Gå til innhold
  • Bli medlem

Spit Vc Trop Malta


Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hmm, skjønner - må kanskje komme å ta en titt da!

 

Har uansett vært hos den lokale forhandler og skaffet meg Seafire'n også. Så nå slipper jeg å ha panikk for at den siste skulle bli solgt til noen andre.

Hvaslags dekaler jeg skal bruke vil tiden vise - men de ER fine disse stillehavsrundellene også da! - Og det gir muligheter for å bygge en Seafire som har vært på norskekysten, om enn den har blitt malt om!

 

:)

SAS

 

Edit:

PS! Har nå bestilt dette arket...

 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=AMD48769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel Tungsten operasjonen het. Må innrømme at jeg ikke vet hvaslags merker de fløy med da - har lett en del så langt i dag, uten å bli klokere av den grunn.

Men du mener at skvadronen byttet merking og koder når den dro til stillehavet?

 

Edit: Ah, jo var det ikke noe om å fjerne det røde i rundellen slik at ikke amerikanerne trodde de hadde med japanere å gjøre...

Fant denne profilen, ikke riktig skvadron, men fra riktig del av verden, for å si det sånn...

 

Seafireprofil_9_23.jpg

 

Leter videre her, men om noen som kikker innom har noe informasjon om dette, så vil jeg være svært takknemlig om vedkommende vil dele...

 

:)

SAS

 

Utrolig tøff Spitfire!! Og skjelden :thumb:

 

Når det gjelder Seafires fra operasjon Tungsten, eller andre europeiske operasjoner for den saks skyld, er ikke informasjon i form av fotos og tekst lett å finne. Det jeg har er fra bøker og noen eldre flyblader, men det er bedre enn nada. Sturtivants Fleet Air Arm aircraft 1939-1945 er selve smykkesteinen i denne sammenheng, selv om den også har feil. Ut fra infoen i denne boken snekret jeg sammen denne profilen for noen år tilbake. Seafire F.III fra 894 Sqn. Deltok i operasjon Goodwood mot Tirpitz. 28. august 1944 var LR816 med Sub-Lt. Pakmer i cockpit, på combat air patrol ved flåtestyrken. Reynolds og wingman kom over to Blohm und Voss Bv 138, som speidet etter den engelske flåtestyrken, og skjøt ned begge i posisjon (ca) 71N 023E (rett nord for Hammerfest). Wingman var Sub-Lt. Reynolds i Seafire LR859 (1-G).

 

LR816 og LR859 var maskiner bygget av Westland, og det er stilt spørsmål om fargene som var brukt. Flere fotos viser stor kontrast mellom de to fargene, noe som ikke var tilfelle med Extra Dark Sea Grey og Slate Grey. Spekulasjonene er om Westland brukte feks. Dark Green og Ocean Grey (Day Fighter Scheme) eller Dark Green og Medium Sea Grey, eller andre kombinasjoner av disse fargene. Det også blitt nevnt bruk av farger som var mikset av Westland. Så det er langt fra 100 % sikkert at denne profilen har den korrekte kamuflasjen. Merkingen (1-P) er nok sikker, og nasjonalitetsmerkene er det ingen tvil om. PS! Det skal nok være nasjonalitetsmerker under vingene, men jeg har av en eller annen grunn utelatt disse på tegningen. Aner ikke hvorfor  ??? 20 mm kanonene er heller ikke av riktig type. Ut fra bilder var de av samme type som montert på tidlige Spitfire Mk.IX.

 

SupermarineSeafireF.jpg

 

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Takk for mer info, det har neimenn ikke vært lett å finne noe relevant stoff om dette. Dekalarket jeg bestilte har en kul profil - den nederste (fra HMS Ravager), tilhørende 761 sqn som var en treningsskvadron - opererte visstnok utenfor skottland på slutten av krigen, etter det jeg har lest. Men vil jo helst bygge mest mulig norskrelatert Seafire.

 

Nå har jeg sagt meg ferdig med Malteserfalken, har i allefall foreløpig utelatt videre antenner. Men driver å vurderer om jeg rekker å klaske sammen en slags base før SC. Piloten er allerde godt i gang så... vi får se.

 

Under følger en drøss med bilder... Er vel ikke så veldig mye nytt - men sånn ser den altså ut helt ferdig!

 

Ferdig_23.jpg

 

Ferdig_19.jpg

 

Ferdig_17.jpg

 

Ferdig_18.jpg

 

Ferdig_25.jpg

Dessverre litt tendens til uheldig gjennskinn fra lys, sånn at sølet ikke kommer helt riktig frem..

 

Ferdig_27.jpg

Her ser man jo forsåvidt greit at det ble noe tilpassningsproblemer mellom motordeksel og undersiden. På Seafire'n skal jeg montere vingen først og montere kroppen ut i fra den, og regner med å unngå skjevheter.

Oops!! Nå ser jeg at pitotrøret står litt skjeivt, det skal fikses!

 

Ferdig_34.jpg

 

Ferdig_38.jpg

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nils!

 

Vel denne er i allefall så møkkete!

Det er jo et godt spørsmål. Nå er ikke jeg den største eksperten på området, men ut i fra bilder mener jeg nå at mange fly var bra slitt og grisete - særlig i tider og områder der det var hektisk aktivitet, noe jeg vil påstå at det var på Malta i '42. Man hadde vel nok å gjøre med å utføre helt nødvendig vedlikehold, fylle drivstoff og ammo.

Men jeg var jo ikke der - så helt sikker kan jeg ikke være.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De overmalte kamuflasjefargene under blåfargen på oversida bidrar nok til at flyet ser mer møkkete ut enn det egentlig er, skulle jeg tru.

