Jump to content

2017 Helt like fly...


Recommended Posts

Måtte google litt for å finne ut hva du mente. Den fysiske forskjellen på Merlin 66 og 266 (Packard) var jeg ikke oppmerksom på før nå. Høyere intercooler på sistnevnte og dermed høyere cowling som så ble brukt også på maskiner som hadde Merlin 66. Litt morsomt at man også trengte ulikt verktøy. Jeg vil jo anta at begge hadde bolter etter tommesystemet???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare.  Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget.

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce

 

http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/

 

Jens

 

Link to comment
Share on other sites

Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare.  Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget.

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce

 

http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/

 

Jens

Så gøy. Kan det tenkes at Packard Merlin også lekket mindre olje?

Se på www.spitfire.dk/billeder_eng.htm spitfire.dk for bilde av en Mk. IX lowback.

Tøft.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på gruppebygget så var jo tanken at man skulle følge tanken om at man skulle bygge nøyaktig samme byggesett - for å se ulike tolkninger. Hver gang man introduserer nye varianter beveger vi oss vekk fra utgangspunktet.

Jeg er ikke fremmed for et Spitfire-gruppebygg, men det var altså ikke det som var intensjonen til trådstarter. Jeg foreslår en avstemming - utstemming - bestemming.

 

Jeg har uansett begynt på min IXc og har tenkt å gjøre den ferdig - uavhengig av gruppebygg.  :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Enig med at vi holder oss til stammen. Har forøvrig balet i vei med mine to eksperimentelle cowling-prosjekter. Det som så langt ser ut til å holde best er der jeg brukte vanlig tykt lim til å lime delene sammen, superglue på innsiden og etterhvert også på toppsiden. Noe som ikke funket videre tilfredsstillende før jeg brukte Humbrol-sparkel. Det ser ut til å holde. Jeg gjentar, ser ut til å holde.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ?

 

Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder?

 

Nils

Ingen har blitt enige om noenting, og tråden handler om noe helt annet enn det som var tenkt. Det er kort sagt fullstendig anarki. :cheers:

 

Link to comment
Share on other sites

Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ?

 

Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder?

 

Nils

 

Jeg er ikke sååå ivrig etter å flytte byggetråder. Det må være en myte  ;)

 

Når det er sagt så har jeg oppfattet det slik at det er mest interesse for Edurard Spit i denne tråden, og folk har jo allerede startet med å bygge denne. Jeg er selv skyldig i å ha deltatt i den byggtekniske diskusjonen, men har ikke sett noe galt i at det har blitt diskutert og skrevet om hvordan man kan gå frem for å unngå et åpenbart problem med dette byggesettet. Dette i en slags, håper jeg, altruistisk ånd. Selv stiller jeg meg selvsagt åpen for kritikk her.

 

I løpet av tråden har det kommet mange forslag om byggesett og flytype men så langt må det vel sies at nevnte sett ser ut til å ha størst interesse. Korriger meg om jeg tar feil. Det er jo grenser for lenge man skal drive å diskutere dette så når da noen faktisk har kommet i gang med å bygge, og/eller ser ut til å være det, så er det jo fristende å tenke at man er i ferd med å falle ned på en slags avgjørelse. Det blir ikke opprettet noe konkret og reelt gruppebygg før det er 10 - ti - påbegynte bygg. Først da vil det være avgjort, dette er jo en slags demokrati i praksis.

 

Dersom det til syvende og sist blir til et gruppebygg for Eduard-spitter så kan jeg selvsagt plukke ut de mer Spitfire-spesifikke og byggtekniske innslagene i tråden og flytte dem dit.

 

Om noen har ønske om andre bygg så sett i gang å bygg da!!! Første (10) mann til mølla!  :D

Link to comment
Share on other sites

Blank som en nyslått sølvpenge etter to strøk AK og diverse skyggelegging. Til sistnevnte passer den svarte grunninga hvis man blander litt av den med sølvlakken.

 

Nice! Du la AK rett oppå den sorte grunningen eller? Uten polering? Hvilken metallnyanse har du brukt?

 

Ragnar

OK: Jeg polerte den svarte grunninga med micromesh, men ikke veldig nøye. Det var mest sånn at jeg mer kunne kjenne enn se at det ble jevnere. På en testbit har jeg prøvd å bruke Gunze blank svart under, og det er ikke så lett å se forskjellen. Tror kanskje jeg skal bruke det i framtida, for AK-grunninga herder litt seinere og må legges i flere strøk. Den er også lett å pusse gjennom.

Metallnyansen er både polished aluminium og aluminium.

Nå tenker jeg å forsegle med tynnet Johnson før jeg går videre.

 

Trgr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.