Gå til innhold
  • Bli medlem

Mirage F1CZ 1/48


Anbefalte innlegg

Etter litt ørkenvandring i hjulbrønner og luftinnsug på Trøndersjefen, måtte jeg ha litt puste og tenkerom. Ble veldig inspirert av alt Mirage pratet her inne. Personlig syntes jeg flyene fra Marcel Dassault alltid har vært særs attraktive for øyet.

Etter å ha sammlet disse i flere år, og fått tak i det jeg stort sett trenger gjøv jeg løs på en F-1 utgave. Etterfølgeren til III serien.

Tenkte jeg skulle fullføre denne i Sør Afrikansk kamuflasje fra "grense krigene" på tidlig 80 tallet. Meget tiltalende fargekombinasjon. Boken Vlamgat inspirerte, det var virkelig action der nede, mere en det som er kjent. En av de mange glemte krigene, lite omtalt her hjemme ihvertfall.

Vlamgat.jpg

Kanskje hadde en AZ, jager/bomber vært ennå mere interessant. Det krever imidlertid litt mye modifkasjoner. Valget falt på den grassiøse antilopeliknende interceptor utgaven. Mirage F1CZ kunne også medføre bomber og rocket pods. Tror jeg lager min så clean som mulig, blir vel et par IR Magic eller Kukri missiler. Det må vel bli en Mig killer også ;)

f1killmig21.jpg

 

Litt bakgrunns historie.;

Suid Afrikaanse Lugmag, tror jeg det heter på Afrikaans, opererte en mengde Mirage III på 60 tallet. Disse ble etterhvert utilstrekkelige. Det politiske klimaet i regionen, da særlig kolapsen av vennligsinnede koloni stater, ga  en fremmarsj av kommunisme mot Sør Afrikas grenser og interesser. De sto overfor nye trussler fra  høyteknologiske våpen, hovedsakelig av Sovietisk avstamming MiG-21 og MIG-23. Det var ikke vanskelig  å se at kommunismen også ville spre seg til Mosambik og Angola. Dette var rett i forgården til Sør Afrika. I slutten av 1969 bestemte SAAF å invistere i nye jagerfly for å møte denne trusselen.  Etter å ha evaluert flere typer, falt valget på Mirage F1. På den tiden var det et av de mest avanserte kampfly som kunne oppdrives. SAAF var første eksport kunde.  Dette flyet skulle tjene landets luftforsvar i mange år fremover.  Minst to CZ var permanent standby på vakt mot angrep fra nord. Både AZ og CZ så masse kamptjeneste i grenskrigen, der de fløy mot noe av det mest avanserte  luftforsvarssystemer i verden. 

Pilotene elsket flyet og sammenliknet det med Sabre, bare bedre og med høyere ytelser. Etterhvert skulle også landet produsere disse flyene internt av Atlas konsernet. Dette mye som følge av landets kontroversielle Apartheid politikk, som medførte boikott fra mange land.

 

223200753355AM.jpg

Meget skarp camo og satin finish. Flyene var meget godt vedlikeholdt og passet på.

Byggesettet: Det første man ser er et meget bra oppsatt fly, med nedsenkede panellinjer,og korrekt dimensjonert. Tynne fine vinger, klar fin canopy, og endel ekstra bevæpning. Det som ikke er bra, er detaljeringen av hjulbrønner og cockpit. Her må man frem med resin eller litt scratch for å få litt mere realisme.

Vlamgat003.jpg

Fremre hovedhjulbrønn er feilaktig blendet og må åpnes. Den fremre hjulluke er som regel igjen på bakken. Ikke mye å se inn.

Vlamgat003.jpg

Før :('

Vlamgat002.jpg

Etter

Vlamgat004.jpg

Litt prøvemontasje av sete og slikt. Kommer mere resin inn her.

Vlamgat005-1.jpg

Vlamgat001.jpg

Kanon løp mangler, og skyteskårene er altfor grunne. Litt sprøyte nål og motor tool

 

Nå har jeg faktisk gjort de værste modifikasjonene. Tja... Det komplekse hovedhjulunderstellet, trenger nok litt alutubing og rensk ja. Etterbrenneren er også under modding. Dette skulle liksom være terapi :D;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tenkte jeg skulle fullføre denne i Sør Afrikansk kamuflasje fra "grense krigene" på tidlig 80 tallet.