 

Uansett: Gratulerer med en fin ferdigbygd modell!  :thumb:

 

Jeg trur dette er den sjette fullførte modellen i spitfiregruppebygginga så langt, og flere blir det, rekner jeg med.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg var jo ikke der - så helt sikker kan jeg ikke være.

 

:)

SAS

 

Og det kan heller ikke Nils eller andre i denne tråden for den saks skyld. Nå er jeg langt ifra ekspert på Spitfire, men logisk sans sier at de var neppe rene og pene hele tiden, eller skitne hele tiden.

 

Jeg synes at på din modell er det fin balanse mellom å være "lekeaktig" (ja, jeg synes at modeller helt uten væring blir det) og den spanske skolen. Så:  :thumb: :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lovet jo å poste bilder av base etter SC, og nå er det gått en uke. Vel tok med basen ut og tok noen bilder, så her kommer de!

 

Først et "oversiktsbilde":

 

SpitBase_21.jpg

 

 

Og så en walkaround:

 

SpitBase_16.jpg

 

 

SpitBase_15.jpg

 

 

SpitBase_14.jpg

 

 

SpitBase_17.jpg

 

 

Har tenkt å sette på en liten plate med tittel, tror det blir "The Falcon of Malta"

 

Har forøvrig mottatt Seafire-dekaler fra Hannants, og har - for å fortsette på Goodwood-sporet - funnet en til maskin fra samme skavdron, nemlig LR 863, med koden 1 T, som skal ha gått i sjøen(?) ved Banak...

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker  :)

 

Jo jeg synes selv at en base hever selve inntrykket av en modell, og hjelper tilskueren til å se modellen i sitt rette miljø. Mye faller jo på plass da!

 

Her har jeg helt riktig brukt en fotoramme (det enkleste er ofte det greieste). Tok så og blandet gips og pappmasje (sistnevnte kjøpt i hobbybutikk i pulverform) og blandet dette sammen med litt vann (gradvis tilførsel av vann), hadde også i litt okerfarget akrylmaling fra tube (lærte litt av Per Olav på LU). Dette hadde jeg så på basen, alt sammen i en jafs (er egentlig anbefalt å ta mindre partier av gangen - men hadde dårlig tid før SC - dessuten så skulle jo dette være en relativt flat base).

Deretter ble massen jevnet utover, og lot det ene hjørnet være litt mer kupert. Strødde så over med finkornet sand (sånn spesielt finkornet sand fra modelljernbanetilbehør).

 

Hadde også kjøpt litt mer modelljernbanegress på LU, den ene typen kommer på en matte, og består av "tuster" av forskjellig størrelse, med et lag silikon i bunnen. Denne er perfekt for å plassere ut noen tilfeldige tuster her og der. Brukte også en type som heter noe sånt som "wild grass" - den har lengre fiber, og ser litt mer "kaotisk" ut. Dette og litt annet dill og dall (en liten stein etc..) ble bare forsiktig trykket ned i den fortsatt fuktige massen.

 

Da alt hadde tørket ble det hele malt med AB. La først noen strøk med mørk farge, så gradvis på med lette og tynne lag med lysere farger, helt til jeg følte at jeg hadde den rette "middelhavslook'en". Var inspirert av et fargefoto av en Beaufighter som taxer på Malta. Bildet er i en bok med tittelen "Vidunderlige Verden - flyvning" som jeg har hatt siden jeg var ca. 10 år gammel!

 

Håper dette gav noen form for mening!

(Og dersom ikke, så bare spør!)

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

 

Her er et bilde av Screwball forfra...

 

Screwball24.jpg

 

 

Og her er esken han kom i, inneholder to av hver av figurene på boksen, sorry for dårlig kvalitet på bildet, men det er altså fra Hasegawa... (urettferdig nok er det to forskjellige japanere og to forskjellige tyskere med...)

 

Figurboks27.jpg

 

Håper dette var til hjelp...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har malt figuren med Model Color, har egentlig mikset meg frem til en slags brukbar RAF blå på uniformen, men vanskelig å forklare helt. Denne skal ha en teint grått i seg. Vesten først malt gul, men med en del tynne lag med buff. Så har jeg malt meg oppover mot høylys med tynne lag med grunnfarger + hvit, og skygger består av grunnfarge + bittelitt sort.

 

Har noen fine referansebilder av RAF uniformer, men får nok ikke postet disse før jeg kommer hjem etter jobb i kveld, senest i morgen ettermiddag.

 

Lykke til med figuren!

 

Videre spørsmål besvares med glede, også utdypninger grunnet knotete forklaringer.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, gøy å høre!

 

Nå har jeg gått gjennom referansebildene mine og fant bildet jeg lette etter. Jeg kan ikke huske anledningen bildet er tatt i, men det må enten ha noe med en viss film å gjøre - eller så er det vel snakk om en eller annen reenactment gruppe... Uansett så skulle bildet gi et greit inntrykk av farger på RAF uniformer, vester etc...

Ser at min figur kunne nok ha hatt en liten bit mer grått i det blå....

 

RAF_dambusters20040.jpg

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule kjeledressen har jeg ikke sett bilde av tidligere. Hvilket bruksområde var den tenk til, tru?

 

Einar S

 

Utifra fargen på den og tykkelsen vil jeg tro den var beregnet til å bli brukt til lange, høye turer, gjerne over hav. (men det er sånn sett hav rundt hele england) Hanskene ser relativt tykke ut, kanskje medberegnt for store høyder? Ser også oksygen maske. Vet ikke hvor vanlig det var for jagerflypiloter i england å ha en oksygen maske. Dambusters skiltet foreslår også at det er en bombesquadron. Så, jeg holder fingeren på bombefly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.