Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 SAS Ju 52/3m LN-KAF "Askeladden"


Anbefalte innlegg

Selv om jeg har 0% ferdige modeller av de jeg har startet her på forumet kan jeg likevel ikke la denne sjansen gå fra meg.  Har hatt lyst å bygge denne sååå lenge og nå når det er gruppebygging på gang må jeg bare prøve å hive meg med.  Jeg synes det vil være mest interessant for forumet at jeg bygger en versjon som er en del annerledes enn Nils` sin Ju52 og siden jeg lenge har hatt lyst å bygge den siste Ju52 i Norge i dens siste bemaling så blir det denne her, SAS Ju52/3m LN-KAF "Askeladden":

 

SAS_LN-KAF01_versjon2-1.jpg

 

Her er stæsjet i all sin prakt.  Jeg vet jeg har et Eduard etsesett også en plass men siden den stort sett er laget til den militære versjonen så gjør det ikke noe at jeg ikke finner den

009-3.jpg

 

Her er CMK interiørsett til venstre og Aires cockpitsett til høyre.  CMK er beregnet for den militære versjonen så jeg sparer vel alt i det settet til en senere anledning.  Aires cockpitsett er et bedre utgangspunkt for en sivil versjon med tanke på at den inkluderer riktigere seter og oljetank for cockpit (selv om ikke Askeladden hadde denne tanken i denne versjonen)

015-2.jpg

 

CMK motorsett er absolutt nydelig og det fine for meg er at den er laget for den militære versjonen.  Askeladden ble ombygget og fikk kroppen til en eks-Luftwaffe maskin noe som medførte at eksosanlegget til midtre motor er ganske lik CMK-settet mens Nils nok må bygge sine eksosrør om litt for den opprinnelige sivile versjonen av Ju52. Nederst CMK settet for bensintanker i høyre vinge samt oljetank for høyre yttermotor

021-3.jpg

 

Her er deler til MDC Junkers resin flottørsett til venstre som Nils bruker.  Askeladden fikk under krigen Heinkel flottører så da må jeg benytte Master-X settet til høyre.  Den er dessverre utstyrt med stag i resin og de må byttes ut med noe kraftigere.

IMG_1017.jpg

 

MDC Junkersflottør øverst og Master-X Heinkel flottør under

IMG_1029.jpg

IMG_1030.jpg

 

Noen deler har skjemmende synkemerker og de i gulvet må fylles og pusses.  De på kroppen er verre å få gjort noe med da.

IMG_1644.jpg

IMG_1648.jpg

 

Grovt sett leveres Revell sivil Ju52 sett slik

Ju01.jpg

 

mens Revell militær Ju52 leveres nogenlunde slik

Ju02.jpg

 

som nevnt fikk Askeladden ny kropp fra en eks-Luftwaffe maskin og den så mer eller mindre slik ut

Ju03.jpg

 

det betyr at jeg får en del jobb.  Den ekstra store lasteluka må reproduseres og den fikk 3 mindre vinduer i øverste luke, MG-skytset på siden ble "blanked out", bakerste vindu med skrått hjørne må flyttes frem og toppskytset ble fjernet men fikk ikke lufteinntak slik den sivile versjonen var utstyrt med.  Eneste lyspunkt er at jeg slipper å lage enda en sidedør foran slik Nils må da denne bare var utstyrt med en fremre dør.

IMG_1638-1.jpg

 

Nå er det bare å pløye seg gjennom en del av min Ju52-litteratur for å finne alt som er viktig for dette prosjektet

034.jpg

 

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet skal det bli interessant å følge. Samtidig gir det meg et visst press på å holde progresjonen oppe.

 

Du burde vel egentlig hatt både militær- og sivilversjonen for å bygge Askeladden.

 

Men hva mener du med dette utsagnet her?

Nils nok må bygge sine eksosrør om litt for den opprinnelige sivile versjonen av Ju52.

Sivilsettet til Revell har da de korrekte sivile eksosrørene?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig gir det meg et visst press på å holde progresjonen oppe.

