Gå til innhold
  • Bli medlem

'affanculo!!! Cavallino Rampante.. FERDIG


Anbefalte innlegg

Jeg vil legge til noe til Einars fyldige gjengiving av språkopplæringen man fikk av å lese de bladene. Det jeg tenkte å legge til er jo ikke språk som sådan men mer kulturelle variasjoner rundt det å gå på en smell; dvs hva sier man i de forskjellige landene når man blir truffet i kamp?

 

For de amerikanske eller engelske så var gjerne "aarrggh" dødsøyeblikkets ytring. Tyskerne sa selvsagt "ach" mens japanerne stemte i med et "aaiieee".

 

Jeg husker ikke hva italienernes variant var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

He he, jeg nevnte det vel nylig, men i et de første KAMP!-heftene jeg leste, var det

en annen framstilling; her var italienerne ridderlige, og kjempet med ære og hederlighet.

(Luftkamper mellom italienere i Fiat CR 42 og briter i Gloster Gladiator)

 

Det preget sikkert et ungt guttesinn......  ::)

 

Men framstillingen har selvfølgelig ellers alltid vært klisjépreget, det var ikke noe i veien

med den italienske soldat, men svært, svært ofte var logistikk og infrastruktur, koblet med

politisk valgt (les: ukyndig) ledelse, under enhver kritikk.

Så soldatene ble herset rundt med, de fikk ikke mat og vann når de skulle, og manglet ofte utstyr.

 

Det er ingen grobunn for en god kampmoral, ikke i noen hær...

 

Vennlig hilsen

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koblet med

politisk valgt (les: ukyndig) ledelse, under enhver kritikk.

 

Jeg skal ikke misforstå deg med fullt overlegg, Morten, men denne formuleringen kan jo tolkes som om du synes politisk valgte regimer er ukyndige per ce.  ;)

 

Men jeg tror jeg forstår hva du mener. Ett eksempel er 12,7 mm - ammunisjonen italienske jagerskvadroner ble tildelt i 1941-42. Denne var av så slett kvalitet at de italienske pilotene som fløy sine underbevæpnede maskiner mot allierte Spitfires og Hurricanes var sjanseløse, uansett hvor gode de var i lufta og hvilken kampmoral de måtte ha.

 

Anders  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gårdagen så noen biter Micromesh ankomme heimen, grace á Jens Håkon.

Dagens lille øvelse i puss-puss-så-får-du-en-suss, var dessverre mislykket,

det eneste jeg oppnådde var å dra meg gjennom malinglagene her og der....  :(

 

Utsnitt av en vinge:

 

IMG_8235.jpg

 

Up close and personal:

 

IMG_82351.jpg

 

Skal prøve meg for tredje gang; fylle i "gangene" i labyrinten med grønt, og så forsterke flekkene.

Går det gæernt igjen, så vel....... Kinaputt?

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at Micromesh kom frem og at den er tatt i bruk.  Kjipt at det ikke fungerte etter hensikten da, men naa har du i hvertfall slettere lakk.  Kanskje du burde proeve noe Xtracolor emaljelakk?  Den lengre toerketiden hjelper paa aa holde dysen ren.  Samtidig vil jeg anbefale en bedre tynner for lakken - sjekk ut MDC.  Denne er ikke saa dyr om du bare bruker den til aa tynne maling for sproeyting med;)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte, trøst og forslag gutta!

 

Overflaten er nå ganske riktig; slett som et nyvokset pikelår, så det er definitivt noe å ta med seg Jens Håkon.  :)

 

Kjøpte da en flaske Maskol på -90tallet en gang, den står på plassen sin, kanskje verdt et forsøk...

Ellers høres honning interessant ut, den skal vel skylles av, vet bare ikke helt hva som da skjer med maskeringstapen -

det skal brune flekker inn over de gule flekkene også.....

 

Endelig funderer jeg litt over det der med malingen - kjøpte en flaske med den der Abteilung vitspriten på Skala,

tanken er at denne da skal være terpentin fra fargehandelen overlegen - på en eller annen måte...?

 

Så har jeg også gjort meg noen tanker om det du nevner Torgeir, en hissigere tynner - f.eks universaltynner, hvilke

egenskaper får du ut av malingen da, kontra denne Abteilungvæsken.....?

 

Hmmm, trå varsomt nå, kjenner jeg....  :'(

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskol og lyse farger er i hvertfall en daarlig kombinasjon.  Jeg ville proevd aa tynne lakken mer slik at sproeyta forstoever malingen bedre, men ikke saa mye at det "eksploderer" malingen.  Selv pleier jeg aa bruke Mr Color Thinner, og er fornoeyd med den.  Har ikke brukt MiG sin tynner, men det hoeres ut som den er mer egnet for tynning av oljefarger for vask?  MDC sender paa postordre ogsaa til Norge.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra på lyse farger? Skjønner ikke helt dette. Er tanken at man må legge på så tykt med lys farge oppå en mørkere at man får synlig kant? Jeg brukte for øvrig maskol med en viss suksess da jeg malte spaghettibomberen med de samme fargene for noen år tilbake. Riktignok var det i en annen skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, oppe i hodet mitt, forestilte jeg meg en fare for mulig misfarging av lyse farger,

eller no' sånt jeg da........

 

Er det noe annet, stiller jeg blankt.......

 

:(

 

Morten

 

 

Hvis du har en enamel klarlakk går det uansett fint. Men Maskol på hvasomhelst av akryl er et sjansespill, siden gummiløsning inneholder ammoniakk. Noe akrylmaling ikke er glad i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en enamel klarlakk går det uansett fint. Men Maskol på hvasomhelst av akryl er et sjansespill, siden gummiløsning inneholder ammoniakk. Noe akrylmaling ikke er glad i.

 

Hva med det omvendte? Altså akrylmaling oppå Maskol? Eduards maskerings-sett for min (forsinkede) Hasegawa B-24D "The Little Gramper" i 1/72 foreskriver Maskol e.l. i tillegg til de selvklebende papirmaskene enkelte steder. Planen er å lakke med Tamiya akryl. Vil dette føre til uønskede kjemiske overraskelser?

 

Anders  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl? Du har vel fått med deg at gamle Syvertsen kun bruker Humbrol, på samme måte som en viss westernhelt krampeholder på sin velbrukte Single Action Army '73.

 

Husker jeg feil, eller gikk ikke den sagnomsuste U.S. Marshalen over til en double-action S&W etterhvert?

 

Anders  ???;)

Jo, han var egentlig nokså progressiv når han fikk tenkt seg om. Krag Jørgensen var han også innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.