Gå til innhold
  • Bli medlem

'affanculo!!! Cavallino Rampante.. FERDIG


Anbefalte innlegg

  • Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vel, det der med "nøttærnte" er noe subben nede i "den andre byen" slenger rundt seg med, men ingen andre.

Men, her må det litt historieundervisning til, følg med nå Kosti, og dere andre, så skal onkel Morten fortelle litt

om hjembyen sin, ok?

 

Sarpsborg (Uttales SARSHbårr) er byen ved Glomma, som Gud glemte, men som alle andre (sarpinger) husker for å ha sendt FFK til Adeccoligaen. Ordføreren i byen er fra Greåker (ikke glemt av Gud-men av alle andre) og han er tykk, blid og jovial fordi han får fryktelig mye penger fra Østfold Energi for å være det.

 

Sarpsborg ble grunnlagt av vikinger. Disse kom fra Russland for å drikke og sjekke (les:dunke i hodet og skjende på det verste) damer. Dette har sarpingen opprettholdt til dags dato.

 

Reproduksjon av sarpinger er ikke problematisk. Man henter inn friskt blod fra varteigindianere, tunesere og skjebringer. Resultatet er at det er vokst opp enorme drabantbyer rundt (på feil side av "ælva") som Nordberg, Navestad og Bede. Noen påstår at disse tre er samme sted men slik er det altså ikke.

 

Sarpsborg består ellers for det meste av smålendinger og psykiatere spesialisert på kyr. Avkom av disse blir brukt som arbeidskraft i tungindustrien der de viste seg å fungere optimalt sett i forhold til kravene som stilles til intellektuell kapasitet multiplisert med antall beviste tilfeller av sosial kompetanse dividert med sauer. Kommer man inn på en hvilken som helst hjørnestensbedrift vil man som følge av dette ikke overhøre en eneste diftong i hverdagsspråket.

 

Gjennomsnittlig inntekt: 1 234 665

Biler per person: 18,4 i året

Gjennomsnittlig mengde skritt for en person pr. dag: 45 (merkelig nok det dobbelte av gjennomsnittsdistansen fra huset til garasjen i Sarpsborg.

Statsminister: Lars Monsen

Industriminister: Chuck Norris (ingen andre takler den vanvittige oppgaven)

Finansminister: Spiller nummer 11 på Sarpsborg '08

Utenriksminister: Venstrebeck på Sarpsborg '08

Jordbruksminister: Treneren til Sparta Warriors

Miljøminister: ?

Gjennomsnittlig levealder, regnet i år: Menn: 115,21 Kvinner: 118 3/4 Biler: 0,16

 

Historie:

Grunnlagt i 1016 er Sarpsborg Norges eldste by med kontinuerlig ordfører. Han ble riktignok ikke valgt før i 1017 da det tok tid å telle opp stemmene i dette ferske demokratiet. Men Olav den Hellige (som var selve sjefen) var mer enn fornøyd med valget. Og siden har byen altså hatt samme mann ved roret. Ellers ble det grunnlagt en foss og et par fabrikker (Borregaard og Hafslund) samtidig. Begge er nå ledende bedrifter innefor voksenindustrien i verden -kun utkonket av Småland. Vikingene herjet og drakk en stund før byen ble sivilisert. Men da reformasjonen så dagens lys og man fikk innført god protestantisk arbeidsmoral ble det jammen orden på sakene! Byen ble svidd av ved hjelp av svenskene i 1567, de krevde brannskatt, vi ga dem fingern, og så ble byen satt in brann, deretter ble byen flyttet 2,5 kilometer lenger sør. Men de intellektuelle nektet og ble igjen. De som flyttet var allikevel bare apekatter, rosa elefanter og innflyttere fra Sverige. De kalte den nye byen Hællæwood og fortsatte tradisjonen med obskure voksenfilmer for et snevert publikum i godt over gjennomsnittet mørke lokaler.

 

Nå fulgte 200 år med nedgang i salg av bleier, mens brennevin ble popularisert i ungdomskriminelle miljøer. Den industrielle revolusjon førte med seg både det ene, det andre og det tredje. Det fjerde ble lagt på is, mens det femte kom frem med følgende forslag: Vi må ha et slagord. Etter stort folkelig engasjement og høylytte diskusjoner ble følgende slagord vedtatt i høyesterett:

"Sarpsborg- det finnes ikke maken, for saken er at smaken er som baken - nemlig naken!"

 

Samplinger av samtaler mellom Ordføreren og Harry Kure ligger tilgjengelig på internett. Disse avslører at sarpingene er blitt holdt for narr gjennom 300 år. Sarpsborg ER faktisk ikke Norges styggeste by!

