André Kristoffersen Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Sant nok og en interresant diskusjon. Streker på et papir ark kan vanskelig formidle sannheten, da særlig dobbeltkrummninger og denslags. 3 plans skisser er jo greie og ha sammen med bilder og egne mål. Min kjenning i det sydlige Afrika, kunne raportere en del mål og middelverdier. Han brukte såvel målebånd som pappmal, og div sund vurdering. Lengden på radarkjegla syntes å stemme på modellen med en 0,10 mm avvik og diameteren var rundt 0,12 for stor i basen. Syntes det er grunn til å friskmelde nesen nå. Har lagt på sparkel der det trengs og pusset. Noe av problemet er også at selve flyskroget helt fremme er litt for bredt. Her i silluett grovpusset, nå er det på med poleringspussing. Mye slit i kveld med nesekjeglen kommer til å drømme om krumninger og mål i natt. Resten av flyet er såog si ferdigpusset og klar for litt primer på lugubre områder, så er det vel en runde til med fint vannslipepapir. Bukfinnene må få litt bredere "skrev" i forhold til innfestingen på modellen, en smal sak. Blir litt mere pussing her da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Maalene er saa naer man kan forvente i plaststoeping, saa naa er det bare aa faa den til aa likne paa forbildet, og det syens jeg nesen din gjoer. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Er rimlig fornøyd nå ja, tror mye av problematikken er at skroget er litt bredt der nesen skal limes på og man får en rar overgang. Det har jeg fikset med å pusse ned sidene. Blir en del gravering av tapte panellinjer i området, men helheten sammsvarer bedre med bildene. Det bekrefter at prøvemontering og sammentapeing kan gi inntrykk av "feil " som lett rettes opp med pussing og litt sparkling. Har sammenliknet tegningene til Curuana med bilder og mål ser ut til at han har hatt en god dag her. Rammeverket på front canopy er imidlertid litt i smaleeste laget på skissene hans. Et par panellinjer på tomme områder er feilaktig lagt til. Nå får sparkelet herde litt, før siste pussing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 En liten oppdatering, som følge av masse inntak av Sør Afrikansk mat og vin har det strandet litt her. Mye pussing og styr gir ikke de mest interessante bildene. Har blitt virkelig fassinert av denne fullblodshesten og tar den helt ut her i detaljer. Mye jobb å pusse luftintakenene. Har også lagt sjela i å få korrekt vinkling i understellet. Her gjenstår mye arbeid. Det blir dreide sylindere og full wireing. En prøveoppstilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Du har kommet et godt stykke på veg André. Snart klar for lakkering nå............... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Nja mye pussing, og detaljering igjen på skroget. Hengsler og små innsug, luftegrinner må scratches fra bunn av. Kommer seg da. Understellet er en studie i opprensk og detaljering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Skal du bygge den ganske ren eller skal du henge på bomber eller raketter under vingene?........jeg går ut fra at du setter raketter av et eller annet slag på vingetippene..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Syntes maskinen gjør seg best uten for mye oppheng under vingene. Standard scramble oppsett var gjerne to IR Magic 550/evt V3B Khukri på skinner ytterst på vingenetippene disse skal jeg ha med. Ellers så kommer jeg til å "droppe" den store tanken under buken, denne var lite poppulær og ser ut som ei svær julpølse. F-1CZ kunne også medføre en Matra R530 under hver ving, evt en under buken. Disse var ikke så mye i bruk og fungerete ikke så bra opprativt. Blir nok snart en Mirage IIICZ og denne får få en R-530 bukmontert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Lekkert fly, lekker kamo, og lekkert arbeide så langt Andre. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Nja ikke progresjon i mach 2 denne uken.. Jeg fant jeg fant... der var`n Nei den avbildede grå gummi saken er ikke en "løsvagina" fra distriktsvetrinær Bottolf, ment å oppilne hingster i brunst. Ei heller er det kateter for trengende piloter. Det er "inntittern" (fint norsk ord, like bra som Hode opp skjerm på svensk ) til Cyrano radaren på CZ utgaven. Det er ikke lett i Afrikas azurblå himmel -med sola rett over å se kontrastene eller tegnene på skjermen. Har tenkt lenge på hvordan dette skulle løses, sugerør og div knot er prøvd. Fra resin "leftovers" (ikke så bra nårsk) fant jeg denne monokularet til en HE-219. Den vil passe perfekt-varmet opp og klemt litt inn . Trolig var det ikke dette titteskapet som var fokus da Major Johann Rankin skjøt ned en Angolsk MIG-21 den 6 nov (i dag) 1981 med 30 mm kanon ild. Den første nedskyting av SAAF siden korea krigen. Trolig tar Johann et ekstra glass i kveld. For orden skyld- piloten i MIG-21 fikk skutt seg ut og overlevde . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Lenge siden jeg tukklet med dette settet, det passer jo fint for tema i år og siden Jens Haakon er i gang med en IIICZ, er det på tide å fortsette med denne kjerra. Kunne moderator overføre tråden til LU Afrika seksjonen og jeg skal love å bli ferdig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Takker da var tråden flyttet til Afrika, føles mye varmere her sammen med andre MIG og Mirager. Da har jeg samlet sammen det jeg hadde da jeg avsluttet sist på dette prosjektet. Godt å la det modne litt, sparkel som har synket litt er etterfylt og mikroskopiske sprekker som jeg oppdaget er rettet på. Det er endel ting ved dette byggesettet jeg ikke liker, det er dårlig detaljert i understellet, legger, og hjul er feil og klumpete. Etterbrenneren, jeg lagde likner ikke helt på forbildet osv, Det løste seg ved at jeg tok en surferunde på nettet og Fondiere Miniature lager et oppdateringssett til Mirage F-1, hvor disse tingene er med og rettet på. http://www.fonderie-miniature.fr/tk6601.htm Dette måtte jeg ha. Lettere sagt en gjort da det var vanskelig å finne hos mine utenlandske leverandører. Jeg fikk tuklet meg frem til hjemmesiden deres, men akk nei ingen nettbutikk. Etter et lite glass Sørafrikansk vin følte jeg må så avslappet at jeg ringte ned og fikk stotret frem noe på skolefransk om at jeg ønsket å kjøpe dette. Fyren jeg pratet med var hyggelig het André, også,- og tingene løste seg på fransk/engelsk tungemål til slutt. Det må skytes inn at jeg ikke har delene i hende men venter i spenning. De og mangelfulle decalene er også noe jeg måtte få fra andre kilder arket Albatross "dark Mirages " inneholder masse snacks og er bestilt. Mere litteratur er i vente, manualen til F-1 og div bøker ventes fra Sør Afrikanske luftforsvars museet. Dette innebærer at det ikke blir mye progresjon før dette er i hende, men for å holde liv i tråden skal jeg poste litt innimellom. Det er jo ennå god tid til LU. Understells brønnene har fått besøk av rørlegger. Flyet er meget grassiøst uten noen form for missiler, men.... Det blir nok med et par Magic på ytterbrakettene for å gjøre det til en operativ interceptor og MIG killer fly nr 213. Et lite tips hvis man ombestemmer seg om ikke å ha våpen på eller ønsker å varriere er å drille et hull i brakketen og i vingetippen. Deretter installere en liten messingtråd i samme kaliber som borret. Så kan man ta av og på etter ønske uten å lime. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvis det ikke skjer noe så pleier det være flust med FM-greier og greier på Telford. Så du får si fra hvis det er noe som trengs for å få denne i mål. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Takker Kyrre, jeg får først gi det franske postsystemet en sjangs. Du trenger kanskje et slikt selv? hva med en Gresk F-1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Takker Kyrre, jeg får først gi det franske postsystemet en sjangs. Du trenger kanskje et slikt selv? hva med en Gresk F-1 Ja jeg har jo noen passende dekaler så ... men ikke nå. Må få bygget noe afrikansk noe. I 1:48 for å matche resten av gjengen tydeligvis. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Mirage F.1 og Afrika kanskje? Marokko, Libya, Gabon (vanskelig med rundeller kanskje) er tre land paa det kontinentet som off the top of my head har brukt eller bruker et av de lekreste jagerfly noen sinne. Cockpit faas fra NeOmega, og FM har du jo selv nevnt. Har FM settet (og Mirage F.1B), og stoepen der er meget variabel. Alt i fra "bare skrot"" til denne kunne jeg nesten tenke meg aa bruke". Det er nesten som om vedkommede ikke har vakuumkammer aa stoepe delene i, eller gir f... Haaper delene du faar er brukandes Andre. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Frykter det værste ja, får håpe det er noe som kan benyttes og bearbeides videre. Tidligere erfaringer med resin fra FM er noe porøse skjøre greier. Cockpit fra Neomega er bestilt. Tror det er Marokko og Libya merker med i arket fra Dark Mirages. Gabon tja... sist nevnte kjøpte 3 F1AZ bakke angrepstypen fra Sør Afrika. Rundeller i blått gult og grønt, hvis jeg husker riktig kan vel fikses for de neve nyttige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frithjof Ruud Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Apropos Gabon: http://www.militaryphotos.net/forums/attachment.php?s=7d24773218ab827c56f461c1aee03b6a&attachmentid=19501&d=1167261727 Frithjof Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Tja det gikk jo riktig så greit med frakt av resin deler fra Frankrike. Pakken kom safe and sound levert på døra. En liten eske med mye snacks og ja Jens Haakon det er noe ubruklige greier der også. I det store og hele er jeg positivt overrasket; de delene det tar lang tid å konvertere scratche er bra støpt og korrekte. Etter opprensk har jeg bestemt meg for å bruke det meste Tror cockipiten fra Neomega er bedre og den blir instalert. Jeg måtte splitte den eksisterende kjerra i to for å få inkorperert hjulbrønner og ditto og det medfører litt ekstra sparkling og liming. I tillegg skaffet jeg meg denne lektyra om dette grassiøse flyet. Her ble alle mine spørsmål besvart. Walk around bakerst i boka var av en SAAF F-1CZ og AZ . Masse fine treplansskisser som utfyller og korrigerer Currana sine. Nå snører nettet seg sammen rundt prosjektet og vi flyr i rett retning igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Du splittet skroget...? Hadde det ikke vaert bedre aa begynne paa et nytt sett da? Gaar selv og venter paa en pakke fra Aviation Megastore - Spinner Models sitt Cheetah C konverteringssett i 1:48 samt et F.1AZ konverteringssett i 1:72. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Joiner Jens med : Den eneste personen jeg vet om som ville ha gjort det, er Torgeir, bare med øks når han er forbanna. Obey AMS! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Jo jeg har begynnt på nytt ja , hadde det orginale Ecsi settet og det har bedre panellinjer og ikke så slitte former. Er i full gang med en ny runde plast sløyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Hogga Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Spennende. Gleder meg til å se progresjonen på denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Tja litt slitsomt å måtte gjøre alt omigjen som følge av invasjon av nye resin deler. Det er nok imidlertid det som skal til for å lage en fin modell. Øyet er nå stort og rødt etter å ha myset meg ferdig med hydrauliske rør og ledinger til hjulbrønnene. Ikke overraskende krevde denne jobben mye trimming av skjør resin for å passe inn. Kjenner tidsfristen kryper nedover men jeg har satt meg som mål å få denne ferdig. Det skal vi rekke innimellom julebord og alskens jule greier som allerede har startet. Har ikke så mye spennende bilder det blir å reppetere seg selv, for mye dokumentasjon er heller ikke bra Hvor mye som sees av denne jobben er ikke stort, men det er der. Kan velge å ha de fremmere hjullukene oppe, men de er lukket på de fleste bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Selv om de fremre hjullukene er lukket paa mange bilder saa er det fortsatt endel bilder som viser de aapne, saa du slipper aa foele at du gjoer arbeide forgjeves. Flyets grasioese linjer kommer riktignok best til sin rett naar de er lukket. Naar det gjelder understellet saa er det saapass mekanisk interessant at det skaper interesse rundt modellen snarere enn et element som trekker ned. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.