Gå til innhold
  • Bli medlem

Spit Vc Trop Malta


Anbefalte innlegg

Jau her er man i gang, sakte men sikkert har jeg ristet av meg byggetørke - og satt i gang med denne saken her:

 

spitV_Box.jpg

 

(beklager crappy bildekvalitet)

 

 

Skjema blir nok det til høyre, muligens det til venstre - om jeg drister meg til å legge en film av tynn azurblå og tror jeg kan få et bra resultat...

(ørkenskjema flyet fløy vel kun et par dager, så man skulle ikke ha mye væring - det andre vil nok kunne unnskyldes med mer væring)

 

spitV_scheme.jpg

 

 

Så langt har jeg kommet, har vært fint å sitte i sola på verandaen og pusse og pusse, skikkelig zen!

 

SpitPict_1.jpg

 

Høyderor er løsnet fra halevinge, og denne gangen har jeg limt på en profil av rundt plastrør for å få en mer troverdig kurving på oversiden.

 

Mer følger, nå skal jeg straks på jobb...

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Oj, en Malta-Spitfire har jeg siklet på også, men fikk i grunnen nok Special Hobby med Fiat G.55'en. Ble litt for mye knoting for en med min tålmodighet.

 

Og selvsagt skal du lage den blå! Det er vel en del diskusjon om hvordan disse Malta-Spit'ene så ut, så kanskje du kan finne andre kilder støtter deg i å bare male den blå uten å tenke på at det opprinnelige skjemaet skal skinne gjennom.

 

(Forresten, burde ikke denne tråden ligge under Gruppebygg Spitfire?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener aa ha lest at flyene som ble levert til USS Wasp var fabrikknye da de ble floeyet inn til Abbotsinch (det som naa er Glasgow Airport) foer de ble fraktet med bil til kaia og saa heist ombord i hangarskipet, saa det skal vaere minimalt med vaering der ja:)

 

Den oversproeytede varianten hadde jeg tenkt aa proeve meg paa selv, og det er saa mange teorier om hvordan man malte opp Malta-Spitfire'ne at du kan lovprises og fordoemmes av naer sagt alle leire.  Den som hadde hatt en tidsmaskin, digitalkamera og fargekart...:)

 

Jens

 

Synes definitivt denne traaden hoerer hjemme i Spitfire/Seafire gruppebyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

(ørkenskjema flyet fløy vel kun et par dager,

Næhei. Den fløy aldri operativt i de klærne der. Ørkenskjemaet er sånn den så ut da den ble heist ombord på Wasp i Glasgow, men da hadde den ikke kodebokstaver. Det er opplest og vedtatt at samtlige fly ble malt blå før de tok av fra USS Wasp for å fly inn til Malta. Hva som ikke er vedtatt er HVILKEN blåfarge som ble brukt, men US Navy Blue Grey skal være en sterk kandidat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg  :)

 

For det første har jeg ingeting imot å få tråden flyttet til gruppebygging, men det må nok en moderator til...

Tenkte aldri på dette med gruppebygging, har liksom ikke skjønt det der helt bare  ;)

 

Har nå mest sans for blåfargeskjema selv, så takk for all info om temaet, det er til stor hjelp!

 

Mer skriblerier følger, er litt trøtt etter jobb...

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gruppebygg, hadde tenkt å ha denne med på SC i sommer, så da kan den vel strengt tatt ikke stilles ut på LU '10?

Har jeg forstått det riktig?

 

Nuvel, hva farger angår har jeg etter mye tråling av nettet kommet frem til (at Torgeir har rett) at spit'ene som ble levert med Wasp, mest sannsynligvis ble påført en eller annen blåfarge ombord, på vei til middelhavet. Videre at blåfargen er et mysterium, men at den sannsynligvis er en eller annen form for US marineblå, (også en kandidat kan være  Navy Blue 5n). USS Wasp ble sansynligvis påført nytt kamoskjema før denne reisen, og at spit'ene ble malt med en uttynnet maling som var tilovers eller var ment til reparasjon av Wasp.

Dette er jo interessant dersom man bygger 1 J (den med ørkenskjema).

Når det gjelder Beurlings fly, så ble ikke dette levert med Wasp, men med HMS Eagle, og videre lesing må til - men sliter med å finne noe konkret rundt dette, så langt. Men det ER den jeg har mest lyst til å bygge.

