Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Førstemann til mølla ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Jeg har en ferdig PT-19 og to påbegynte PT-26. Det kunne jo være greit å ha et press for å få dem ferdige, eller i det minste ett av de to, så jeg melder meg på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Flott! Husk at det må være merking fra etter november 1944. Kanskje jeg kan hjelpe til med etterkrigs Luftforsvar-dekaler .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Fint. Jeg har planlagt å bygge ett av dem som et fly fra "Little Norway" og det andre som et etterkrigsfly. Dekaler kan det bli spørsmål om, ja, det var en av grunnene til at arbeidet stoppa opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Jeg har planer om et ark med dekaler for Cornell, Harvard, Storch, Oxford og Anson. Alle disse hadde samme type og størrelse på bokstaver og rundeller. Kanskje ikke første ark, men meget snart ... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Kjempeflott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 ... men meget snart ... Jeg mener, relativt snart. Dvs. sånn rundt til vinteren. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Slik er tilstanden for de to byggesetta for øyeblikket. Det fulgte med to sett lukka hood i PT-26-byggesettet, så jeg har bygd om et PT-19-sett til PT-26. Forøvrig i samsvar med praksis for en del PT-19. Du var kritisk til setene i byggesettet fra MPM i en artikkel i Limtuben. Jeg har ikke funnet noen setebilder og har prøvd å fotografere interiøret i Cornellen i Bodø, men setene ser ut til å mangle i det flyet. Har du noe bilde av seter i Cornell, Nils? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Jeg har artikkelen til Aasvestad (?) - et eller annet sted. Mulig det er noen bilder der, eller iallefall tegninger. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Jeg har planer om et ark med dekaler for Cornell, Harvard, Storch, Oxford og Anson. Alle disse hadde samme type og størrelse på bokstaver og rundeller. Kanskje ikke første ark, men meget snart ... Nils Jeg mener, relativt snart. Dvs. sånn rundt til vinteren. Mener du med dette at det kommer et slikt Vingtor-ark i løpet av vinteren...??!! Sett meg opp for et par av de er du snill......! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Mener du med dette at det kommer et slikt Vingtor-ark i løpet av vinteren...??!! Det er i mine planer, ja. Og jeg håper å få det til. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Etter å ha gjort meg ferdig med norsemanen, har jeg nå tatt opp bygginga av de to cornellene mine. Referansemateriellet er henta fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Jeg fant også et bilde av et sete i en Cornell i samlinga mi av bilder fra luftfartsmuseet i Bodø. Refleks fra blitsen spolerere bildet litt, dessverre, men jeg var nødt til å bruke blits under de rådende lysforholda. Jeg tror jeg beholder setet slik det er i byggesettet. Hvis jeg skyggelegger i kantene rundt setebunnen, vil ingen se at setet i byggesettet er litt for rundt i setebunnkantene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 8, 2007 Share Posted November 8, 2007 Slik ser setene i byggesettet ut: Jeg må visst male fotoetssetene mørkere. H72 kanskje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Variantene mht merking av PT-26 er mange, men den korte Cornell-tiden i England rett før kapitulasjonen og overføringen til Norge frembrakte unik merking & bemaling på enkelte maskiner som er lite dokumentert. Noen som er interessert i et tips her ? Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Ja, få høre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 :) Frithjof, om du sitter inne med en del opplysninger fra Cornellene sin tid i England, så er jeg veldig interesert i å høre mer om dette. Her er jeg ganske blank, og dokumentasjon mottas med stor takk. Dette vil også bli langt ut på Luftkrigsskolens database etter hvert om du tillater det ved en senere anledning. Send meg gjerne en pm. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 I Cornell - utgaven til WON Vol 16 no 1 henvises det til manglende Cornellfotoes fra Winkleigh perioden. Jeg har nylig vært så heldig å få se gjennom albumet til en som tjenestegjorde på Winkleigh, og her er det ETT stk Cornell foto som viser følgende. - "Trainer Yellow" all over - Sort antirefleks på motorcowling - Standard RAF flaggstripe på halen - Ingen SYNLIGE roudeller over eller under vingene (men pga fotovinkelen KAN det godt ha vært det) - Ingen synlig roundell på kroppen på HØYRE side - DERIMOT: på den normale roundellposisjonen står nr "265" i sort med STORE karakterer. Sammenlignet med eksempelvis "271" på side 11 i WON Vol 16 no 1, så står "265" i samme posisjon som den norske roundellen, men ingen synlig roundell til høyre for nummeret. Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 :) Interessant. Har du mulighet til å scanne bildet og eventuelt sende det til meg Frithjof? mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Skal sjekke med vedkommende - men kan event ta litt tid før det er gjort. Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Jeg vil også gjerne ha en kopi av bildet, for jeg kunne tenkt meg å bygge en norsk Cornell fra den perioden også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 :) Kjempeflott Frithjof. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 271 er også avbilda på omslagssida bak på WON vol 16, nr.1. (Foto: Per Ruud via Sverre Thuve) Her skulle altså rundellen ha mangla og 265 ha stått på samme sted som rundellen. Var talla på 265 av samme type som her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frithjof Ruud Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Confirmed - tallet der roundellen står, sifrene i samme størrelse og stil - men muligens heltrukne siffer. Frithjof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Jeg fant ut at jeg måtte runde av setet i overkant og lime på en bøyle bak setet, slik som her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts