Gå til innhold
  • Bli medlem

Mirage F1CZ 1/48


Anbefalte innlegg

Ikke så lenge siden jeg fikk jobb tilbud på Atlas . Hyggligere klima der nede, billigere vin, er dårlig i Afrikaans da, og passer dårlig som farmer :D

Kanskje jeg skulle vurdere pensjonist tilværelsen der nede, slik mange andre sjømenn og godtfolk fra Norge har gjort.

En stadig tilbakevennende tanke når jeg leser Wilbur Smith sine romaner. Var faktisk en bok som omhandlet flyging med Mirage III.. 

 

Lykke til, Bottolf, men jeg tror det lureste er å sørge for å bli sjef for et norsk vannverk først!  ;D

 

Afrikaans er lett å lære, og du kommer langt med "goede moere, meneer", men hold deg unna CBD (Central Business District) i Johannesburg. Jeg har sjøl både vært vitne til, og blitt fortalt om, hendelser der som ville gitt deg litt for ville idéer til dioramaer..  :'(

 

Anders  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har et gammelt lingafon kurs i Afrikaans etter bestefar. Tror jeg får fyre opp den gamle kasettspillern og øve meg litt ;D Er vist ei gate i Jho `burg, slik han utalte det,  som heter Oslo street. Er det noen passende krypinn der? Desverre er det sikkert ikke mange kjente der; Kråka, Silverback , Klyvert og Bomba er nok gått bort for lengst :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du skal holde "sørafrikansk aften", slik du antyder i en annen tråd, vil jeg anbefale denne kokeboka:

 

KokebokEgoli.jpg

 

Her er det oppskifter fra alle de sørafrikanske hovedkulturene, afrikaans (boer), malay, indisk og bantu (representert ved xhosa), basert på en fjernsynsserie ("Egoli") som en fyr ved navn Frantz Marx ! lagde på begynnelsen av 90-tallet.) Navnet er nok tilfeldig, så pleeeeeeease!  :(

 

Dette skjedde på midten av 90-tallet, da apartheid-regimet hadde gitt seg og "regnbuestaten" strevde med å komme på beina. Jeg dinerte på denne restauranten (Jo´burgs beste flerkulturelle) med gode sørafrikanske og norske venner i 1997, men bestilte dessverre biff av struts. Dette var jo før de begynte å avle fjærballene i Nord-Trøndelag, men biffen var en skuffelse, tørr og jævlig...  :(

 

Skulle nok heller bestilt en Boerwors (Boer-pølse).

 

Problemet er at denne boka bare ble solgt på Gramadoelas Africa Restaurant, så du må legge inn en tur-retur Jo´burg i budsjettet.  :pinch:

 

Så hvis du satser på pølse-party, Bottolf, sender jeg gjerne oppskriften på Boerwors fra denne boka. Hold tarmskinnet klart!

 

Anders  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilde er neppe inne i bildet her, Jens. På den annen side har de mye interessant viltkjøtt i det sørlige Afrika. Sjøl er min favoritt speket skinke av gemsboek (hesteantilope, eller "oryx") med grønn asparges sautert i brødrasp. Det spiste jeg i en sveitsisk-drevet restaurant som lå på hjørnet av daværende "Kaiserstrasse" og "Göringstrasse" i det dengang sørafrikansk-okkuperte Namibias ("SWA") hovedstad Windhoek i 1989. Det var da jeg kom i prat med et par gamle tysk-ættede SS-panserkommandører som mimra over ting som skjedde på østfronten. (Ooooops, kom plutselig på at det er en "minnneverdig tur" eller to jeg aldri har fullført!) Kaiserstrasse ble døpt om til Frankie Fredericks´ Street som følge av  den lokale sprinterens suksess etter Namibias uavhengighet.

 

Forøvrig staves navnet på gemsen du omtaler "gemsboek" på afrikaans. Har et skinn hengende på veggen. Fikk det av en hyggelig ny-nazist fra AWB jeg intervjua i 1997. Han ville gjerne ha omkamp om apartheid......

 

Anders  :(  :praise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja da har vi faktisk fått dratt dette prosjektet opp av AMS grøfta. Detaljert ferdig høyre og venstre hjulbrønn som ikke syntes, og smelt sammen skroget. Vingene var grunn til litt bekymring en stund, de hadde altformye nedoverpekende vinkel og måtte rettes opp. Med mal og mål ble de superlimet på plass, og puuh det ble riktige og rette. Er nå 3,5 grader nedover som spessifisert i håndboken.

