønn. Ganske så bra i denne skalaen etter min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Flott cockpit, men litt voksenopplæring om Sutton Harness: Den stroppen som ender opp i en Y i midten skal ned i den tverr-sprekka på midten av seteryggen. http://www.ultracast.ca/products/48/020/48020%20Product.jpg http://i117.photobucket.com/albums/o75/dylantherabbit/hurricaneseat.jpg Den nederste delen kan godt henge ned på utsida av sprekken, men det blir da i så fall med en fold som går opp igjen - og inn i sprekken. Senere kom denne sprekken lenger ned. Y'en er den delen av harness som holder piloten i setet når han flyr opp ned. Trur eg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Ai ai ai, se der ja. Manglende kunnskap hos meg og Eduard tydeligvis. Jeg ser nå hva jeg skulle ha gjort, men det er aaaaaltfor sent å gjøre noe med det. Får si at jeg har lært til neste gang. Takk for oppdragelse, Kyrre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Har satt inn cockpit og dashboard i Revellmaskinen idag. Merket at det var noe som manglet. Nemlig det området som stikker litt ut i cockpit bak setet. Revell har gitt en lang f i det, mens hasegawa har fått den med seg. Jeg synes feilen var for alvorlig og skar ut en bit av plastik, filte den til korrekt form og limte den på plass før jeg limte fast cockpit. Litt tilpasninger måtte til, men jeg synes resultatet ble bedre. Døm selv. Motoren har blitt malt, vasket og tørrbørstet ganske lett. Vil ikke overdrive børsting i 1/72. Da blir det seende overdrevet ut. Jeg tok litt og litt om gangen, stoppet ofte for å evaluere. Var det Torgeir som sa: Når du synes at du bare skal ta litt til er du ferdig? Holdt meg til det. Her kommer bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Vil ikke overdrive børsting i 1/72. Da blir det seende overdrevet ut. Neeeei? Anyway, ser veldig bra ut. Skal du ha dekslet liggende ved siden av flyet når du er ferdig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Kjempe tøft, åpent Merlin agregat i denne skalaen.. , her er detaljene satt i høysete, eller bakelitt sete.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Måtte jo prøve meg på noe nytt, André. Man kan aldri gjøre feil med å sette inn en Merlin, eller hva? Anton: Herregud, så klønete norsk. jeg skrev egentlig noe annet, men fikk tydeligvis ikke tatt bort alt etter at jeg hadde ombestemt meg. Jeg fortjente den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det aner meg at spinnermysteriet kommer til å forbli uløst i uoverskuelig fremtid, og at det bare er å bite i det sure eplet å bestille fra Hannants. Hvorfor det??? Du har jo de spinnerne du trenger: kort, spiss deHavilland til finsk MkI og lang, spiss Rotol til russisk MkII. Bra deal du fikk til med på bulkheaden bak cockpit på Revell-settet. Litt rart at de hadde droppa denne, men det kommer vel av at settet er designet for å bygges med stengt cockpit. Og det er riktig at jeg sa det med "når du synes du skal ta litt til er du ferdig", men gjett om jeg hadde stjålet den! Hva betyr forresten Jumalauta? Edit: og vennligst si at du har tenkt å detaljmale motoren med mer enn bare kokskølsvart når du nå først har blottlagt den. Er det noe du bør være i pokemonstand til er det vel nettopp å legge inn noen fjellstøtt malte detaljer i grønt og rustbrunt til dømes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ok ok, jeg beholder spinnerne, Jeez, Torgeir. "Jumalauta" er gammeldags finsk banning. Tenkte det ville passe godt til disse flyene. hehe. Det betyr "gud hjelpe" men på en stygg måte. Skjønne det den som kan. Det går nok ut på at man ikke skal misbruke herrens navn. Torgeir: Jeg detaljmaler gjerne motoren mer hadde jeg visst hvor det skal være fargeklatter. Har du noen bilder tilgjengelig? De bildene jeg fant var nok av slitte motorer for jeg så ingen farger. Angåede bulkhead bak i cockpit og canopy: Revell sin canopy er tynnere, klarere og bedre detaljert enn hasegawas faktisk. Den er også delt i to slik at den kan være åpen. Derfor er det merkelig at ikke revell har tatt seg mere flid med modellen når det gjelder dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Bilder av Hurricane dradd opp av russisk sump. Det gulgrønne antar jeg kan ha vært interior green en gang i tida. http://lend-lease.airforce.ru/english/articles/sheppard/hurricane_Z5252/hurricane_13.