Kosti Eriksen Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Kosti var på ferie i Finland og gikk litt berserk i hobbybutikken (Hobby point). Pärkelefiseringsprossessen fortsetter i 1/72. Tenkte jeg skulle bygge to stk Hurricane, men har ikke helt bestemt meg for decalering ennå. Tenkte kanskje en stk finsk maskin rett etter at den ble overlevert finnene mens den ennå hadde engelsk kamo og kanskje en russisk til å sette ved siden av. Vi får se. Decaler skal jeg ha nok av. Hehe. Her ser dere hva jeg har kjøpt inn til disse maskinene. På tide jeg prøver meg på litt mere resin. Hasegawa hadde selvfølgelig glemt å legge ved separat decalark med haakaristi. Typisk, men null problem. Her er innkjøpet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Flott innkjøp der, Kosti Har selv Hasegawa sin Hurricane ferdigbygget og grunnet på arbeidsbenken. Skal starte kamomaling anytime nå Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Dæven, du satser hardt! En hekto ets og resin i mikroskala! Det dekalarket ser ut som det dekker alle(?) de finske Hurricanes, selv inkludert de "sivile" merkingene de hadde ved ankomst fra England? Skulle tro det finnes i 1/48 også? Jeg er enig i at Hurricanen er drita kul med britisk kamo og hakaristi, og kanskje aller kulest etter at nesen hadde blitt gul. Det Revell-settet er MkIIB ser jeg, så da må det vel bli den du bygger russeren av? Finnene hadde bare en russisk IIB som ble satt i operativ stand etter at den hadde kræsja i skogene deres, og det var HC-465. Kan godt være det er nettopp det nummeret jeg skimter på eska der. Og er det riktig spinner i Hasegawasettet? Så mange spørsmål? Og forresten må jeg si du har kommet inn på et veldig "riktig" spor nå! Selv fikk jeg grytevottskalahurricanen i dag, og finsk er jo en av dekalmulighetene i settet. Har limt litt alt.... Så blir det tur til perkeleland til høsten? Drita langt å kjøre gjennom Sverige, og helt bakvendt å gjøre det omtrent samtidig som SMW foregår.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 Torgeir, det er bra du tar opp spinner-problematikken, for jeg trenger litt hjelp der. Hva er rett/gal spinner til dette settet? Det decalarket dekker nok det meste av finsk hurricane. Jeg har ikke arket foran meg nå, men det er vel 8-9 forskjellige valgmuligheter. En av de var av en maskin som fløy med engelsk kamo på oversiden, svart og hvit underside med gul nese og gult halebånd. Den ser ganske tøff ut. Visstnok varte det ikke lenge før den ble malt skikkelig med finsk kamo. Flere russiske Mk. IIb ble tatt av finnene men kun en ble tatt i bruk, som Torgeir påpekte. Sååååå da blir du med til Finland, Torgeir? Hehe. Jeg tar meg i hvertfall turen over, men IKKE med bil. Norwegian selger billetter dit for prisen av en litt voksen pose lørdagsgodt. Se å begynne på giganthurrien din så jeg kan se hvordan ting skal gjøres. Rune: Sett i gang med malinga! Blir spennende å se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Spinner? Du skal ha den spisse, korte deHavilland-spinneren med tynne propellblader. Hasegawa pleier å lage noen grusomme spinnere til 1/72-hurriene sine, så jeg lurer veldig på åssen den ser ut den som er i eska. I verste fall har du fått MkII-spinneren som er aaltfor lang også til å være MkII. Da er det bare å montere den på drillen og file vekk seksti prosent.... Men nå foregriper jeg elendigheten. Kan godt være spinneren er spot on, og Rune vet vel dette siden han har bygget den alt? Norwegian fra Bodø til Haparanda sier du? Vet ikke om jeg tør å ta med meg modeller med dem.... Hm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 jeg mente Oslo-Vantaa. Småpenger! Takk for tipset om spinnere. Skal ta bilde så dere som er eksperter på pukkelryggede fly kan komme med input. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Tror det er en Spinner? Du skal ha den spisse, korte deHavilland-spinneren med tynne propellblader. Hasegawa pleier å lage noen grusomme spinnere til 1/72-hurriene sine, så jeg lurer veldig på åssen den ser ut den som er i eska. I verste fall har du fått MkII-spinneren som er aaltfor lang også til å være MkII. Da er det bare å montere den på drillen og file vekk seksti prosent.... Men nå foregriper jeg elendigheten. Kan godt være spinneren er spot on, og Rune vet vel dette siden han har bygget den alt? Norwegian fra Bodø til Haparanda sier du? Vet ikke om jeg tør å ta med meg modeller med dem.... Hm. Spinneren følger med i flere varianter. Se her (sorry for stort bilde): Ligner veldig på den på dette bildet: Tror det som følger med i settet skal fungere som finsk Hurri-spinner. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Tja. Det er ikke så lett å se profilen på spinneren når bildet er tatt nesten rett ovenfra. Det KAN være den til høyre er av rett slag, men den ser nå litt rund ut (Rotol) tykkjest meg. Og så ser jeg fire Rotol-propellblader og to til deHavilland. Edit: Det er en sånn du skal ha: http://www.hannants.co.uk/product/QB72211 Og hvorfor i svarthelvete de ikke lager sånt snavvel i 1/48 også er mer enn jeg begriper :-@. