Gå til innhold
  • Bli medlem

'affanculo!!! Cavallino Rampante.. FERDIG


Anbefalte innlegg

  • Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mille grazie! Der er 96-6 ja, med de tidlige detaljene jeg har lyst å bygge inn i min første Folgore.

96-8 er også en tidlig maskin, uten synlige reparasjoner, men til gjengjeld er det en av maskinene

som faktisk ble malt om med gul nese, de ukene denne ordren gjaldt.

 

Den eneste ulempen med 96-6, er at den mildt sagt er overeksponert; den er brukt til eskelokkillustrasjon

på Hasegawa-settet, den pryder omslaget på det gamle Squadron Signal-heftet og den er på omslaget av

det første Avio Libri-heftet på 202........  :pinch:

 

:)

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Tormod, østfrontmaskinene er tøffe med sine gule neser og vingetriangler.

Det er vel derfor jeg heller litt til 96-6, den er en veldig typisk maskin for de helt tidlige Folgorene,

gult forbinder jeg med østfront, og det vil jeg i såfall helst bruke på en slik maskin.

 

Jeg har bare fem 202/205-sett, og er derfor mest interessert i å bygge de erketypiske maskinene,

istedet for de eksotiske.....

 

Kan tenke meg at en italiensk modellbygger er mer interessert i de uvanlige maskinene, akkurat som vi synes

de litt mer uvanlige norske maskinene er spennende.

 

Folgore og Veltro er dog så uvanlige på norske konkurranser, at de blir eksotiske uansett......

 

::)

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..... visste vel inners inne at det ikke var noen god idé å dra fram bøker og internett

i en slik jobbehelg.

 

Selv om jeg har gjemt meg etter beste evne

 

_PAPP_ferdig_1_big_medium.jpg

 

Har detaljeringsspøkelset funnet meg...

 

imagesCAQ2UM6W.jpg

 

Lediggang er roten til alt ondt....?

 

Løper for livet, men kjenner det har bitt seg fast i nakken.

 

firsttat.jpg

 

Ikke bra, ikke bra......

 

:doh:  :'(

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuhh, da var den arbeidshelga over.

En del av referansene som har vanskeliggjort Folgore'n...

 

IMG_8042.jpg

 

Men jeg har greid å skjære gjennom detaljeringståka, og sier meg (nesten) ferdig.

 

IMG_8044.jpg

 

Det eneste som mangler nå, er radioantenne, manuelt sikte og pitotrør. Og så trenger den

vel ganske enkelt en grundig vask - ligger nok fingerfett over det hele....  ::)

 

IMG_8046.jpg

 

Det var på en måte greit å ta en liten tenkepause, så fant jeg da ut at halehjulet er helt på bærtur

slik settet gjengir det, og det gjelder også kappene foran og bak halehjulet. Vel, de er slipt en del ned,

og halehjulet er kraftig modifisert. Hadde jeg bare limt det på plass, ville det sett ut som en sånn der

sen Messerschmitt med kjempelangt halehjul, nå er det kortet ned, stammen flyttet forover, og et nytt

sånt sakseledd er scratchet. Stemmer bedre overens med fotos nå.....

 

IMG_8045.jpg

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, herlig Arild!  ;D

 

- og i overført betydning; helt riktig. Sikkerheten kommer alltid først for oss som jobber i "den skarpe enden",

og om et tog må stå en stund å vente til vi anser det trygt å la det fortsette, ja så får det bare stå.

Alternativet, - er ikke noe alternativ.....  :pinch:

 

Ellers; point taken Jens Håkon, skal ta dem litt ned.  :)

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate hjula litt? Ja jo, men det må bli svært lite - vinkelen flyet har i forhold til horisontalen

er rimelig "bang on"....

 

Sånn framdrift på et fly? He he, det var ikke i fjor akkurat...........  :shifty:

 

/ Morten

Jeg vet åssen du gjør det. Du bare skrur på varmen på kokeplata jeg ser at flyet står på, og så venter du til det ser perfekt ut og tømmer på en liter vann akkurat DA. Pfssshhh.

Sikkert induksjonsovn da.  ::)

Og flating av hjul er Jens' kjeppcavallino numero uno. Det er ikke mulig å bygge NOE uten å få det påpekt, selv om du faktisk har gjort det.  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men de maa ha minst 1000 psi i de dekkene for at det ikke skal bli noen deformasjon grunnet flyets vekt.Jens

 

1000 PSI!!! wOOt Nå tøyser du. Våre Airbus A330/340 har ca. 205 PSI i dekkene

 

Flott modell, Morten. Din står iallefall på egne hjul. Jeg må nok vente enda noen dager før det skjer med min.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp ut på kjøkkenet og tok ditt tips ad notam jeg Torgeir! ( Valgte BORT induksjon vi 'se...  wOOt )

 

Sånn ble det, og noe mer blir det ikke Jens Håkon (eller Kyrre)!

 

IMG_8047.jpg

 

Oi, der har jamen antennefestet kommet på plass og, pussig.

 

Takk Stein, setter pris på det! Du har tross alt noe tyngre materie å jobbe med...

Meget interessant å følge med på Fiaten din!  :thumb:

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.