Einar Sandvik Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Slik ble setene da, med pålimte fotoetsa seler, skyggelegging i bunnen og ei bøyd plastang bak ryggen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Vingene er pussa fri for flass og klippet fri, bortsett fra ved rota, så jeg har noe å holde med når de skal sprayes. På vingetuppen har jeg bora opp et forankringshull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted November 23, 2007 Share Posted November 23, 2007 271 er også avbilda på omslagssida bak på WON vol 16, nr.1. (Foto: Per Ruud via Sverre Thuve) Her skulle altså rundellen ha mangla og 265 ha stått på samme sted som rundellen. Var talla på 265 av samme type som her? Nedenfor foto av Cornell på Winkleigh sommeren 1945. Foto: Arne Jansen. Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 Det er perspektivsug i det bildet. Spørsmålet er hvordan vingene var malt på over og undersida: Norske flaggstriper, britiske rundeller eller ingen merking. Undersida er så mørk at jeg ikke greide å skjelne noe, sjøl om jeg blåste opp bildet og gjorde det lysere med redigeringsfunkdjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 Det er perspektivsug i det bildet. Spørsmålet er hvordan vingene var malt på over og undersida: Norske flaggstriper, britiske rundeller eller ingen merking. Undersida er så mørk at jeg ikke greide å skjelne noe, sjøl om jeg blåste opp bildet og gjorde det lysere med redigeringsfunkdjonen. Sannsynligheten taler vel for at disse flyene kom "rett fra esken" (kassen) til UK. Dvs et skjema bestående av gulmalte "all over", IKKE ble påmalt noen flaggstriper eller andre norske merker, men standard britisk merking. Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Nå, som det nye hobbyrommet mitt er blitt operativt, har jeg gjennopptatt bygginga av cornellene mine. Jeg har jo planer om å bli ferdig til LU. I dag hadde jeg forresten et lite uhell: Jeg vaska byggesetta med såpevann i vasken på badet for å gjøre modellene klar til maling. Da jeg rista støpestengene med fludeler på, løsna roret på en bakving av og falt rett ned i sluket i vasken. Jeg så var en tur rundt i huset for å finne ei bøtte og ei tang, slik at jeg kunne skru av vannlåsen og fiske opp det tapte haleroret, men i mellomtida var et anna familiemedlem på badet og skylte noe, og dermed forsvant haleroret videre nedover. Nå har jeg sittet og lagd et nytt haleror. En av understellsleggene har også forsvunnet , så der må jeg vel også lage en ny del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 27, 2008 Author Share Posted January 27, 2008 Ser ut som om du må gjenomgå sikkerhetsrutinene dine, Einar. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 En liten kommentar: åpningen i vingespissens bakkant er ikke til fortøyning, men til å holde i og håndtere flyet på bakken. Hand-hold, ikke tie-down, m.a.o. Stein Cornellflyger og eier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Ja vel. Det er stadig noe nytt å lære. Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Understellsleggen som forsvant, må nok skrives på kontoen for manglende hobbyrom tidligere. Nå holder jeg på med deler som virkelig er lett å miste: Fotoetsen i MPM-byggesettet for Cornell. Dette er ikke det letteste å holde på med for tilårskomne langsynte modellbyggere. Her kommer den nye lupelampa til sin rett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Nå gir jeg meg for i kveld. Jeg parallellbygger tre corneller. En skal skal bli en Little Norway-cornell og to skal bli etterkrigscorneller, hvorav en skal til Gardermoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Dette prosjektet har ligget på is mens jeg fullførte fokkerne, men nå har jeg tatt opp igjen bygginga. Dekalene til Nils er en ekstra inspirasjon. Nå holder jeg på å pusse tre sett gule vinger med apelsinhud. Jeg håper på bedre resultat i framtida, med ny airbrush. Et av skroga trenger også puss, for Tamiya-grunninga på boks spytta malinga ut på slutten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Arbeidet med de tre cornellene fortsetter stadig. Den nye Infinity-sprøyta er blitt tatt i bruk og flya har fått et nytt lag gult for noen dager sia. I dag formiddag fikk de et lag blått Xtracolor 152 tynna med white spirit. Her står de til tørk på improviserte tørkestativ av klesklyper og teip. Den nye sprøyta virka upåklagelig. Dette kan være starten på et langvarig vennskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Jeg driver med oppussing av boligen for tida, så det blir lite tid til modellbygging, men jeg har i alle fall fått tatt i bruk den nye sprøyta mi til eksperimenter med preshading. Det kom godt med at xtracolorfargene er blanke, slik at det var lett å tørke vekk mislykka forsøk, det vil si bom på panellinjene. Nå skal jeg få på nye strøk gult og blått, men jeg har begynt å gå tom for de aktuelle fargene fra xtracolor. Det tar en måned å få ny forsyning med xtracolor gul 108 og blå 152 fra Hannants: Finnes det noe annet alternativ på markedet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 2, 2008 Author Share Posted August 2, 2008 Det spørs hvilke maskiner du skal bygge. Det var 2-3 forskjellige både blå- og gulfarger i bruk i Little Norway, og enda et variantsett i Norge etter krigen. Jeg skrev noe om dette da jeg bygde mine to Corneller men jeg må lete opp denne teksten igjen. Jeg ser at du har maskert sideroret på alle tre modellene. Betyr det at du skal ha flaggstriper på alle? Dette er i og for seg ikke feil for en modell til monteret siden maskinene fløy i disse fargene i Norge i 1945. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Maskeringa av haleroret til alle tre cornellene er mest en praktisk sak for å ha noe å holde i mens jeg sprøytemalter. Jeg hadde egentlig tenkt å ha en, kanskje to av dem med flaggstriper på roret. I følge malingsguiden på Vingtorsidene, som jeg tok en papirkopi av før de ble tatt ned, hadde PT 19 fargene Xtracolor 106 og 142, mens PT 26 hadde 108 og 152 og at Trainer Yellow, lik X11 eller Humbrol 154 ble brukt på noen corneller. Den sistnevnte fargen blei vel brukt på de heilgule norske cornellene som var i bruk i Storbritannia. Det var vel corneller med høge nummer? Nå har jeg sprøyta på et nytt lag gult. Skyggelegginga på det gule hadde en tendens til å få et grønnskjær da jeg sprøytemalte oppå. Det hadde kanskje vært bedre å skyggelegge i brunt i stedet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 2, 2008 Author Share Posted August 2, 2008 Fargesidene ble tatt ned fordi de trengte en kvalitetssjekk, noe jeg ikke har sett meg i stand til å gjøre ennå. Men det er planlagt å legge dem ut igjen, med tid og stunder. Hvis man studerer bilder fra Little Norway kan man se at det var forskjellige blåfarger som ble brukt. Også på ett og samme fly der de var blitt flekket over. Når de kjøpe inn maling lokalt var det pris som var viktig, ikke hvilken fargenyanse det var. En historie om årsaken til at gult og blått ble valgt i første omgang var at en flysoldat ble sendt avgårde for å kjøpe inn maling, og kom over et godt tilbud på nettopp de to fargene. I Norge etter krigen var det imidlertid spesifisert Bengalac fargenumre. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Det skjer litt med cornellene innimellom andre sommerlige aktiviteter. Xtracolorfargene trenger minst et døgn på å tørke skikkelig, så det blir lange pauser mellom malestrøka. Vingene har nå fått et strøk med siste rest av Xtracolor-gulmalinga jeg hadde igjen. Bestilling er sendt til Hannants, men det vil erfaringsmessig ta en måned før det kommer ny forsyning med maling. Preshadinga skinner fortsatt igjennom, men den gir malinga et lite grønnskjær som jeg ikke liker helt. Synes dere skyggelegginga er for tydelig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Du burde dempe preshadinga for å få bort det grønnskjæret. Evt kan du lakkere over det hele med gult og post-shade med mørkere gult Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Enig, få det bort, men kun p.g.a. grønnskjæret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Jeg pleier alltid å grunne med hvitt før jeg maler gult - fordi gult erfaringsmessig dekker dårlig. Ville vært meget forsiktig med "preshading" før gul "top-coat" - eventuelt brukt intershading ala Torgeir med en mørkere gulfarge. Men dette er ikke noe jeg har prøvd... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 Takk for tilbakemelding. Det ser ut til å være enighet om at svart preshading under gult ikke ikke er noen innertier. Det er mulig at oransje, rødt eller rødbrunt kunne fungert bedre som preshading under gult. Den svarte preshadinga med Humbrol 33 under det blå på skroget, tok også en uventa vending ved at det ga det blå en anelse brunskjær. Man lærer av å eksperimentere, men det er litt kjipt når det blir mislykka på tre modeller på en gang. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Jeg synes ikke det der ser så dumt ut jeg, men det er kanskje fordi jeg er gal nok til å pleie å preshade gult forsiktig med grønt. Svart under gult blir uansett for tøft. I den Eikelandske lakktro står det i bud 2 at skyggefargen skal ha felles opphav med overflatefargen, og svart brukes nesten aldri. Grønt under gult. Mørkegrått under grått. Mørkegrønt under grønt. Gult dekker forresten så dårlig at jeg ikke ser noen vits i å intershade. I stedet går jeg for ren preshading. Kan ikke noe for det. Jeg synes grønt under gult ser helt OK ut, men det er kanskje mer kledelig på en cowling enn på en slett vinge. Dette ble ikke styggere enn at det tok tredjepremie på LU. Mener jeg å huske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 takk for tips. Legger jeg på et nytt lag gult oppå nå, har jeg jo på en måte preshada med grønt. I dag kom forresten pakke fra Hannants med ny forsyning Xtracolor gulmaling, så da er jeg klar for en ny runde. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 I kveld malte jeg et nytt strøk gulmaling på vingene, slik at preshadinga nå bare anes under det gule. De to vingene på bildet er malt i ulike gulfarger, henholdsvis Xtracolor 106 og 108. Den mer oransje av de to gulfargene (X106) dempa grønnskjæret under mest effetivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.