Morten Syvertsen Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Hvorfor ikke kompromisse med 96-7? For om atte jeg kan ikke huske å ha bilder av 96-7...... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Godt!. Da bygger vi forskjellige varianter. Jeg ser du har luftinntaket uten sandfilter også....det er vel en type II maskin.. 96-6....det blir vel denne: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Mille grazie! Der er 96-6 ja, med de tidlige detaljene jeg har lyst å bygge inn i min første Folgore. 96-8 er også en tidlig maskin, uten synlige reparasjoner, men til gjengjeld er det en av maskinene som faktisk ble malt om med gul nese, de ukene denne ordren gjaldt. Den eneste ulempen med 96-6, er at den mildt sagt er overeksponert; den er brukt til eskelokkillustrasjon på Hasegawa-settet, den pryder omslaget på det gamle Squadron Signal-heftet og den er på omslaget av det første Avio Libri-heftet på 202........ / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Jeg tenker på å bygge med gul nese jeg og...., men fra Stalingradfronten. Noe å titte på: http://www.youtube.com/watch?v=EiPQdDFUUEU&feature=related Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Kult Tormod, østfrontmaskinene er tøffe med sine gule neser og vingetriangler. Det er vel derfor jeg heller litt til 96-6, den er en veldig typisk maskin for de helt tidlige Folgorene, gult forbinder jeg med østfront, og det vil jeg i såfall helst bruke på en slik maskin. Jeg har bare fem 202/205-sett, og er derfor mest interessert i å bygge de erketypiske maskinene, istedet for de eksotiske..... Kan tenke meg at en italiensk modellbygger er mer interessert i de uvanlige maskinene, akkurat som vi synes de litt mer uvanlige norske maskinene er spennende. Folgore og Veltro er dog så uvanlige på norske konkurranser, at de blir eksotiske uansett...... Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Jeg har vært på utkikk etter Macchi mc 205, men den ser det ut til at det er vanskelig å få tak i. Den er like stilig som en 202.....jeg liker colaboksene under nesa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Ikke like elegant, med sin butte spinner og colabokser, men tøff, - å ja! Hmmm, den må da ære mulig å oppdrive, e-bay kanskje? Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Nærmer seg bemaling snart? Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Joa Morten!........det er det sikkert, men med litt hell så dukker den sikkert opp i nyproduksjon om litt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Nærmer seg bemaling snart? Javisst, det er bare jobbehelg som kommer litt i veien nå, skal jobbe fire vakter på 49 timer, sånt setter en bremse for det meste.... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 airbrush på jobb.... Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Jeg HAR tenkt tanken.... Blir helt sjuk av å se at Tormod har fått farger på sin. Det foregår masse arbeid på Østfoldbanen hele helga, så litt vanskelig å forutsi arbeidsdagen. Tenke tenke tenke.... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Men jeg har ikke fått limt sammen understellet enda Morten...... Dessuten skal jeg jobbe litt i helga jeg og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Sukk..... visste vel inners inne at det ikke var noen god idé å dra fram bøker og internett i en slik jobbehelg. Selv om jeg har gjemt meg etter beste evne Har detaljeringsspøkelset funnet meg... Lediggang er roten til alt ondt....? Løper for livet, men kjenner det har bitt seg fast i nakken. Ikke bra, ikke bra...... :'( / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Puuhh, da var den arbeidshelga over. En del av referansene som har vanskeliggjort Folgore'n... Men jeg har greid å skjære gjennom detaljeringståka, og sier meg (nesten) ferdig. Det eneste som mangler nå, er radioantenne, manuelt sikte og pitotrør. Og så trenger den vel ganske enkelt en grundig vask - ligger nok fingerfett over det hele.... Det var på en måte greit å ta en liten tenkepause, så fant jeg da ut at halehjulet er helt på bærtur slik settet gjengir det, og det gjelder også kappene foran og bak halehjulet. Vel, de er slipt en del ned, og halehjulet er kraftig modifisert. Hadde jeg bare limt det på plass, ville det sett ut som en sånn der sen Messerschmitt med kjempelangt halehjul, nå er det kortet ned, stammen flyttet forover, og et nytt sånt sakseledd er scratchet. Stemmer bedre overens med fotos nå..... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Ta aa fil litt plast av hjulene naar du foerst er i gang - den staar litt paa taa. Naar fikk du limt sammen et fly paa to uker sist? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Flate hjula litt? Ja jo, men det må bli svært lite - vinkelen flyet har i forhold til horisontalen er rimelig "bang on".... Sånn framdrift på et fly? He he, det var ikke i fjor akkurat........... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Alt snakket om "signalfeil" på jernbanen får brått ny mening... Det er vel referansene som ikke stemmer overens, og toget står til det kommer i orden! Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Det kan nok vaere at flyet har riktig vinkel, men de maa ha minst 1000 psi i de dekkene for at det ikke skal bli noen deformasjon grunnet flyets vekt. Ikke at du skal ha helt flate dekk, men akkurat nok til at det gir inntrykk av at det staar vekt paa hjulene vil heve inntrykket. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Ha ha, herlig Arild! - og i overført betydning; helt riktig. Sikkerheten kommer alltid først for oss som jobber i "den skarpe enden", og om et tog må stå en stund å vente til vi anser det trygt å la det fortsette, ja så får det bare stå. Alternativet, - er ikke noe alternativ..... Ellers; point taken Jens Håkon, skal ta dem litt ned. Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Flate hjula litt? Ja jo, men det må bli svært lite - vinkelen flyet har i forhold til horisontalen er rimelig "bang on".... Sånn framdrift på et fly? He he, det var ikke i fjor akkurat........... / Morten Jeg vet åssen du gjør det. Du bare skrur på varmen på kokeplata jeg ser at flyet står på, og så venter du til det ser perfekt ut og tømmer på en liter vann akkurat DA. Pfssshhh. Sikkert induksjonsovn da. Og flating av hjul er Jens' kjeppcavallino numero uno. Det er ikke mulig å bygge NOE uten å få det påpekt, selv om du faktisk har gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 ...men de maa ha minst 1000 psi i de dekkene for at det ikke skal bli noen deformasjon grunnet flyets vekt.Jens 1000 PSI!!! Nå tøyser du. Våre Airbus A330/340 har ca. 205 PSI i dekkene Flott modell, Morten. Din står iallefall på egne hjul. Jeg må nok vente enda noen dager før det skjer med min. Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Men dere har da litt bulk paa hjulene da Stein:) Flate dekk er en kjeppcavallino som deles med Kyrre - han har bare ikke staatt opp og sett bildene enda:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Løp ut på kjøkkenet og tok ditt tips ad notam jeg Torgeir! ( Valgte BORT induksjon vi 'se... ) Sånn ble det, og noe mer blir det ikke Jens Håkon (eller Kyrre)! Oi, der har jamen antennefestet kommet på plass og, pussig. Takk Stein, setter pris på det! Du har tross alt noe tyngre materie å jobbe med... Meget interessant å følge med på Fiaten din! Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Syke, syke mann. Hadde jeg aldri turt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.