Gå til innhold
  • Bli medlem

Mirage F1CZ 1/48


Anbefalte innlegg

Sant nok Jens Haakon. Det ødelegger imidlertid litt av linjene. Tror jeg bruker løsningen på en F-1AZ ved en senere annleding. Den utgaven får jo også en del bombe vedheng, så estetikken er uansett borte.

 

I mangel på annen oppdatering vil jeg presentere en historie fra nettopp i dag den 6 nov 1982. Det skulle vel bli 26 år siden, tiden flyr.

 

"Kl 0700 ble det tidlige morgenskiftet scramblet av Maj Marsh Facer som var vakthavende på Dayton radar overvåkning. Han fulgte fiendlige fly på skjermen på vei sørover mot Quiteve. Ved tidligere annledninger, der man hadde forsøkt å avskjære MIG jagere hadde de alltid stukket av når SAAF jagerfly ble oppdaget på deres radarvarslere.  Ved denne annledningen hadde imidlertid F-1CZ Miragene fløyet meget lavt opp mot Cunene elven for å komme under radar dekkning, mens de akselererte til kamp hastighet.

 

Major Johan Rankin og Løytnant Johan du Plessis steg raskt opp mot 25 000 ft og forble uoppdaget av fiendlig radar.  Johan du Plessis fikk øye på motstanderene flygende i motsatt rettning, i det de passerte mellom tre til fem nautiske mil til venstre for Miragene.

Flyene ble identifisert som MIG-21 Fishbed i kamp formasjon og samme høyde som Miragene. Begge F-1CZ flyene kvittet seg med slipptankene, for å manøvrere bedre. De la seg i en hard venstre sving, noe som posisjonerte dem bak de intet anende MIG flyene.  Migene som fløy 1000 til 1500 meter i fra hverandre ble oppmerksome på Miragene og rette maskinene sine inn i solen. De forventet nok å bli angrepet av varmesøkende Matra 550 missiler.  I steden valgte Rankin å engasjere med de to 30 mm automatkanonene med eksplosive granater. Han fyrte av en serie med skudd fra ca 350 meter. Umiddlebart kom det røyk fra Migen og drivstoff begynnte å lekke fra flyskroget.

 

Migene gikk inn i en hard synkende venstre sving og kvittet seg med slipp tankene sine. Major Rankin nå innen missile rekkevidde til den ledende Migen valgte Matra missile, men intet missile forlot avfyringskinnen. Rankin svingte seg da inn i possisjon for MIG nr 2 og sendte Plessis mot den ledende MIGen. MIG nr 2 begikk kardinal synden i luftkamp taktikk og reverserte sin sving, slik at Rankin kom raskt innpå han og avfyrte kanonene. MIGen eksploderte, delte seg i to bak cockpit og Rankin  måtte bryte av hardt for ikke å bli truffet av vrakdeler. Han så det skadde flyet spinne ned i flammer, og piloten fikk skutt seg ut.

mirage.jpg

Kanon kamera bilder fra nedskytingen.

I mens hadde Plessis fulgt etter den ledende MIGen , som hadde kastet seg inn i en dødsspiral for å komme unna. To ganger kom Plessis innen for parameterne for avfyring av Matra missilet. Det viste seg at missilet ikke funket, muligens som følge av de harde g-kreftene. MIG nr 1 kom seg unna. Man slet mye med de tidlige Matra 550 missilene, de ble senere forbedret av Sør afrika som laget sin egen verson."

 

Dette var første luft til luft seier for SAAF siden Korea krigen.

 

Fritt oversatt etter boken til Dick Lord "Vlamgat", basert på egene opplevelser, offesielle dokumenter og intervjuer.'

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tja det er vel på tide å gi liv i fra seg her nede i Sør  Afrika. Det har vært ekstremt mye tilpassing for å få en cockpit laget av et materiale som likner på gamel kransekake til å smette inn i skroget. Nå er den der og den har tross alt mere detaljer og riktig utforming en Esci sin som er lite forseggjort. Litt pussing for å få inn side veggene og alt kan få en dusj sort og enkel tørbørsting.

Vlamgat044.jpg

Snakkes snart :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gledens dag ;D  da lenge etterlengtede decaler, skjønner ikke hvorfor, da disse ikke skal på før medio januar skulle jeg tro, eeh ankom postkassen. . Det er vel noe psykologisk med å ha alt på plass da.

 

Det tok sin tid tror de brukte nesten en måned på å fly over dammen. Jeg bestilte fra Great Modelstore, litt fikkling med å få etablert konto, da man måtte fylle ut zip code for by for å bli sendt videre i kassa systemet. Jeg tok sjansen og skrev Al, for Alabama. Med motakerland og by Kongsberg Norway. Skulle vel være liten sjanse for at en små by der nede skulle ha samme navn. Det gikk jo bra til slutt som Theodor pleide å si..

 

Vlamgat051.jpg

Vlamgat050.jpg

Vlamgat052.jpg

Fantastiske saker. Disse er laget i Mexico og er noe av den beste trykken jeg har sett. :praise:

Angrer ikke på at jeg bestilte dobbelt sett.

 

Ikke minst er det masse opsjoner for fly fra Marocco:thumb: Libya, Jordan, Irak, Spania, Hellas, Kuwait og ikke minst Sør Afrika.

De inkluderer også stensiler med varning på afrikaans og "utskiet stol, gewar, redding, bly af , no pisan" er jo forståelig på norsk (nesten) også.

 

Da er det bare resten igjen,og jeg som sitter fast i venstre hjulbrønn, med hydrauliske kopplinger ennå...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre var det sånn Kim at jeg ikke fikk igjenom ordren uten å angi stat. Buskerud funket ikke. Tok ikke sjansen på Alaska heller, da de stakkars frysende afrikanerene kunne få seg en lei omtur.

Et lite tips til de som bestiller. Husk land koden foran postnummeret ditt da går det gjerne bra (eks N-3612). Joda decalene er fargerike og fine. Kunne godt tenke meg å bygge en maskin fra Marocco, med 4 farget kamo en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ve gets men heer ! Sannelig på tide å riste av seg julens ribbe og pinnefett. Pante juleøll flaskene, se mot lysere tider... sommer og Savanne, med lett Sør Afrikansk rødvin med spareribs lett tilbaklent på verandaen i bungalowen. Solnedgangen ved Waterkloofbasen er flott , etter en suksessful mission inn i Angola,. Lingafon kursene i afrikaans begynner å sette spor hos Bottolf, nå kan jeg til og med kommunisere  noen fraser  Afrikaans med min  gode venn Hugo fra Suid Afrikaanse Lugmag :)

 

Prosjektet fikk jo et skudd for baugen i form av masse resin som skulle inn. Jeg gjorde det som ikke ble  anbefalt: sprettet skroget i limskjøten langs midten, stappet inn nye resin hjulbrønner og cockpit. Limte og sparklet litt og det ble like bra ;D Primer er nå påført og mikro sprekker må etter sees, samt om gravering av enkelte panel linjer.

Vlamgat053.jpg

Vlamgat055.jpg

 

Hm snuste litt i esken på en Impala II og skulle gjerne, hadde det ikke vært for tidsfristen komplimentert denne også. Esci settet er nydelig med fine graverte panelinjer og skarpevinger, skulle like å se Trumpeter hadde klart å lage noe i nærheten av denne kvaliteten.

Impala II var et lett angrepsfly produsert i Sør Afrika (bassert på MB326k) som ble satt inn og  fløyet meget lavt og intensivt mot SWAPO og militante ANC terrorist treningsleiere i Angola og Namibia.

Vlamgat054.jpg

 

Det får bli senere, nå må det fokkuseres på Mirage F-1, det lekkreste jagerflyet noen sinne :thumb:. Marchel Dassault skal vistnok ha blitt fornærmet når Israel hengte Bomber på Mirage III serien, da "dette ikke var forenelig med de estetiske linjene til dette flyet".

-Det var nok nødvendig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tja har nå fått stappet inn resin cockpiten og lakkert i hennhold til standard. Litt klipping av fotoets og div mod for å få en SAAF verson.

Vlamgat057.jpg

Vlamgat056.jpg

 

Ikke veldig spennende bilder, men mye research har gått inn i pensel hårene her.

 

Det er  liksom mere spennende for tiden å fly flyet i data simmuleringer, med updates og den faktiske manualen, det er ikke mye igjen av eventuelle Angolske MIG-23 i den virutelle verden nå når jeg har lært meg å bruke F1CZ og Cyrano radaren  paa  sitt beste potensiale.

 

Ellers saa har jeg faat dreid Aden kanon loep i 24 kar gull og de ble ok.

Vlamgat058.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Små plugger forkastet  i kvalitetskontrollen fra et kjent firma, ble satt i dremelen og dreid ned litt. Tror ikke det hadde blitt rare øredobber eller ring av disse små duppedittene. Kun det beste er godt nok..

Foresten er gull meget greit å jobbe med. Kanskje jeg skal støpe noen utskytnings seter i dette materialet. Små diamanter som landingslys tror jeg derimot det ærede publikum ikke kan forvente... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja vi begynner å tele rundt 20 dager til LU og er omtrent det samme i minus på gradestokken her. Mye research er gått inn i fargevalget og rette nyanser her. Heldigvis har mine kontakter i Sør Afrikanske IPMS og SAAF museet der nede gitt veiledning og gode råd. Det har vært mye feilaktig informasjon om de trefargede kamo skjemaene på Mirage F-1CZ. Flyene ble levert i 1975 med blanke farger i sand/buff, mørk oliven grønn og lys grå underside.

Fly med serie nummer fra 003 ble satt sammen og lakkert i Sør Afrika. Man fant fort ut at den lysegrå fargen ikke var tilpasset den azur blå himmelen over afrika. Fargen på undersiden er rimelig lik Humbrol 65, lys blå/ grå. Jeg foretrekker å blande meg frem med Tamiya XF-27 light blue, og litt hvit oppi. Sand fargen er så lik Humbrol 63 at jeg valgte å sprøyte denne i Humbrol superenamel, det var meget vellykket og jeg skjønner hvorfor mange foretrekker emalje maling tynnet med ordentlig "vass " tynner  ;) Man må huske at den fargen tørker litt senere.

Vlamgat059.jpg

Joda her løsnet bunnfargen fra primeren, fett, glatt overflate eller som her for rask med maskeringstapen, så skjer dette gruffet.

 

Maskering, jo det delikate fargevalget , og skarpe kantene krever maskering. SAAF flyene var ekstremt rene og godt vedlikeholdte så det blir minmalt med  væring på denne falken.

Vlamgat060.jpg

Jeg tegner over med mellomleggspapir, dette overføres til Tamiya tape og maskene legges på.

Vlamgat061.jpg

Tenk på kvinnlige flotte kurver og bruk skarp kniv

 

Joda det blir vellykket når man sprøyter med lavt trykk og relativ fløtekonsistens på malingen, jeg sprøyter fra tape kanten og får dermed ingen oppbygging av uønsket kant. Vlamgat062.jpg

 

 

Jeg deler opp flyet og er ikke redd for å rive av noe av maskene for å se resultatet, Left Hand vinge maskeres på nytt senere.

For ordenskyld grønn fargen er olive drab, litt olive grønn og sort Vallejo.  Bildet i bakgrunnen viser en F-1AZ og det er som man ser små avvik i sjemaet på bakparten og haleflaten. Jeg bygger fly nr 213 og følger de annvisniger og oppmålinger jeg har fått fra SAAF museet.

 

I morgen blir det ut i kulda på ski, så sånn ut vinduet mitt for noen timer siden....

Vlamgat063.jpg

Krimminelt å sitte inne når kong vinter har kommet til byen...

Rekker nok dette (får vi håpe......)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott maskering Andre. Gleder meg til mer.  :)

Men er det noen begravde panellinjer jeg ser på undersiden av vingen på første bilde? ;)

 

Det er det Anton, det var mye pussing i overgang med flyskrog og vinger. Det forsvant i kampens hete, noe av den lyse grå/blå fargen må fikses litt på så jeg våger meg nok med å gravere over noen fine Eduard sjablonger som kom i posten i dag, "how convinient... :)"

 

Jeg har begynnt å sjele mot decalene  :shifty:  så med en gang at det var noe snodig på krem arket. >:(  Nasjonalitets stripene på haleroret var ikke lange nok :doh: :doh:, de som følger med i Ecsi esken er riktig lengde, men med feil skrift. Det skal kun stå " Avions M. Dassault", heldigvis kan jeg rappe skriften  fra Eduard sitt Mirage III sett. Jeg tok sjansen og maskerte/lakkerte fargen og det gikk  wOOt bra.

Vlamgat064.jpg

 

Vlamgat066.jpg

Hm overspray og små korn som må fjernes, makro avslører alt.

Vlamgat067.jpg

Soe laangt seehr gut, som de sier der nede.

 

Kan snart tenke på klar lakk og decaler wOOt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whoa. Det var kamo det. Veldig tight og fin. Så du skjærte ut maskeringen med teipen klistret på modelen?

 

Takk for godord. Nei for  :pinch: :pinch: skyld ikke skjær i tapen modellen. Tegn på med blyant og overfør tapen til pleksiglass og legg så på maskene. Jeg pleier å begynne med den lyse fargen først. Sprøyt med lavt trykk og prøv å unngå at malingen legger seg opp mot kanten av tapen og lager "sørge renner" så pleier det å gå bra. Tamiya tape er konge....

 

Ikke så mange moderne fly som har helt definert skarp camo, men bla Pakistan og SørAfrika hadde dette på sine Mirager. Så har vi jo splittkamo på de Nyere Flanker modellene. For videre kommende blir AJ-37/JA-37 Viggen med fire farger også overkommelig, hmm gleder meg til å gi meg i kast med en slik snart, kommer det en fra Hasegawa snart mon tro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette blir lekkert - manglende panellinjer til tross.  Good save paa stripene paa haleroret ogsaaa - det er jo en dustete feil fra Albatross og meget unoedvendig.  Hvis de da ikke bare har skalert opp artwork for 1:72 arket tilpasset gud-vet-hva...

 

Jens

 

 

Takker for godord.

 

Panel linjene skal vi nok fikse.

 

Har endel flere fjær å plukke med Albatross, selve castel med springbook merkene er altfor mørkeblå, og

en tanke små.

Her har jeg heldigvis erstattere. Fra MAV, merkene fra Eduard er noe forenklet der er springbooken gul og ikke gull. Det syntes nok nesten ikke, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joda nå brenner tampen og tempen om jeg skal bli ferdig. En studie av decalene som skal på  :pinch: gir meg en dårlig følelse. Albatross har bommet litt på de røde markeringene på vingenes bakkant og indikatorer for vingebolter. Det var mye klar film som må forseres og de er litt for lyse røde.  Besluttning  :thumb: lakkere og maskere, dette tok med; nitidig måling, og litt flaks en drøy etter middag / kveld.

Resultatet ble heldigvis rett og pent.

Vlamgat068.jpg

 

Ellers så er motoren detaljert og lakkert. Resin bøtta som ikke så helt grumsfri ut, ble ikke værst når lakken kom på og støtstagene for etterbrenneren ble kappet til og montert noen og 20 messing stenger på 5,95 mm ikke over og ikke under. phuuuu

Vlamgat069.jpg

 

Understellet i hvitt metal er montert og justert. De mest tidkrevende tingene er gjort. I skrivende stund er Polly S clear akryl sprøytet på som underlag for decaler. Modellen står nå å herder glass blank og fin, "silvering" på overførings merker  er døden og det slipper man så sant modellen er helt slett og blank.

 

I morgen decaler og forsiktig vask i panellinjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.