Nils Mathisrud Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 Når jeg snakker om små tall oppå vingen, så mener jeg ganske små. Kanskje 1/10 av de store, eller enda mindre. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Ja, vel, så små. Hvor var de plassert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Det har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste. Jeg pusser og pusser på de tre cornellene, særlig på undersida, men det er lite å vise bilder av. De tre cornellene har fått krasjbøyler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Little Norway-cornellen har fått påmalt det røde i flaggstripene. Jeg har slitt mye med rora på undersida går inn på undersida av skroget. Der har det vært vanskelig å jevne ut overgangen, men nå er jeg noenlunde i mål med det. De fire rillene jeg satte på under hver vinge har også skapt mye bry, for de har en tendens til å løsne når de pusses. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Nå har cornellene vært for ørtende og forhåpentligvis siste gang i lakkboksen for å få et lag gulmaling. Maskeringstapen er forresten kjøpt for en billig penge på Nille. Den kleber mye mindre enn den blå maskeringstapen Byggmakker har og koster en brøkdel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Jeg holder stadig på litt med cornellene parallelt med andre prosjekt. Propellene ble malt i går kveld. Først hadde propellene fått et strøk Humbrol satin oak. Denne lyse eikefargen malte jeg over på langs med godt uttynna Humbrol matt leather for å etterligne mørkere årer og laminering i propellene. Det ble noen forsøk før jeg ble noenlunde fornøyd med resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Et øyeblikk trodde jeg du hadde spikka propellene selv, Einar, så her syns jeg du fikk en overbevisende farge og struktur. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Enig med Arild. Det så overbevisende ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Da er det tid for litt cornellpropellhistorie: De første cornellene, PT-19, med åpen cockpit, hadde metallpropeller. Byggesettet har bare trepropell, så den må skratsjes. En slik har jeg bygd tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 De tre modellen jeg holder på med nå, er PT-26 med lukka cockpit, og de hadde trepropell. Gamle fargebilder fra Little Norway viser at de hadde gult belegg på den ytterste tredjedelen og svartmalt metallkant langs kanten. Little Norway cornellen min får en slik propell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Dette bildet fra 1946 indikerer at propellen på noen fly kunne være svartmalt på baksida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Prpeller på seinere norske corneller i etterkrigstida har prpellen malt slik som den bevarte cornellen i Bodø, med en mørkere grønnbrun farge på den ytre delen av propellen og umalt messingbeslag langs kanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Nå har jeg malt en Little Norway-propell med lys ytterdel, i Humbrol 74 linen og matt svart kant. De andre to etterkrigspropellene er malt med med mørkere ytterdel i Humbrol 83 og med gullkant for å illudere messing. Jeg synes Humbrols messingfarge ser for kopperaktig ut. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Dette bildet av baksida av propellbladet fra cornellen i Bodø ble ikke med i går. Her ser det ut til å være spor av svart på metallet, som ikke ser ut til å være messing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Maa istemme at den trestrukturen du fikk til paa propellene var meget overbevisende. Sammenlikner man med bilder, saa er den jo altfor grov, men modellbygging er som aa vaere illisjonist, og der har du en flott illusjon. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Ja, disse heltrepropellene har ikke så mye årer. Det er noe annet med laminerte trepropeller. Nå er propellene montert på alle tre modellene. De virker litt brune, men det skyldes nok kunstlyset. Jeg limte også på cockpitglass på to av modellene i kveld. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Her går det fremover Hva bruker du for å lime på canopies, Einar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Jeg bruker trelim. Når det er tørt, forsterker jeg det med superlim, og mens det tørker, passer jeg på å holde modellen slik at dampen fra superlimet får fri passasje oppover og vekk fra cockpitglasset, for å unngå frosting på glasset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 I kveld har jeg montert slanger på seks understellslegger i skala 1:72. Pirkarbeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Her er forbildet, understellsleggene på cornellen i Bodø. Gaffelen vender innover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Et problem med cockpitglasset i MPM-settet, er at det strekker seg et stykke forover og utgjør en del av plata foran cockpit, mens den nederste delen av det samme panelet skrår nedover og er støpt som en del av skroget i byggesettet. Denne skjøten er vrien å få glatta over. På det ene bildet er skjøten delvis glatta over og på det nederste er den bortimot glatta over, men det gjenstår litt utfylling av skjøten mot panelet foran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 21, 2008 Share Posted December 21, 2008 Cornellbygginga er nå kommet til detaljeringsstadiet. Under tredje nagle på sidepanelet til motordekselet på venstre side av flyet, stikker det ned et rør som ikke er med i byggesettet. Slik vi ser på dette utsnittet av et bilde av cornell nr. 163. Dessuten stikker det ned et par rør fra åpninga under skroget, men de er knapt synlige på tidlige corneller, slik som på dette bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 21, 2008 Share Posted December 21, 2008 På dette bildet av "Spirit of Little Norway II", nr. 175, vises de to nedstikkende røra under skroget godt, slik det også ellers gjør på seinere corneller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 21, 2008 Share Posted December 21, 2008 Det tredje røret som vi ser i åpninga på undersida av cornellen i Bodø, kan jeg ikke se på noen bilder av norske corneller fra den tida de var i tjeneste i forsvaret, og avstanden mellom de to røra er større på alle de gamle bildene der røra er synlige. Den gule antikorrasjonsfargen i åpninga bør en vel ta til etterretning, derimot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 21, 2008 Share Posted December 21, 2008 Slik ble det seende ut på Little-Norway-modellen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.