Gå til innhold
  • Bli medlem

2017 Helt like fly...


Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bare superlim på baksida. Tynneren jeg bruker som lim fordamper relativt fort, så jeg har et håp om at herdinga går fort.

Det viktigste var å gå krenkende rett i strupen på Stein Atle "Barracuda" Stenberg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis han er barracuda er vel du piraya? Kjappe er dere jo også kjent for å være, begge to. (Not).

Selv sitter jeg på et lite lager med ultrakast.

Sånn ang tynt lim: tamiyalim fordamper jo fort, men synker likevel lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, skal bli interessant å se om du unngår spøkelsesprekker.

Prøvde det samme på den Spit'en jeg holder på med nå.

Limte delene med Tamiyalim, lot ligge noen dager. Så fylte jeg skjøten på oversiden med en styrènpasta av spruebiter oppløst i lim. Lot herde et par uker.

Spikket av overskytende og pusset. Porer og småsprekker fylt med superlim og herder. Sjekket med tusj. Sparkle, pusse, sjekke.

Grunnet, så limt på.

Så blir hele modellen ferdiglakkert, og voilà: Spøkelsessprekken dukker opp igjen. :doh:

Heldigvis blir denne modellen marinert i spansk væring slik at den ikke blir så synlig. Men likevel fordømt frustrerende.

Har bygget to av disse Spitfirene og har fått sprekker på begge to.

Nå kryper jeg til korset og tegner et abonnement på Ultracast-cowlinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem av disse stående ferdigbygd, og på morrasida i dag børsta jeg støvet av dem og inspiserte. De tre eldste er hjemsøkt av Spøkelseskladden. Den fjerde er fin, og den er jeg helt sikker på at jeg limte med superlim. (Det trodde jeg egentlig om den tredje også, men den har da også bare et meget svak spøkelse på ett bestemt punkt. Jeg kan ha slurvet med pussen) Den femte er med Ultracast-cowling (den flate, tidlige), men har likevel antydning til Spøkelseskladden på bakre tredjedel. Dette må skyldes at Ultracast har støpt den fra en master av to sammenlimte plastdeler som ikke var helt perfekt pusset.

Who you gonna call?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem av disse stående ferdigbygd, og på morrasida i dag børsta jeg støvet av dem og inspiserte. De tre eldste er hjemsøkt av Spøkelseskladden. Den fjerde er fin, og den er jeg helt sikker på at jeg limte med superlim. (Det trodde jeg egentlig om den tredje også, men den har da også bare et meget svak spøkelse på ett bestemt punkt. Jeg kan ha slurvet med pussen) Den femte er med Ultracast-cowling (den flate, tidlige), men har likevel antydning til Spøkelseskladden på bakre tredjedel. Dette må skyldes at Ultracast har støpt den fra en master av to sammenlimte plastdeler som ikke var helt perfekt pusset.

Who you gonna call?!

 

Aner meg at det ikke nytter å ringe Myth busters her - så det må vel bli Ghost busters! Eller Styrenia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem leverer ettermarked på disse cowlingene? Barracudacast og Ultracast?

Og siden Ultracast har klart å bruke en master med spøkelseskladd, da er vel Barracudacast tingen? Eller er det flere?

Det er bare dem jeg kjenner til. Og det var altså den flate cowlingen Ultracast hadde støpt med sprekk. Mulig de "oppblåste" er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har fått nytt navn kunne det jo være interessant å prøve disse barracuda-cowlingene. Har imidlertid satt i gang et eksperiment hvor jeg har limt sammen en flat og en oppblåst cowling fra settet for å se om det er mulig for meg å få bra til. Har da limt med normalt tyktflytende lim (unngår Tamiya, flytende). Vil etterhvert gå over med mer tyktflytende oppå skjøten, og superglue på innsiden. Det går sikkert rett vest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har fått nytt navn kunne det jo være interessant å prøve disse barracuda-cowlingene. Har imidlertid satt i gang et eksperiment hvor jeg har limt sammen en flat og en oppblåst cowling fra settet for å se om det er mulig for meg å få bra til. Har da limt med normalt tyktflytende lim (unngår Tamiya, flytende). Vil etterhvert gå over med mer tyktflytende oppå skjøten, og superglue på innsiden. Det går sikkert rett vest.

