Gå til innhold
  • Bli medlem

Finsk moped (Fokker DXXI Special Hobby 1/72)


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

DSCN3025.jpg

 

Når jeg ikke knoter med Baltimore, begår jeg litt terapi på denne latterlige greia med ski. Jeg klarte ikke motstå den vanvittig tøffe vinterkamoen med bildet av Ivan som løper, og etter lett hinting fikk jeg den av Roy til bursdagen sist sommer.

Det er rene ferien å for eksempel maskere canopyen sammenlignet med plastsløyden til den andre kjerra.

 

DSCN3021.jpg

 

Så langt har jeg kommet allerede. Det sitter en gubbe inni, for dette skal være in-flight på pinne over de finske skoger.

 

DSCN3026.jpg

 

På bakken har jeg tenkt at denne absurde greia skal stå bak et tre. Jeg har såvidt begynt bygginga, og må si jeg ikke skjønner en dritt. Panser er en annen verden.

 

Edit: og nå ser jeg at jeg har lagt inn byggetråden i feil seksjon. Øh. Operator moderator?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De har faktisk det. Det gikk vel ikke å spraye den helt bak ved halen. Sikkert et regulativ i veien.

Og visst er det terapi. Denne kjerra har få deler, og det er ikke så mange centimetrene med limskjøt å sparkle og pusse sammenlignet med et bombefly i 1/48. Nå skal jeg snart kooose meg glugg i hjel med å humbrolspraye den  ;D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flybilder002.jpg

 

Hakkapeliittaa, eii saa peittaa perkele oy!

Ingenting er som når duften av Humbrol sniker seg opp fra kjelleren og ut i gang og trapp.  ;D

Det er spennende å se om man fikser tre (fire)-fargeskjema i 1/72. Min tolkning av finsk olivengrønn er Humbrol 30. Og så ser dere vel intershadingen med Hu 67? På undersida brukte jeg RLM 76 fra Xtracrylics, siden FS-nummeret var nokså nært den finske gråblå fargen. RLM76 er jo en slager hos meg etterhvert.

Og Kosti: hva er "finsk moped" på finsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig når det er snakk om finske forbilder så blir dette grisetøft. Den kamoen der er skikkelig stilig, den signaliserer liksom litt selvtillit. Det følger vel ikke med sjablonger?

 

Ellers så jeg at du fikk med det aller vesentligste av mitt finske vokabular også. Som musikkjournalist burde du kanskje lære deg et uttrykk til også som noen finner jeg kjenner brukte om musikken på utesteder i Nord-Finland. Ikke mye VG-liste der nei. All musikk på små steder jeg har vært på med finske kolleger er finsk og veldig melankolsk, og lett å danse til for de som ikke mangler rytmesans som jeg gjør. Litt sånn melankolsk Ole Ivars i mine ører. Dette musikkfenomen ble av mine litt mer urbane finske kolleger beskrevet som "Omppa Helvetti".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjablonger?! Med et Special Hobby-sett? Åååånei du. Her er det "gjør det sjøl" som gjelder.

Men de har lagt ved dekaler altså.

Den meget talende beskrivelsen Omppa Helvetti er herved innlemmet i vokabularet. Tror ikke jeg kan bruke det på trykk. For det første er banning forbudt i blekka jeg jobber i, siden den jo faktisk holder til på Sørlandet. ( >:() Dessuten har nok ikke leserne noe forhold til uttrykket.

En gang jeg reiste med tog gjennom Finland lærte jeg forresten et annet uttrykk som kunne brukes i stedet for kippis (skål). Det lød omtrent sånn: "Terrpentina käkekkimää", og skulle ifølge læremesteren bety noe sånt som "terpentin midt i trynet". Nå som jeg har tilgang til ekspertise kan jeg jo undersøke påstandens autentisitet, og om jeg i tilfelle husker i nærheten av riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har blitt sensurert cirka 103 ganger av prippendesken hittil, og jeg blir like forbanna hver gang. Nå sist retta de en fyr jeg hadde sitert til å si "handlekraft" i stedet for det han virkelig sa, nemlig "baller". Det er da faen ikke det samme!

 

Og de gangene jeg har prøvd å si de terpentingreiene til finner har de bare kikka rart på meg, så jeg har i grunnen tvilt veldig på om jeg huska rett. Det passer vel best å si når man drikker sprit fra 60 prosent og oppover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet avdekker nok manglende kunnskap, men jeg lurer fælt så jeg spør.

 

Jeg ser du airbrusher Humbrolmaling. Det er noe jeg aldri har fått dreis på. Det blir bare griseri og tett sprøyte selv om jeg tynner og rører. Tror jeg brukte humbrol tynner forrige gang jeg prøvde, eller har jeg prøvd white spirit.

 

Sprøyta pruster og peser og bærer seg noe forferdelig, og malinga spyttes i uregelmessige oppkast før den tetter seg helt. Siden jeg har rørt og tynna og fjernet alle klumper så har jeg konkludert med at Humbrol Enamel ikke egner seg for airbrush. Jeg ser du får en helt annen finish, så jeg lurer på åssen du gjør det??

 

Jeg har humbrolmaling for en formue så det hadde vært ok å få brukt den opp. Jeg bruker den kun til detaljmaling og penselmaling pr i dag. Humbrolmalingens beskaffenhet kan jo være så mangt og det varierer fra boks til boks. Av og til så har jeg åpnet nykjøpte bokser hvor malingen er en tynn guffe på toppen med en forsteinet masse på bunnen som ikke er mulig å få tynnet eller rørt til en konsistens som er mulig å kjøre i airbrushen.

 

Jeg bruker ikke enamels i det hele tatt i airbrushen, men skulle gjerne knekt den koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Humbrolmaling må røres ut leeeeeenge. De harde klumpene må presses, dyttes, krøstes, knuses, klemmes osv osv ad infinitum ad nasaeum helt til malingen flyter fint. :) Jeg tynner ut malingen med jotun nr 7 og det funker som bare det. Jeg har en badger NH200 airbrush og har aldri noen problemer.

 

Roy: kutt ut "lult" så blir det riktig.  :D Men jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du synes det ser kult ut Roy.  8)

Og Magne: det du snakker om er et stort mysterium. For meg har Humbrol alltid vært malinga som har vært lettest å få til å legge seg pent fra sprøyta. EN gang har det skåret seg, og det var med noe guggete, gammel hvitmaling som nektet å løse seg opp. Tror det var en dårlig batch.

Sintere tynner kan være en løsning for å unngå at den klumper seg, som for eksempel Jotun 7 som jeg tyr til hvis det er helt krise.

Hva slags sprøyte har du?

Jeg tror det kan ha en del å si. Mens jeg for eksempel må bruke retarder og litt omtanke for å få Xtracrylics gjennom sprøyta, kjenner jeg andre som klarer å lage tysk mottling med denne malinga uten hverken retarder eller andre fiksfakserier.

Andre igjen påstår at de får Vallejo til å legge seg pent, mens min Iwata er temmelig allergisk mot stoffet som den har en tendens til å lage appelsinhud av uansett tynner. Og før noen nå kommer ilende til og sier "airbrush cleaner": ja jeg har prøvd det også.

Iwataen er aller mest glad i Humbrol, og kanskje Tamiya som jeg ikke har brukt så mye av, men som har lagt seg veldig pent de få gangene jeg har prøvd.

 

Trgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 sprøyter, en Evolution og en Hansa 385.....tror det var det de het. Jotun 7 er notert og skal testes i miljøvennlige omgivelser. Kompressoren er en sånn SilAir sak fra Hobbyland.

 

Angående cockpit og gule striper:

 

http://www.sci.fi/~fta/fineka01.htm

 

Her er det bilder av finske Fokkere. Denne har ingen gul stripe, men bakre del av cockpit er godt synlig flere steder. Den ser jo annerledes ut enn den på boxarten, så spørsmålet er her om det var flere varianter av cockpiten eller om det er en unøyaktighet fra produsenten.

 

Dette som et innspill om du skulle bruke en mannsalder på å få klarhet i hva som er riktig ift problemet med cockpit og gule striper....

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder cockpitglass er det så enkelt som at det var annerledes cockpitglass på den versjonen som finnene spikka sjøl (denne). Den hadde også en annen (og dårligere) motor enn den nederlandske importversjonen.

Veldig merkelig at ikke de sprøytene dine fikser Humbrol. Andre jeg kjenner som bruker Hansa har ikke noe problemer med Humbrol. Lykke til med Jotun og husk maske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Humbrolmaling må røres ut leeeeeenge. De harde klumpene må presses, dyttes, krøstes, knuses, klemmes osv osv ad infinitum ad nasaeum helt til malingen flyter fint. :) Jeg tynner ut malingen med jotun nr 7 og det funker som bare det. Jeg har en badger NH200 airbrush og har aldri noen problemer.

 

Roy: kutt ut "lult" så blir det riktig.  :D Men jeg er enig med deg.

 

On vaikea kirjoittaa suomeksi, mutta te tiedätte, minulla on merkitystä

 

Lenge leve google...

 

Roy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.