Vlamgat006.jpg

Eller så laget jeg en etterbrenner  av kobberrør og "bølgeblikk mønster inni av strips. Flameholderen kom fra en donor modell. Disse er 90 % lik og passerer. Da gjenstår åpne og lukke mekanismen på innsiden av "kalkunfjørene."

Vlamgat007.jpg

 

Blir endel pussing nå ja, samt opprensk av panellinjer. Føler i hvertfall at flyet er på banen igjen, blir nok to ekstra uker til ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bruker Caruana sine tegninger som underlag - ikke regnet som den mest paalitelige kilden det der nei, selv om det er "eye-candy".  Godt jobbet paa etterbrenneren - er det Eduard ets for Heller sin Mirage III du har brukt?  Motorene er jo en evolusjon, saa det er godkjent - skal bli spennende aa se hvordan du lager til de indre turkey feathers.  Ellers ville jeg proevd aa slanke nesen litt under cockpit.  Det er en overgang der som ikke er helt riktig, og nesekonen er for konisk i formen - i virkeligheten skal den vaere en svak antydning til kurve.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger ikke AZ versonen hvis det var det du tenkte på, og tegningene til Caruana bilr  ikke slavisk fulgt, helt tilfeldig. Har orginal tegningen fra Atlas, og bruker denne. Nesekonen er ikke så verst men må som du poenterer fikses litt på. Eduard ets ja. Litt forvrengning i bilde gir også inntrykk av upresis passform.

På motoren er den invendige diameteren på kalkun fjørene dreid ned og det blir reste ets, eller panelscriber her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tenkte ikke paa AZ versjonen.  Jeg har lenge gaatt med planer om en F.1C eller to selv, og har sett paa bilder til oeyet blir stort og vaatt, og deretter paa Esci settet.  Det var noe med nesen som ikke stemte, og til slutt gikk det opp et lys foer jeg skjoente hva som var feil.  Om du ha tilgang til en dreiebenk, saa er det kanskje lettere aa dreie en ny radome enn aa proeve aa faa noe ut av plasten?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter konsultasjon med diverse forum og målinger, har jeg kommet frem til at nesekjegla ikke er så verst alikevell. Med en retttolk kan man se at den har en svakkroming, Den har heldigvis rett lengde. Studier av bilder og forskjellige skisser viser denne som ganske spiss.  Litt sparkling der den møter kroppen er nødvendig. Den er litt slank der. En kjenning fra IPMS SørAfrika skal på utflukt til SAAF museet i ettermiddag å måle opp CZ no 803, venter på resultater fra dette.

 

 

Ellers så er det mye sparkling og pussing får det kommer nye bilder av interesse.

Flere antenner må fjernes, og flyttes. To små luftkanaler bakerst ved motorutblåsningen sitter feil og må slankes.

 

Det som gir litt ekstra arbeid nå, er felgene som ikke er bra. Her må det borres opp en rekke hull i en krans.

 

Forresten kjenner du til hva som er galt i Guruana sine tegninger Jens Haakon?

 

Dette prosjektet begynner å smake av slit snart :D Flott fly å sitte å slipe på da, alle linjene er liksom så riktige. Her blir det ihverfall ingen droptank under buken, den store stygge pølsa der skal ikke på.

 

Bukfinnene ble modifisert for chaff/flare utskyting og litt bredere. Da jeg bygger en tidlig utgave var dette ikke introdusert, dette undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til konkret hva som er feil med Caruana sine tegninger, for jeg pleier aa jobbe fra bilder snarere enn tegninger saa jeg har aldri sjekket tegningene hans mot oppgitte eller tilegnede maal selv, men jeg har hoert flere kommentarer fra kompetente modellbyggere om Caruana sin omgang med sannheten.  Tegningene hans er fine aa se paa, men med hans produksjonsrate, saa sier det seg selv at det ikke er mulig aa gjoere den research som er noedvendig for aa lage noeyaktige tegninger.