 

Jeg tror presset er størst på meg.  Å bygge samme sett som deg og vise det her samtidig er jo som å hoppe etter Virkola....men jeg tror det blir gøy, da.

 

Du burde vel egentlig hatt både militær- og sivilversjonen for å bygge Askeladden.

 

Jepp......og det har jeg. ;)

 

Men hva mener du med dette utsagnet her?

Nils nok må bygge sine eksosrør om litt for den opprinnelige sivile versjonen av Ju52.

Sivilsettet til Revell har da de korrekte sivile eksosrørene?

 

Jada, jeg refererte til eksosrørene i CMK settet som jeg av en eller annen grunn regnet med du hadde på lur du også.  Men i såfall bruker du jo bare eksosrørene fra Revell sammen med CMK settet.  Det jeg ikke er sikker på er om noe av eksosrørene da burde vises på innsiden av den åpne nesa og må scratches i og med at de går inn i kroppen for så å gå ut igjen lenger bak under buken på den sivile utgaven.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg refererte til eksosrørene i CMK settet som jeg av en eller annen grunn regnet med du hadde på lur du også.  Men i såfall bruker du jo bare eksosrørene fra Revell sammen med CMK settet.  Det jeg ikke er sikker på er om noe av eksosrørene da burde vises på innsiden av den åpne nesa og må scratches i og med at de går inn i kroppen for så å gå ut igjen lenger bak under buken på den sivile utgaven.

 

Du er inne på noe der. Jeg har tenkt i de baner jeg også, men uten å ha kommet til noen konklusjon ennå. Jeg tror uansett at jeg ikke skal bekymre meg så mye med det mens jeg ennå holder på med interiøret.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudbedre...jeg trodde jeg hadde mange bøker om F-16...  Jaja, du er neppe i beit for dokumentasjon.  Håper bare du ikke tilbringer altfor mye tid i bøkene så du ikke får bygget noe.  Når du har lagt lista så høyt blir det spennende å følge med.  Selv om jeg synes Ju52 er stygg som nøkken:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden dette så strukturert og omfattende ut. Du håper vel på mye regnevær i sommer hvis du skal få denne ferdig til 1 sept. Det blir sikkert super bra. Jeg syntes tidsfristen på dette gruppe bygget er for kort. Burde vi ikke hatt et par måneder ekstra. sånn for eksempel 1 Nov.?  Store tyske fly med tre motorer, resin og ting krever tid. Håper det blir noen morsomme andre sjøfly her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at mengden med dokumentasjon har så mye å si. Som f.eks. her hvor det gjelder en tildels sær variant av flyet.  Da hjelper det ikke å ha mange bøker som ikke beskriver de detaljene man er ute etter.

 

Sin egen tidsfrist kan man selvsagt bestemme selv. Det er også noen som bygger "enkle" modeller i denne gruppegyggingen, og for dem blir det ikke like motiverende med en frist langt ut i det fjerne. Derfor foreslår jeg at vi opprettholder 1. september, iallefall for første fase. Så kan heller vi som holder på med megasjøfly heller vurdere status da og sette en ny frist for oss.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har alt klart til å sette i gang Trond Olaf. Så da er det vel bare å begynne å klippe delene fra støperamme og finne fram limtuben... ;)

 

Tror også tidsfristen kan bli noe knapp. Burda ha vært på lakkeringsstadiet selv hvis jeg skulle ha kommet i mål, og det er jeg jo langt fra...

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å lage en kopi av Nils`byggetråd starter jeg en annen plass enn han gjør, nemlig vingene.  Jeg har tenkt å åpne for oljetankene i begge vingene og 3 luker for bensintankene i venstre vinge samt scratche litt av motorfestet for venstre vinge.

