Torgeir Eikeland Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Måtte google litt for å finne ut hva du mente. Den fysiske forskjellen på Merlin 66 og 266 (Packard) var jeg ikke oppmerksom på før nå. Høyere intercooler på sistnevnte og dermed høyere cowling som så ble brukt også på maskiner som hadde Merlin 66. Litt morsomt at man også trengte ulikt verktøy. Jeg vil jo anta at begge hadde bolter etter tommesystemet??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare. Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget. http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/ Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Se på www.spitfire.dk/billeder_eng.htm spitfire.dk for bilde av en Mk. IX lowback. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare. Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget. http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/ Jens Så gøy. Kan det tenkes at Packard Merlin også lekket mindre olje? Se på www.spitfire.dk/billeder_eng.htm spitfire.dk for bilde av en Mk. IX lowback. Tøft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Det har jeg faktisk ikke tenkt over... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Så gøy. Kan det tenkes at Packard Merlin også lekket mindre olje? Flymotorer lekker ikke olje, de markerer sitt revir! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Med tanke på gruppebygget så var jo tanken at man skulle følge tanken om at man skulle bygge nøyaktig samme byggesett - for å se ulike tolkninger. Hver gang man introduserer nye varianter beveger vi oss vekk fra utgangspunktet. Jeg er ikke fremmed for et Spitfire-gruppebygg, men det var altså ikke det som var intensjonen til trådstarter. Jeg foreslår en avstemming - utstemming - bestemming. Jeg har uansett begynt på min IXc og har tenkt å gjøre den ferdig - uavhengig av gruppebygg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Jeg stemmer for samme byggesett (eller stamme av byggesett - dvs. Eduard Spitfire Mk.VIII/IX/XVI-serie). Fri utførelse med bemaling og merking, og eventuell konvertering. Da er jeg med. Clostermann har jeg ingen interesse av å bygge. Da er jeg ikke med. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Jeg er også for at vi følger stammen og ikke varianten. Det blir små variasjoner. Det viktigste er at man får et godt utgangspunkt for vurdering av modellene opp mot hverandre. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Enig med at vi holder oss til stammen. Har forøvrig balet i vei med mine to eksperimentelle cowling-prosjekter. Det som så langt ser ut til å holde best er der jeg brukte vanlig tykt lim til å lime delene sammen, superglue på innsiden og etterhvert også på toppsiden. Noe som ikke funket videre tilfredsstillende før jeg brukte Humbrol-sparkel. Det ser ut til å holde. Jeg gjentar, ser ut til å holde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Og her har vi Ultracast etter pussing (hadde spøkelsessøm) og grunnet med AK svart grunning. Legg merke til skjøten mellom cowling og frontrute. Sparklet med smeltet plast og foreløpig helt feilfritt. Dette skal sølvmales uten svart antiglarepanel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Blank som en nyslått sølvpenge etter to strøk AK og diverse skyggelegging. Til sistnevnte passer den svarte grunninga hvis man blander litt av den med sølvlakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ? Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ? Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder? Nils Ingen har blitt enige om noenting, og tråden handler om noe helt annet enn det som var tenkt. Det er kort sagt fullstendig anarki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ? Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder? Nils Jeg er ikke sååå ivrig etter å flytte byggetråder. Det må være en myte Når det er sagt så har jeg oppfattet det slik at det er mest interesse for Edurard Spit i denne tråden, og folk har jo allerede startet med å bygge denne. Jeg er selv skyldig i å ha deltatt i den byggtekniske diskusjonen, men har ikke sett noe galt i at det har blitt diskutert og skrevet om hvordan man kan gå frem for å unngå et åpenbart problem med dette byggesettet. Dette i en slags, håper jeg, altruistisk ånd. Selv stiller jeg meg selvsagt åpen for kritikk her. I løpet av tråden har det kommet mange forslag om byggesett og flytype men så langt må det vel sies at nevnte sett ser ut til å ha størst interesse. Korriger meg om jeg tar feil. Det er jo grenser for lenge man skal drive å diskutere dette så når da noen faktisk har kommet i gang med å bygge, og/eller ser ut til å være det, så er det jo fristende å tenke at man er i ferd med å falle ned på en slags avgjørelse. Det blir ikke opprettet noe konkret og reelt gruppebygg før det er 10 - ti - påbegynte bygg. Først da vil det være avgjort, dette er jo en slags demokrati i praksis. Dersom det til syvende og sist blir til et gruppebygg for Eduard-spitter så kan jeg selvsagt plukke ut de mer Spitfire-spesifikke og byggtekniske innslagene i tråden og flytte dem dit. Om noen har ønske om andre bygg så sett i gang å bygg da!!! Første (10) mann til mølla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Det blir ikke opprettet noe konkret og reelt gruppebygg før det er 10 - ti - påbegynte bygg. Først da vil det være avgjort, dette er jo en slags demokrati i praksis. Hør, hør. Demokrati ved bygging, ikke ved babling. Put your glue where your mouth is. Eller noe sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Blank som en nyslått sølvpenge etter to strøk AK og diverse skyggelegging. Til sistnevnte passer den svarte grunninga hvis man blander litt av den med sølvlakken. Nice! Du la AK rett oppå den sorte grunningen eller? Uten polering? Hvilken metallnyanse har du brukt? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Blank som en nyslått sølvpenge etter to strøk AK og diverse skyggelegging. Til sistnevnte passer den svarte grunninga hvis man blander litt av den med sølvlakken. Nice! Du la AK rett oppå den sorte grunningen eller? Uten polering? Hvilken metallnyanse har du brukt? Ragnar OK: Jeg polerte den svarte grunninga med micromesh, men ikke veldig nøye. Det var mest sånn at jeg mer kunne kjenne enn se at det ble jevnere. På en testbit har jeg prøvd å bruke Gunze blank svart under, og det er ikke så lett å se forskjellen. Tror kanskje jeg skal bruke det i framtida, for AK-grunninga herder litt seinere og må legges i flere strøk. Den er også lett å pusse gjennom. Metallnyansen er både polished aluminium og aluminium. Nå tenker jeg å forsegle med tynnet Johnson før jeg går videre. Trgr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted July 21, 2016 Author Share Posted July 21, 2016 Her har det skjedd mye siden sist. Som starter av tråden vil jeg på Kim Young vis. erklære at det blir Eduard Spittfire MK IX .. alt annet blir rensket ut og kastet alle andre fabrikanter må vente atomutslettelse... ;D Bra at noen har startet på noe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Forstår jeg det korrekt at hvis jeg vil konvertere Eduard sin Mk.IX til noe annet enn en Mk.IX, så må jeg forvente en utslettelse? Jeg kommer til å bygge det jeg har lyst til å bygge uansett, uavhengig av hva reglene sier. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.