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Flott arbeid så langt! Men jeg stiller meg litt undrene til platen du har lagt inn bak setet. Trodde ryggen til Hurricane skulle fortsette i en rett linje under canopy, men at Hasegawa har laget et kunstig trinn der fordi den alt for tykke canopyen ellers ville sitte for høyt. Er det sånn at ryggen i Revell sitt sett stopper rett bak canopy? Det er jo forsvidt også feil - ryggen burde forlenges i en rett linje slik at den kommer under canopy. Det vil du få til ved å bygge opp platen din slik at den flukter med kroppen. Men du vil kanskje da få problemer dersom canopy skal være i lukket posisjon. Løsningen på det er selvsagt en vakuumhette - Squadron har sikkert en sånn i sitt sortiment. Eller er jeg på jordet her ... Ragnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Tja, det kan vet tyde på at Ragnar har rett. Som vanlig. http://www.militaryfactory.com/aircraft/imgs/hawker-hurricane_2.jpg En tilnærming til problemet litt nede på denne sida http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=207829 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jau. Det der kan du lett duplikere. Litt nennsom applikasjon av putty som glattes ut med q-tip dyppet i neglelakkfjerner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ah, se der ja. Vel, som Torgeir sier: Det der skal man klare med litt nennsom bruk av putty og q-tips. Tror jeg begynner på det i morgen. Takk til Ragnar som gjorde oss oppmerksomme på problemet. Følg med i tråden for å se hvordan det ble løst. Haha! I dag har jeg limt sammen skroghalvdelene til hasegawa-hurrien. Det gikk veldig fort og greit. Kjempefin passform i settet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Her går det framover. Det fremste skroget ser da betydelig lengre ut i nesepartiet enn det bakerste.....eller er det vinkelen og kameralinsa som lurer oss? Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Einar: har akkurat maalt skrogene. Hasegawas (det moerkeste) er en millimeter lengre enn Revells. Var nok bare linse og vinkel som lurte deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Her går det unna! Hasegawas sett er vel beryktet for noe overdrevet dukstruktur på bakkroppen - ser ut til Revell er bedre her. Ragnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Visst går det unna, Ragnar. Dukstrukturen er mere definert på hasegawasettet, det er riktig, men revell har en litt merkelig løsning på undersiden bak vingen. Det er et panel der du må lime igjen, mellom skroghalvdelene (slik at skroget består av tre deler) og det er neste umulig å få gjort helt korrekt slik at det ikke blir en limkant som må pusses ned. Det er selvfølgelig fare for å pusse vekk dukstruktur når denne kanten fjernes. Jeg har ikke begynt på den jobben men har tenkt å ta det jæææææææævlig piano. I motorsettet fra Chech Master fulgte det også med en hjulbrønn. Som dere ser av bildet limes den på plass nuh. Passformen var ikke spesielt bra og dersom man skal bruke den må det pusses max av hva som er mulig, og enda litt til faktisk. Jeg tynnet også plasten ved vingerota for å få plass til den. De to hydraulikkpumpene i fremre kant av hjulbrønnen måtte bare finne seg i å bli litt tynnere, men de synes omtrent ikke i det hele tatt så det tok jeg ganske med ro. Dersom jeg er misfornøyd senere, kan jeg sikkert fikse den biffen med litt to-komponentputty som formes til korrekt fasong. Vi får se hvordan det blir når stasen er ferdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Visst går det unna, Ragnar. Dukstrukturen er mere definert på hasegawasettet, det er riktig, men revell har en litt merkelig løsning på undersiden bak vingen. Det er et panel der du må lime igjen, mellom skroghalvdelene (slik at skroget består av tre deler) og det er neste umulig å få gjort helt korrekt slik at det ikke blir en limkant som må pusses ned. Det er selvfølgelig fare for å pusse vekk dukstruktur når denne kanten fjernes. Jeg har ikke begynt på den jobben men har tenkt å ta det jæææææææævlig piano. Det er sikkert kanskje fordi de også har gitt ut settet som Sea Hurricane, og da bruker de et annet undersidepanel med utsparing for arrestorkroken. Grytevotthurrien jeg holder på med nå har samme dealen, noe som gir håp om Sea Hurricane i gigantskala om ikke altfor lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.