 

 

Stilig. Jeg skal etterhvert i gang med en Su-27, og for tiden har jeg bestemt meg for å bygge en maskin fra Angola. De var i kamp mot sørafrikanske styrker senere på 80-tallet :thumb:

 

Det tas dog forbehold om endringer og syke innfall. Kanskje den ender opp med norske rundeller for alt jeg veit wOOt

Men nå må du ikke modifisere og detaljere så mye at miragen ender opp på hylla, da...

 

 

Sondre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktig er vel at Atlas sammen med Armscor fikk produksjonslisens til AZ variasjonen, men at de i virkligheten ikke gjorde mer ut av det enn deleproduksjon.

 

F-1 etterfølgeren til III. Ja, men ikke i Syd -Afrika som heller satset omvendt og fikk klemt ut Cheetah sammen med Israel. Disse ble etterhvert så overlesset i "snablen" at Red Arrows med sine Hawk MkI måtte gå ned i høyde for å møte eskorten på sitt første besøk i landet. Litt av et jagerfly!

 

Estetisk vil jeg vel holde en knapp på F-1 og har dessuten alltid falt for antilopeskjemaet til AZ. Nasjonalitetsmerket inneholdt jo og en antilopelignende krabat (springbukk) i sin tid så her ligger det an til å bli en fin kombinasjon. Tar jeg ikke feil mener jeg de og fløy uten merking som Buccaner, da hovedsaklig i grensekrigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen, det er mange stilige kamoskjemaer fra det store afrikanske kontinent. Skulle Anton få et innfall kan vi presentere denne super Mirage som hadde russiske motor en ombygd RD33 med ny girbox ble den hetende SMR-95. Motoren ga 10% mere skyvekraft, men var 350 kg lettere dessuten brukte den vesentlig mindre fuel.  AA-11 Archer missilet ble også integrert på flyet. Senere kopiert og forbedret sammen med sikte anordingen for hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UB`en og?  ???

 

Det er UB'n jeg snakker om ;) Har ikke noe sett av Flanker B enda, men det kommer vel med åra det også. Splintkamuflasje på eritreisk vis er kult. Det er forsåvidt haikjeft også, særlig når det er norske F-16 i bakgrunnen ::)

 

Det er mye stilig ute og flyr i Afrika, ja. Mye russisk, men også fransk og amerikansk. Egentlig merkelig at det ikke er mer utbredt å bygge det.

André går heldigvis foran med et godt eksempel :thumb:

 

 

Sondre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså?  Trodde du var nesten ferdig jeg, og denne skal du ha sammen på to uker?  Ja jeg får skjenke i et glass vin i helgen som moralsk støtte da.  Mirage F.1 er et av de lekreste fly som finnes, og den har hatt mange fargerike kamo skjemaer - kun et fåtall kunder har lik fargekombinasjon.  Mine favoritter er Spania i tan, brunt og grønt og det franske firefargers ørkenskjemaet sett på Red Flag med en F-15 "killmark" under cockpit.  En dag skal jeg bygge en Mirage F.1 jeg og:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Sørafrikansk rødvin med hjortemedaljong står på menyen i kveld.

Får skvise inn en liten økt før det, håper å få lakkert hjulbrønner og cockpit gulv, limt sammen skroget. Heldigvis kan instrumentpanel og sete settes i ved en senere annledning. Gleder meg til å få på vinger, haleflater og nesekjegle slik at de fine linjene fremstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton etterlyste litt info om den den russiske varianten av Mirage F-1. Her er historien: SAAF ønsket en mere moderne og kraftigere motor som kunne installeres i AZ utgaven, slik at denne kunne forbli en heftig jager/bomber.  Man fant tidlig ut at en SNECMA M88 (brukt i Rafale) ville vært midt i blinken ;). Frankrike var imidlertid bundet opp i FN sanksjon med våpen boikott av Sør Afrika, slik at motoren ikke ble tilgjengelig. Ironisk nok kom  leverandøren av den nye motoren fra det samme landet som brukte å væpne og støtte Sør Afrikas fiender.  Russland  hadde en ny oppblomstring som våpeneksportør etter fallet av kommunismen, ingen ideologiske hensyn lenger.