 

Kultur:

Byen har et aktivt kulturliv. Idrettsforeninger (for vi bruker selvfølgelig det utvidede kulturbegrep i min hjemby) blomstrer med Sarpsborg 08 i spissen. Sarpsborg 08 ble - som navnet tilsier - grunnlagt i 1008 - altså hele åtte år før resten av byen kom til. Dette fordi Harry Kure og SuperRay hadde en plan. Og de har vært med siden. Andre idrettsklubber er Sparta Warriors, et amerikansk ishockeylag som ble beamet fra en perifer præriestat og rett til Brevik- en mangfoldig drabantby på feil side av jernbanen (se nedenfor.)

 

Av annen kultur bør nevnes et godt utbygd kollektivtransporttilbud til og fra korpsøvelser. Dog er det blitt snaut med tilsiget til korpsene etter at Det Store Korslaget satte Sarpsborg på verdenskartet. Nå er det korene som opplever et Klondyke og det utkjempes store korslag mellom alle. (Selv undertegnede synger nå i et kor...  ;) ) Fra motorsykkelgjenger, innvandrergjenger og ungdomspolitikergjenger til pensjonister og kirkekor. Allikevel er ikke politiet nevneverdig bekymret. "De utsletter hverandre - ingen sivilister blir skadet" sier en anonym kilde ved Østfold Politikammer.

 

Rocken kom til Sarpsborg en gang på 50-tallet. Nærmere bestemt 31 april 1960. Da landet Per-Elvis Titterud med "His Spaceship Invaders" på toppen av Matstova og spilte flettene og truser av hele byen. Og da mener jeg HELE byen. Etter dette fikk Sarpsborg et noe frynsete rykte i rockemiljøet. Sammen med en utagerende KrF-politikk gjorde dette sitt til at Sarpsborg-rocken ikke fikk fotfeste, hårfeste eller noe annet sted å feste før i 1973. Da kom norges kanskje tyngste rockeband ut av kjelleren: "Pigs of thunder"". Med vokalist Tore "Smirnoff" Opstadfjell i spissen lagde de furore over det ganske land med hitene "Kom i min hånd" og "Smil litt, da! Ikke bare ligg der og glo!" Disse tekstene fikk norsk språkråd til å utlyse en fatwa mot alle som skrev på norsk. Heretter skulle det være engelsk. Bandet ble senere strengt religiøst og skiftet senere navn til Mother Mary, eller var det Aunt Mary?

 

Sarpingene har altså satt bremsespor etter seg i rockehistorien. Og arven forvaltes godt av nye generasjoner.

 

GRAND PRIX: Sarpsborg arrangerte Eurovision Song Contest 2010. Hele arrangementet ble forvaltet sømløst og problemfritt fra rådhuset. Det var ingen diskusjoner og det hele var preget av konsensus innad i gruppen. WigWam vant. Nuff said.

 

TRIBUTES:Sarpsborgs musikkliv består ellers av mer eller mindre gode tribute-shows. Det er fordi man har glemt hvordan en sang skal skrives. Heldigvis begynner det å poppe opp forfattere langs hele Østfold-kysten som snart skal gjøre noe med dette. Som den store Avant Garde er Ari Behn i spissen for den dogmatisk sarpsborgske "Ta teksten tilbake i musikk, vi har kjempelyst på fisk! (Dessuten er vi jævlig gode på rim. Og på å fatte oss i korthet.)" Den er inspirert av dadaismen, pissismen og skeptisismen. Og er fryktelig viktig.

 

Religiøst liv

Du kan ta Jesus ut av Sarpsborg, men ikke Sarpsborg ut av Norge! Den Norske Kirke står sterkt i Sarpsborg. Det er fordi prosten er medlem av Arbeiderpartiet og dermed har helgardering. Men sterkest av dem alle står lekmannspredikantenes arvtagere og alle bor i Hans Nielsen Haugesgate, i området rundt Kruseløkka. Hit kom Jesus før han gikk inn i Getsemane. Her opprettet han en hellig leilighet med en gral og 50" flatskjerm med potetgullbolle integrert i fjernkontrollen. Jesus og Den Hellige Ånd holdt lange møter med prominente sarpinger før de innyndet seg hos den mer løsslupne delen av pikene på vei til ballettrening. Disse kunne fortelle om langt hår og piperøyking med fremmedartet odør (både fra håret og pipa). Avkom av disse bekjentskapene ble strategisk plassert rundt om i Sarpsborg, og forvandlet til bronse- og steinskulpturer. Disse kan beskues den dag i dag.( For guiding, ta kontakt med Borgarsyssel Museums utadvendte virksomhet.) Sakte men sikkert ble helligheten og herligheten åpenbar for alle, og i dag valfarter Europas kristne til Kruseløkka for å beskue og beskues mens de beføler muren rundt skolen. Jesus-sandwicher (herrens legeme) kan kjøpes med altervinsmoothie(økologisk) eller vievann fra Glomma (ikke fullt så økologisk). Man selger også en special edition iJesus med fortellinger (på alle språk) fra "møtene" med den hellige ånd og ballettpikene (18 års aldersgrense).

