Gå til innhold
  • Bli medlem

2x Jumalauta!!!


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Min Mk I har 4-eikers. Har forsøkt å finne noe system på det ut i fra bilder av de forskjellige versjonene men det er ikke mange bilder som viser innsiden av hjulene særlig godt, i mine referanser i allefall. Har konkret sett bilder av Mk I med 5-eikershjul, Mk II a og II b (samt cutaway-tegning av Mk II c)med 4, Mk II d (tilsynelatende 4 eiker).

 

Kan jo virke litt hipp som happ altså, men at muligens 4-eikers var mest vanlig? Mulig det melder seg en Hurricaneolog med fasit?!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt referansemateriale fra Bengt. Her er en finsk hurricane, og det er tydelig at det er 5-eikershjul. Da var det bare å finne russeren.

 

Stein Atle: Takker for pen-ord. :) Jeg liker kamoen selv. Veldig fin med litt mørk- grå og grønn kamo. Decalene er også stilige. Fargerikt.

 

Her kommer referansebilde:

 

finskhurri.jpg.c98439c8df574843dc93c2cc09e09a6d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe annet bilde av Hvit 60 enn hvor det stod planta med nesa dypt nedi snøen, så jeg gjorde en kvalifisert gjetning siden jeg fant masse bilder på nettet av russiske hurriecanes med 4-eikershjul. Det får holde. Da har begge maskinene fått egne ben å sta på. :) Alltid en god følelse når man kommer så langt synes jeg.

 

090920102082.jpg.b5947a4a80e143df035218e5e82d578e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter farge til spinneren på den sussiske maskinen. Torgeir mente det skulle være "sky", noe også Revell ser ut til å mene. Litt vanskelig å finne farge som passer, siden Urbans side hos IPMS Stockholms gir en helt vanvittig blandingsoppskrift. Den begynner med 160 deler hvit og da mistet jeg interessen litt. har ikke lyst til å blande maling i et spann. hehe. Så, dersom noen har en god idé om hvilken farge som passer, er jeg lutter øre.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke hjul som går til hvilken maskin? 5-eikers til mk.I eller IIb? Hva med 4-eikers?

 

Mk I (HU451 5-eikers). Mk. II 4-eikers. Hadde med at vekten økte. Samme med Spitfire. Høyere MK.nummer = tyngre fly = færre eiker.

Men senere Mk.I hadde 4-eiker, så her må man tydeligvis sjekke referansene sine. Arghhhhhh!

Ilmavoimat mottok 12 Hurricane Mk.I i februar 1940. Har funnet 11 av dem (N2322, N2323, N2324, N2327, N2347, N2348, N2358, N2392, N2393, N2394

og N2395). Alle ble levert fra fabrikken med dukkledde vinger (men kan ha fått ettermontert metalvinger). Og 5-eikers hjul.

Noen bøker fra øst-europa hevder at finnene mottok Hurricanes i L-serien, men jeg finner ikke noe som bekrefter dette. Ikke i P-serien heller.

 

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Bengt. Kanskje jeg tar de med på jobben en dag vi jobber sammen så du kan få ta en titt. :)

 

Har limt på propellen samt gitt den finske maskinen det første laget med oljevask. Jeg hadde tenkt å la denne maskinen se ganske ny ut, siden denne kamoen satt på flyet da det var helt nytt. Blir urealistisk med masse væring da. Russeren derimot skal jeg skikkelig "go to town on" hadde jeg tenkt. Russisk maskin som står parkert i skogen, reparert ofte og brukt masse, fikk neppe den vaskingen og pussingen som den garantert trengte. :) Her er et bilde av arbeidet så langt.

100920102083.jpg.8818f09654b410106a14b4b5bb11e8f2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.