Gå til innhold
  • Bli medlem

'affanculo!!! Cavallino Rampante.. FERDIG


Anbefalte innlegg

Det ser nå slett ikke så borti natta ut på den avstanden du har tatt bilder på. Men jeg kan tenke meg at du er trist på grunn av spytting av gule malingskorn utenfor mottlene, og som vi ikke ser på bildene? Jeg er også sterk motstander av disse flekkene, og har funnet ut at den eneste måten jeg helt kan unngå dem på er å bruke godt tynnet Xtracolor, lavt trykk og himla lang tid.

Blank maling er lettere å mottle med enn matt, og oljebasert lettere enn akryl. Men det er nå bare meg og Iwataen min sin mening.

Hva slags maling har du spraya gult med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Micromesh er nok loesningen for aa faa vekk sproeytetaaka mellom flekkene, men med litt uflaks, saa gjoer det kantene til flekkene skarpere og.  Om du er "hell bent on Humbrol", saa proev aa blande litt blank klarlakk i den.  Den flyter kanskje bedre gjennom sproeyta da.  Og tynn den med skikkelig tynner og ikke white spirit eller noe billige saker.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micromesh.

 

Takk for innspill guttær! Micromesh er en idé, har ikke det, men 1200 grade slipepapir - for grovt kanskje?

 

Micromesh er nok loesningen for aa faa vekk sproeytetaaka mellom flekkene, men med litt uflaks, saa gjoer det kantene til flekkene skarpere og.  Om du er "hell bent on Humbrol", saa proev aa blande litt blank klarlakk i den.  Den flyter kanskje bedre gjennom sproeyta da.

 

Humbrol er nå liksom inne i komfortsonen da, hele oppveksten det vettu. Det er også det eneste som er tilgjengelig her...

I 1/48 skal vel de kantene være rimelig skarpe? Nå ser de mere 1/1 ut...  :(

 

 Og tynn den med skikkelig tynner og ikke white spirit eller noe billige saker.

 

skyldig......  :pinch:

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av tykkelsen på malingen så kan faktisk 1200 være bra. Men det krever nennsom hånd og tålamot. Problemet med finere Micromesh (Djeez, Morten, hvor mange ganger har du vært i UK de siste 10 årene?  ::)), er at du risikerer å fjerne tynn-lagt maling, mens de tykkere spyttklumpene bare så vidt blir slipt ned. Med et grovere sandpapir kan det hende du tar prikkene først, faktisk. Men det krever altså litt av modellbyggeren.

 

Ikke Micromesh? Tsk, tsk, tsk.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er det store problemet. For meg ser dette helt OK ut. Utfordringen blir, som du sjøl skriver, å "plante" de ørsmå nøttebrune flekkene inni de sandgule.

 

P.S. Jeg er litt opptatt av forståelighet og søkbarhet i enkelt-tråder. Hva vil en intetanende leser tro skjuler seg bak en tittel som SIG 'affanculo; Cavallino Rampante..?

 

Bevares, kjekt å slenge rundt seg med noen italienske kraftuttrykk, men dette dreier seg da vitterlig om en modell av en Macchi 202 i skala 1:?. Den samme tendensen irriterte meg m.h.t. "SIG Perkele"-temaet. Selv om jeg har flere finske enn italienske gener, ble det noen ganger helt uforståelig for meg hva som gjemte seg bak tittelen på tråden. OK, så får man klikke seg inn på selve tråden og gå bakover til det blir klart hva det hele dreier seg om. Men noen lettfordøyelig kommunikasjon oppstår ikke på denne måten.  :(

 

SIG står dessuten for "Special Interest Group". Hvis hver byggetråd får forstavelsen "SIG", blir dette temmelig utvanna. Det finnes en overordnet "SIG Pasta Basta!".Meningen med denne er at italiensk-relaterte modell-prosjekter kan samles her. Hvis hver enkelt modell under denne paraplyen kalles "SIG" ditten-eller-datten, blir dette relativt forvirrende. E.S.

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input Anders!

Må bare innrømme at, ja; det ser ålreit ut på bildene, men det er mest fordi jeg i et anfall

av svart fortvilelse ikke engang orket å gå makro (eller selvfornektelse, som det også kalles...)

 

Skal vise, når jeg får ladet opp batteriet til kamera...

 

Tydelighet, ja, er enig i det. Tydelighet er en god ting. Men voksen"opplæring" er heller ikke å forakte...  ::)

 

Ja, i år slengte vi om oss med finske kraftuttrykk, morsomt med ord vi ikke bruker i vår vanlige tale,

noe eksotisk nesten. Det var vel mest et ønske om å videreføre den forbilledlig gode tanken, og derigjennom beholde det

litt eksotiske, samt den gode humor, at den herlige kraftsalven 'affanculo kom i headingen.

