Gå til innhold
  • Bli medlem

2017 Helt like fly...


Anbefalte innlegg

Måtte google litt for å finne ut hva du mente. Den fysiske forskjellen på Merlin 66 og 266 (Packard) var jeg ikke oppmerksom på før nå. Høyere intercooler på sistnevnte og dermed høyere cowling som så ble brukt også på maskiner som hadde Merlin 66. Litt morsomt at man også trengte ulikt verktøy. Jeg vil jo anta at begge hadde bolter etter tommesystemet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare.  Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget.

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce

 

http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleransene paa Packard Merlin motoren var annerledes enn RR Merlin motoren, saa delene var ikke ombyttbare.  Packard foretok mange endringer for aa kunne masseprodusere motoren mens RR sine var naermest haandbygget.

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?34891-Packard-vs-Rolls-Royce

 

http://www.tested.com/art/makers/492418-packard-merlin-how-detroit-mass-produced-britains-hand-built-powerhouse/

 

Jens

Så gøy. Kan det tenkes at Packard Merlin også lekket mindre olje?

Se på www.spitfire.dk/billeder_eng.htm spitfire.dk for bilde av en Mk. IX lowback.

Tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på gruppebygget så var jo tanken at man skulle følge tanken om at man skulle bygge nøyaktig samme byggesett - for å se ulike tolkninger. Hver gang man introduserer nye varianter beveger vi oss vekk fra utgangspunktet.

Jeg er ikke fremmed for et Spitfire-gruppebygg, men det var altså ikke det som var intensjonen til trådstarter. Jeg foreslår en avstemming - utstemming - bestemming.

 

Jeg har uansett begynt på min IXc og har tenkt å gjøre den ferdig - uavhengig av gruppebygg.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at vi holder oss til stammen. Har forøvrig balet i vei med mine to eksperimentelle cowling-prosjekter. Det som så langt ser ut til å holde best er der jeg brukte vanlig tykt lim til å lime delene sammen, superglue på innsiden og etterhvert også på toppsiden. Noe som ikke funket videre tilfredsstillende før jeg brukte Humbrol-sparkel. Det ser ut til å holde. Jeg gjentar, ser ut til å holde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ?

 

Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder?

 

Nils

Ingen har blitt enige om noenting, og tråden handler om noe helt annet enn det som var tenkt. Det er kort sagt fullstendig anarki. :cheers:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi går videre med bygging, har vi blitt enig om fly/byggesett etc. ?

 

Denne tråden ser nå til å handle om byggeteknikk. Hvor er moderator, som ellers er så ivrig til å flytte byggetråder?

 

Nils

 

Jeg er ikke sååå ivrig etter å flytte byggetråder. Det må være en myte  ;)

 

Når det er sagt så har jeg oppfattet det slik at det er mest interesse for Edurard Spit i denne tråden, og folk har jo allerede startet med å bygge denne. Jeg er selv skyldig i å ha deltatt i den byggtekniske diskusjonen, men har ikke sett noe galt i at det har blitt diskutert og skrevet om hvordan man kan gå frem for å unngå et åpenbart problem med dette byggesettet. Dette i en slags, håper jeg, altruistisk ånd. Selv stiller jeg meg selvsagt åpen for kritikk her.

 

I løpet av tråden har det kommet mange forslag om byggesett og flytype men så langt må det vel sies at nevnte sett ser ut til å ha størst interesse. Korriger meg om jeg tar feil. Det er jo grenser for lenge man skal drive å diskutere dette så når da noen faktisk har kommet i gang med å bygge, og/eller ser ut til å være det, så er det jo fristende å tenke at man er i ferd med å falle ned på en slags avgjørelse. Det blir ikke opprettet noe konkret og reelt gruppebygg før det er 10 - ti - påbegynte bygg. Først da vil det være avgjort, dette er jo en slags demokrati i praksis.

 

Dersom det til syvende og sist blir til et gruppebygg for Eduard-spitter så kan jeg selvsagt plukke ut de mer Spitfire-spesifikke og byggtekniske innslagene i tråden og flytte dem dit.

 

Om noen har ønske om andre bygg så sett i gang å bygg da!!! Første (10) mann til mølla!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank som en nyslått sølvpenge etter to strøk AK og diverse skyggelegging. Til sistnevnte passer den svarte grunninga hvis man blander litt av den med sølvlakken.

 

Nice! Du la AK rett oppå den sorte grunningen eller? Uten polering? Hvilken metallnyanse har du brukt?

 

Ragnar

OK: Jeg polerte den svarte grunninga med micromesh, men ikke veldig nøye. Det var mest sånn at jeg mer kunne kjenne enn se at det ble jevnere. På en testbit har jeg prøvd å bruke Gunze blank svart under, og det er ikke så lett å se forskjellen. Tror kanskje jeg skal bruke det i framtida, for AK-grunninga herder litt seinere og må legges i flere strøk. Den er også lett å pusse gjennom.

Metallnyansen er både polished aluminium og aluminium.

Nå tenker jeg å forsegle med tynnet Johnson før jeg går videre.

 

Trgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.