Gå til innhold
  • Bli medlem

2x Jumalauta!!!


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stein Atle: Med ondt skal ondt fordrives vet du. ;)

 

Rune: Det er den Hvit 60 jeg har tenkt å lage. Tenkte jeg skulle ha en finsk maskin og en russisk i et lite diorama. :) Colour callout´en på malingsskjemaet heg har virker ganske rare så jeg ble litt forvirret. Er det sånn å forstå at det der er RAF-farger? I så fall hvilke? Har aldri malt i RAF-farger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Atle: Med ondt skal ondt fordrives vet du. ;)

 

Rune: Det er den Hvit 60 jeg har tenkt å lage. Tenkte jeg skulle ha en finsk maskin og en russisk i et lite diorama. :) Colour callout´en på malingsskjemaet heg har virker ganske rare så jeg ble litt forvirret. Er det sånn å forstå at det der er RAF-farger? I så fall hvilke? Har aldri malt i RAF-farger før.

 

Det er er nok ment å være RAF Dark Green, Ocean Grey på oversiden og Medium Sea Grey på undersiden. Så kan du bruke en lysere grønn til å male over der RAF rundellene har vært. For Humbrol-ekvivalenter til RAF-farger kan du bruke linken her:

 

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_uk.htm

 

Gudd løkk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den finske hurrien som skal ha flapsen ute, og den skal være i engelske farger, kun med finske haakaristi. :) Ok, satser på grønn flaps.

 

Her er forresten en profil jeg fant av Hvit 60. Det er andre profiler fa samme skvadron på denne siden og ingen av de profilene har mørk grønn overmaling av rundeller. Tror dere det er korrekt eller feil?

 

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/79/1/0/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, Stein Atle. vel, var nok mere flaks enn skilz siden det ikke funka like bra på den finske hurrien. :) Men det gjør ikke så mye, for jeg maler den slik den så ut da den var splitter ny og hadde nytt-fly-lukt i cockpit. ;) Skal ikke væres mye i det hele tatt.

 

 

Rune: Maskerte med papirbiter jeg klippet til så de så ut som på "the real deal" og festet de med blue tack (fra Faber Castell) slik at det ble et lite gap mellom papiret og flyet. Prøvde å bruke blue tack´en en gang til, hvilket ikke var spes lurt. Det satt mye bedre da og la igjen rester. Det fixet jeg med en stiv pensel dyppet i varmt vann og skrubbet forsiktig. Ble kvitt tack´en fort på denne måten. Bilder av finsk Hurri kommer senere idag når den har tørket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager finskehurrien i ultratidlig kamo ja. Tøft! Blir det ikke gult halebånd heller altså?

Smekk på fingrene fordi du har latt gønnerpanelene til de ytre MGene være, for nå har du en MKI med MKII-vinge. Fyogfyogfy.

Ifølge SIG Perkele-reglementet er du nødt til å sparkle igjen og male på nytt. Straffen for å la være er å drikke en flaske Koskenkorva før du dreper en bjørn og nedlegger en finsk kvinne.

Angående russerhurri og eventuell hylgrønn overmaling av RAF-merkinger, kan ikke jeg heller se spor av noe slikt på de bildene jeg har sett av denne maskinen. Altså tror jeg ikke du gjør noe feil hvis du lar den veldig fint malte kamoen være som den er uten noe mer dill. Kanskje hele kamoen er malt av russerne? Eller ble flyet levert som en ren eksportversjon uten merkinger, men med kamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker også! At jeg ikke tenkte på de gønnerlukene. Det glapp helt! jaja, jeg velger å ikke gjøre noe med. Da får jeg styrte en flaske kosken, drepe en kvinne og nedlegge en bjørn som straff. :) Egentlig er det din feil, Torgeir, siden du ikke har vært flink nok til å pirke på modellen min.  ;D

 

Nei, det blir ikke gult halebånd. Undersiden er halvt hvit og halvt svart, noe som for meg ser interessant ut. Når de kom til finland hadde de en hvit rundell med sivil registrering inni, og ikke haakaristi. Lurer litt på om jeg skal bruke de decalene. Hmmmmm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft at du maler Hurrien i tidlig kamo :thumb: Synes du har taket på å få fine overganger på kamoen med papirtrikset ditt. Tror jeg også har gått i samme fella som deg når det gjelder gønnerlukene. Sparklet over utkasteråpningene under, men gjorde ikke noe på oversiden. Jaja, jeg tok sauna i går så jeg håper å ha gjort opp for noe av blunderen. Lite kvinner og bjønn i saunaen though... Kanskje like greit 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke gult halebånd. Undersiden er halvt hvit og halvt svart, noe som for meg ser interessant ut. Når de kom til finland hadde de en hvit rundell med sivil registrering inni, og ikke haakaristi. Lurer litt på om jeg skal bruke de decalene. Hmmmmm......

Nei.

Nei.

Nei.

Nei.

Lag ett av de tidligste skjemaene der det er "HU" i stedet for "HC" i serienummeret, men du MÅ ha haakaristi. Disse var forresten ustandard på de første skjemaene, men det er helt sikkert riktig gjengitt på dekalarket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pärkelefisering fortsetter. Decalene har kommet på og tørker nå. InScale sine decaler er tjukke som salmeboka og trenger omtrent et halvt svømmebasseng med microsol for å sette seg skikkelig nedi panellinjene. Er ikke helt der ennå med alle decalene, men jeg kommer i mål. De gir seg til slutt. :) Torgeir fikk det som han ville. Mk.I fikk haakaristi. Ganske stilig med engelsk kamo og finske markeringer. InScale-decalene trengte også å ligge leeeeeenge i vannbadet før de løsnet fra arket. Eksperimenterte med forskjellig temperatur på vannet, uten at det utgjorde noen forskjeller. Merkelige decaler. Revell sine decaler var kjempefine å jobbe med. Tynne, men tålte likevel litt hardhendt behandling.

Det er for mye lys i bildene, men de skal jo heller på ingen måte forestille noe ferdig produkt. :)

070920102073.jpg.847995f1cb49e69f39c003fa76ad9ffb.jpg

070920102075.jpg.e0192d839828fda5a804e28a7c6fff52.jpg

070920102076.jpg.ae758049d3dd688e031938c248917c58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.