Gå til innhold
  • Bli medlem

Mirage F1CZ 1/48


Anbefalte innlegg

Sant nok og en interresant diskusjon. Streker på et papir ark kan vanskelig formidle sannheten, da særlig dobbeltkrummninger og denslags. 3 plans skisser er jo greie og ha sammen med bilder og egne mål.

Min kjenning i det sydlige Afrika, kunne raportere en del mål og middelverdier. Han brukte såvel målebånd som pappmal, og div sund vurdering. Lengden på radarkjegla syntes å stemme på modellen med en 0,10 mm avvik og  diameteren var rundt 0,12 for stor i basen. Syntes det er grunn til å friskmelde nesen nå. Har lagt på sparkel der det trengs og pusset. Noe av problemet er også at selve flyskroget helt fremme er litt for bredt.

nese.jpg

Vlamgat008.jpg

Her i silluett grovpusset, nå er det på med poleringspussing.

 

Mye slit i kveld med nesekjeglen kommer til å drømme om krumninger og mål i natt. Resten av flyet er såog si ferdigpusset og klar for litt primer på lugubre områder, så er det vel en runde til med fint vannslipepapir.

 

Bukfinnene må få litt bredere "skrev" i forhold til innfestingen på modellen, en smal sak. Blir litt mere pussing her da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er rimlig fornøyd nå ja, tror mye av problematikken er at skroget er litt bredt der nesen skal limes på og man får en rar overgang. Det har jeg fikset med å pusse ned sidene. Blir en del gravering av tapte panellinjer i området, men helheten sammsvarer bedre med bildene. Det bekrefter at prøvemontering og sammentapeing kan gi inntrykk av "feil " som lett rettes opp med pussing og litt sparkling.

Har sammenliknet tegningene til Curuana med bilder og mål ser ut til at han har hatt en god dag her. Rammeverket på front canopy er imidlertid litt i smaleeste laget på skissene hans. Et par panellinjer på tomme områder er feilaktig lagt til.

Nå får sparkelet herde litt, før siste pussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering, som følge av masse inntak av Sør Afrikansk mat og vin har det strandet litt her. Mye pussing og styr gir ikke de mest interessante bildene. Har blitt virkelig fassinert av denne fullblodshesten og tar den helt ut her i detaljer. Mye jobb å pusse luftintakenene. Har også lagt sjela i  å få korrekt vinkling i understellet. Her gjenstår mye arbeid. Det blir dreide sylindere og full wireing. En prøveoppstilling.

Vlamgat010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes maskinen gjør seg best uten for mye oppheng under vingene. Standard scramble oppsett var gjerne to IR Magic 550/evt V3B Khukri på skinner ytterst på vingenetippene disse skal jeg ha med. Ellers så kommer jeg til å "droppe" den store tanken under buken, denne var lite poppulær og ser ut som ei svær julpølse. F-1CZ kunne også medføre en Matra R530 under hver ving, evt en under buken. Disse var ikke så mye i bruk og fungerete ikke så bra opprativt. Blir nok snart en Mirage IIICZ og denne får få en R-530 bukmontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja ikke progresjon i mach 2 denne uken.. Jeg fant jeg fant... der var`n

Vlamgat016.jpg

Nei den avbildede grå gummi saken er ikke en "løsvagina" fra distriktsvetrinær Bottolf, ment å oppilne hingster i brunst. Ei heller er det kateter for trengende piloter. Det er "inntittern" (fint norsk ord, like bra som Hode opp skjerm på svensk  :D) til Cyrano radaren på CZ utgaven. Det er ikke lett i Afrikas azurblå himmel -med sola rett over å se kontrastene eller tegnene på skjermen.  Har tenkt lenge på hvordan dette skulle løses, sugerør  og div knot er prøvd. Fra resin "leftovers" (ikke så bra nårsk) fant jeg denne monokularet til en HE-219. Den vil passe perfekt-varmet opp og klemt litt inn :thumb:.

Trolig var det ikke  dette titteskapet som var fokus da Major Johann Rankin skjøt ned en Angolsk MIG-21 den 6 nov (i dag)  1981

med 30 mm kanon ild. Den første nedskyting av SAAF siden korea krigen. Trolig tar Johann et ekstra glass i kveld. For orden skyld- piloten i MIG-21 fikk skutt seg ut og overlevde :thumb:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Takker da var tråden flyttet til Afrika, føles mye varmere her sammen med andre MIG og Mirager. :)

 

Da har jeg samlet sammen det jeg hadde da jeg avsluttet sist på dette prosjektet. Godt å la det modne litt, sparkel som har synket litt er etterfylt og mikroskopiske sprekker som jeg oppdaget er rettet på.  Det er endel ting ved dette byggesettet jeg ikke liker, det er dårlig detaljert i understellet, legger, og hjul er feil og klumpete. Etterbrenneren, jeg lagde likner ikke helt på forbildet osv,

 

Det løste seg ved at jeg tok en surferunde på nettet og Fondiere Miniature lager et oppdateringssett til Mirage F-1, hvor disse tingene er med og rettet på. http://www.fonderie-miniature.fr/tk6601.htm Dette måtte jeg ha. wOOt Lettere sagt en gjort da det var vanskelig å finne hos mine utenlandske leverandører. Jeg fikk tuklet meg frem til hjemmesiden deres, men akk nei ingen nettbutikk. Etter et lite glass Sørafrikansk vin følte jeg må så avslappet at jeg ringte ned og fikk stotret frem noe på skolefransk om at jeg ønsket å kjøpe dette. Fyren jeg pratet med var hyggelig het André,  også,- og tingene løste seg på fransk/engelsk tungemål til slutt. Det må skytes inn at jeg ikke har delene i hende men venter i spenning. 

