Gå til innhold
  • Bli medlem

'affanculo!!! Cavallino Rampante.. FERDIG


Anbefalte innlegg

Hvis du har en enamel klarlakk går det uansett fint. Men Maskol på hvasomhelst av akryl er et sjansespill, siden gummiløsning inneholder ammoniakk. Noe akrylmaling ikke er glad i.

 

Hva med det omvendte? Altså akrylmaling oppå Maskol? Eduards maskerings-sett for min (forsinkede) Hasegawa B-24D "The Little Gramper" i 1/72 foreskriver Maskol e.l. i tillegg til de selvklebende papirmaskene enkelte steder. Planen er å lakke med Tamiya akryl. Vil dette føre til uønskede kjemiske overraskelser?

 

Anders  ???

 

Jeg tror det Kyrre vil fram til er at Maskol kan være tilbøyelig til å løfte av akrylmaling, men bare tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ai ai, her var det litt å forholde seg til....  ::)

Som Torgeir er inne på, har jeg nok en tendens til å holde på Humbrol ja, det

er godt inne i komfortsonen min.

Men jeg ser jo at f.eks. Tamiya er super å sprøyte - og når jeg kjøpte mine første

glass med XF-farger - følte jeg meg nok litt som den godeste U.S. Marshal, når han

første gang pakket opp den spyflueblå Smith & Wesson Double Action.

 

Min double action heter Hansa.....  :shifty:

 

Allikevel går kanskje verden framover for oss dinosaurer også, om ikke fort, så ihvertfall sakte.

Mandag kjøpte jeg mine første bøtter med Citadel maling....  wOOt

 

Det går da sannsynligvis greit å kjøre Maskol på Humbrol, misfarging var ellers noe jeg grublet litt på

i forhold til å prøve det der honningtrikset, er det noen som har forsøkt det selv?

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskol altså.....

 

IMG_8246.jpg

 

Var til å bli smårar av, måtte rense penselen hver 2. - 3. flekk.....  :doh:

Blåste så over grønt, men ikke alt for tykt...

 

IMG_8247.jpg

 

Åtte timer senere var det bare å gnugge løs med tommelen, det gikk litt hardt for seg -

var glad for at modellen var sveiset solid sammen da....  ::)

 

IMG_8251.jpg

 

Ser litt mere ryddig ut dette, men nå når flekkene ikke er så utflytende, er det enklere å se at

mønsteret er en smule for "spredt",  mmmmm - vel, det får bare bli sånn, det vanskeligste momentet

gjenstår tross alt ennå, tror jeg velger en alternativ løsning.....

 

IMG_8250.jpg

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det der ser bra ut jeg. For meg ser det litt solbleket ut faktisk, og det er jo realistisk. Er også sikker på at du hadde blitt mere fornøyd dersom du hadde gjort dette med en gang. Nå synes det gule kanskje litt for mye igjennom, men jeg liker det i hvertfall. Jeg liker det jo litt overdrevent. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner sånn smått å nærme seg dekalering, hmmmmm

 

Det blir altså enten 96 - 6

 

mc200p_2-1.gif

 

Eller 96 - 8

 

mc202b.jpg

 

96 - 6 er fotografert med flere reparasjoner, før de nye panelene ble overmalt. Men de har jeg hoppet glatt

bukk over, maskinen må ha vært uskadet en gang vel?  ::)

 

96 - 8 er fotografert med gulmalt nese, dette betyr sannsynligvis at hele squadriglia'en på et tidspunkt

hadde gulmalte neser. De gule nesene varte dog bare noen uker, før direktivet ble omgjort, og man gikk tilbake

til hvite neser.

Ergo følger det at BEGGE maskinene høyst sannsynligvis kan bygges med gul eller hvit nese.

Illustrasjon to, viser altså 96 - 8, ETTER at den har fått hvit nese igjen, kunstneren har antydet dette,

ved å gi nesa et underliggende gulskjær, dét er interessant......  ::)

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig noe valg? Skjemaene ser jo helt forskjellige ut.

 

Vel, for å være helt ærlig, er dette to maskiner fra samme skvadron, malt samme dag, av samme mann, eeh,

i VIRKELIGHETEN altså. Ergo ser vi to tegneres tolkning av det identisk samme skjemaet, det øverste, av 96-6

er nærmest det du ser på fotos.  ;)

 

Ser ikke saa ille ut paa avstand, men det fingeravtrykket maa du gjoere noe med.

 

Takk for påminnnelsen, satt jo og tviholdt på modellen mens jeg gnugget vekk gummien. Kommer til å gå over

den før klarlakk, det er nok flere saftige fingermerker......  ::)

 

:)  / Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.