Gå til innhold
  • Bli medlem

Spit Vc Trop Malta


Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for tape-tipset, Anton!

 

Det funka fjell - Første tapebit fjernet sist pålagte 3 tall, andre tapebit fjernet resten (utenom en pitteliten sort prikk som ble værende igjen).

 

Det er veldig bra at man kan bruke erfaringer fra katastrofesituasjoner til noe konstruktivt. Har hatt såpass skumle episoder med tape og dekaler at jeg aldri vil tenke på å ha tape i nærheten av dekaler igjen... Helt til Anton kommer her med gode råd - ok! Tape kan brukes effektivt MOT dekaler, og takk for det!

 

 

Så da går prosjektet videre!

Disse dekalene er altså trøblete å få på, men de bør få gullmedalje for å suge seg godt til underlaget - jøss så bra, har kun brukt litt setting solution og de har trengt seg inn i ALLE panellinjer der de skal. Eneste som har vært litt gjenstridig er rundellene på undersiden, er noen "blemmer" i vingen (noe til mg) som jeg måtte gå en runde nr. 2 med - men nå lander dette også vel i havn. Det gikk også greit å få plassert stensiler på undersiden, måtte bare være tilstrekkelig konsentrert i hodet, og myk i bevegelser og utstyr.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka fjell - Første tapebit fjernet sist pålagte 3 tall, andre tapebit fjernet resten (utenom en pitteliten sort prikk som ble værende igjen).

 

:)

SAS

 

Nå tenkte jeg jo egentlig på å fjerne kun det tallet som var dårlig (kun tre tallet åltså), men du tok og gjorde det "Helt Anton". 8)

 

Den sorte prikken *kan* man fjerne om man veldig forsiktig tar den vekk med skalpel. Da tenker jeg ikke på å skrape den av, men gjøre samme bevegelse som når man fjerner små stubber av sprue på en del. Om det ga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gav mening, på en litt bizarr måte  :)

 

Tror du misforstod, fjernet bare 3-tallet - siste tall i serienummer. Men hadde forsøkt å reparere 3-tallet med et nytt, slik at det lå 2 dekaler (3-tall) oppå hverandre (vennligst ikke kommenter det opplagt tåpelige i den "idéen).

 

Nå har jeg altså et 3-tall igjen å slenge på - noe jeg skal gå å gjøre straks!

 

Har i dag forsøkt å fjerne siste rester av ryggsøm - var et par små, men synlige punkter. Har rett og slett lagt på noen lag med Johnson - nå skal jeg også gå å se hvordan det har gått.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Oppdatering:

 

Etter en rimelig effektiv dag har jeg gjort chipping, panellinjevask - og postshadet!!! - Har fått på eksos og kruttstriper.

Det siste jeg gjorde før jeg gav meg for kvelden var å tørrbørste lyseblå oljemaling over det hele. Nå skal det hele hvile før jeg legger på litt pigmenter (støv) og mattlakker!!!

 

Så langt i prosessen har jeg oppdaget at den ene vingeskjøten ikke er helt perfekt. Har også oppdaget (tørrbørsting er avslørende) en og annen skjønnhetsflekk i lakken - argh!!!

 

Nuvel... morgendagen gir nye utfordringer!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola, me llamo Stein. He hecho un espitfire...

 

Sorry, men tenkte jeg like godt kunne åpne innlegget med litt spansk...

 

Nå som alt har tørket må jeg innrømme at jeg sitter igjen med en følelse av å ha overdrevet noe, særlig hva panellinjer angår. Tenker jeg skal gå over å se om jeg dempe dette noe.

Det er mulig at det vil se bedre ut når mattlakk har kommet på, for nå er jo grunnlaget samt eksos- og kruttstriper forholdsvis blankt, mens "shading" etc er matt.

 

Torgeir - takk for reine ord for pengene! Skal fikse avflassingen! Skjønnhetsflekkene er ikke så mye Johnson som har rent (svært lite av dette, denne gangen - men pleier å være et problem) - det er mer småting som en og annen kant der det har vært maskert mellom under og oversider (særlig helt foran på vingen) og en og annen ujevnhet i lakken. Så var det den @%# vingerota.

 

Nuvel noe fikling gjenstår, mens jeg kontemplerer over at heller ikke denne gangen ble resultatet så bra som jeg hadde ønsket - og at jeg fortsatt har et stykke å gå... (Mitt neste bygg blir noe fra Mr. T!!!! haha)

 

Et par bilder før dagens arbeid settes i gang (på siste bildet ser man den infamøse vingerota - selv om den ikke ser sååå ille ut på dette bildet)!

 

ettervask_2.jpg

 

ettervask_1.jpg

 

 

Har ikke anstrengt meg særlig for å få gode fotoforhold, så ta bildene med en klype salt!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig med deg der Einar. Men, har jobbet litt mer - tatt en pitteliten runde med mer lys tørrbørsting, og - fått på mattlakk.

Jeg regnet med at noen strøk med mattlakk ville dempe det hele og lysne "teinten" et par små hakk, og så langt har jeg fått rett. Nå er fortsatt et svakt skjær av blanket, men regner med at det er helt borte i løpet av en liten stund.