Valget av den russiske motoren kom som følge av studier gjort av SAAF for alternative fremtidige jagerfly. Når MIG-29 ble elvaluert på papiret, fant man ut at RD-33 Klimov motoren til MIG-29 ville funke i F1 AZ også. Første ryktene om slikt sammarbeid var i Flight international i 92. Da hadde hemmelige forhandlinger mellom Sør Afrika og Russland pågått en tid.

Den store fordelen var en relativt lav kostnad for modifiseringen. To F-1, en CZ og en AZ ble sendt til Russland for studie om dette lot seg gjennomføre.  Både Mikoyan og Klimov var inne i bildet her.

 

Lokalt ble det russiske firmaet Aerosud som sto for oppgraderingen. Motoren ble forlenget og fikk ny girboks, nå under navnet SMR-95. AZ utgaven som ble konvertert var no 216. Synlige forskjeller er den lengre etterbrenner seksjonen. De første testene ble gjort i 1994.  Senere fløy faktisk Maj V Parkhomento fra Russland solo i en F-1AZ, selvsagt etter et lengre konverteringskurs.  Den andre motoren ble instalert i Cheetah D no 847. Resultatene var oppmuntrende. Selv om den nye motoren bare ga 10% mere yteevne, var den hele 350kg lettere. Like viktig var et vesentlig mindre drivstoff forbruk. Det skulle syntes som alle operative F-1 og Cheetahs skulle få denne oppgraderingen.  NO 216 ble demostrert med denne konfigurasjonen ved 75 år jubbileet og fikk navnet Super Mirage. Den hadde vist en mye dypere røst en den franske varrianten ;).

Det skjedde imidlertid en del politiske omveltninger innad i Sør Afrika som gjorde at de igjen var "stue rene" i det internasjonale samfunn. Våpen boikotten ble opphevet og andre muligheter åpnet seg. SAAF bestemte seg derfor for å legge prosjektet på hylla. Motorene ble fjernet fra både no 216 og Cheetah no 847 :(  I steden ble det bestemt å kjøpe nye fly. Det ble som alle vet- JAS Grippen  :pinch: , selv om det naturlige valget ville være Rafale. Mulig de nye makthaverne syntes et fly fra Sverige, som hadde støttet deres politikk, ville være mere i tiden ??? .

Prisen var vel også en faktor, flyene ble vel  nesten gitt bort..

Senere skulle det vise seg en stor interesse i en eventuell eksport av Super Mirage, specet med russisk motor, og oppgradert avionikk. Blant annet med integrasjon av det ekstremt manøvrerbare R-73 (AA-11 Archer) missilet og dertil hørende hjelmsikte system. Etter sigende skal en Sør Afrikansk agent klart å få tak i høytklassifisert info og  tegninger til både missil og hjelmsikte. Noe av dette var også basis for IRS-T studier i Vesten. En test av R-73 har også blitt gjort med integrasjon  på F-16 :o  Ryketbørsen, sier at et missile også er avfyrt fra F-16 på Edwards. Motoren ble reinstalert, hentet fra SAAF museumet..., i no 216. I en stor Antonov ble den flydd til Russland for MAKS 2001 flyshowet.  Der maskinen fløy et spektakulert show av Maj André Blokkes Joubert med call sign Cobra. Han  var også en av de første (offesielle) vestlige til å fly SU-27 Flanker solo.

Aerosud raffinerte ytterligere instalasjonen og flyet ble vist frem i Sør Afrika i 2002. Mange rykter har gått om kjøpere (Chile, Argentina, og en del afrikanske land) uten at det har matrialisert seg.

Den fløy vistnok skjorta av Grippen under en fremvisning i fjerne østen i 2005.

 

Da er det bare å starte Anton wOOt. Har en ekstra F-1 i 48 skala å donere bort. Ellers  så finnes det en brukbar F-1 som basis i 72 skala fra Hasegawa, kanskje mere hensiktsmessig det....

Blider skal det bli en ordning med har en bekjent på Atlas/Denel. Ikke så lenge siden jeg fikk jobb tilbud på Atlas . Hyggligere klima der nede, billigere vin, er dårlig i Afrikaans da, og passer dårlig som farmer :D

Kanskje jeg skulle vurdere pensjonist tilværelsen der nede, slik mange andre sjømenn og godtfolk fra Norge har gjort.

En stadig tilbakevennende tanke når jeg leser Wilbur Smith sine romaner. Var faktisk en bok som omhandlet flyging med Mirage III.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.