Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Fairchild PT-26 Cornell --- Einar Sandvik


Anbefalte innlegg

  • Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det blir lite tid til modellbygging for tida, men et sett understell har jeg lagd.

 

Det ene understellet til et av flya har forsvunnet sporløst, så jeg har lagd nytt. For å sikre at understella på det aktuelle flyet ikke blei ulike, lagde jeg to. I reservedelseska fant jeg et par like understell, som jeg kappa av og satte på fjærer av strukket plast samt strømlinjeføring av plasticard på overdelen.

23_08_08_Cornellunderstell_web.jpg.74dcf33164351f332a23a1fecf4d2cca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det synes jeg også. Det gjenstår forresten å lime på en slange ned langs understellet.

 

Jeg har oppdaga at halehjulet i byggesettet er feil. I byggesettet er det bare en enkel legg ned på venstre side av hjulet, men cornellen i Bodø og de halehjula jeg kan se på bilder har legg ned på begge sidene av halehjulet.

26_08_08_Cornellhalehjul_001web.jpg.de8bd7025239dcdc29196d3250cf5928.jpg

26_08_08_Cornellhalehjul_002_web.jpg.149167bce5c95682b2a5752e66e65e8f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke posta noe her på ei stund, og årsaken er at det er lite nytt å vise bilder av, sjøl om jeg faktisk har holdt på ganske jevnt og trutt med de tre modellene.

 

Da jeg skulle lime på vingene, viste det seg at passforma kunne vært bedre ved vingerøttene. Det som skulle vært en enkel limejobb med å få på plass vingene, viste seg å bli en omfattende tilpassings-og spaklejobb. Vingene var støpt i for bratt vinkel, samtidig som at sammenføyningsflata har bueform med varierende krumning. Etter montering må overgangen sprøytemales på nytt. Her holder det ikke med litt touch up med pensel. Under er modellen etter første støk med sprøyta.

 

Hola til haleflatene var var for trange, særlig på høyre side, på alle tre modellene og måtte utvides.

 

Cornellbygging_001web.jpg.9a5decf77b825aa9e27d5c632c3dcec9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene har jeg tenkt å ha i Little Norway-skjema. Her venter jeg med å sette på haleflatene til haleroret har fått på flaggstripene. Sia jeg rekner med at rødt kan skinne gjennom det hvite i dekalene som følger byggesettet, velger jeg å male det røde og hvite i flaggstripene.

 

Jeg vurderer å satse på at gult er såpass lyst at det ikke skinner gjennom flaggstripene på vingene. Denne har også lysere gulfarge på vingene enn de to andre cornellene.

Cornellbygging_002_web.jpg.6aeaa98aded4fd8e96b052e54c569997.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her går bygginga av de tre cornellene sin gang, med pussing og maling, pussing og maling......

 

Jeg trudde på forhand at det skulle være arbeidsbesparende å male det blå og gule separat, før jeg satte sammen modellene. I ettertid ser jeg at jeg nok hadde spart arbeid ved å lime på vingene først og så maskere og male, for glippa ved vingerota blir så stor og vanskelig å glatte over, at malejobben på forhand langt på veg blir bortkasta. Bare liminga av haleflatene fungerte etter planen, etter at jeg hadde utvida hola til dem.

 

Nå begynner jeg å se enden på arbeidet med vingerøttene, men ennå gjenstår det litt. Haleflatene på Little Norway-modellen i forgrunnen, med lysest gulfarge på vingene, venter jeg med til nasjonalitetsstripene er på plass.

23_09.08_cornellundersider_002_red.jpg.a5c4d7cc21e136b4fe600a117f368414.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er haleflatene på plass på den tredje cornellen.  :)

 

Nasjoalitetsstripene ble satt på og dekt med et strøk Johnson før haleflatene ble limt på. Det gikk greit å sette på nasjonalitetsstripene direkte på det rødmalte haleroret. Det hvite på dekalene til dette byggesettet fra MPM dekker godt.  :) Det eneste aberet er at blåstripa i midten ikke er 100% midt på det hvite, slik at hvitstripa på den fremre sida er litt smalere enn den bakre. Jeg lar det imidlertid være som det er.

 

Obsevante seere vil se at den blå fargen er skalla av et par steder. Den gule Xtracolor-malinga sitter mye bedre enn den blå fra den samme fabrikanten, ser det ut til.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert dette bildet (og andre bilder) av undersida på cornell 189, har jeg kommet til at det trengs noen små justeringer av detaljene på undersida av cornellmodellene mine:

 

Trimtab i bakkant av vingen

Tre rorhengsler i stedet for to, og det indre hengselet flyttes litt utover

Fire ribber i firkanta felt på hver side i området ved vingerøttene (Er det et oppheng av noe slag?). 

Modellene trenger også landingslys under høyre vinge. 

Noen fly har i tillegg en generator, eller noe slikt, montert midt under i forkant av vingen.

 

Hm, hvorfor er byggesetta aldri helt korrekte? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent, hadde cornellene med åpen cockpit store svarte tall på vingene, men da cornellene fikk lukka cockpit, ble disse talla sløyfa.

 

Men, det stemmer ikke helt hundre prosent: Se på dette utsnittet av bildet på framsida av cornellheftet fra Warbirds of Norway av corneller med lukka cockpit: Nr. 141, "El Gaucho", har svarte tall på vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.