Ragnar Eckhoff Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Ser der - nå begynner det å ligne noe! Kanskje ett strøk til på nederste vingepar - men da forsvinner kanskje preshadingen helt? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Naa vil jo modellen betraktes paa lang avstand, saa kanskje man maa gjoere som teatersmikoerene for at ansiktstrekkene skal synes paa bakerste benk - nemlig aa overdrive effekten litt. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Ja, jeg trur kanskje det holder med gulmaling. Nå står et nytt lag blåmaling for tur. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Ja. Må ikke tulle mer med de vingene nå. Ser fine ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Det blir lite tid til modellbygging for tida, men et sett understell har jeg lagd. Det ene understellet til et av flya har forsvunnet sporløst, så jeg har lagd nytt. For å sikre at understella på det aktuelle flyet ikke blei ulike, lagde jeg to. I reservedelseska fant jeg et par like understell, som jeg kappa av og satte på fjærer av strukket plast samt strømlinjeføring av plasticard på overdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 En klar forbedring av understellet, Einar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Takk. Det synes jeg også. Det gjenstår forresten å lime på en slange ned langs understellet. Jeg har oppdaga at halehjulet i byggesettet er feil. I byggesettet er det bare en enkel legg ned på venstre side av hjulet, men cornellen i Bodø og de halehjula jeg kan se på bilder har legg ned på begge sidene av halehjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Dermed måtte det limes på en ekstra legg på høyre side av halehjulet. En enkel operasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Jeg har ikke posta noe her på ei stund, og årsaken er at det er lite nytt å vise bilder av, sjøl om jeg faktisk har holdt på ganske jevnt og trutt med de tre modellene. Da jeg skulle lime på vingene, viste det seg at passforma kunne vært bedre ved vingerøttene. Det som skulle vært en enkel limejobb med å få på plass vingene, viste seg å bli en omfattende tilpassings-og spaklejobb. Vingene var støpt i for bratt vinkel, samtidig som at sammenføyningsflata har bueform med varierende krumning. Etter montering må overgangen sprøytemales på nytt. Her holder det ikke med litt touch up med pensel. Under er modellen etter første støk med sprøyta. Hola til haleflatene var var for trange, særlig på høyre side, på alle tre modellene og måtte utvides. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Den ene har jeg tenkt å ha i Little Norway-skjema. Her venter jeg med å sette på haleflatene til haleroret har fått på flaggstripene. Sia jeg rekner med at rødt kan skinne gjennom det hvite i dekalene som følger byggesettet, velger jeg å male det røde og hvite i flaggstripene. Jeg vurderer å satse på at gult er såpass lyst at det ikke skinner gjennom flaggstripene på vingene. Denne har også lysere gulfarge på vingene enn de to andre cornellene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Enig i vurderingen av gulfargens gjennomskinnelighetsgrad. Det er som regel når du har skiller i kamuflasjefargen under dekaler med hvitt i at det blir problemer. Så lenge underlaget er ensfarget går det alltids greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 25, 2008 Share Posted September 25, 2008 Her går bygginga av de tre cornellene sin gang, med pussing og maling, pussing og maling...... Jeg trudde på forhand at det skulle være arbeidsbesparende å male det blå og gule separat, før jeg satte sammen modellene. I ettertid ser jeg at jeg nok hadde spart arbeid ved å lime på vingene først og så maskere og male, for glippa ved vingerota blir så stor og vanskelig å glatte over, at malejobben på forhand langt på veg blir bortkasta. Bare liminga av haleflatene fungerte etter planen, etter at jeg hadde utvida hola til dem. Nå begynner jeg å se enden på arbeidet med vingerøttene, men ennå gjenstår det litt. Haleflatene på Little Norway-modellen i forgrunnen, med lysest gulfarge på vingene, venter jeg med til nasjonalitetsstripene er på plass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 25, 2008 Share Posted September 25, 2008 Ser nesten ut som de trener formasjonsflyging:) Faar du fremhevet kontrollflatene med en vask, saa tror jeg dette blir bra. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 29, 2008 Share Posted September 29, 2008 Da er haleflatene på plass på den tredje cornellen. Nasjoalitetsstripene ble satt på og dekt med et strøk Johnson før haleflatene ble limt på. Det gikk greit å sette på nasjonalitetsstripene direkte på det rødmalte haleroret. Det hvite på dekalene til dette byggesettet fra MPM dekker godt. Det eneste aberet er at blåstripa i midten ikke er 100% midt på det hvite, slik at hvitstripa på den fremre sida er litt smalere enn den bakre. Jeg lar det imidlertid være som det er. Obsevante seere vil se at den blå fargen er skalla av et par steder. Den gule Xtracolor-malinga sitter mye bedre enn den blå fra den samme fabrikanten, ser det ut til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 30, 2008 Author Share Posted September 30, 2008 Det fikser du lett med en stripe hvit dekalfilm. Da blir du mye mer fornøyd med modellen etterpå. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Vil det ikke lett kunne bli fargeforskjell mellom den indre delen som det blir hvit dekalstripe under og den ytre delen som ikke er dekt fra før av dekal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 30, 2008 Author Share Posted September 30, 2008 Bare hvis du bruker for "tynn" dekal. Mange dekaler har god dekkevne. Men det er bare å prøve på noe annet først, så finner du fort ut av det. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Takk for tipset! Jeg skal se om jeg finner noe hvitt dekal jeg kan bruke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 30, 2008 Author Share Posted September 30, 2008 Du bør skaffe deg et sett med dekalfilm i forskjellige farger fra f.eks. Microscale/Superscale, Xtradecal eller lignende. Dette inngår i min basisutrustning og er helt uunnværlig. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Ja, jeg får nok det. Det har egentlig lenge vært på lista over planlagte anskaffelser, men har veket til fordel for andre innkjøp tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Etter å ha studert dette bildet (og andre bilder) av undersida på cornell 189, har jeg kommet til at det trengs noen små justeringer av detaljene på undersida av cornellmodellene mine: Trimtab i bakkant av vingen Tre rorhengsler i stedet for to, og det indre hengselet flyttes litt utover Fire ribber i firkanta felt på hver side i området ved vingerøttene (Er det et oppheng av noe slag?). Modellene trenger også landingslys under høyre vinge. Noen fly har i tillegg en generator, eller noe slikt, montert midt under i forkant av vingen. Hm, hvorfor er byggesetta aldri helt korrekte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Arbeidet er i gang. Her er før og etter på modellene. Landingslys mangler fortsatt. Det trengs litt mer fylling et par steder. Så låg belysning er temmelig avslørende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Som kjent, hadde cornellene med åpen cockpit store svarte tall på vingene, men da cornellene fikk lukka cockpit, ble disse talla sløyfa. Men, det stemmer ikke helt hundre prosent: Se på dette utsnittet av bildet på framsida av cornellheftet fra Warbirds of Norway av corneller med lukka cockpit: Nr. 141, "El Gaucho", har svarte tall på vingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 Som kjent, hadde cornellene med åpen cockpit store svarte tall på vingene, men da cornellene fikk lukka cockpit, ble disse talla sløyfa. Næh, de forsvant ikke helt, men tallene på vingene ble mye mindre. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Dette er i alle fall det første bildet jeg har sett av en cornell med lukka cockpit og svarte tall oppå vingen, og jeg synes talla på 141 ser like store ut som på PT-19- cornellene med åpen cockpit, eller er det et synsbedrag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.