Gå til innhold
  • Bli medlem

2017 Helt like fly...


Anbefalte innlegg

Noen som kunne tenke seg et litt uniformt og rigid gruppebygg? Vi bygger et av en nyere generasjon Eduard eller Tamiya fly i skala 1/48 rett ut av esken. Alle som deltar skal bygge det samme flyet med de samme decalene .. 4.. 5 fly helt identiske regner jeg med fullfører...., men med hver sin tolkning... Jeg foreslår Eduard Spitfire MK.IX c late verson sett nr 8281. Pierre Clostermann sitt fly med invasjons striper fra 1944.  :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vingtor Decals sponsrer gratis dekalark 48-108 til alle som stiller i denne tevlingen (men det forutsetter at man også kommer med en modell - ferdig eller uferdig - til neste års skala):

 

48-108_img.jpg

 

Merk at serienummeret for BS458 har feil størrelse på dekalarket, men det vil følge med korreksjon.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig idè, men selv om det er et flott byggesett synes jeg det nesten har gått inflasjon i Spitfires de siste åra.

 

Foreslår Tamiyas eminente P-47 i Razorback-utgave. Med dekalvalg fra esken.

 

Olive Drab er jo en farge med uendelige variasjoner, så det kunne vært interessant å se hvordan de respektive byggerne tolker denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo nødvendigvis ikke være norsk for å ha et slikt alle-bygger-samme-forbilde tema. For min egen del så er historien bak forbildet avgjørende for om jeg skal bygge modellen, og da vektlegges norsk flyhistorie svært høyt.

 

Det kunne jo vært interessant å bygge et forbilde som ikke er gjennomdokumentert farge- og merkingsmessig, og se hvordan modellbyggeren tolker utseendet, f.eks. ut fra bilder. Da må man også legge inn litt research om dette i arbeidet med modellen.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt kjipt med kliss like modeller?? Hadde sansen for Gnat-temaet i fjor. Samme byggesett, men høyst ulike modeller likevel. Kjøpte forøvrig det aktuelle Spitfire-dekalarket på SKALA. Har dog tenkt å bruke det på en ICM-Spit. Er klar over at denne ikke kan måle seg med Eduard sin Spit, men det er likevel et byggesett med mange kvaliteter, så jeg synes det blir for ille å la det ligge ubygget...

 

Ragnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl om jeg synes André sitt foreslåtte konsept er artig så liker jeg vel egentlig bedre det med å kjøre samme byggesett - og ikke samme merker.

Det jeg sier er at det ikke frister å bygge samme fly som alle andre. Da forsvinner motivasjonen og så blir det aldri ferdig.

Det betyr ikke at jeg er i mot forslaget. Jeg kommer bare ikke til å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor sans for slike gruppebygg der rammene er veldefinerte og relativt stramme. Det er iallefall to måter å definere tema på:

 

Samme byggesett, men fritt valg av forbilde (reelt eller ikke). Slik var Gnat-gruppebygget, som var en stor suksess.

 

Samme forbilde, men fritt valg av byggesett, skala, presentasjon mm. Med litt kreativitet kan dette bli ganske interessant.

 

Jeg har langt mer sans for slike stramme temaer, enn gruppebygg som skal være så vide og inkluderende at nærmest alt kan være med. F.eks. det som ble foreslått som Tiger Meet (et godt tema i mine øyne), men som i skrivende øyeblikk kan inneholde alt som har et snev av noe kattelignende i seg - og som sikkert ikke stopper der.

 

Jeg tror noen av suksessfaktorene med Gnat-byggingen var:

  • Lav byggesett-terskel. Et enkelt, lettbyggelig, og lett tilgjengelig byggesett av god kvalitet.
  • Sammenlignbare modeller.
  • "Kort" tidsramme (november-mai). Med lang tidsramme er det lettere å miste fokus.
  • Samme byggetrinn gjør at man kan trekke på hverandres erfaringer.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.