 

Så mens mattheten setter inn over spitfire'n har jeg åpnet en øl og nyter litt verandaliv, og gleder meg til å fjerne maskeringa fra hood'en. Ja det skal bli spennende - skrekkblandet fryd. Jeg håper i allefall at fryd kommer til å være en del av opplevelsen.

Noe annet som er spennende er at jeg kan høre svak rasling når jeg beveger på spit'en, og lurer på hva som har løsnet (antar at uhellet mitt har skylden her også)... Tipper det enten er stikka eller siktet...

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skimte ryggsømmen med relativt greit syn og passe belysning, men det bør nok være på veldig kort avstand.

Nei, ble ikke helt kvitt den, men er vel mer frustrert over vingeroten.

 

Andre ting har gått bedre, har begynt avdukingen av hood'en - som så langt ser bra ut. Det viste seg at det som rasler er en liten klump sparkel som løsnet tidlig i byggeprosessen.

 

Skal ta noen bilder i morgen, om jeg får gjort noe da!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det meste unnagjort. Har måttet sparkle en sprekk som var kommet ved hengslefeste til hø. høyderor. Limt på alt som skal på, lakket og flikket osv...

Det trengs sikkert et og annet flikkearbeid etc... Men anser meg egentlig for ferdig, stort sett.

 

Bildene får tale for seg (på sitt egenrådige makro-vis)!

 

 

Demask_1.jpg

 

Demask_2.jpg

Favoritt perspektiv, vokes filteret får det hele til å minne om et noe kraftig underbitt...

 

Demask_3.jpg

En forsiktig gløtt i cockpit - skal anstrenge meg og prøve å ta et bedre bilde etterhvert.

 

Demask_4.jpg

Torgeir finner nok ryggsømmen skal vi se  ;) Men ærlig talt så er jeg altså ikke helt fornøyd med skjøten mellom hø. ving og kroppen.

 

Demask_5.jpg

 

Demask_6.jpg

 

Demask_7.jpg

 

Så da blir jeg i hvertfall ferdig til SC!

 

Ps! Det har nok blitt et hakk mer grønnskjær i fargene på bildene enn i virkeligheten..

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tror dette må være det beste flyet jeg har sett av deg hittil. Bra chipping au.  :thumb:

Og så skal jeg være slem nok til å si at jeg mener du har glemt noe. På mange bilder av Malta-spiter fra denne perioden er det synlig en antennetråd av cheese cutter-typen fra "horizontal stabiliser" og til et punkt på det hvite partiet på rundellen. Denne er på begge sider.

 

Trg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for veldig hyggelige ord :)

 

Interessant det med antennewire, har ikke noe i mot å prøve det ut - men må nok lete etter referanser.

 

Mener selv at jeg har fått til noe her, men noen tabber har man gjort - og ting kunne vært bedre gjennomført her og der.

Men jeg har prøvd ut ting jeg ikke har gjort før - og føler at læringskurven går rette veien.

 

Skal absolutt prøve å komme meg til LU, LK eller hva det nå blir - og (med mindre produksjonen skulle gå bananas i kvantitet) da tar jeg med BR 323 til gruppebyggseksjonen!

Selv om dette har vært for meg et litt krevende sett - så må jeg innrømme at jeg kjenner på lysten til å bygge Seafire'n fra samme produsent også - nå vet jeg jo hvor skoen trykker, for å si det sånn. Det kunne være gøy å bygge et tilnærmet identisk bygg, med erfaringen jeg har fått nå.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være gøy å bygge et tilnærmet identisk bygg, med erfaringen jeg har fått nå.

 

Hva med et norsk forbilde ...?

 

Hvis man vil bygge en Spit med flaps ute (noe som var bannlyst i de tider) kan man bygge AB184/AH-M "Joe II" slik den endte sine dager 3. oktober 1942, med nesa i en grøft. Et par bilder av dette kommer i Spitfire Saga bind III.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Nils, skal ha et (minst) av de nye Vingtor arkene for spit og hurricane.

 

Men kan jo bygge norskrelatert i allefall - for selv om Special Hobby Seafire'n har dekaler til stillehavsteateret, er det dekaler med for en maskin fra No. 887 sqn. - og de var jo med på Tirpitz raid. Men jeg må lese litt mer om dette...

 

Tror jeg drar til byen i dag og kjøper den - men kommer nok ikke til å bygge den med en gang - må ha litt variasjon i byggingen min!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel Tungsten operasjonen het. Må innrømme at jeg ikke vet hvaslags merker de fløy med da - har lett en del så langt i dag, uten å bli klokere av den grunn.

Men du mener at skvadronen byttet merking og koder når den dro til stillehavet?

 

Edit: Ah, jo var det ikke noe om å fjerne det røde i rundellen slik at ikke amerikanerne trodde de hadde med japanere å gjøre...

Fant denne profilen, ikke riktig skvadron, men fra riktig del av verden, for å si det sånn...

 

Seafireprofil_9_23.jpg

 

Leter videre her, men om noen som kikker innom har noe informasjon om dette, så vil jeg være svært takknemlig om vedkommende vil dele...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.