Gå til innhold
  • Bli medlem

Finsk moped (Fokker DXXI Special Hobby 1/72)


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har kopiert decalarket og klippet rundellene på frihånd med ok hell egentlig, men finnes det sirkelkuttere så må jeg vel ha en slik også. Flyet blir tøft, vi venter i spenning på stridsvogna og resten!

 

Av respekt for trådens opprinnelige form og innhold så dropper jeg alle finskevitsene som jeg nå kommer på. De beste har jeg faktisk fått fra finner i lystig lag....sauna, olut, makkara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare på denne gåten:

 

Miksi ei voi miesten Suomesta Tulvien hänen takaisin siltoja?

 

Kommer fra en bekjent som er Finsk, og jeg som trodde det bare var en vits.... wOOt

 

Blir stilig når denne er ferdig Torgeir....

 

Roy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da....en finskehistorie må til....et av de morsomste episoder jeg kan huske var fra en av turene mine ifb med jobben i Finland, der det selvsagt ble sosialt så det holdt med pils og sauna. arbeidsspråket var engelsk så det var det vi snakket hele tida. jeg satt der med et par norske til og 4-5 finner. dette var i 2004 eller 2005, og Kimmi Räikkonen var på hugget i MacLaren bil. finnene begynte i halvfylla å fleipe om Kimmi sine engelskkunnskaper, og alle finnene imiterte hans engelsk etter tur og alle lo så tårene trillet, og det hele toppet seg da Jussi latterkvalt og med tårene trillende greide å hikste fram konklusjonen "HE SPEAKS LIKE US!!". alle finnene hylte av latter og det tok flere minutter før de fikk tatt seg inn...vi andre var jo helt ødelagte av latter vi også, selv hadde jeg vondt i magen resten av kvelden.

 

samme jussi fortalte denne finskevitsen, og denne må leses på engelsk med kraftig finsk aksent....

 

there was a bow shooting competition, and they should shoot an apple from the head of a man. the first shooter made his shot, and hit the apple. he said "I AM.....WILHELM TELL".

 

the next man goes to shoot, and he hits the apple too. "I AM......ROBIN HOOD".

 

then the last man is going to shoot. he is a finnish man. he shoots and hit the man in the middle of the forhead. "I AM....SORRY".

 

.....så dette var en finskevits av finner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg som er halvt finsk må vel følge på. :-) Men denne gangen litt flyrelatert.

En av mine instruktører på flygelederskolen hadde sluttet å jobbe operativt og jobbet kun som instruktør/lærer på skolen. Tok vi han med på fest og gav han litt å drikke, satt historiene løst.

Han mente at finske piloter var noe helt spesiellt og hadde flere historier om de. I tåke og veldig dårlig sikt kan man som tommelfingerregel si at et fly får lov til å ta av dersom 6 av rullebanekantlysene på samme side kan sees fra baneenden flyet skal ta av ifra. På den gamle flyplassen i Malmö skulle det en dag med sånt vær gå en Finnair-maskin til Helsinki. Min Instruktør som jobbet i tårnet den dagen var i tvil om det kom til å gå men finnen insisterte på å taxe flyet ut og se hvordan sikten var, noe han etter litt om og men fikk lov til. Da flyet rapporterte at han var i posisjon. Læreren min ba han bekrefte at han hadde 6 rullebanekantlys i sikte. Piloten svarte, at jada, det hadde han. Han fikk avgangsklarering og tok av. Det var så dårlig sikt at læreren min kunne ikke se flyet, men hørte at det tok. Etter noen sekunder sier piloten på radioen (må leses med tung finsk aksent): "I saw three lights on the right, and three on the left. Good day."  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel bidra med en sann, flyrelatert finskehistorie jeg og da.  Jeg og en kollega var på vei fra Helsinki til Fornebu med en Finnair flight etter en forretningsreise, og da vi hadde fløyet en stund og jeg følte at det burde begynne å nærme seg Norge så jeg ut av vinduet.  Der var det mye vann...  Joda, vi hadde normal marsjfart og -høyde, men jeg tenkte "er Vänern virkelig saa svær"?  Sjekket kartet, og fant ut at det kunne hende...  Spurte flyvertinnen om hun visste om det var Vänern, og hun skulle "fråga kaptenen".  Etter fem minutter kom hun tilbake og svarte at "kaptenen tror det är Vänern, styrmannen tror det är Skagerrak..."