 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at den sikreste måten er å åpne opp sprekken mer og bruke superlim. Spøkelsessprekker kommer vel tross alt av lim som avgasses gjennom sparkel.

 

K

 

På den første Sptfiren jeg bygget brukte jeg kun superlim og kicker som sparkel. Fikk fremdeles sprekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har fått nytt navn kunne det jo være interessant å prøve disse barracuda-cowlingene. Har imidlertid satt i gang et eksperiment hvor jeg har limt sammen en flat og en oppblåst cowling fra settet for å se om det er mulig for meg å få bra til. Har da limt med normalt tyktflytende lim (unngår Tamiya, flytende). Vil etterhvert gå over med mer tyktflytende oppå skjøten, og superglue på innsiden. Det går sikkert rett vest.

 

 

Spennende å høre hvordan liminga går. Antar det går under kategorien "Barracuda-liming" heretter ;) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MrHobby flytende lim (blaa kork) paa de jeg har bygget, og saa langt ser jeg ikke antydning til spoekelsesskjoet paa cowlingene.  Det kan og skyldes at de fikk toerke leeeeeenge - en maaned eller to, og mange omganger med pussing og MrSurfacer.  Noen ganger er det en fordel aa vaere treg:)  Har ikke gjort noen tester, men paa meg virker det som om MrHobby limet er bedre enn Tamiya-limet til aa unngaa spoekelsesskjoeter, og er mitt foretrukne lim om jeg har valget.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en mk XVI, så da er jeg vel ikke engang med?

 

Hvorfor skulle du være diskvalifisert? Fordi motoren i en ellers identisk flytype var produsert på en annen fabrikk, og dermed valgte MAP (eller var det Air Min) å gi flyene en egen betegnelse...?

 

Nils

Mest fordi jeg liker å være sær. Dette her er jo ellers en bubble top/low back MK XVI, slik at den jo til og med er fysisk forskjellig fra en MK IXE. Jeg ser interessant nok også at den har et annet høyderor enn MK IX/high back MKXVI-settet. Det har nagler og mangler ribbestrukturen.

Men igjen: for et fantastisk sett. Tror jeg kan fortsette å bygge disse resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes og Mk.IX med low back, saa jeg ser ingen grunn til at man skal diskvalifiseres for aa ikke bygge Mk. IX utgaver av Eduard sin Spitfire-serie.  Har et par VIII'ere som kan passe i Spitfire-temaet, og det burde da vaere innafor det og?

 

Var jo fenomenal passform paa den resincowlingen.  Har du limt nedre cowling paa?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes og Mk.IX med low back, saa jeg ser ingen grunn til at man skal diskvalifiseres for aa ikke bygge Mk. IX utgaver av Eduard sin Spitfire-serie.  Har et par VIII'ere som kan passe i Spitfire-temaet, og det burde da vaere innafor det og?

 

Var jo fenomenal passform paa den resincowlingen.  Har du limt nedre cowling paa?

 

Jens

Nei. Åssen det? Det hadde vel uansett ikke vært så lurt siden den skal limes oppå undervingen, og sistnevnte er jo heller ikke limt på.

Og jeg kan ikke huske å ha sett noe bilde av low back MK IX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soer-Afrika bruke low-back HF Mk. IX.  Dvs motoren hadde kompressor beregnet paa bruk i store hoeyder.  Hvorfor de da opererte flyene med "klipte vinger"...tja, si det...

 

Mener danskene og hadde en low back Mk. IX.  Siden de brukte Mk. IX, saa ville de ikke ha akseptert en Mk. XVI siden motor og verktoey for mekking var forskjellig, og et eller annet sted har jeg sett et bilde av den.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.