 

De og mangelfulle decalene er også noe jeg måtte få fra andre kilder arket Albatross "dark Mirages " inneholder masse snacks og er bestilt. Mere litteratur er i vente, manualen til F-1 og div bøker ventes fra Sør Afrikanske luftforsvars museet.

 

Dette innebærer at det ikke blir mye progresjon før dette er i hende, men for å holde liv i tråden skal jeg poste litt innimellom. Det er jo ennå god tid til LU.

 

Vlamgat035.jpg

Understells brønnene har fått besøk av rørlegger.

Vlamgat038.jpg

Flyet er meget grassiøst uten noen form for missiler, men....

Vlamgat036.jpg

Det blir nok med et par Magic på ytterbrakettene for å gjøre det til en operativ interceptor og MIG killer fly nr 213.

 

Et lite tips hvis man ombestemmer seg om ikke å ha våpen på eller ønsker å varriere er å drille et hull i brakketen og i vingetippen. Deretter installere en liten messingtråd i samme kaliber som borret. Så kan man ta av og på etter ønske uten å lime.

Vlamgat037.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage F.1 og Afrika kanskje?  Marokko, Libya, Gabon (vanskelig med rundeller kanskje) er tre land paa det kontinentet som off the top of my head har brukt eller bruker et av de lekreste jagerfly noen sinne.  Cockpit faas fra NeOmega, og FM har du jo selv nevnt.  Har FM settet (og Mirage F.1B), og stoepen der er meget variabel.  Alt i fra "bare skrot"" til denne kunne jeg nesten tenke meg aa bruke".  Det er nesten som om vedkommede ikke har vakuumkammer aa stoepe delene i, eller gir f...  Haaper delene du faar er brukandes Andre.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter det værste ja, får håpe det er noe som kan benyttes og bearbeides videre. Tidligere erfaringer med resin fra FM er noe porøse skjøre greier. Cockpit fra Neomega er bestilt. Tror det er Marokko og Libya merker med i arket fra Dark Mirages. Gabon tja... sist nevnte kjøpte 3 F1AZ bakke angrepstypen fra Sør Afrika. Rundeller i blått gult og grønt, hvis jeg husker riktig kan vel fikses for de neve nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja det gikk jo riktig så greit med frakt av resin deler fra Frankrike. Pakken kom safe and sound levert på døra. En liten eske med mye snacks og ja Jens Haakon det er noe ubruklige greier der også. I det store og hele er jeg positivt overrasket; de delene det tar lang tid å konvertere scratche er bra støpt og korrekte.

Vlamgat039.jpg

Vlamgat040.jpg

Vlamgat041.jpg

Etter opprensk har jeg bestemt meg for å bruke det meste :thumb: Tror cockipiten fra Neomega er bedre og den blir instalert.

 

Jeg måtte splitte den eksisterende kjerra i to for å få inkorperert hjulbrønner og ditto og det medfører litt ekstra sparkling og liming.

 

 

Vlamgat042.jpg

I tillegg skaffet jeg meg denne lektyra om dette grassiøse flyet. Her ble alle mine spørsmål besvart. Walk around bakerst i boka var av en SAAF F-1CZ og AZ . Masse fine treplansskisser som utfyller og korrigerer Currana sine.

 

Nå snører nettet seg sammen rundt prosjektet og vi flyr i rett retning igjen. :thumb:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja litt slitsomt å måtte gjøre alt omigjen som følge av invasjon av nye resin deler. Det er nok imidlertid det som skal til for å lage en fin modell. Øyet er nå stort og rødt etter å ha myset meg ferdig med hydrauliske rør og ledinger til hjulbrønnene. Ikke overraskende krevde denne jobben mye trimming av skjør resin for å passe inn. Kjenner tidsfristen kryper nedover men jeg har satt meg som mål å få denne ferdig. Det skal vi rekke innimellom julebord og alskens jule greier som allerede har startet.

Vlamgat043.jpg

Har ikke så mye spennende bilder det blir å reppetere seg selv, for mye dokumentasjon er heller ikke bra :D Hvor mye som sees av denne jobben er ikke stort, men det er der. Kan velge å ha de fremmere hjullukene oppe, men de er lukket på de fleste bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de fremre hjullukene er lukket paa mange bilder saa er det fortsatt endel bilder som viser de aapne, saa du slipper aa foele at du gjoer arbeide forgjeves.  Flyets grasioese linjer kommer riktignok best til sin rett naar de er lukket.  Naar det gjelder understellet saa er det saapass mekanisk interessant at det skaper interesse rundt modellen snarere enn et element som trekker ned.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.