 

Nils: Fant litt på nett ang Wing Masters, var noen previews av artikkelen der og det ser veldig bra ut, men fransken min er svært begrenset - men interessante bilder av rufsete påført blåmaling!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gruppebygg, hadde tenkt å ha denne med på SC i sommer, så da kan den vel strengt tatt ikke stilles ut på LU '10?

Har jeg forstått det riktig?

 

Nei.

 

En modell kan delta i konkurranse på LU såfremt den ikke er blitt premiert på LU tidligere. Så du kan stille ut modellen så mange steder du vil, og vinne så mange premier med der du (eller de som dømmer) vil, og likevel delta på LU med den.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var det litt byggteknisk oppdatering  ;)

 

Holder på med vingen, limte på undersiden først sånn at det var lettere å fikse evt. passformproblemer (man plukker opp noen triks her på forumet).

Det viste seg å være lurt, for noe justering må til på overdelene. Venstre vinge måtte pusses litt til ved roten, og høyre må ha litt ekstra fyll i roten.

 

S5000038.jpg

 

Har limt på litt rømmebokslokk på Hø. vinge - skal kuttes og pusses til...

 

S5000039.jpg

 

Så en liten detalj av profilen på høyderor - har som sagt kappet et evergreen rør på langs og limt dette på plass, så er dette sparklet og pusset slik at den er buet inn mot vingen oppe, og "flat" der den skal festes til vingen. Skal driste meg til et par hengsle-hakk også, trur eg...

 

S5000040.jpg

 

Den til venstre viser oversiden, og den andre undersiden...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

(ørkenskjema flyet fløy vel kun et par dager,

Næhei. Den fløy aldri operativt i de klærne der. Ørkenskjemaet er sånn den så ut da den ble heist ombord på Wasp i Glasgow, men da hadde den ikke kodebokstaver. Det er opplest og vedtatt at samtlige fly ble malt blå før de tok av fra USS Wasp for å fly inn til Malta. Hva som ikke er vedtatt er HVILKEN blåfarge som ble brukt, men US Navy Blue Grey skal være en sterk kandidat.

 

 

 

USS Wasp leverte to ladninger med Spitfires til Malta. Det er kanskje ikke sikkert at Spitfirene ble malt om begge gangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden artikkelen er på fransk og temaet ligger noe på siden av mitt interesseområde så har jeg ikke strevd meg gjennom artikkelen. Artikkelen handler ikke bare om Wasp, men Spitfire Mk.V på Malta generelt, og det jeg kan tolke så var det diverse lokalt tilpassede kamuflasjeskjemaer.

 

Mange fly på Wasp var nok malt. Kanskje alle for alt jeg vet. Men er det dokumentert hvilken farge? Man kan anta mye ut fra noen s/h-bilder men uten kryssdokumentasjon så forblir det gjetninger.

 

Jeg sier ikke dermed at det ikke var slik, dette er mer å regne som kontrollspørsmål.

 

Jeg kan scanne artikkelen, så kan du gjøre et forsøk på å oversette.  ;)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er vel bevist at de ble malt under overfarten på Wasp, siden bilder av fly som heises ombord viser dem i ørkenskjema, mens bilder av fly som står klare til å ta av viser at de er blitt malt i en ensfarget, og mørk tone. At det var blått er det vel ikke så mye grunn til å tvile på, og malingen må altså ha vært tilgjengelig på båten.

At fly i senere leveranser ble overmalt i andre blå eller grå toner eller kanskje i for eksempel Extra Dark Sea Grey er det heller ikke grunn til å tvile på, siden disse ofte er lysere i léten enn kalendermaskinene som var ganske mørke. FAA-maling burde ha vært tilgjengelig på Malta, siden marinen hadde flyavdelinger der.

Jeg kan ikke mange kløyva ord fransk, så det er rimelig bortkastet å scanne artikkelen for meg. Men hvis du legger den ut her, finnes det kanskje en og annen språkmektig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært fint om du ville gjøre det Nils, er ikke noen kløpper på fransk, men kanskje noe trenger igjennom...

 

Har fått på begge vingenes overflater og sparklet ytterligere, men det går ganske så sakte fremover. Hadde planlagt en innsats i dag, men det blir det lite av grunnet et lite

skjeinebrett uhell under et ellers så trivelig hageselskap i går... klarte å forstue høyre pekefinger. Og da venstre tommel er godt plastret fra før er man litt hemmet...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.