Stein Atle Stenberg Posted July 7, 2009 Author Share Posted July 7, 2009 Tusen takk for artikkelen Nils! Må jo innrømme at (ikke så veldig overraskende) det var mye jeg ikke forstod av fransken, MEN noe klokere har man da blitt - ser at profilen til Screwball Beurling er med her, og i teksten under står det at det var primært Mid Stone som ble malt over med blått, men at Dark Earth fikk gjennomgå litt også.... om jeg forstod riktig... Dette gjelder s/n BR 323 - som jeg har tenkt å bygge (levert med HMS Eagle). Ellers begynner fingeren å fungere igjen, så jeg håper på litt fremgang på byggeplanet snart! SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Jeg ville tru at den mørkere fargen Dark Earth ville vises mer igjennom et tynt lag blått enn den lysere fargen Mid Stone. Hm, jeg får visst be om en kopi av artikkelen jeg også, sjøl om skolefransken min er en smule rusten. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 24, 2009 Author Share Posted July 24, 2009 Joda, er et godt poeng at Dark Earth synes best etter overspray. Det går trått videre, har begynt ferien, og med dertilhørende ikke-veldig-bra-vær har det blitt litt fremgang... Det kreves en del sparkel på dette settet, og det er i det minste tidkrevende. Videre så krever de fleste deler en god del rens av flash og lignende, og mye tilpassning må gjøres. Men man lærer jo av sånt... Her er litt bilder: Må pusse litt mer på overgangen til Volkes filteret, men det er litt skummelt, er jo noen detaljer her.. Måtte legge på noen plaststrimler for å heve den bakerste seksjonen av hood'en. Ellers så ser man forsøket mitt på å få høyderora til å henge... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Hei igjen! Da er jeg kommet så langt i bygget at jeg har gjort en mock-up, og har hatt en liten fotosession ute på verandaen... Eksosrør, propell, hjul, balanseror og antenne er ikke limt på ennå, og det gjenstår fortsatt litt puss og gnikk her og der. Særlig overganger mellom kanonene og vinge trenger mer oppmerksomhet. Men det nærmer seg grunning... Her er bildene: Fortsettelse følger (forhåpentligvis) SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Hm. Skal bli artig å se plastsløyden med grunning på seg. Og det var noen grassate utslag du hadde på balanseroret. Du har justert pedaler og stikke i henhold sa du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 27, 2009 Author Share Posted July 27, 2009 Hold yer horses! Balanseror er kun tørrmontert på bildet, de er nu limt - og kun med en forsiktig antydning til utslag ( i allefall sammenlignet med bildene)... Er skrekkelig spent på å se hvor bra eller dårlig plastsløyden er gjennomført når grunning er på - akkurat nå står den å tørker etter litt forsiktig omgang med vann og såpe... utslag på stikke er lett fremoverlent og forsiktig til siden, og pedaler så og si usynlige - men ja - jeg mener de står litt skjevt SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 For de som vil fordype seg videre i forskjellige kamuflasjefarger på Malta-Spittene kan jeg anbefale denne boka: Mange gilde maskiner og interessante fargekombinasjoner å finne der. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 30, 2009 Author Share Posted July 30, 2009 Takk for tipset! Har grunnet, lagt Azur på undersiden, og Mid Stone på oversiden. Har til en viss grad fått til intershading, og er ved godt mot. Sparkeljobben ser i allefall rimelig ok ut i mine øyne. Skal la det få herde i fred til i morgen, så blir det maskering og Dark Earth, og kanskje jeg til og med rekker å få lagt Azur overspray også da. Værmeldingen for i morgen tilsier nok en dag med byggeglede... bilder vil følge... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 31, 2009 Author Share Posted July 31, 2009 Maskering har en tendens til å ta lengre tid enn jeg først tror... Har for første gang benyttet meg 100% av bluetackpølser til denne jobben, og det jeg må si at det er en veldig grei og oversiktelig måte å maskere på. Spenningen blir jo når maskeringen fjernes... Her er en liten syning så langt... Forresten så har jeg hatt ufortjent flaks, klarte i går å miste spit'en i murgulvet, fra ca 1 meters høyde - trodde alt håp var ute, men da jeg tok mot til meg og sjekket - så var det kun venstre høyderor som såvidt hadde løsnet litt.... man kan vel bli religiøs av mindre, men det var nok det at den landet på buken der den var godt beskyttet av maskeringstape, som reddet meg denne gangen! Nå har første tynne strøk med Dark Earth blitt lagt (ikke synlig på bildet!). Hadde tenkt å få lagt en "film" av Azur over dagens arbeid, men så kom jeg til å tenke på stensilene. Kunne vel sluppet unna med å bare få på de som skal være på undersiden, og erklære de på oversiden som "usynlige under overspray". Men jeg har vel egentlig bestemt meg for å legge oversidens stensiler på før påførsel av Azur. Så da blir det nok ikke noe overspray i dag... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted July 31, 2009 Author Share Posted July 31, 2009 Sånn, da er maskeringen fjernet og resultatet klart... Konstaterer at jeg har noe igjen å lære i forhold til riktig mengde mykhet i overgangene. Vel, når det er sagt er Mid Stone en egen blanding - og kunne nok vært litt lysere? Synes også at Azur'en min er noe mørk - men jeg lar den nok være sånn. Uansett så vil jo overspray forhåpentligvis skjule evt. skjønnhetsflekker i lakken.... Nok prat... her er noen raske bilder: Fortsettelse følger... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 31, 2009 Share Posted July 31, 2009 Det ser pent ut. Nesten synd å dekke dette med blåfarge. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Takk Einar! Nå er nok mitt bygg adskillig enklere enn dine prosjekter, og det er inspirerende å se hva du holder på med i spit' tråden din. Ser jo at jeg kan strekke meg lengre i detaljeringsarbeidet neste gang jeg bygger spitfire! Håper at jo jeg får til oversprayen uten å herpe opp alt som er gjort så langt, skal i allefall gå svært forsiktig frem. Det ble en byggepause i går, og i dag diller og daller jeg litt her og der. Koser meg med å male hjul, propell etc. Har måttet feste halehjulet på nytt da det hadde løsnet ( muligens noe å gjøre med uhellet mitt ). Tenkte å gi et strøk med Johnson etter at jeg sier meg fornøyd med diverse "retusjering" av malejobben så langt. Så slenger jeg på noen stensiler, og gjør meg klar til overspray.... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Planen din høres grei ut. Jeg trur kanskje det kunne være lurt å legge på et lag Johnson også etter at du har lagt på stensilene og før du begynner oversprayjobben, for sikkerhets skyld. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Ser heeeeeeeeelt greit ut. Helt ok. Kaptein Sabeltann i huset kunne ha laget like fin kamo med sverdet sitt. Tørr jeg nesten å håpe på å se den under SC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Ja, god ide å ha johnson oppå stensilene også - skal følge rådet Takk Anton, jo med mindre katastrofer intreffer så skal denne en tur på SC Men skal ikke love noe før blåsløret er på plass, mye som kan gå galt der... Hmm, er Sabeltanns sverd mykt og klebrig det også SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 3, 2009 Author Share Posted August 3, 2009 @#*¤ stensiler!!! Nå har jeg jobbet med stensilene (trykket av Aviprint), og de er liiiiite sammarbeidsvillige - ufattelig tynne og krøller seg rundt alt de kan krølle seg rundt, når man ikke ser på så bretter de seg rundt seg selv osv... men noen har jeg fått på plass, så jeg lar det være med det. I virkeligheten ble de jo stort sett malt over ettersom flyet ble reparert - så jeg tar det egentlig med knusende ro at det blir litt tilfeldig hvilke som kommer på... Men irriterende er det! Håper øvrige dekaler er snillere. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Propagteam var beryktet for tynne dekaler som satt der de havnet paa modellen. Derimot kunne de flyttes paa om man la de paa en draape spytt - saliva. Om disse dekalene er av samme ulla, saa kanskje det gaar? Om ikke annet, saa foeler du kanskje allikevel for aa spytte paa modellen, saa du taper ikke noe paa aa proeve:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 4, 2009 Author Share Posted August 4, 2009 Interessant tips Jens, takk - Nå gjenstår det stensiler på undersiden, får håpe de går greiere - øvrige på oversiden har jeg rett og slett utelatt. Har nå blitt ferdig med overspray. Resultat - vel, fikk nok dekket litt mer enn jeg hadde tenkt, og det ble et par hakk blåere enn ønskelig. Men jeg er da rimelig fornøyd, tross alt mitt første forsøk på å legge "filter", om man kan kalle det det. Har da vært og tatt noen portrettbilder i sterkt solskinn (endelig en dag med skikkelig sol igjen). Jeg legger vekt på STERKT solskinn. Fargen fremstår noe mer brutalt her enn i virkeligheten, og - ja makro, huff så avslørende! Som dere ser så har jeg maskert områder for rundeller, flagg og serienummer - maskerte områder er såvidt litt større en dekalene. Dette for å gi inntrykk av at disse var maskert før man gikk løs med overspray, i virkeligheten altså... Nå skal det heldigvis både panelvask og tørrbørsting på - så satser jeg på å få dempet blåskjæret noe da... Men først mer dekaler... og det blir spennede - men regner nå i allefall med at større dekaler samarbeider bedre! SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Har du tenkt å spraye de indre delene av de avmaskerte områdene som dekkes av dekalene med hvitt for å sikre at ikke de to ulike kamuflasjefargene skinner igjennom dekalene? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Min erfaring når det gjelder overspraying er å ta ting i samme rekkefølge som på de årntlie flyene. Først maling og så dekaler. Deretter maskere dekalene, avhengig av hvordan neste farge skal ligge, men etter et strøk med Johnsons Klear for at ikke dekalene skal ta skade. For fly som er malt over med kost eller som maskert før overspraying vil jeg bruke Tamiya tape slik at kantene blir harde. Fly som er oversprayet på frihånd, uten maskering, vil jeg maskere enten med blue tac eller noe annet som gir myk kant. Hvordan Malta-Spittene ble overmalt har jeg ikke satt meg inn i. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 4, 2009 Author Share Posted August 4, 2009 Heisann da var jeg tilbake med nok en liten oppdatering... Dekaler er nå på plass, og - det gikk bedre enn fryktet - fikk problemer med siste tall i serienummeret på høyre side, krøllet seg sammen - men har foreløpig reparert det med et 3 tall fra et annet serienummer. 'S' en på venstre side krøllet seg grusomt sammen. Fikk rettet opp i dette, men fysj - det føltes ekkelt en stund. Fikk også problemer med at ikke all maling/johnson var helt herdet - løsnet litt bak på halen da jeg skulle rette opp serienummeret der - men det kan vel passere som slitasje i lakken...? Har tatt nye bilder - innendørs denne gangen. Hjul, propell og eksos er bare tørrmontert. Dekalene er ennå ikke helt satt - men du verden hvor gode de er til å trekke seg inn i alle panellinjer! På dette siste bildet ser man serienummer og avflasset maling... Har ikke nøytralisert farge inne i rundeller - ser ut som om de dekker fint uten noe gjennomskinn av fargene under. Men det er en god ide å gjøre dette. Har i det minste lest at noen av disse flyene ble maskert litt grovt før overmaling - så derfor, som dere kanskje ser ut i fra bildene, er det et svakt (og noen steder mindre svakt) felt av ørkenskjema mellom dekaler og overspray. Vet ikke helt om effekten kom godt frem, men det er i allefall et forsøk. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Kamuflasjemønsteret vistes bedre når du tok bilder i innendørsbelysning enn i solskinn. Dette så jo slett ikke verst ut. Litt synd med uhellet ved serienummeret på høyre side. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 4, 2009 Author Share Posted August 4, 2009 Takk Einar. Jo det er synd med serienummeret, men har en backup plan - har et siste 3 tall å gå på, så kanskje bare male over og legge på det?! SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 Takk Einar. Jo det er synd med serienummeret, men har en backup plan - har et siste 3 tall å gå på, så kanskje bare male over og legge på det?! SAS Du kan jo ta "Anton-metoden". D.v.s. ikke russisk banning, men ta en snitt før tretallet, legge teip på tre tallet, og dra av. Kall det dekal voksing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 4, 2009 Share Posted August 4, 2009 dekalvoksing virker best når du IKKE vil den skal komme av. Det gjør nok antonmetoden også. Høhø. Men prøv nå for all del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.