Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Fairchild PT-26 Cornell --- Einar Sandvik


Anbefalte innlegg

  • Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Plasseringa av pitotrøra var forskjellig på cornellutgavene PT-19 og PT-26. PT-19 hadde pitotrøret plassert langt inne på vingen, slik som nr. 107 på dette fargebildet, som er en PT-19, sjøl om den har fått lukka cockpit.

 

Heile bildet, som jeg har tatt et utsnitt av, står som midtsidebilde (via Cato Guhnfeldt) i Norsk Flyhistorisk Tidsskrift nr. 4/1988:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På PT-26, som hadde lukka cockpit i utgangspunktet, var pitotrøret plassert ute ved vingespissen, og røret var tydeligvis malt hvit-og rødstripete.

 

På det øverste bildet ser vi nr. 189 fra Little Norway. Utsnitt av foto via Bjørn Hafsten, fra Warbirds of Norway-hefte nr.1,vol 16.

 

Det nederste bildet er et utsnitt av et bilde fra samme kilde, og viser L-BC under landing i 1956.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laging av pitotrør har vi diskutert nylig i en annen tråd. Jeg pleier å lage pitotrør av nålespisser. Spissen av nåla ble filt ned for å simulere den lille bøyen på tuppen av pitotrøret.

 

Her har jeg bora opp et dypt hol og limt fast pitotrøret. Jeg har brukt trelim for å sikre meg tid til å justere posisjonen på røret, for med superlim sitter det gjerne fast øyeblikkelig, og gjerne i feil stilling.

 

Nå gjenstår stripemalinga av pitotrøret. Det vil kreve ei støøøødig hand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjenstår stripemalinga av pitotrøret. Det vil kreve ei støøøødig hand.

 

Bruk dekal så slipper du å være bekymret for skjeløvinga. Hvis det er hvitt og rødt rør (som det ofte var) så maler du bare hvitt først. Deretter skjærer du ut striper i rød dekalfilm og legger på dette, enten som ringer eller i spiral.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått gleden av å prøve et dekalsett fra Vingtor på en modell.  :)

 

Gleden er ordet. Vingtordekalene er solide og behagelige å arbeide med, og de fester godt, uten nevneverdig silvering. :thumb:

 

Valgfriheten med alle talla og bokstavene i "laus vekt" på arket, gjør at en kan bygge nesten hvilket som helst forbilde innafor tidsperioden. At det kan være en liten ulempe med valgfriheten også, fikk jeg merke da jeg klipte ut og lirka på plass knøttsmå tall enkeltvis i tallserien 1018 fire ganger. Men, nå er de på plass.

 

Nå gjenstår et lag Johnsons Pledge og litt vask og væring på denne modellen.

 

Einar S

Dekaler.jpg.bfcb39911bee13d6ae844d188109b164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde dingsebomsen av en bit strukket plast, som ble runda av i begge enden. Jeg bora hol i den og limte en bit av en ryggstift fra ei avis i hullet. Ei remse vinflaskefolie ble limt rundt "dynamoen", som feste.

Til slutt spikka jeg til en propell i plast og limte den på, med en ørliten tupp av tynnstrukket plast.

 

Det hele ble malt i gult og blått. Det blir temmelig smått i skala 1:72:

03_01.09_cornelldynamo_web.jpg.9886f8986d145ec2454576e2fa9a566c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du har fått til gulfargen meget bra, men blåfargen er i mine øyne for lys. Blåfargen (og gulfargen) på Corneller varierte sterkt gjennom årene fra Little Norway. Den fargen som ble standard treningsflyfarge i Luftforsvaret etter krigen var ikke veldig lys.

 

Muligens er det lyset på bildene som lyver, la oss håpe det. Ellers er jeg mektig imponert over vel utført arbeid.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere dager prøvd å få ferdig den andre cornellen med en passe silkematt overflate, ved å blande Johnson og Tamiya flat base, men det har en tendens til å bli for blankt eller for matt. I går fikk jeg tak i ei flaske Johnson Klar i tillegg til Johnson Hårdglans, som jeg hadde fra før. Johnson Klar er helt blank, i motsetning til Hårdglans, som er melkehvit. Jeg erfarte at KLar tørker hakket fortere enn Hårdglans. Det gjelder å være snar når Johnson er blanda ut med flat base, for da tørker det veldig fort. Jeg forsinka prossessen litt ved å blande det ut med destillert vatn, battervatn som jeg hadde kjøpt på en bensinstasjon.

06_01.09_Johnson_web.jpg.2be0bbf5d8a379213a7070a27170eff8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde vikinglogoen ved å klippe til gule dekalbiter, som jeg satte sammen. Konturene av hodet ble handmalt med tynn pensel og uttynna blåmaling.

 

Etter at jeg hadde baksa med vikinglogoen i to timer, satte jeg på teksten "Spirit of Little Norway" fra dekalarket i byggesettet, og fant ut at skrifta var alt for stor!  :doh: Jeg resignerte og satte på et sjøllaga romertall to bak.

 

Det er nok marked for et Little Norway-dekalark, trur jeg.

 

Slik ble den ferdige Little Norway-cornellen seende ut. Den er kanskje litt i blankeste laget?

06_01.09_Little_Norway-_cornell_003red.jpg.50ba9e2986926573c20f9c8267e1dbb4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Norway-cornellen fikk et siste lag med Johson Klar med mer Tamiya flat base, og ble en god del mattere. Nå står den i utstillingsskapet.

 

Den tredje cornellen som skal bli en norsk etterkrigscornell, for jeg må ha en i skapet heime også. Jeg har ikke avgjort med meg sjøl om hvorvidt det blir den første eller denne siste som havner på Gardermoen.

 

Mener du Xtracolor 152, som jeg malte på de to andre cornellene er for lys blåfarge for en etterkrigsmodell, Nils, eller kan den passere?

 

Den siste cornellen har fått canopy pålimt med trelim.

 

Liming_av_canopy_web.jpg.5e68e00898c28513715dcbae641696e3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke vikinghodet i dekalarket i byggesettet i det hele tatt. Nils omtalte det i artikkelen sin i Limtuben, treffende, som "død måke".  ;D

 

I stedet skar jeg en gul sirkel fra et anna dekalark i to og satte på hjelm i forkant på den øvre sirkelhalvdelen og vinger på den nedre. Fremre del av den gule kroppsstripa ble skåret av og gjort tynnere og den fremste delen av stripa bak vikinghodet skar jeg til en bølge i. Dermed var det bare litt forsiktig konturmarkering med blamaling som gjenstod.

 

Hadde jeg imidlertid visst at navnet "Spirit of Little Norway" hadde for stor skrift, så hadde jeg nok valgt å bygge flyet som et av de navnløse flya.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.