André Kristoffersen Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Noen som kunne tenke seg et litt uniformt og rigid gruppebygg? Vi bygger et av en nyere generasjon Eduard eller Tamiya fly i skala 1/48 rett ut av esken. Alle som deltar skal bygge det samme flyet med de samme decalene .. 4.. 5 fly helt identiske regner jeg med fullfører...., men med hver sin tolkning... Jeg foreslår Eduard Spitfire MK.IX c late verson sett nr 8281. Pierre Clostermann sitt fly med invasjons striper fra 1944. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Høres ut som en glimrende idé. Eduard Spitfire MK.IX vil være et passende utgangspunkt. Men hvis jeg skal være med, så må det ufravikelig være et norsk forbilde - ellers bygger jeg noe annet... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Bygger gjerne en Eduard Spit igjen, men Clostermann sitt fra Invasjonen står allerede i hylla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Da stiller Nils med decaler.. ;D .4 til 5 norske spitter ville jo vært stort.... Det var en god idee Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Vingtor Decals sponsrer gratis dekalark 48-108 til alle som stiller i denne tevlingen (men det forutsetter at man også kommer med en modell - ferdig eller uferdig - til neste års skala): Merk at serienummeret for BS458 har feil størrelse på dekalarket, men det vil følge med korreksjon. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Jeg har disse klistremerkene allerede .. skal vi enes om en modell av de.. Meningen min er at utgangspunktet skal være helt likt. Det bør vel stemmes om modell ,merke og alt før det er i boks. Det er jo storveis av Nils dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Hogga Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Artig idè, men selv om det er et flott byggesett synes jeg det nesten har gått inflasjon i Spitfires de siste åra. Foreslår Tamiyas eminente P-47 i Razorback-utgave. Med dekalvalg fra esken. Olive Drab er jo en farge med uendelige variasjoner, så det kunne vært interessant å se hvordan de respektive byggerne tolker denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 P-47 er kanskje vanskelig å bygge norsk? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Det må jo nødvendigvis ikke være norsk for å ha et slikt alle-bygger-samme-forbilde tema. For min egen del så er historien bak forbildet avgjørende for om jeg skal bygge modellen, og da vektlegges norsk flyhistorie svært høyt. Det kunne jo vært interessant å bygge et forbilde som ikke er gjennomdokumentert farge- og merkingsmessig, og se hvordan modellbyggeren tolker utseendet, f.eks. ut fra bilder. Da må man også legge inn litt research om dette i arbeidet med modellen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Denne har jo kansje modnet lenge nok til neste års Skala..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Blir det ikke litt kjipt med kliss like modeller?? Hadde sansen for Gnat-temaet i fjor. Samme byggesett, men høyst ulike modeller likevel. Kjøpte forøvrig det aktuelle Spitfire-dekalarket på SKALA. Har dog tenkt å bruke det på en ICM-Spit. Er klar over at denne ikke kan måle seg med Eduard sin Spit, men det er likevel et byggesett med mange kvaliteter, så jeg synes det blir for ille å la det ligge ubygget... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Dessuten gir det antageligvis mest byggetid for pengene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Sjøl om jeg synes André sitt foreslåtte konsept er artig så liker jeg vel egentlig bedre det med å kjøre samme byggesett - og ikke samme merker. Det jeg sier er at det ikke frister å bygge samme fly som alle andre. Da forsvinner motivasjonen og så blir det aldri ferdig. Det betyr ikke at jeg er i mot forslaget. Jeg kommer bare ikke til å delta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Kan ikke paa staaende fot garantere deltakelse paa Skala 2017, men synes det er en artig ide. Eduard sin Spitfire bygger jeg gjerne igjen, men foretrekker aa velge versjon og dekor selv snarere enn aa illustrere en person's "tolkning" av samme tema. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Jeg har stor sans for slike gruppebygg der rammene er veldefinerte og relativt stramme. Det er iallefall to måter å definere tema på: Samme byggesett, men fritt valg av forbilde (reelt eller ikke). Slik var Gnat-gruppebygget, som var en stor suksess. Samme forbilde, men fritt valg av byggesett, skala, presentasjon mm. Med litt kreativitet kan dette bli ganske interessant. Jeg har langt mer sans for slike stramme temaer, enn gruppebygg som skal være så vide og inkluderende at nærmest alt kan være med. F.eks. det som ble foreslått som Tiger Meet (et godt tema i mine øyne), men som i skrivende øyeblikk kan inneholde alt som har et snev av noe kattelignende i seg - og som sikkert ikke stopper der. Jeg tror noen av suksessfaktorene med Gnat-byggingen var: Lav byggesett-terskel. Et enkelt, lettbyggelig, og lett tilgjengelig byggesett av god kvalitet. Sammenlignbare modeller. "Kort" tidsramme (november-mai). Med lang tidsramme er det lettere å miste fokus. Samme byggetrinn gjør at man kan trekke på hverandres erfaringer. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 24, 2016 Author Share Posted May 24, 2016 Var litt for stramt... skal være enig med det. Dog samme fabrikat av byggesett og type fly da... da blir det byggemesige tekniske mere likt. ..Selv om jeg har sans for Hogga sitt olive drab P-47 tema.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Hva med Tamiya F-16 som alternativ? Det er heller ikke noe daarlig sett, og har mange malemuligheter etterhvert som flere og flere land bruker den. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Jeg tror F-16 kanskje er den flytypen som lettest kan kombineres med ulike Tiger Meet-skjema, slik at en kan slå to fluer i en smekk. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 F 16 er jo dørgende kjedelig.... Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 F 16 er jo dørgende kjedelig.... Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Ikke med tigerdekorasjon. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Neida, hjelper det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Neste forslag er Eduard sin MIG-21 , der er det mange muligheter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Er det ikke bedre å holde seg til første forslag? Jo flere endringer i opplegget, jo flere modellbyggere faller fra. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Noen er flinke til å foreslå og mindre flinke til å fullføre bygg. Jeg minnes et Wingnut-gruppebygg med to ferdige modeller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Henriksen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Neste forslag er Eduard sin MIG-21 , der er det mange muligheter Denne har jeg hatt lyst til å bygge en stund, og jeg har jammen en liggenes urørt i esken sin også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts