Jens Håkon Brandal Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Modig gjort aa bruke varme ja. Selv er jeg feig og sverger til slipepapir. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Hadde jeg gjort og, men er litt for (over)trøtt til å tenke helt klart nå, kjenner jeg......... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Step away from the model...! Dumt aa oedelegge to ukers arbeide. Holder du koken oppe, saa kan du ha en ferdig modell om et par uker - ikke daarlig. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Hvor lang steketid anbefales for å få passe sprø skorpe på denne Macchien?.. Bra fremdrift Morten......bare å fyre lakksprøyta nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Lakksprøyta ja, der er det etter eller annet - det bobler og bruser i koppen, det bobler over rett og slett - fuktighet tro? Vel, jeg hadde i grunn blanda ferdig, og var klar til litt sprøyting, men så husket jeg noe jeg hadde glemt - rommene til førstehjelpsutstyr var ikke der på den første serien. Bråfylte panellinjene på begge sider med Tamiyamaling, her venstre side: Så var det tut og kjør.... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Dette blir flott, Morten! Du har meget godt tempo også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 Takk Rune! Har vært ute og handlet inn noen bøtter maling i dag, så har det som trengs til tre av fargene væffal. Mangler farger til å få mikset Bruno Mimetico, men den skal da også sist på, så det er uansett noen dager unna...... I dag er det maskin 96 - 8 som leder i popularitet her hjemme..... Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Med 96-8 saa ligger det an til solid hjemmeseier. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 Nesten walk over det....... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Bra fremgang å spore her Morten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Så er undersiden malt. Brukte en miks av 3 deler Humbrol 156 til 1 del Hu 34. Deretter lysnet jeg den 1/1 skala miksen med mer hvitt og kjørte den både litt konsentrert i midtseksjonen av paneler, samt lett dusjing over det hele, da ble den slik: Har sjekket ut flere modeller på nett, og registrert at jeg ikke er alene om å ha notert meg for lys grått (Grigio Mimetico) hjulbrønner etc. Bestemte meg derfor å stole på mine gamle notater og gå for grått. Ellers har jeg sånn smått begynt å øve meg på kamomønsteret..... Sist men ikke minst, i disse hjulbyttetider; ta det pent når dere sjekker lufttrykket..... Lilefinger'n, ja ja, den er vel minst allikevel da.... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Snaisent Morten... Er det ikke gøy å se at det plutselig nesten er ferdig..... Hos våre venner maurene, så er den den fingeren en gigantus lillefingus. Med andre ord størrelse er relativt :-) Roy (mikro filosof) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Hvordan kommer du til for aa male siden av dekkene som vender mot hjullukene? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Veldig, veldig deilig å se at arbeidet med modellen går jevnt fremover Roy, god følelse det. Jens Håkon, jeg har jo planer om å pensle da...... Men først er det 100 meter hekk! Den står utenfor her nå, full av bristeferdige knopper, og klar som et egg for vår - men nå skal det bli en brutal oppvåkning med hekkesaks istedet. / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Etter en natt med maskering, var det endelig tid for hovedfargen; Verde Mimetico 2. Brukte Humbrol 149, med en dæsj Hu 64. Etter første strøk, kjørte jeg litt mer 64 i miksen for å lysne den ytterligere, og kjørte den miksen litt sånn her og der. Det siste var nok egentlig bortkastet, da kamomønsteret som skal over det grønne, er ganske tett..... (fargen er en del kraftigere enn bildet gir inntrykk av.....) Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Denne var kul! Bare stopp naa du Morten:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 He he, kan'ke stoppe nå - dvs, det blir nok en påskepause... Men, hjul og felger er malt Jens Håkon.... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Jeg synes groennfargen var frisk jeg... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Nå, sånn ja, for trøtt etter nattevakt med etterfølgende malesession til å ta den Jens Håkon.... Anyway, stått opp igjen, fått i meg litt middag - og er snart klar for en nattvakt til..... Tok med meg Folgore'n ut i ettermiddagslyset, for et litt bedre inntrykk av en litt kinkig farge, Verde Mimetico 2 har lite oliven i seg, så den ser liksom litt "feil" ut, på en måte, men føler at jeg har "nailet" den sånn passe... Med "matchende" krukke? Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Ettermiddagslyset ga bedre belysning Morten. Jeg synes denne fargen ser bra ut. Det første bildet var vel frisk i fargen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Takk Tormod, ja, det ble litt natt og dag over de bildene der..... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 15, 2011 Author Share Posted April 15, 2011 Sukk, snakker om om å få en reality check på egne evner, eller mangelen på de samme. Har dratt på et mønster med Giallo Mimetico 4, tålelig fornøyd med tettheten, men flekkene er nok for store til å være i skala. Det store problemet er dog søl, finkornet spytting, greide ikke å bli kvitt det, varierte tykkelse på maling, samt trykk, men fikk det ikke til.... Er bare ikke pent, brukte en Hansa 281, men det er nok helst brukeren, ikke utstyret. I desperasjon byttet jeg til en Hansa 200, og kjørte grønt mellom flekkene Innbilte meg at det gikk bedre med 200'n, så da prøvde jeg å forsterke de nå lett utviskede flekkene, og så var elendigheten tilbake... Trist som faen....... :'( / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 Jeg syns det ser rimelig greit ut på bildene. Jeg har noen bokser med White Ensign Models' Verde Mimetico 2, og den virker på meg å være endel mørkere en fargen din. Jeg har brukt akrylmaling i sprøyta mi for første gang i min del av gruppebygget. Jeg kommer nok til å bruke emaljemaling på mitt camo-skjema. Har brukt noe Vallejo sort og gråsort på endel detaljer og er gått lei av hele tiden å måtte "touch'e opp" til stadighet etter selv lett håndtering. Men nå er det sliping, sliping, sliping og atter sliping av sparkel. Uvante bevegelser så jeg tar jobben over to-tre dager. Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 15, 2011 Author Share Posted April 15, 2011 takker Stein, joda - er i utgangspunktet tålelig fornøyd med mønsteret, men, som sagt.... Antar at WEM-fargene er i 1/1 skala, og da skal de også være mørkere, slik denne miksen var, før leg lysnet den med Hu 64, for å ta hensyn til skalaen. Må dog innrømme at jeg nå er veldig bekymret for å skulle prøve meg på å fylle flekkene med brunt.... Vennlig hilsen Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 takker Stein, joda - er i utgangspunktet tålelig fornøyd med mønsteret, men, som sagt.... Antar at WEM-fargene er i 1/1 skala, og da skal de også være mørkere, slik denne miksen var, før leg lysnet den med Hu 64, for å ta hensyn til skalaen. Må dog innrømme at jeg nå er veldig bekymret for å skulle prøve meg på å fylle flekkene med brunt.... Vennlig hilsen Morten Synes heller ikke det så så ille ut på bildene. Bland tynt og gå over med de ulike fargene der du ikke er fornøyd. Det brune kan du bruke en sjablong på. Riv forskjellige fasonger i et ark og legg inntil den gule flekken. Når du legger klarlakken vil noe av overspray-effekten forsvinne, og med dekaler blir helheten enda bedre. Etter væring og mattlakk vil det være enda mindre synlig (pluss at du er blitt vant til det ) Hold fram som du stevner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts