Gå til innhold
  • Bli medlem

Spit Vc Trop Malta


Anbefalte innlegg

Tusen takk for artikkelen Nils!

 

Må jo innrømme at (ikke så veldig overraskende) det var mye jeg ikke forstod av fransken, MEN noe klokere har man da blitt - ser at profilen til Screwball Beurling er med her, og i teksten under står det at det var primært Mid Stone som ble malt over med blått, men at Dark Earth fikk gjennomgå litt også.... om jeg forstod riktig... Dette gjelder s/n BR 323 - som jeg har tenkt å bygge (levert med HMS Eagle).

 

Ellers begynner fingeren å fungere igjen, så jeg håper på litt fremgang på byggeplanet snart!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 3 uker senere...

Joda, er et godt poeng at Dark Earth synes best etter overspray.

 

Det går trått videre, har begynt ferien, og med dertilhørende ikke-veldig-bra-vær har det blitt litt fremgang... Det kreves en del sparkel på dette settet, og det er i det minste tidkrevende. Videre så krever de fleste deler en god del rens av flash og lignende, og mye tilpassning må gjøres. Men man lærer jo av sånt...

 

 

Her er litt bilder:

 

SparkelO.jpg

 

 

Må pusse litt mer på overgangen til Volkes filteret, men det er litt skummelt, er jo noen detaljer her..

 

SparkelU.jpg

 

 

 

Måtte legge på noen plaststrimler for å heve den bakerste seksjonen av hood'en. Ellers så ser man forsøket mitt på å få høyderora til å henge...

 

 

SparkelH.jpg

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Da er jeg kommet så langt i bygget at jeg har gjort en mock-up, og har hatt en liten fotosession ute på verandaen...

Eksosrør, propell, hjul, balanseror og antenne er ikke limt på ennå, og det gjenstår fortsatt litt puss og gnikk her og der. Særlig overganger mellom kanonene og vinge trenger mer oppmerksomhet. Men det nærmer seg grunning...

:)

 

Her er bildene:

 

MO_81.jpg

 

 

MO_79.jpg

 

 

MO_82.jpg

 

 

Fortsettelse følger (forhåpentligvis)

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold yer horses!

 

Balanseror er kun tørrmontert på bildet, de er nu limt - og kun med en forsiktig antydning til utslag ( i allefall sammenlignet med bildene)...

Er skrekkelig spent på å se hvor bra eller dårlig plastsløyden er gjennomført når grunning er på - akkurat nå står den å tørker etter litt forsiktig omgang med vann og såpe...

 

utslag på stikke er lett fremoverlent og forsiktig til siden, og pedaler så og si usynlige - men ja - jeg mener de står litt skjevt

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

 

Har grunnet, lagt Azur på undersiden, og Mid Stone  på oversiden. Har til en viss grad fått til intershading, og er ved godt mot. Sparkeljobben ser i allefall rimelig ok ut i mine øyne. Skal la det få herde i fred til i morgen, så blir det maskering og Dark Earth, og kanskje jeg til og med rekker å få lagt Azur overspray også da. Værmeldingen for i morgen tilsier nok en dag med byggeglede... bilder vil følge...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskering har en tendens til å ta lengre tid enn jeg først tror...

 

Har for første gang benyttet meg 100% av bluetackpølser til denne jobben, og det jeg må si at det er en veldig grei og oversiktelig måte å maskere på. Spenningen blir jo når maskeringen fjernes...

 

Her er en liten syning så langt...

 

 

Bluetack84.jpg

 

 

Forresten så har jeg hatt ufortjent flaks, klarte i går å miste spit'en i murgulvet, fra ca 1 meters høyde - trodde alt håp var ute, men da jeg tok mot til meg og sjekket - så var det kun venstre høyderor som såvidt hadde løsnet litt.... man kan vel bli religiøs av mindre, men det var nok det at den landet på buken der den var godt beskyttet av maskeringstape, som reddet meg denne gangen!

 

Nå har første tynne strøk med Dark Earth blitt lagt (ikke synlig på bildet!). Hadde tenkt å få lagt en "film" av Azur over dagens arbeid, men så kom jeg til å tenke på stensilene. Kunne vel sluppet unna med å bare få på de som skal være på undersiden, og erklære de på oversiden som "usynlige under overspray". Men jeg har vel egentlig bestemt meg for å legge oversidens stensiler på før påførsel av Azur. Så da blir det nok ikke noe overspray i dag...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er maskeringen fjernet og resultatet klart...

 

Konstaterer at jeg har noe igjen å lære i forhold til riktig mengde mykhet i overgangene. Vel, når det er sagt er Mid Stone en egen blanding - og kunne nok vært litt lysere? Synes også at Azur'en min er noe mørk - men jeg lar den nok være sånn.

 

Uansett så vil jo overspray forhåpentligvis skjule evt. skjønnhetsflekker i lakken....

 

Nok prat... her er noen raske bilder:

 

 

desert_89.jpg

 

desert_87.jpg

 

desert_88.jpg

 

desert_85.jpg

 

Fortsettelse følger...

 

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Einar!

 

Nå er nok mitt bygg adskillig enklere enn dine prosjekter, og det er inspirerende å se hva du holder på med i spit' tråden din. Ser jo at jeg kan strekke meg lengre i detaljeringsarbeidet neste gang jeg bygger spitfire!

 

Håper at jo jeg får til oversprayen uten å herpe opp alt som er gjort så langt, skal i allefall gå svært forsiktig frem.

Det ble en byggepause i går, og i dag diller og daller jeg litt her og der. Koser meg med å male hjul, propell etc. Har måttet feste halehjulet på nytt da det hadde løsnet ( muligens noe å gjøre med uhellet mitt ). Tenkte å gi et strøk med Johnson etter at jeg sier meg fornøyd med diverse "retusjering" av malejobben så langt. Så slenger jeg på noen stensiler, og gjør meg klar til overspray....

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@#*¤ stensiler!!! Nå har jeg jobbet med stensilene (trykket av Aviprint), og de er liiiiite sammarbeidsvillige - ufattelig tynne og krøller seg rundt alt de kan krølle seg rundt, når man ikke ser på så bretter de seg rundt seg selv osv... men noen har jeg fått på plass, så jeg lar det være med det. I virkeligheten ble de jo stort sett malt over ettersom flyet ble reparert - så jeg tar det egentlig med knusende ro at det blir litt tilfeldig hvilke som kommer på...

 

Men irriterende er det!

Håper øvrige dekaler er snillere.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propagteam var beryktet for tynne dekaler som satt der de havnet paa modellen.  Derimot kunne de flyttes paa om man la de paa en draape spytt - saliva.  Om disse dekalene er av samme ulla, saa kanskje det gaar?  Om ikke annet, saa foeler du kanskje allikevel for aa spytte paa modellen, saa du taper ikke noe paa aa proeve:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tips Jens, takk - Nå gjenstår det stensiler på undersiden, får håpe de går greiere - øvrige på oversiden har jeg rett og slett utelatt.

 

Har nå blitt ferdig med overspray. Resultat - vel, fikk nok dekket litt mer enn jeg hadde tenkt, og det ble et par hakk blåere enn ønskelig. Men jeg er da rimelig fornøyd, tross alt mitt første forsøk på å legge "filter", om man kan kalle det det.

 

Har da vært og tatt noen portrettbilder i sterkt solskinn (endelig en dag med skikkelig sol igjen). Jeg legger vekt på STERKT solskinn. Fargen fremstår noe mer brutalt her enn i virkeligheten, og - ja makro, huff så avslørende!

 

Blue_97.jpg

 

 

Blue_96.jpg

 

Som dere ser så har jeg maskert områder for rundeller, flagg og serienummer - maskerte områder er såvidt litt større en dekalene. Dette for å gi inntrykk av at disse var maskert før man gikk løs med overspray, i virkeligheten altså...

 

Nå skal det heldigvis både panelvask og tørrbørsting på - så satser jeg på å få dempet blåskjæret noe da...

 

Men først mer dekaler... og det blir spennede - men regner nå i allefall med at større dekaler samarbeider bedre!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring når det gjelder overspraying er å ta ting i samme rekkefølge som på de årntlie flyene. Først maling og så dekaler. Deretter maskere dekalene, avhengig av hvordan neste farge skal ligge, men etter et strøk med Johnsons Klear for at ikke dekalene skal ta skade. For fly som er malt over med kost eller som maskert før overspraying vil jeg bruke Tamiya tape slik at kantene blir harde. Fly som er oversprayet på frihånd, uten maskering, vil jeg maskere enten med blue tac eller noe annet som gir myk kant.

 

Hvordan Malta-Spittene ble overmalt har jeg ikke satt meg inn i.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann da var jeg tilbake med nok en liten oppdatering...

 

Dekaler er nå på plass, og - det gikk bedre enn fryktet - fikk problemer med siste tall i serienummeret på høyre side, krøllet seg sammen - men har foreløpig reparert det med et 3 tall fra et annet serienummer. 'S' en på venstre side krøllet seg grusomt sammen. Fikk rettet opp i dette, men fysj - det føltes ekkelt en stund. Fikk også problemer med at ikke all maling/johnson var helt herdet - løsnet litt bak på halen da jeg skulle rette opp serienummeret der - men det kan vel passere som slitasje i lakken...?

 

Har tatt nye bilder - innendørs denne gangen. Hjul, propell og eksos er bare tørrmontert. Dekalene er ennå ikke helt satt - men du verden hvor gode de er til å trekke seg inn i alle panellinjer!

 

Dekal_101.jpg

 

Dekal_102.jpg

 

På dette siste bildet ser man serienummer og avflasset maling...

 

Dekal_103.jpg

 

Har ikke nøytralisert farge inne i rundeller - ser ut som om de dekker fint uten noe gjennomskinn av fargene under. Men det er en god ide å gjøre dette.

Har i det minste lest at noen av disse flyene ble maskert litt grovt før overmaling - så derfor, som dere kanskje ser ut i fra bildene, er det et svakt (og noen steder mindre svakt) felt av ørkenskjema mellom dekaler og overspray. Vet ikke helt om effekten kom godt frem, men det er i allefall et forsøk.

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Einar. Jo det er synd med serienummeret, men har en backup plan - har et siste 3 tall å gå på, så kanskje bare male over og legge på det?!

 

:)

SAS

 

Du kan jo ta "Anton-metoden". D.v.s. ikke russisk banning, men ta en snitt før tretallet, legge teip på tre tallet, og dra av. Kall det dekal voksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.