Einar Sandvik Skrevet 30. september 2023 Forfatter Del Skrevet 30. september 2023 Nils Mathisrud skrev (31 minutter siden): Er dette utsnitt av et større bilde? Har du i så fall hele bildet? Ja, det er et utsnitt av fargebildet av P-3B "Bernt Balchen" som jeg la ut tidligere i denne tråden, så det er ikke noe nytt bilde, dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. september 2023 Forfatter Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Du er kanskje på utkikk etter bilder for eventuelt å kunne lage dekaler? Endret 30. september 2023 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. september 2023 Forfatter Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Luka på P-3C ble forsynt med hull for sonobouy sonar-system, ser jeg. Det var vel en oppgradering som forbedra evnen til ubåtjakt i forhold til P-3B. Sonobuoy - Wikipedia Endret 30. september 2023 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 Her er det feil på tegningen til Tom Arheim med en påfølgende mistolkning. Den gule opphøyde boksen (panelet) er ikke en luke for felling av sonarbøyer, I såfall sitter den mellom konsollen til Senso 1 og 2, de to mest erfarne sonar operatørene. Både B og C hadde våpenrommet med to våpensystem operatører bak vingen, ikke under, der de felte sonar bøyene. Husker ikke helt hvor mange hull B utgaven hadde, men området er det samme på B og C. Mest sannsynlig er det gule feltet under vingen en glassfiber konstruksjon som skjuler en antenne eller antenne farm. Skulle jeg gjette så er det her antennene til Jezebel (sonarsystemet) sitter. I så fall er det to overliggende data skap i kabinen.. For orden skyld var interiøret i B og C helt ulikt. I P-3B satt operatørene på en rekke på venstre side med Tacco i midten. På C utgaven var konsollene spredt utover i flyet. noe som vanskeligjorde koordinering mellom mannskapet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. september 2023 Forfatter Del Skrevet 30. september 2023 Jarl Ramsvik skrev (1 time siden): Her er det feil på tegningen til Tom Arheim med en påfølgende mistolkning. Den gule opphøyde boksen (panelet) er ikke en luke for felling av sonarbøyer, I såfall sitter den mellom konsollen til Senso 1 og 2, de to mest erfarne sonar operatørene. Både B og C hadde våpenrommet med to våpensystem operatører bak vingen, ikke under, der de felte sonar bøyene. Husker ikke helt hvor mange hull B utgaven hadde, men området er det samme på B og C. Mest sannsynlig er det gule feltet under vingen en glassfiber konstruksjon som skjuler en antenne eller antenne farm. Skulle jeg gjette så er det her antennene til Jezebel (sonarsystemet) sitter. I så fall er det to overliggende data skap i kabinen.. For orden skyld var interiøret i B og C helt ulikt. I P-3B satt operatørene på en rekke på venstre side med Tacco i midten. På C utgaven var konsollene spredt utover i flyet. noe som vanskeligjorde koordinering mellom mannskapet. Dette vet du nok mer om enn de fleste. Takk for informasjon. Jeg trur tegningene A og B viser to ulike områder på flyet, der A viser ei stor luke like bak vingene med mange hull for sonouboy på P-3C mens B er den gule glassfiberkonstruksjonen mellom vingene. Gir det mening? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Einar Sandvik skrev (7 timer siden): Dette vet du nok mer om enn de fleste. Takk for informasjon. Jeg trur tegningene A og B viser to ulike områder på flyet, der A viser ei stor luke like bak vingene med mange hull for sonouboy på P-3C mens B er den gule glassfiberkonstruksjonen mellom vingene. Gir det mening? Ja, det er riktig, tegning og tolkning hvor de ulike feltene er kan kan lett misforstås - ved første øyekast. Det er forøvrig litt rart at C har så mange hull. Allerede B fikk Difar bøyer som kunne peile retning og avstand, noe som gjør at man slipper å kaste en mengde bøyer for å posisjon bestemme ett søk. Den umiddelbare forklaring er alikevel at på C kunne hvert hull lades før avgang og man kunne slippe bøyene i ett programmerbart mønster for optimal dekning. Det tilsvarende systemet på S-3A Viking (1973) kom også med dette hull mønstret, men de fleste ble tettet igjen etter hvert. Men dette flyet hadde ikke mulighet for manuell kasting, da det kun hadde 4 manns besetning. Endret 30. september 2023 av Jarl Ramsvik 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut. Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2023 Jarl Ramsvik skrev (22 minutter siden): Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut. Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B. OK. Har du noen bilder eller tegninger av dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 Send meg epostadressen din Einar, saa skal jeg sende deg scannede kopier av Limtuben artikkelen til Tomas Kolstad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2023 Jens Håkon Brandal skrev (18 timer siden): Send meg epostadressen din Einar, saa skal jeg sende deg scannede kopier av Limtuben artikkelen til Tomas Kolstad. Du har fått PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2023 Jarl Ramsvik skrev (19 timer siden): Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut. Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B. Her er den omtalte luka i byggesettet for P-3C Orion, der alle hulla for sonobuoy skal fylles igjen i følge tegninga til Tom Arheim. Den nederste delen, der luka er litt brekt opp for å passe profilen til vingerøttene, skal være fremst. Hvilke hull mener du ikke skal fylles igjen? Her er altså den omtalte luka på en P-3B plassert, i området bak den røde linja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2023 Jarl Ramsvik skrev (22 timer siden): Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut. Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B. Kan det være der de røde pilene peker at du mener det skal være hull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Artikkelen i Limtuben av Tomas Kolstad er kommet fra Jens og studeres. Jeg ser at det blir påpekt at norske P-3B hadde noen særnorske finesser og at det var innbyrdes forskjeller mellom maskinene, blant annet med hensyn til fargen på haleradomen. Så vidt jeg skjønner av det han skriver, skal alle hull i luka tettes igjen. Endret 2. oktober 2023 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 Einar Sandvik skrev (16 timer siden): Kan det være der de røde pilene peker at du mener det skal være hull? Som jeg skrev, det er de to øverste hullene, de som ligger litt utenfor hovedfeltet, men de skal være lengst mot halen, ikke mot vinge bakkanten, hvis det er det du mener? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Ove Nielsen Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 På P-3B er det ingen hull ved normal flyging, men det er en stor luke under buken som åpnes når flyet ligger lavt og ikke har overtrykk i skroget. Denne luka er normalt "flush" med kroppen og vises bare som en strek i skroget når den er lukket. I tillegg er det en rund (egentlig oval) luke like foran som dekket over en sono-launcher som kunne droppe bøyer ved overtrykk i kabinen (dette ved at det var en luke som forseglet inn mot kabinen som måtte lukkes før luka i bunnen åpnet opp. Det eneste hullet jeg kan huske er utblåsningen av luft litt bak på den ene siden. P-3C har ingen "luker", men de hullene som vises på den delen (den er vel laget slik i settet for enkelhets skyld) som skal felles inn. Denne er normalt en del av skroget, slik den vises på bildet like over her. Bøyene på P-3C ble lastet fra utsiden og inn i hvert enkelt utskytingsrør på pre-flight. I tillegg hadde P-3C også launchere som kunne lastes med bøyer med luke inne og ute (plassert til høyre, STBD) for launcher-pakken for bruk når det var behov for bøyer med spesielle innstillinger, eller som det ikke var flere igjen av på utsiden. Disse er merket på dekalene med P- om man ser etter. Med andre ord, bygges P-3B, er skroget helt jevnt (flush) bakover om det ikke er planen å bygge en maskin som flyr "un-pressurized" meget lavt og dropper bøyer. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Ove Nielsen Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 Når jeg ser nøye etter på bildet av buken like over her kan man skimte fremste del av den store luka som en strek og like bak er en hvit flekk, som er en merking av luka. Forøvrig er den "klumpen" helt til venstre på bildet en kamerapod som ble brukt til å ta bilder i forskjellige faste vinkler (rett ned, 45grader til h, v og fremover: 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2023 Geir Ove Nielsen skrev (1 time siden): Når jeg ser nøye etter på bildet av buken like over her kan man skimte fremste del av den store luka som en strek og like bak er en hvit flekk, som er en merking av luka. Forøvrig er den "klumpen" helt til venstre på bildet en kamerapod som ble brukt til å ta bilder i forskjellige faste vinkler (rett ned, 45grader til h, v og fremover: Takk! Jasså, den klumpen bak luka er en kamerapod. Ja, jeg syntes den hadde litt rar form til å kunne være ei antenne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 Interessante opplysninger. Når det gjelder P-3B så er den innvendige plasseringen av utskytingsrøret for bøyen plassert så langt til venstre i kabinen at det nesten ikke ser ut til å være overlapp med luken under. Det ledet meg til å tro at det er en stasjon lenger ut for å dekke åpningen som her beskrives som ett luftehull. Denne finnes tydligvis på begge sider på B og C. Men var de norske her anderledes enn andre lands B modeller? For disse hullene er ikke innrammet i rødt hverken på B eller C. Rødinnramming må her indikere "fare" dvs. at bøyene er satt under trykk eller er armert. Jeg vil gjette på at de skytes ut med trykkluft på C. Men skjer det både på B og C utgaven?