 

Allikevel har noen opplevd en nedgang og stort frafall. Dette skyldes en mengde faktorer som påvirker hverandre innbyrdes. Men man sendte en karismatisk leder på kurs til Scientologikirken for å plukke opp noen triks. De skrev en låt (stor hit på Radio Prime (FM 106,5)) som går som følger:

 

Intro: Tunge beats. Growlvoice: Indre og ytremisjonen holder stand mot Belseebub og satans yngel. Og takk for det!

 

Vi har fått nok av jøder, muslimer, papister,

gardister,nazister, kommunister som rister..

Vi skal oppsøke alle, sette kniv imot balle,

Og sende dem bort i kister!

 

Vi skal sparke og slå litt for Jesus og Gud,

følge frelserens bud om å finne en dude

som har helt mista trua, vi settern i bua,

så pisker vi løs til han blir smooth!

 

(Ref) Jesus lever i Særp!

ja, Jesus lever i Særp!

Kan du ikke tro?

Skal det flyte blod?

Jesus lever i Særp!

 

Nå er det ingen som tviler lenger: Sarpsborg - det finnes ikke maken!

 

Vennlig hilsen

 

Morten

 

PS Takk Stein! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for påminnnelsen, satt jo og tviholdt på modellen mens jeg gnugget vekk gummien. Kommer til å gå over

den før klarlakk, det er nok flere saftige fingermerker......  ::)

Jeg bruker alltid latexhansker når jeg håndterer modellen etter at lakkering er initiert. Fingerfett er forferdelige greier, og kan for eksempel føre til malingsavskalling dersom det er fingeravtrykk mellom to lakklag.

Takk for usaklig historietime. Det må ha vært litt av en jobb å skrive den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latexhansker! Sukk...... Det har jeg jo i overflod her hjemme! At det går an....  :(

 

Tenker jeg kommer til å tørke over den med desinfiserende-sprit-papir-serviett, før jeg går videre,

det bør ta fingerfettet.

 

Hyggelig at du leste deg gjennom historietimen Torgeir! Æren er ikke min alene, langt ifra, så er det sagt!

Men, vi har jobbet mye facts inn i teksten, så det er ikke det - litt selvironi er dog bare sunt, trur eg....  :shifty:

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, det var nok noen år før jeg flyttet til 'øya.

Men om han het Tore Arild, er det kanskje han som har firma under eget navn;

Tore Bjelland, her i byen, dvs på Ullerøy - leverer arkitekttjenester tror jeg.... :)/ Morten

 

That's our man! Husker han var veldig interessert i å studere byggteknikk.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt rart ut på venstre vinge spør du meg..

;D

 

Det blir egentlig ikke gæernt, men jeg legger selvfølgelig igjen mer maling med en svamp, enn jeg ville gjort

med sprøyta. På plussiden hadde jeg aldri greid å legge den siste fargen så presist med sprøyta heller,

så flink er jeg bare ikke.

 

Jeg aner at Micromeshen Jens Håkon var snill å sende meg, vil komme til bruk her.......

 

:)

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har perforerte kroner på begge Hansa'ene, så det burde ikke være problemet, men jeg kan godt

ta en test uten, klart det.

Ellers har livet på golfbanen lært meg, at utstyret praktisk talt aldri har skylda for dårlige resultater, det dreier seg

heller om tullingen som holder i utstyret......  ::)

 

Vel, slik ble det:

 

IMG_8259.jpg

 

Med den siste fargen på plass, ble det pinlig klart at camo-flekkene er for langt fra hverandre, samt at de fleste

av dem er for store, det var ikke slik jeg så det for meg. Litt av grunnen er selvfølgelig all overspruten fra sprøyta,

som gjorde at flekkene ble for store, dermed lurte jeg meg selv til å spre dem for langt ut.

Når jeg så maskerte med Maskol, og fikk slanket inn flekkene, var jo fadesen allerede et faktum.

 

Selve fyllingen av flekkene ser ganske riktig ut, men det er jamen det eneste positive, og det er ikke sprøytet....

 

Vel, jeg orker ikke begynne på nytt, av med maskeringen, så ser det slik ut:

 

IMG_8261.jpg

 

IMG_8262.jpg

 

Dette er forøvrig applikatorene:

 

IMG_8260.jpg

 

Spinner og propell er også underveis, bare satt den løst på da:

 

IMG_8263.jpg

 

IMG_8264.jpg

 

IMG_8265.jpg

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kyrre!

 

Sandfarge er notert, tror dog at jeg skal sette meg rolig ned først, puste ut, og finne ut om dette er noe jeg kan leve med.

 

 

En annen ting du ikke skal kimse av er effekten av pasteller rubbet med en stiv pensel eller sånne spisse japanske q-tips. Sett i etterkant er vel kanskje pasteller den beste veien å gå, faktisk. Fra børjan av. Men du er jo langt fra børjan ...

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.