IMG_1668.jpg

 

Det pussige er at selv om oljetanken er designet for høyre vinge passer den perfekt i venstre vinge samt at tanklokket blir på rikig side da

IMG_1672.jpg

 

mens for høyre vinge passer den veldg dårlig samt at tanklokket må pusses bort og flyttes

IMG_1673.jpg

 

Her er det åpnet for CMK tankinnsatsene under venstre vinge

IMG_1664.jpg

 

Slik ser CMK tankinnsatsene ut. Det følger med 3 innsatser, ett for hver åpning

IMG_1665.jpg

 

Problemene er flere her.  For det første er det opprinnelig 6 tanker etterhverandre

Ju52-vinge3.jpg

KraftstoffanlageJu52.jpg

 

CMK har etterlignet tankene imellom som små runde endestykker (se bildet lengre opp).  Dette virker lite overbevisende selv om man ender opp med å se lite.  Siden settet er for høyre vinge ender skråstagene som skal vende bakover opp på motsatt side siden jeg skal ha de i venstre vinge.  Det skal i tillegg være åpent imellom stagene og ikke lukket slik som på resininnsatsen.  Se dette bildet av Askeladden under restaureringa i USA i 1976.

AskeladdenRestaurering001_1976.jpg

 

Området med skråstagene bak tankene skal se ganske likt ut som dette selv om det er lenger bak på vingen (fra restaureringa av Askeladden i 1985)

AskeladdenRestaurering001_1985.jpg

 

Så da blir enden på visa at jeg drar til Hobbyland på tirsdag for å kjøpe Evergreen strips i forskjellige tykkelser for å scratche disse skråstagene samt lage bølgeblikkveggen som skal være på forsiden.  Jeg kommer og til å bruke to CMK tanksett, kappe ut tankene og feste de i overvingen slik at jeg får alle 6 på rekke og rad.  Litt mer arbeid men jeg er sikker på at det ikke tar altfor lang tid og at det blir verdt strevet.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, en liten oppdatering etter noen dagers byggetørke og mye tid på jobb.

 

Her vises ihertfall hovedprinsippet i det jeg holder på med.  Tankene er bare for syns skyld festet midlertidig i overvingen.  De skal festes enkeltvis og justeres slik at høyden på tankene blir jevn med undervingen langs hele rekka.  Skråstagene er laget av diverse Evergreen strips og så tro som jeg synes det er hensiktsmessig i denne sammenhengen.  Det er jo ikke så alt for mye som vil vises, derfor dropper jeg bølgeblikk på innsiden etc.....

033.jpg

 

Resultatet av skråstagene blir noenlunde slik (beklager dårlig lys på bildene mine i dag)

035.jpg

039.jpg

 

Med tankene blir det grovt sett slik.  De skal justeres slik at høyden passer bedre.  Reultatet tror jeg ikke blir så aller verst......må bare tynne åpningene i undervingen litt slik at de får mer skalatykkelse.

031.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden det har skjedd noe her.

 

Ja, beklager.  :( Jeg har hatt altfor mye å gjøre.  Ei ukes jobb i Tyskland, ei i Russland, ferieforberedelser etc etc.  Nå kommer tre ukers ferie der det går en del tid sammen med familien men der jeg samtidig håper det blir litt tid på kveldene til bygging.  I slutten av juli drar jeg to uker på jobb i Rondane og skal bo på høyfjellshotell og da har jeg tenkt å få gjort mye plastsløyd innimellom for jeg gidder ikke bruke all fritida der på turer.  Så jeg skal poste noe her så fort som jeg har fått gjort litt.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en pitteliten oppdatering i sommervarmen.  Jobber litt med forskjellige ting på settet og har begynt såvidt å kikke litt på interiøret.

Som dere ser av bildet til Kim (som jeg har tyvlånt fra Nils`byggetråd) så er bagasjehyllene en rørkonstruksjon med nett.  Revells interpretasjon av dette blir for udetaljert i 1/48 så jeg har scratchet nye i Evergreen rod med Verlinden mesh.  Skal gjøre dette med alle hyllene bakover.  Mulig jeg prøver å lage nettet slik at det buler litt mer.

 

Ju_52_interior_AH.jpg

 

Ny bagasjehylle til venstre og Revells til høyre for sammenligning.

010.jpg

 

011.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.