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 Og hvorfor i svarthelvete de ikke lager sånt snavvel i 1/48 også er mer enn jeg begriper :-@. Torgeir, som min mester i Indonesia sa: "dersom du skal bli bedre, må du trene på et nivå hvor du egentlig tror du ikke er noe flink." Vel, det hjalp meg ikke stort, ble banket gul og blå, men jeg gir ikke opp. Takk for propell-link. Skal ta et bilde av de spinnerne jeg har, så kan du bedømme. Rune: Det er det kittet jeg har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 Litt fotoetsjobbing idag før jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 Fortsatte i dag tidlig med fotoets. Cockpiten i Hasegawamaskinen (Mk. I) er ferdig "etset". Før jeg begynner på etsejobbinga på Revell-kjærra, bestemte jeg meg for å åpne motordekselet og begynne tilpassning av motoren som skal synes inni. Noen som vet interiørfargen i motrorromet på en Hurricane? Det vet nemlig ikke jeg. Progress so far: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Noen som vet interiørfargen i motrorromet på en Hurricane? Det vet nemlig ikke jeg. Progress so far: Du kommer langt med svart og interior green. http://www.aircraftresourcecenter.com/Fea1/901-1000/Fea965_Hurricane_Williams/00.shtm Forøvrig bra framgang på prosjektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 Tormod, my man! Fantastiske referanser i den linken! Hjalp meg stort på vei! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 Siden jeg ikke har noe liv har jeg bygget litt på en lørdagskveld. Har pusset, flikket, limt og bannet, men til slutt gikk motoren inn der den skulle. Jeg lagde også en "brannvegg" bak motoren slik det var på den virkelige maskinen. En hel del tilpassning måtte til siden eksosrørene skal stå ut av motoren med korrekt lengde. Første gang jeg jobber med en resinmotor er det også. Det andre bilde er litt fuzzy, men det synes ganske godt hva det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Se der, ja. Dette kommer nok til å se bra ut fra utsida. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Jeg regner med at motoren er limt dønn fast nå? (jeg foreslår ikke at du skal rive han løs, btw. ) Grunnen til at jeg spør er om det er mulig å pusse kantene på plastikken, sånn at de blir tynnere. I virkeligheten ville dette kanskje matchet Il-2 cowling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 Litt ekstrapansring må til vet du. Jeg ser hva du mener. Tenker jeg skal ta en runde med hobbykniven og se om jeg ikke kan tynne ut dekselet litt. Må jobbe veeeeeldig forsiktig da. Takk for tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Du er syg i haue. Gratulerer med tæl, vilje og talent utenom det vanlige. Du kommer til å overta verden hvis du fortsetter sånn. Veldig bra etsajobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Du er syg i haue. Gratulerer med tæl, vilje og talent utenom det vanlige. Du kommer til å overta verden hvis du fortsetter sånn. Veldig bra etsajobb. Enig! Jeg tror ikke må innvie denne karen i noen flere av våre modellhemmeligheter Det blir vel han som må lære opp oss gamlekara nå snart R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 8, 2010 Author Share Posted August 8, 2010 Nuvel, det gjelder å beholde fatningen når man mottar sånne komplimenter. Takk uansett. Når det gjelder fotoets har jeg skaffet meg en liten dings fra Mission Models. The Bug, heter den og har gjort etsearbeidet mitt mye lettere, raskere og mere presist. Her er et bilde av den, med setet til Revell-Hurrien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Når det gjelder fotoets har jeg skaffet meg en liten dings fra Mission Models. The Bug, heter den og har gjort etsearbeidet mitt mye lettere, raskere og mere presist. Her er et bilde av den, med setet til Revell-Hurrien. Har en tilsvarende sak produsert i Østfold, Et fantastisk verktøy, gjør samme nytten men jeg foretrekker å støtte lokalt næringsliv når jeg kan. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 Hadde jeg visst at det fantes norskproduserte dingser skulle jeg gjerne ha kjøpt en sånn. Kan du legge ut et bilde av etsbøyer´n du bruker, Nils, og kanskje skrevet litt om den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Jeg mener det ligger omtalt på forumet et eller annet sted. Må bare finne det. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Det er vel din navnebror Nils Brynildsrud som lager og selger dette verktøyet. Om jeg ikke husker feil, var den mer på størrelse med en EtchMate (dvs. opptil flere ganger større enn en Bug), men funker sikkert fenomenalt. Men som Kosti er inne på, det er vanskelig å støtte norsk næringsliv som man ikke finner frem til. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Her var den, under "produsentenes hjørne": http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=1756.0 Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.