 

Joda, vi landet på Fornebu:D

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må si denne tråden har hatt en veldig fin utvikling. Synes den med "speaks like us" var morsomst. Til nå.

 

flybilder007.jpg

 

Etter å ha prioritert rock'n roll i helga (og dagene før  ::)) har jeg funnet tid til å lande i kjelleren i kveld. Mye pell og fikkel med denne vinterkamoen.

 

flybilder009.jpg

 

Tror jeg kan leve med dette.

 

flybilder008.jpg

 

Planen nå er å mishandle snøkamoen lett med Micromesh før jeg smører på Johnson og dekalerer. Gulstripa tvers over har jeg tenkt å ta etter dekaler, siden den skal gå tvers over cockpitglasset som da må være fritt for maskering og altså ferdig mattlakket på rammeverket. Da skal dere få se maskeringsteip på rundelldekaler!  :o

Og så må jeg legge serienumrene oppå gulstripa igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And, He is back with us..........  ;D ;D

Jo da Torgeiren, dette kan du leve med. Maskeringstape på rundelldekaler hørtes skummelt ut, du

har vel tenkt å legge Johnsen på topp av dekalene før tapen røsker med seg både lakk og gru?????

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kom til å tenke på den gule stripa du malte peise rett over bakre del av cockpiten....har du funnet dokumentasjon på at stripa gikk over glasset?

 

Jeg skal ikke hevde å ha noe fasit på den gule stripa til alle tider på den maskinen du bygde (FR157), men nå skal du høre.....

 

Jeg er i Helsinki denne uka, og idag var jeg på et flymuseum ved flyplassen og fant en bok som heter Suomen Ilmavoimien Historia 23 SOTAMALAUS. Eller Warpaint som er den engelske tittelen. Boka er skrevet av Kalevi Keskinen og Kari Stenman som har skrevet omtrent alle bøker jeg har om luftkrigen over Finland.

 

Der er det profiler av flere Fokkere med begge typer cockpit, men aldri gulmaling over glasset. "Ramma" på cockpiten der gulstripa går er gul, men det er ikke malt på glasset.

 

Det er også et bilde av FR157 som viser det samme. Kamoskjemaet er ikke helt likt det du har på instruksjonen til settet ditt (ingen løpende russer), men gulstripa (som er plassert temmelig nøyaktig der du har malt den) er ikke malt på selve glasset. Har du noen dokumentasjon på at gulstripa ble klaska over glass og alt som var så er det interessant å få vite om, siden det bryter med all praksis som er beskrevet i boka jeg kjøpte. Boka inneholder ikke historikken over alle fargeskjema FR157 hadde til forskjellige tider, men det er interessant å se på profiler og (viktigst!!) bilder av Fokkere i finsk tjeneste i boka at gulfargen aldri går over glasset. Som sagt hadde det vært moro å få vite referanser på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Jeg har ikke fnugg av referanse på denne mopeden, så det du sier stemmer garantert.

Og jeg tror nok jeg skal klare å komme over gremmelsen over at dette ble feil. For noen fortoner det seg sikkert som halsløst kjetteri å bygge en modell etter instruksjonene helt uten referanser, men denne tingen er nå mest for moro skyld.

Men det hadde jo vært kult å se disse bildene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kamoen er veldig tøff. Godt utført også. Det er ikke store flyet og mye kamo er vanskelig å få til på en bra måte, så klapp deg selv på skulderen for godt utført arbeid.  :cheers: Jeg er jammen ikke så sikker på at du bomma på gulstripa. Se bare her:

http://www.grafixnpix.com/wwii/fd21flv.jpg

 

OOOOOPS!!! Feil fly. Det bildet jeg har linket til er en FR-148. Mulig de som laget settet gjorde samme feil som meg. Forvekslet en FR-148 med FR-157. De ser jo ganske like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.