 

For all del, jeg ser at det ikke blir slik, og at moderator har landet på noe traust og helnorsk istedet, á la

Grandiosa. det er notert, om enn i stille protest. (som vel også er helnorsk...  ;D )

 

Men i min barnlighet prøver jeg å tviholde på et minstemål av humor, sånn er jeg bare, en personlighetssvikt der altså.....  ;)

 

Det er i det hele tatt forvirrende at det i det skal henge ved en "SIG" til 'affanculo, siden 'affanculo ikke er en slik, men

i effekt en "up and coming" spesialklasse...

 

Cavallino Rampante går ellers ganske enkelt på; at jeg bygger en Folgore fra 96. skvadron, på samme måte som at; når jeg

endelig kommer til byggingen av en Breda-bygget maskin fra 74. skvadron, vel; så blir det selvfølgelig en "Vespa Arrabiata"-tråd....  ;)

Headingen er således en forholdsvis spesifikk beskrivelse av trådens innhold.  8)

 

Vennlig hilsen, og med ønske om en riktig god helg!  :)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg skylda på meg for at det ble SIG Pasta Basta. Det dukket opp hos de ivrigste som var tidlig ute med å starte, og jeg brukte det da jeg ikke erfarte at det var noen høylydt navnestrid. Nå er det ingenting som hindrer oss i å endre navnet på gruppebygget, men jeg kommer ikke til å ta initiativ til noe sånt. Men om det skulle bli etablert et soleklart krav fra et flertall av deltakerne om at de vil at gruppebygget skal hete noe annet, så er det bare å si i fra.

 

Hilsen Moderatoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi utfordring ja, syntes ikke det ser værst ut jeg :thumb:. Det er meget vanskelig å sprøyte konsise og atomiserte lyse farger over mørk overflate. Det krever sitt av maling, lakksprøyte og luftkilde, og dobbelaction finger til operatør. Ta av beskyttelsen for dysa, og dynk ofte i tynner, avslutt med luft og ha tynn "sådær" maling, fløtekonsistens..

værste er nok Wellemuster på mørk overflate. Jeg gruer meg til skjemaet på min" pipestilk" i 72 skala, da skal jeg se hva sprøyta "hard on und Steinbeck" er klar for.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nå skulle jeg egentlig kommet med et forsvar av 'affanculo, men jeg skjønner hva du

mener og, så da hadde jeg delvis argumentert mot meg selv.....  :doh:

 

Selv om jeg har vært i Italia flere ganger, og har godfot for språket, har jeg ikke gjort noen

kjempeinnsats for å lære det, men jeg "hører" jo at Vaffanculo!  /  'affanculo! smeller

godt på italiensk, på samme måte som Perkele! smeller godt på finsk.

 

Sånt sett er ordet "tilfeldig" valgt....

 

Vi har selvfølgelig en større nærhet til Finland, og kanskje derfor føler vi også en større grad av

familiaritet til et ord som "Perkele", selv om de færreste aner hva det betyr (- det er det finske navnet

på guden Thor, eller den finske ekvivalenten av Thor, for å være nøyaktig...... )

 

Men jeg ser jo at Stein har lagt seg vesentlig mer i sælen enn meg, hva gjelder italiensk.

Hva sier du Stein, humoristiske innspill mottas med takk!?

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau.

Helt enig: pasta basta er et skikkelig kjedelig navn. Jeg har ikke klart å tenke ut noe jeg synes er bedre.

Affanculo er det for eksempel ikke en kjeft som vet hva betyr, og dermed synes jeg ærlig talt det virker litt jålete å bruke.

At tråder har usaklige navn er jeg likevel stor tilhenger av.

 

Men når det egentlig heter vaffanculo så skulle man tro at det klarnet opp for folk flest, men det gjør det ikke da heller!

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg er vel litt lunken selv over SIG Pasta Basta. Hva med SIG Ali Dorate? Gyldne vinger. En arie fra en italiensk opera, jeg husker ikke hvilken, men Zucchero hadde en italiensk/engelsk slager med den for noen år siden. Arien var faktisk Italias første nasjonalsang de første årene etter Italias samling i 1861.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som kvisete tenåring satt og leste "Kampserien", "På vingene", "Spion 13" og lignende kvalitetstegneserier med handling fra andre verdenskrig, pleide italienerne å rope "Mamma mia!" når de ble utsatt for allierte angrep. Ordforrådet til japanerne bestod kun av ordet "Bansai", mens tyskerne hadde det rikeste språket og varierte mellom kraftuttrykkene "Verdamt!", "Donnerwetter!" og "Gott in Himmel!", og så sa de "Los! los!" når de hadde det travelt og "Achtung" når de skulle advare hverandre. Kort sagt, man ble språkmektig av disse bladene.

 

Men altså: " SIG Mamma mia" hadde blitt navnet viss jeg fikk velge navn på gruppebygget.

 

Einar S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.