 

Og rettolken du snakker om er en helt vanlig linjal...:)  Trenger ikke mer for aa se at nesen er svakt krum. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caruana har et meget løssluppent forhold til det som på engelsk heter accuracy (på norsk oversettes dette til nøyaktighet eller presisjon, mens et annet ord kan kanskje være "korrekthet"). Han produserer plantegninger og fargeprifiler i hopetall. Alt dette ser veldig lekkert ut og han rævslikkes til gangs av menigheten sin. Men når man faktisk sjekker tegningene opp mot virkelige mål etc. vil listen over ting som ikke stemmer fort bli ganske lang.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caruana har et meget løssluppent forhold til det som på engelsk heter accuracy (på norsk oversettes dette til nøyaktighet eller presisjon, mens et annet ord kan kanskje være "korrekthet"). Han produserer plantegninger og fargeprifiler i hopetall. Alt dette ser veldig lekkert ut og han rævslikkes til gangs av menigheten sin. Men når man faktisk sjekker tegningene opp mot virkelige mål etc. vil listen over ting som ikke stemmer fort bli ganske lang.

 

Nils

 

Jeg går ut ira at ikke ALT han produserer er like feil?

Han hadde vel ikke overlevd så lenge i denne bransjen da, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, tegningene hans ser bra ut - rene panellinjer og detaljer som gjoer at det ikke ser ut som slurvearbeide, og saa har han klart aa gjoere seg til kompis med endel mennesker som har oppnaadd hoeyere posisjoner i publikasjoner.  Og all den tid mange ser ut til aa vaere fornoeyde (hvor mange gidder egentlig aa bry seg med aa sjekke tegningene hans?), saa flyter han paa en boelge som egentlig mangler struktur.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hmm. Kjenner ikke til Caruana karen sammenlikning med de 200 + bilder jeg har av Mirage F-1, ser det ut til at han har gjort en bra jobb der. Artikkelen er hentet fra et annerkjent fagtidskrift. Bilder og egne målinger er selvsagt det beste. Evt fabrikk tegninger erIkke alltid like lett å oppdrive, men faktisk mye er tilgjenngelig.

Måle opp fly på museer, kan jo være skummelt nok- mange av de er satt sammen av flere forskjellige fly og versoner. Hvor skal man måle, hva er utgangspunktet osv. Spitfire MK IX er velkjent der.  Mirage F-1 CZ ble rullet rett inn på gulvet i museet, og J. Van der Geist som jeg kjenner pleier å gjøre grundige målinger. Med rett tolk mener jeg en stål linijal og sikting mot veggen for å se en lysåpning. Ønsker man mere enn det kan jo dette regnes ut. Når det gjelder nese kjeglen, ser jeg at det er litt forskjell på den fra Esci og Italeri. Muligens er formen pusset og det kan være litt forskjellige produksjons lotter.

 

Det viktigste for meg nå er å få pusset hele flyet og at det ser helhetlig ut og evntuelle mikro avvik i målemessig forstand ikke blir fremtredende. Til slutt håper jeg å se  en flott finish og at den innehar de fine slanke linjene til Mirage F-1CZ. Radomen ble støpt orginalt i treform :o med glassfiber ekstrudering og gelcoat finish. Den har et lag med matt gumiaktig lag til slutt. Synd det ikke finnes en bra nese til AZ en, da kunne den andre modellen blitt en slik. Det skulle vel ikke være umulig å få laget en slik. SAAF museet selger en bok hvor forskjellene på CZ og AZ blir poentert. Med mål av seksjoner, ribber og skott i skroget. Manualen til Cyrano radaren har jeg.

 

Det er slistomt å pusse de små innsugene, skarpe fine, samt en ørlitenkrum overgang i sidene, og de skal ha småforstøttninger på baksiden. :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er jeg med paa hva du brukte rettolken til - avansert navn for en staalinjal du:).  Mulig inntrykket blir vesentlig bedre om du pusser nesetippen spissere, men saa langt har altsaa ikke jeg kommet.  Naar det gjelder absolutte maal, saa er ikke noedvendigvis det viktigste.  1 mm kan utgjoere mye eller ingen ting - alt avhengig av hvor den millimeteren er.  Det viktigste er at det ser riktig ut - enten sett mot forbildet, mot bilder eller for ens eget oye.

 

De eneste tegningene man kan stole paa er de tegningene som er laget fra de samme 3D modellene man brukte for aa lage formene.  Alt annet er bare streker for aa visualisere en del for aa gi de noedvendige maal.  Selv tegninger som er tegnet i et 2D program som AutoCAD behoever ikke stemme med virkeligheten.  Da jeg selv jobbet i NFT/KOG, saa fant jeg noen 3-plans tegninger av NASAMS launcheren med tanke paa a bygge en modell.  Man skulle tro at man tok riss fra komponenttegninger paa lavere nivaa, og var derfor mer korrekte...?  Neida, proposjonene stemte ikke en gang.  Og det var for et system som ble konstruert rett over plassen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.