- Og at dekslet på B unødvediggjør rødmerking.. Opprinnelig mente jeg at de bare ble sluppet manuelt på B. Når det gjelder P-3C så finnes det to sylindriske beholdere innvendig. Jeg regner med at det er disse som benevnes som "launchere", som tydligvis utgjør ett eget lukket system, slik at trykkluft kabinen ikke trenger å kompromiteres. De ser ut til å ha ett bryterpanel som ser ut som flere valg mellom ulike rør og dører under, der bøyen settes inn, etter at den er tatt fra ett stativ. Omtrent som ett rørpostsystem Det samme systemet finnes og på P-8A,men der med 3 beholdere. . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2023 Noe skjer her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Ove Nielsen Skrevet 4. oktober 2023 Del Skrevet 4. oktober 2023 Vet ikke hvor informasjonen over her kommer fra, men her er en video fra innsiden av en P-3B. Helt i begynnelsen vises området for sonarbøyer, med "storage rack" og utskytingsenheten for sonarbøyer ("kassen" midt i flyet). Denne ble senket til "flush" med buken etter at luka åpnet inn i flyet og bakover ved bøyedropp. Man kan se de fremste tre rørene idet luka på kassen er åpen. I forkant kan trykkmålerne (trykkluftoperert 3000psi)og "pressurized chuten" ses. Denne kassen går ca 45 grader nedover inne i flyet og er operert av skruestang med en elektrisk motor. I tillegg må det sies at P-3C ikke har launcherenheter av samme type som P-8, men at den seksjonen som skal felles inn er den visuelle (ytre delen) til en pakke med nærmere 50 rør som ligger mellom gulvet inne i flyet og buken. På P-3C blir bøyene skutt ut ved hjelp kruttladninger som monteres på toppen av plastbeholderen bøya før den monteres. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2023 Takk for forklaringa. Det er interessant å få litt innsikt i hva det er man bygger. Jeg slipper heldigvis å detaljere innsida av modellen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Disse åpningene for sonobuoy, som C-utgaven har, men ikke B-utgaven, er det altså jeg har tetta igjen. Tørrprøving uten lim: Vingene er klikka på plass her, og den omtalte luka plassert der den skal være med alle hull for sonobuoy tetta igjen med Milliput. Den gule glassfiberluka som ble brukt til drop på P-3B ses som et opphøyd rektangel mellom vingene. Endret 5. oktober 2023 av Einar Sandvik 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 Jeg har begynt på byggebeskrivelsen til som Tomas Kolstad lagde for Memo tidlig på 1990-tallet. Han skriver at han har vært på Orion i en del år, og detaljkunnskapen hans avspeiles i artikkelen. Han starter med cockpiten og sier setene var matt oransje med nedtona front, der det var nettingstruktur. Videre nevner han at det midterste setet, bak de to fremste kan heves et par millimeter. Akkurat disse endringene er det for seint å gjøre noe med for min del, siden skroghalvdelene ble limt sammen for en mannsalder siden. Derimot kunne jeg sparkle slett glare shield og male det matt svart. En morsom liten detalj han foreslår er å legge sjekklista oppå høyre side av glare shielden, mot sideruta, slik copiloten pleier å gjøre. Sjekklista er et A4-ark, bretta på langs. Et tilklipt bretta papirark i sånn omtrent størrelsen på et A4-ark i skala 1:72 er derfor lagt på plass. Frontglasset er satt på plass, uten lim. Det passer helt perfekt. Litt støv er det på glasset, ser jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Ove Nielsen Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Nei, den opphøyde glassfiberluka er et rent deksel over en antenne (doppler høydemåler, tror jeg, men det er jeg ikke helt sikker på). Den er fast i skroget slik den fremstår på bildet. Sonarbøyene på P-3B kom ut ved at en stor rektangulær luke (iallefall ca 1kvm stor) i det samme området som nå er sparklet ble trukket inn i skroget og sendt bakover, slik at den "kassen" som er vist på videoen fikk plass til å senkes ned i det nå åpne hullet. Denne kassen hadde 3x3 hull hvorav 8 med en pneumatisk launcher for sonarbøyer og en "free fall chute" i midten. Nøyaktig posisjon har jeg ikke, men den var rektangulær med lengste side i lengderetningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 Geir Ove Nielsen skrev (1 minutt siden): Nei, den opphøyde glassfiberluka er et rent deksel over en antenne (doppler høydemåler, tror jeg, men det er jeg ikke helt sikker på). Den er fast i skroget slik den fremstår på bildet. Sonarbøyene på P-3B kom ut ved at en stor rektangulær luke (iallefall ca 1kvm stor) i det samme området som nå er sparklet ble trukket inn i skroget og sendt bakover, slik at den "kassen" som er vist på videoen fikk plass til å senkes ned i det nå åpne hullet. Denne kassen hadde 3x3 hull hvorav 8 med en pneumatisk launcher for sonarbøyer og en "free fall chute" i midten. Nøyaktig posisjon har jeg ikke, men den var rektangulær med lengste side i lengderetningen. OK. Da har jeg misforstått. Takk for korreksjon når jeg kommer med vranglære! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.